Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Igenväxta land, Plocka för hand eller finns det något alternativ?
          AromaJohanna
          Inlägg 05-11-2011, 00:27
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 18 391

CITAT (johanna_zon3 @ 04-11-2011, 08:12) *
          Får jag fråga hur stora odlingsbara ytor du egentligen har?

Jag får bilden av att du har hundratals kvm och om det är så så får du nog tillämpa alla möjliga (och omöjliga) metoder och mycket täck där du kan då du redan nu känner dig överväldigad.

Det är ju ditt första år på lotten/erna så sänk dina ambitioner lite och ta ett steg tillbaka. Se till vad du vill odla och där du kan lägga markduk gör du så. Låt de land du kan avvara ligga täckt redan nu för att se om de är mer "lätthanterligare" till våren om inte låt de vara täckta till våren därpå. Där du vill ha buskar skulle du kunna bara gräva, plantera och täcka övrig jord med duk eller något annat lämpligt ett par år.

Dela upp arbetspassen som någon tidigare skrev.

Har du bil så kan du köpa halm, uppblandad hästs-t hos lokala stall och lantbrukare, kolla blocket.

Jag ser mina land som ett litet miniatyr av ett jordbruk. Med lott nr:2 så var den första grävardagen riktigt jobbig och jag försökte hålla tempo för att bli klar. Mina planer på att vänd hela 50 kvm raserades när jag upptäckte att det var närmast kompakt blålera som jag grävde upp. I förrgår hittade jag tillbaka och bara grävde och grävde nynnandes "hard work... hard work work" och var mer här och nu.

Jag hoppas att du inte tar illa upp men rensa kan man göra med olika metoder. Jag är en newbie och har nu sommarjobbat i kommunens parker så jag har fått in några metoder och tänk att "angripa" öppna ytor. Oftast är det idogt och tidskrävande arbete eller täck. Vi varken sprutade eller penslade Round up utan...skyfflade eller handplockade. Min närmsta lottgranne gör det väldigt svårt för sig, när hon skyfflar så hackar hon bort en ogrästuva i taget istället för att skyffla på där det går, det måste kännas så otroligt hopplöst för henne. Kika lite på hur de andra förbereder sina lotter på ditt område och se om du kan tillämpa något på dina odlingslotter.

Långt inlägg med upprepningar men jag får känslan av att du behöver ha ett förhållningssätt till din/a odlingslotter för att tycka att det är roligt istället för att bli nedslagen av allt arbete som tillkommer. Inget blir klart i en handvändning – det underlättar att se det som ett långsiktigt projekt/livsstil/hobby!

/ Johanna

Jag vet inte hur stor den är... Vet inte ens om det står någonstans, vet bara att den består av 3 st ihopslagna lotter... :-/
          Kolonilotten består dock inte enbart av land utan det finns gångar (lite för smala), ett 6 kvadratmeter stort växthus tror jag, det är vad jag har tillstånd för iaf, en liten kolonistuga och en hyfsat stor uteplats vid den och så stor det ett plommonträd i början av ett av de stora landen samt en diskbänk med rinnande vatten bakom stugan.
          Lotten var inte i så bra skick när jag tog över den och tyvärr finns det ingen kompost.
          Det akuta är väl att få ordning på landen så att det går att odla och att kolonilotten börjar att se representabel ut och så man kan börja att odla åtminstone i en del av landen men man blir av med ogräset som brer ut sig så att grannarna inte behöver klaga mer.
          Sen måste mycket annat ordnas som det där med att göra nya odlingsbäddar, byta ut staketet som håller på att ruttna och helst ett lite högre och en ny grind med lås som gör det svårt för tjuvar.
          Tyvärr har det förekommit en del stölder på området både i stugor och från landen.
          Sen är träet helt ruttet i den där trägrejen som hänger ned framför taket på stugan, typ som snickarglädje eller nåt, den är väl ingen vital del av taket men...måste väl bytas ut...
          Tyvärr har jag inte bil, är synskadad så jag får inte ens ta körkort och jag har inte tillgång till bil...
          Styrelsen har dessutom sagt till mig att jag måste riva den där låga byggnaden där det finns gammalt gödsel för den stred visst mot reglerna pga att den byggd mot staketet - och det är väl lika bra antar jag, jag vet inte om det är nödvändigt att ha en sån egentligen...

Nä jag vet, jag har inte tänt något annat jag förstår att det är ett långsiktigt projekt och att man knappast kan få mycket gjort på en gång och jag har dessutom barn så jag kan inte tillbringa all min tid där ute... smile.gif
          Men jag har en massa planer och önskemål om vad jag skulle vilja göra med den och jag vill inte heller tappa kontrollen mer än vad jag redan har gjort under sommaren och det vore synd att bli utsparkad därifrån när jag äntligen har fått drömmen om en kolonilott uppfylld. smile.gif

Redigerat av AromaJohanna: 05-11-2011, 00:44

--------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se

Citera
          smuleborg
          Inlägg 06-11-2011, 19:59
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Om det ska riktigt snabbt; täck över områdena med kartonger, täckduk och allt vad det nu kan vara efter konstens alla regler. Häll något täckmaterial över (täckduken ska inte gå sönder när du t.e.x. går på den, viktigt). Odla i pallkragar första åren. Man kan odla en hel del i pallkragar, med gott resultat. Det finns begagnade att köpa till en billigare peng. Efter två-tre år (beroende på vad du har för ogräs, kan du ta bort pallkragar, täckduk och vad det nu är. Du borde då ha rotogräsfria ytor att odla i. Men frön i backen finns alltid (och det tillkommer alltid nya). Rensandet hör trädgården till.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-11-2011, 20:11
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om all odlingsbar jord är genomvävd av ogräs kanske det blir svårt att odla i pallkragar eller ovanpå marktäckning? rolleyes.gif Varifrån skall man få jord att odla i?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 06-11-2011, 21:58
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (smuleborg @ 06-11-2011, 19:59) *
          Om det ska riktigt snabbt; täck över områdena med kartonger, täckduk och allt vad det nu kan vara efter konstens alla regler. Häll något täckmaterial över (täckduken ska inte gå sönder när du t.e.x. går på den, viktigt). Odla i pallkragar första åren. Man kan odla en hel del i pallkragar, med gott resultat. Det finns begagnade att köpa till en billigare peng. Efter två-tre år (beroende på vad du har för ogräs, kan du ta bort pallkragar, täckduk och vad det nu är. Du borde då ha rotogräsfria ytor att odla i. Men frön i backen finns alltid (och det tillkommer alltid nya). Rensandet hör trädgården till.

Ja, jag har funderat på alternativet med pallkragar fast då blir det ju inte så mycket odling kanske om man inte köper en jäkla massa pallkragar då förståss... Vad jag har förstått bör man ha åtminstone 2 st på varandra för att få lite djup på jorden, kanske en räcker för grejer som växer mer ytligt... Ibland kanske t o m 3 st ... ...Men sen har vi då problemet som gossen var inne på här att man måste ju sätta jord i pallkragarna också så det kan nog bli en ganska dyr historia misstänker jag även om det blir begagnade pallkragar och sen har vi dilemmat hur man får hem pallkragarna får jag har som sagt inte bil om nu inte säljaren kan ställa upp med hemleverans (till koloniloten).
          Självklart förstår jag att rensning hör odlandet till...Det var inte riktigt det frågan gällde. smile.gif

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 07-11-2011, 14:59
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 542
          Medlem nr: 6 209

Jag tycker att du fått en massa bra förslag på hur man tar hand om igenväxta land och alla verkar ha förståelse för (och insikten om) att det kommer att ta tid och då gett förslag på hur du successivt kan ta dig an landen. Jag förstår att du är ivrig att sätta igång :-)!

Det låter som om Round up är det du helst vill använda. Om det är så tycker jag att du verkligen ska ta reda på allt du kan om medlet hos lämplig instans så att du vet vad du gör med jorden du sedan ska odla grönsaker, bär och frukt. Du som privatperson kan inte/får inte köpa medlet här i Sverige.

Johanna

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 15:02
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 14:59) *
          Jag tycker att du fått en massa bra förslag på hur man tar hand om igenväxta land och alla verkar ha förståelse för (och insikten om) att det kommer att ta tid och då gett förslag på hur du successivt kan ta dig an landen. Jag förstår att du är ivrig att sätta igång :-)!

Det låter som om Round up är det du helst vill använda. Om det är så tycker jag att du verkligen ska ta reda på allt du kan om medlet hos lämplig instans så att du vet vad du gör med jorden du sedan ska odla grönsaker, bär och frukt. Du som privatperson kan inte/får inte köpa medlet här i Sverige.
          Johanna

Ok, tack. smile.gif

--------------------

Citera
          jaj-51
          Inlägg 07-11-2011, 15:45
          Länk hit: #47

Gäster

Johanna

Roundupp sälj i de flesta gardencenter och stormarknader.
          Patentet på medlet har gåt ut så nu fins det många fabrikat med det verksama medlet glyfosfat.
          Jordbruket använder det också imycket stora mängder.

Men det är klart man vil undvika gifter.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 15:55
          Länk hit: #48

Medlem

Vad är egentligen miljöfarliga ämnen?
          Jag har förstått att medel som Roundup är giftigt men att det försvinner inom några veckor och att det inte ska påverka t ex ett land / rabatt någon meter bort, stämmer detta?
          Jag läste igenom reglerna hos min kolonilottsförening idag och där står det att "Visa hänsyn till dina grannar genom att inte använda miljöfarliga ämnen för ogräs- eller skadedjursbekämpning. Vi rekommenderar giftfri odling."
          Hmm.... Det är ju mycket som är miljöfarligt beroende på hur man använder det... Ett medel som Roundup räknas som bekämpningsmedel men om det bara har effekt just på den jordplätt där den sprutas och bara under 2-3 veckor så är den väl inte miljöfarlig då?
          Eller innebär det att man inte får använda andra metoder än såpvatten t ex om man får en stor bladlusinvasion på sina 50 chiliplantor?

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-11-2011, 16:00
          Länk hit: #49

Medlem

Johanna

Håll dig till sanningen, det blir bäst så.

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 07-11-2011, 16:35
          Länk hit: #50

Medlem

Ooups.. har tydligen inte på fötterna när det gäller inköp av "Round up", kanske ett önsketänkande ;-), jag backar! I somras jobbade jag i ett företag där endast gruppchefen hade "tillstånd" att köpa bekämpningsmedel vad som sas.. och jag gjorde likhetstecken med "Round up"? Kan tillståndet handlat om ett eventuellt användande i kommunens parker?

Står dock fast vid att jag tycker att man ska vara påläst innan man använder medel så som "Round up"!

Johanna

Citera
          jaj-51
          Inlägg 07-11-2011, 17:04
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 16:35) *
          Ooups.. har tydligen inte på fötterna när det gäller inköp av "Round up", kanske ett önsketänkande ;-), jag backar! I somras jobbade jag i ett företag där endast gruppchefen hade "tillstånd" att köpa bekämpningsmedel vad som sas.. och jag gjorde likhetstecken med "Round up"? Kan tillståndet handlat om ett eventuellt användande i kommunens parker?

Står dock fast vid att jag tycker att man ska vara påläst innan man använder medel så som "Round up"!

Johanna

Hej.
          Du har delvis rätt, glyfosfat koncentration över 120g/l kräver licens för att få köpa. (Det är ungefär 10ggr starkare än vad som behövs i sprutan)

Användning i parker och offentliga platser är också reglerat.
          Bruksanvisning finns på förpackningen.

Det har varit förslag att förbjuda glyfosfat försäljning till privata, blev väl lite svårmotiverat när det bara skulle påverka förbrukningen med ett par procent.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 17:31
          Länk hit: #52

Medlem

Här svallar visst känslorna en liten aning, synd att det ska vara ett så känsligt ämne... smile.gif
          Det är bra om vi kan diskutera ämnet och jag är fortfarande öppen för tips.
          Med tanke på vad jag hittade i min förenings regler kommer jag nog inte att ta till Roundup eftersom jag inte vill skaffa ovänner där eller ge någon en anledning att sparka ut mig.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-11-2011, 17:43
          Länk hit: #53

Medlem

Det finns medel som är kraftigare än Roundup och det kanske de det gällde. Roundup är bara lite värre än rent vatten. rolleyes.gif Risken att skada miljön är mindre än risken att få andra i närheten att surna till.

--------------------

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 17:47
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 17:43) *
          Det finns medel som är kraftigare än Roundup och det kanske de det gällde. Roundup är bara lite värre än rent vatten. rolleyes.gif Risken att skada miljön är mindre än risken att få andra i närheten att surna till.

Ja, det var snarare det andra jag var bekymrad över...

--------------------

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 17:56
          Länk hit: #55

Medlem

Så här såg det ut i våras när vi började... Detta var väl i princip den enda gången jag hade sällskap och lite hjälp jag grävde och jobbade i landen... smile.gif
          Landet höger om gången (utifrån sett) blev smultron- och jordgubbland fast inte hela utan kanske halva men jag funderar på att utöka det. Smultronen växer närmast staketet vid stugan.
          Så gott som alla brädor har jag tagit bort då de flesta var mer eller mindre ruttna och hade flyttat på sig så man knappt kunde gå i någon av gångerna men jag ska göra nya odlingsbäddar och en del av landen ska bort för att göra platser åt tomat-, chili- och paprikaplantor i typ stora krukor som hinkar eller större..

Redigerat av AromaJohanna: 07-11-2011, 17:57
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  kolonilotten_vt_20011.jpg ( 117.24k ) Antal nedladdningar: 34

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-11-2011, 18:59
          Länk hit: #56

Medlem

Vi har bestämt tid i morgon så skall jag se på eländet. Rapport följer.

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 07-11-2011, 20:44
          Länk hit: #57

Medlem

Peppar kanske du kan ha på friland?

Jamaican Bell

Peppar, Jamaican Bell på friland Trivdes väldigt bra på friland. Repris nästa år :-)!

OT men ändå :-). Lite bilder på våra lotter vid överlämnandet.

Lott nr.9-10

Lott nr.9-10 13 maj inspektion 100 kvm; bakom kameran ligger en rabatt som nu blivit en riktig surjordsrabatt :-).

Lott nr.2

Lott nr.2 Inspektion 50 kvm grässvål på blålera, puh.

/Johanna

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 20:47
          Länk hit: #58

Medlem

Wow! smile.gif
          Hade du andra chilisorter med?
          Jag har hört att chili inte brukar gå bra på friland här i Sverige då det tar för lång tid med vår korta säsong när den så mycket tid o energi på rotsystemet när den står på friland.
          Hur gjorde du med den där grässvålen på blåleran då? Skyfflade du bort gräset?
          Jag har en hel del chilisorter här hemma i lägenheten men det blev bara en enda chiliplanta som jag tog med mig till kolonilotten i sommar... Den var nästan död, hade tappat bladen och jag hade i princip gett upp hoppet men det var min sista planta av den sorten (Aji panca, C. baccutum) och jag hade inga frön kvar så jag tog med den till växthuset och lät den stå där i sin kruka och otroligt nog tog den sig och har nu nya blad och några frukter som jag väntar på ska mogna. smile.gif
          Chili har blivit en passion för mig, jag har samlat på mig några spännande sorter (t ex både den vanliga, den bruna och den gula 7 pod) och har några nya som nyss har grott som jag sådde för någon / några veckor sedan.

Redigerat av AromaJohanna: 07-11-2011, 20:52

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 07-11-2011, 21:11
          Länk hit: #59

Medlem

Jag var för sen med pepparn men fick ett gäng klockor, hade en gul het men på den hann bara två frukter mogna fram, tyvärr. Jag testar mig fram med tidiga sorter och planterade plantorna i ett ganska gynnsamt läge på lotten. Nytt försök nästa år med lite modifikationer.

Grässvålen är skyfflad och en fjärdedel av leran är rensad på kirskål. Kommer inte kunna vara på lotten på ett tag så jag hoppas att det fortsätter vara milt så det hinns med att rensa resterande, förbättra och så klart plantera allt innan det fryser på :-).

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 07-11-2011, 21:27
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (johanna_zon3 @ 07-11-2011, 21:11) *
          Jag var för sen med pepparn men fick ett gäng klockor, hade en gul het men på den hann bara två frukter mogna fram, tyvärr. Jag testar mig fram med tidiga sorter och planterade plantorna i ett ganska gynnsamt läge på lotten. Nytt försök nästa år med lite modifikationer.

Grässvålen är skyfflad och en fjärdedel av leran är rensad på kirskål. Kommer inte kunna vara på lotten på ett tag så jag hoppas att det fortsätter vara milt så det hinns med att rensa resterande, förbättra och så klart plantera allt innan det fryser på :-).

Ok!
          Ja, det är ju det som är problemet; att hinna få mogen frukt när chilin står på friland här i vårt kalla klimat med korta somrar...
          Fördelen med krukor är också att man kan övervintra dem och ha dem i många år och att de ger bättre skörd de följande säsongerna fast det är klart det går ju inte att övervintra hur mycket chiliplantor som helst heller... smile.gif

Vad gör du med den grässvål och ogräs som du skyfflar bort, slänger du det någonstans?
          Jag skulle vilja göra i ordning kompost på min kolonilott, det finns inte. Det verkar vara väldigt ovanligt med sånt på vårt kolonilområde men en gammal man som sitter i styrelsen har en jättefin kompost som han har fixat med 2 kammare som han även fyller på med lite lättare hushållsavfall så han har alltid flera skottkärror ny jord från den varje sommar.

Jag måste skaffa en ny spade, insåg att den jag fick med när jag tog över kolonilotten är rätt så klumpig o att det finns mycket bättre smidigare spadar för att arbeta i landen med...

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-10-2026, 06:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon