Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Survivalister, Annalkande samhällskollaps?
          merlin68
          Inlägg 01-11-2011, 21:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Såg precis på kanal 5 programmet Outsiders som handlade om människor som förbereder sig inför en möjligtvis annalkande samhällskollaps där ingenting fungerar (ingen el, ingen mat, ingen sjukvård osv) genom att bl a anlägga stora matförråd , bygga transportabla hem osv.
          Någon här som håller på med sådant? Skulle vara kul att lära sig mer och veta hur ni gör? Eller litar ni "förbehållslöst" på att ingenting kommer att hända? Eller är ni sådana som är lite oroliga i smyg men ändå inte förbereder er?

Citera
          xlxl67
          Inlägg 01-11-2011, 21:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Det är väl därför det är Outsiders;)
          Är inte orolig själv men kanske det ger en liten kick att låtsas vara utsatt?

Citera
          Meriona
          Inlägg 01-11-2011, 21:39
          Länk hit: #3

Gäster

Jag såg också programmet. För mig är det helknäppt att ägna så mycket energi och pengar på att oroa sig för sånt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-11-2011, 21:48
          Länk hit: #4

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det räcker att det blir strömavbrott i ett dygn så kollapsar samhället, och är det vinter så börjar snart folk att frysa ihjäl i sina lägenheter. Vänta till den stora finanskrisen kommer, om den inte redan är på gång. Vem vet hur det skall gå med Grekland och euron nu.

Jag är inte survivalist, men förbereder mig ändå. Jag ser till att inte dra på mig mer skulder än nödvändigt, att mitt hus fungerar även utan el, att jag har jord att odla på och att det finns ved och fiskemöjligheter.

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-11-2011, 21:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Oroar mig nog inte men samtidigt så lever vi i ett extremt sårbart samhälle, allt måste fungera. slås infrastrukturen ut genom ett terrordåd mot vitala punkter så lär vi nog märka det. Skulle inte förvåna mig om något kärnkraftverk förr eller senare attackeras av Al Qaida eller liknande tokar. Samhällsberedskapen tror jag sjunker allteftersom åren går inget händer. Vi är ju så funtade. Men jag sover lugnt.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-11-2011, 22:13
          Länk hit: #6

Medlem

Jag känner igen mig i det som gnon49 och huggorm säger. Tror också att vi har haft det bra väldigt länge, i stora delar av världen är det ju krig sjukdomar och elände för jämnan. Blir det en riktig härdsmälta i ett kärnkraftverk är det ju rätt kört om man inte kan ta sig långt därifrån fort som attan nuke.gif ...Om det blir andra kriser med matbrist har jag ju odlingarna i viss mån och saftar och syltar och tillgång till brunn. Fiskeredskap är nog vädigt bra att ha men om man blir sjuk vilka mediciner är bra att ha? Penicillin, antibiotika av olika sorter? confused.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-11-2011, 23:00
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

En bössa hade inte varit dumt att ha. Då hade köttillgången varit säkrat. Hade älgar här förra veckan.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-11-2011, 23:06
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (gnon49 @ 01-11-2011, 23:00) *
          En bössa hade inte varit dumt att ha. Då hade köttillgången varit säkrat. Hade älgar här förra veckan.

Här ska det riggas råttfällor i extremfall, såg att den engelska killen i programmet tyckte de var bra att ha giggle.gif Ska nog köpa ett dussin eller så naughty.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 01-11-2011, 23:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

sjukt beteende i sin helhet.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          merlin68
          Inlägg 01-11-2011, 23:15
          Länk hit: #10

Medlem

Det stämmer nog om man låter det tar upp alla ens tankar och tid. Men visst är det skrämmande att de flesta svenskar bara har mat så de klarar sig i 72 timmar? (detta sades i programmet)

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 01-11-2011, 23:16
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

Ägnar mig inte åt några överdrifter. Men född och uppvuxen i en liten by där det är mer regel än undantag att det blir strömlöst ett par gånger under vintern. Därför van med att alltid se till att man har hemma fotogen eller gasol till sprit/gaskök, upplag av ved för att kunna hålla värmen. Alltid ha varma skoteroveraller och varma skor samt spade och sånt i bilen.

Vanan sitter i sen den tiden, så trots att jag numer bor i en stad så ser jag till att jag är förberedd på strömavbrott, värmeförlust etc....

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-11-2011, 11:32
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Kände inte till survivalister och det verkar ju en aning överdrivet. Men jag tycker att folk är dumma i huvudet som inte ens har tändstickor och en yllefilt hemma, och när det blir strömavbrott så klagar de på staten och fryser sen ihjäl. Vad är det för mening med en sådan passiv offerroll? Det skadar inte att fundera på hur man klarar strömavbrott och annat, speciellt när man har ansvar för djur eller barn, det tycker jag ingår i ansvaret. Efter Gudrun skulle kommunen ta hela ansvaret och köra runt med tankbilar till bönderna. Har man massor med kor så får man väl för sjutton se till att skaffa ett elverk, speciellt om det är mjölkkor. Har man några hästar så kan jag inte för mitt liv begripa varför man inte kan leda dem till bäcken för att dricka, det gjorde man ju förr. Folk som kläcker hobbyhöns i maskin står handfallna och tittar på när äggen kallnar och embryonerna dör. Hörde just om vintern 78/79 med extrem snöstorm och kyla i norra Tyskland där myndigheterna blev nerringda av oroliga mödrar som undrade om blöjbyten. Men hallå! Om vanliga, friska människor tog lite större ansvar för sig själva skulle man kunna koncentrera hjälpen till dem som verkligen behöver den, gamla och sjuka t.ex. Svårt kanske när man bor i lägenhet och inte kan elda med ved, men det skadar väl inte att alltid ha värmeljus och tändstickor hemma? För de tar slut i affärerna när det verkligen händer något. Jag som bor på landet och är van vid strömavbrott har alltid en dunk med vatten stående. När det åskar eller blåser tappar man upp mer vatten, annars kan man ju hinka upp när man har egen brunn. Vi har en campinggasspis och en vanlig telefon som inte behöver ström osv. Efter Gudrun var vi utan el i 9 dygn, efter det skaffade vi ett litet elverk, bra att ha till kylskåpet eller pumpen. Tycker inte det är överdrivet utan sådant man får nytta av flera gånger varje år.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-11-2011, 12:15
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Fattar inte att folk som bor på landet inte ens har en vedspis/kamin t.ex. Lite förutseende kan man väl vara så man har det mest basala hemma. Överdrifter behövs ju inte som en granne till mig en gång som hade en hel källare full med konserver utifall att det skulle bli krig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 02-11-2011, 12:23
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Men om man nu inte bor på landet och inte i eget hus????

Citera
          dahla
          Inlägg 02-11-2011, 12:33
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

Med tanke på det politiska läget i Europa nu så ska man nog inte bli så förvånad om det bryter ut krig inom dagens Europa inom en snar framtid.

De senaste vintrarna har ju varit ganska stränga... vi har ett ganska bra elnät i Sverige men det är ju åt helvete för enkelt att slå ut ifall någon skulle vilja och händer det någonting med elförsörjningen när det är -20 grader så lär det vara en och annan som dukar under i det här välfärdslandet.

Överlevnadsprogram på Discovery och andra kanaler tar upp exempel på händelser som för de flesta urbaniserade människor aldrig kommer hände dem. Lite mer inriktning på möjliga katastrofer inom tätbebyggda områden kanske kunde lära människan någonting av värde.

Förr i tiden (under det kalla kriget) informerade man i SVT bland annat på "Anslagstavlan" om vad man skulle göra i händelse av larm vid allmän fara... gör man det än idag?

Hur överlever man i en storstad under två veckor utan el och vatten när temperaturen är under -20 grader? I Stockholm tror jag förbannemig det bara är uteliggarna som skulle klara av en sådan katastrof...

Citera
          Wilmer
          Inlägg 02-11-2011, 12:50
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-11-2011, 12:23) *

Du kan få matpaket från oss kompiskram.gif

Annars så håller jag med Myo, vi bor också på landet så vi är lite förberedda på strömavbrott i allafall.. Inget eget elsystem dock, men med sjö i närheten om det skulle krisa får vi hämta vatten där. Vår förberedelse består av tex. tratt så vi kan göra kaffe (VIKTIGT!!), dunkar, spritkök utedass.... Ved i vedboden! Mat i skafferiet.

CITAT (*Stintan* @ 02-11-2011, 12:15) *
          Fattar inte att folk som bor på landet inte ens har en vedspis/kamin t.ex. Lite förutseende kan man väl vara så man har det mest basala hemma. Överdrifter behövs ju inte som en granne till mig en gång som hade en hel källare full med konserver utifall att det skulle bli krig.

Hyrde ett hus på landet utan alternativ värmekälla ett tag, det var det enda jag inte gillade där. När Gudrun drog förbi blev huset kallt på en timme, men vi värmde upp ett rum med ljus (hade köpt ljuskronor tex. så lite förberedd var jag). Hade det varit mitt hus hade en kamin installerats omgående! Och isolerats...

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-11-2011, 12:57
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Ljus förresten, något jag lärde mig efter Gudrun var att vita stearinljus ger betydligt mer ljus än mörka!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 02-11-2011, 13:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Aha! Jag har bara vita i princip. Men stearinljus och värmeljus värmer bra!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-11-2011, 13:25
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 02-11-2011, 12:23) *

Jag bor i lägenhet och har en massa användbara prylar. Dom är inte införskaffade för att kunna överleva vid strömavbrott e.dyl. men funkar utmärkt vid såna tillfällen. T.ex. komplett campingutrustning, värmeljus, andra ljus och tändstickor finns alltid hemma liksom batterier.
          Knepigast är väl om man blir utan vatten och det inte finns sjö, snö eller is.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          andersen
          Inlägg 02-11-2011, 13:42
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 4 130
          Medlem nr: 51

CITAT (*Stintan* @ 02-11-2011, 13:25) *
          Jag bor i lägenhet och har en massa användbara prylar. Dom är inte införskaffade för att kunna överleva vid strömavbrott e.dyl. men funkar utmärkt vid såna tillfällen. T.ex. komplett campingutrustning, värmeljus, andra ljus och tändstickor finns alltid hemma liksom batterier.
          Knepigast är väl om man blir utan vatten och det inte finns sjö, snö eller is.

Det är nog inte många som har det i sin lägenhet, ang vatten så kan jag tala om att man har en vattenreserv i toastolen,om man lyfter på locket på "ryggen" av stolen så finns det 4-5liter rent vatten där.

Ett annat problem är ju pengar om det är strömlöst, många har ju inga kontanter, utan pengarna finns ju på bankomaten.......

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 09:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon