Föredrar "firande" på nyår framför jul. Min mamma jobbade skift när jag var liten och ibland fick hon jobba på julafton. Jag minns dessa julaftnar-utan-mamma, som väldigt befriande. Bara jag och pappa ... Vi gjorde lite vad vi ville, mysigt ...
Som vuxen har jag också alltid jobbat skift och då finns det 2 alternativ, jobba jul ELLER nyår. Jag har valt jul de sista 15 åren ... När sonen (dvs makens) var en liten skrutt och firade jul hos oss vartannat år, så kände jag faktiskt att de 2 tillsammans hade det rätt mysigt på julafton UTAN mig, lite "kvalitetstid", så att säga, precis som jag själv och min pappa.
Nu är sonen snart 22, så varken han eller maken behöver mig för att få julstämning; jag fixar lite småvarmt och ett flak julöl, så klarar de sig utmärkt !!
Jag gillar inget julpynt, men fönsterbelysning måste jag ha, men det behöver inte vara julbelysning egentligen ... Mysigt att komma hem i mörkret och se att det lyser i fönstren. Upplyst utegran eller annat träd/buske är fint, men vi har inte haft någon hitintills. Kanske i år ?
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|