|
|
  |
Ser ni fram imot julen ? |
|
|
|
07-11-2011, 15:19
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
CITAT (Ugglemormor @ 07-11-2011, 12:42)  Jag tycker att det är helt fantastiskt att slippa ha släkten flåsande i nacken fr. början av november med alla måsten som de vill att jag ska göra!!! ......  jag brukade få magkatarr jämnt vid jularna då den äldre kulturen levde.......  Nu är det mycket skönare och lugnare att ta det lugnt och avslappnad med barn eller ensamma .......  ingen mer magkatarr eller stress, det uppskattar jag verkligen .....  Så hade jag det också förr. TVå barn , radhus , jobb med mycket övertid före jul och så mat till 17 -18 personer som jag skulle fixa själv ( min man hjälpte til förstås ) varannan jul. Min mans släkt var det som hade detta krav på mig . Om jag inte gjorde hemgjord sylta mm så var deras jul förstörd och det var mitt fel. Om jag , eller min man , försökte säga ifrån så talade bara svärmor om för mig att jag skulle sluta jobba , då skulle jag hinna med det som de krävde av mig. Kravet var också att vi alltid skulle fira julafton ihop med dem , aldrig med min familj. Vi gjorde det en enda gång och då satt min svärmor och grät för att jag var så elak så jag nekade henne att träffa sina barnbarn , hon träffade sina andra barnbarn , på julafton. Att hon kunde träffa dem alla andra juldagar räknades inte.
Redigerat av mamamaggan: 07-11-2011, 15:20
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
|
07-11-2011, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 2 425
Medlem nr: 10 996

|
CITAT (mamamaggan @ 07-11-2011, 15:19)  Så hade jag det också förr. TVå barn , radhus , jobb med mycket övertid före jul och så mat till 17 -18 personer som jag skulle fixa själv ( min man hjälpte til förstås ) varannan jul.
Min mans släkt var det som hade detta krav på mig . Om jag inte gjorde hemgjord sylta mm så var deras jul förstörd och det var mitt fel.
Om jag , eller min man , försökte säga ifrån så talade bara svärmor om för mig att jag skulle sluta jobba , då skulle jag hinna med det som de krävde av mig.
Kravet var också att vi alltid skulle fira julafton ihop med dem , aldrig med min familj. Vi gjorde det en enda gång och då satt min svärmor och grät för att jag var så elak så jag nekade henne att träffa sina barnbarn , hon träffade sina andra barnbarn , på julafton. Att hon kunde träffa dem alla andra juldagar räknades inte. Fy fan säger jag, vilken elak svärmor, hur kan man göra så???? Påminner mig om f d sambons mormor som i princip slängde sånt jag lagat till jul därför att det i hennes tokiga huvud var "vardagsmat", det byggde inte upp självförtroendet hos en ung mamma kan jag säga.
|
|
|
|
|
07-11-2011, 16:24
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 12:58)  Stön. Gick förbi ett berg av julmust i affären. Brevlådan börjar svämma över av julklappsreklam. Kan man gå i ide fram till nyår? Om du hunnit påbörja din pension så rekommenderar jag dig en liten vinterbostad i Spanien eller Thailand att fly till under denna tid av året
|
|
|
|
|
07-11-2011, 16:31
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-11-2011, 13:27)  Är rädd för att bli alltför hungrig då. Det kräver en viss planering så man äter upp sig under hösten och har lite att ta av Jag har gjort detta många höstar ut ifall att... men det har aldrig blivit läge att gå i ide
|
|
|
|
|
07-11-2011, 19:31
|
Medlem
Antal inlägg: 158
Medlem nr: 74 915

|
CITAT (Krolliljan @ 04-11-2011, 08:58)  Jag ser fram emot julen. Jag är ju en av dem som börjar julpynta tidigt. Det gör december lite ljusare tycker jag. Här hemma har vi julstämning i en månad. JUlklappar och julmat kan jag vara utan men att ha det pyntat gör att jag står ut fram till januari. Sen ska jag bara ta mig till februari. Sen börjar det ljusna och sen kan jag så mina fröer. hmm, jag håller med dig. Jag gillar att ha andra växter än annars inomhus. Hyacinter, amaryllisar mm. Pyntar lite och ser det också som ett sätt att stå ut i en mörk årstid. Sen är det dags för att börja att fröså det första. Jipiieh!
|
|
|
|
Meriona
|
07-11-2011, 20:30
|
Gäster

|
CITAT (netha @ 06-11-2011, 20:49)  Vad är skrämmande i det? Jag har stor familj och älskar att ge presenter ... också under övrig tid om året.  Inget skrämmande, om mottagarna är glada och nöjda. Så är det säkert hos dig. Men jobbigt om man blir översvämmad av presenter utan att man vill ha dem, det är jättejobbigt. Jag har fått säga till på skarpen till min mamma att lägga av att köpa drivor med julklappar som aldrig blir använda. Man hamnar i nån sorts fånig tacksamhetsskuld för någonting man aldrig varken bett om eller vill ha. Pengarna kunde använts till något mycket vettigare.
|
|
|
|
|
07-11-2011, 21:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 467
Medlem nr: 18 069

|
CITAT (Eva i Skåne @ 07-11-2011, 16:31)  Det kräver en viss planering så man äter upp sig under hösten och har lite att ta av Jag har gjort detta många höstar ut ifall att... men det har aldrig blivit läge att gå i ide
--------------------
|
|
|
|
|
07-11-2011, 21:36
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Barnbarna och barna brukar få regäla pressenter till jul men bara om det är något som de behöver ,att köpa för köpandet skull är ju lite meningslöst vi försöker köpa bra gejer som de behöver och har användning för,gubben och jag köper nu mer något ihop till hus och hem som vi behöver typ grytor stekpannor osv.Men trotts min ålder älskar jag att få paket på julafton behöver inte vara dyra saker bara det är något av hjärtat köppt  jättemysigt och få små paket av barnbarna som tex årsalmenackor med deras foton på  älskar dom och att få se deras små ansikten skiffta månad för månad:)
|
|
|
|
netha
|
07-11-2011, 23:07
|
Gäster

|
CITAT (Meriona @ 07-11-2011, 20:30)  Inget skrämmande, om mottagarna är glada och nöjda. Så är det säkert hos dig.
Men jobbigt om man blir översvämmad av presenter utan att man vill ha dem, det är jättejobbigt. Jag har fått säga till på skarpen till min mamma att lägga av att köpa drivor med julklappar som aldrig blir använda. Man hamnar i nån sorts fånig tacksamhetsskuld för någonting man aldrig varken bett om eller vill ha. Pengarna kunde använts till något mycket vettigare. Här ges bara önskade grejs och pengar. För de lite större barnbarnen blir det som en extra julafton när de får åka ut och shoppa för julklappspengen.
|
|
|
|
netha
|
07-11-2011, 23:32
|
Gäster

|
CITAT (*Stintan* @ 07-11-2011, 08:14)  Undrar vad det är man försöker köpa sig om man lägger så stora pengar på presenter och julklappar I min familj värdesätter vi annat högre så för mig är julklappshysterin obegriplig. Bitter ..... ? Påstå inte att vi i vår fam "köper" något! Undanber mig dina nedlåtande kommentarer!
|
|
|
|
|
08-11-2011, 01:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
CITAT (Ugglemormor @ 07-11-2011, 13:02)  En bra ide vore att föredra just under dessa helger eller åka bort fr. allesammans .......  Inte ens då, är du fredad !! Hörde Ulf Dohlsten på radion för nån dag sen. Han berättade att han och hans familj hade gjort precis det, dvs åkt bort, till Kanarieöarna. De hade en bedrövlig semester; det var tomtar, pynt, julmusik, ljusstakar, svensk julmat, klappar, tingeltangel, dans-kring-granen, jul-ljus i all oändlighet på resmålet ! T.o.m resebolagets personal hälsade dem välkomna iförda tomteluva !
Redigerat av omk: 08-11-2011, 01:27
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
08-11-2011, 07:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (netha @ 07-11-2011, 23:32)  Bitter ..... ? Påstå inte att vi i vår fam "köper" något! Undanber mig dina nedlåtande kommentarer! Inte alls. Ber om ursäkt för formuleringen men jag tänkte inte specifikt på dig när jag skrev det utan på att det är ju så mycket svenskarna i snitt köper julklappar för. Man gör naturligtvis som man vill!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
08-11-2011, 09:11
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (omk @ 08-11-2011, 01:27)  Hörde Ulf Dohlsten på radion för nån dag sen. Han berättade att han och hans familj hade gjort precis det, dvs åkt bort, till Kanarieöarna. De hade en bedrövlig semester; det var tomtar, pynt, julmusik, ljusstakar, svensk julmat, klappar, tingeltangel, dans-kring-granen, jul-ljus i all oändlighet på resmålet ! T.o.m resebolagets personal hälsade dem välkomna iförda tomteluva !  Ingen undslipper sitt grymma öde!
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
08-11-2011, 13:24
|
Gäster

|
Har varit på Teneriffa under ett antal jular och har sett endast en tomtegubbe under de 2 veckorna. Det var rena vilan för oss att slippa stanna hemma, inga krav ......... I den gamla släkten var det mest min svärmor och svägerska som styrde att jag lärde mig alla rätter som hör julen till. Börja luta lutfisk i tid, baka ditten och datten i tid, laga det och det i tid...... fy, faaaasen! ... De sovmorgnar jag hade så började de ringa redan efter 06 o kolla att jag var i farten ..... det gav mig magkatarr varteviga jul mer än 20 års tid ........  Numera finns inte svärmor i livet ......  och jag kan göra det vi själva tycker .........  hade gärna åkt bort till julen, men får inte resa ännu så snart efter min ryggoperation..........
Redigerat av Ugglemormor: 08-11-2011, 13:25
|
|
|
|
Meriona
|
08-11-2011, 18:45
|
Gäster

|
Ska man resa ifrån den tomtiga charter-julen kanske man behöver ta sig en bit bort. I Mexico var det förvisso julgran och dekorationer, men där tog det stopp. Vackert och njutbart men aldrig vulgärt. Önskar jag hade råd att fira där varje år.
|
|
|
|
|
08-11-2011, 18:58
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (omk @ 08-11-2011, 01:27)  Inte ens då, är du fredad !! Hörde Ulf Dohlsten på radion för nån dag sen. Han berättade att han och hans familj hade gjort precis det, dvs åkt bort, till Kanarieöarna. De hade en bedrövlig semester; det var tomtar, pynt, julmusik, ljusstakar, svensk julmat, klappar, tingeltangel, dans-kring-granen, jul-ljus i all oändlighet på resmålet ! T.o.m resebolagets personal hälsade dem välkomna iförda tomteluva !  Det beror väl på hur och var man tillbringar sin semester. Vi var några jular på kanarieöarna, inge julmat där. Vi hade det så bra så bra.... Det var bara ett par som tyckte vi skulle komma till dom på julafton och äta julskinka. Sambon bara skrattade och frågade varför dom åker bort om dom ville fira svensk jul. Inte behöva tänka till vem man skall åka osv Om hälsan skulle tillata det så skulle vi helst ville åka bort från allt vad jul heter. Jag som älskade julen förut..... Elisabeth
|
|
|
|
|
08-11-2011, 20:30
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
I början på 70-talet skulle jag tillbringa julen i Marocko, långt bort från julfirande trodde vi.Det skulle vara direktflyg men döm om min förvåning då kapten plötsligt hörs i högtalarna -" vi melllanlandar strax på Paris flygplats för att hämta en julgran".
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
08-11-2011, 20:46
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Min bästa jul var kanske den jag ägnade åt att dricka öl med en tysk i en indisk ökenstad. Inte någon tomte så långt ögat nådde.
|
|
|
|
Meriona
|
08-11-2011, 20:48
|
Gäster

|
CITAT (Huggorm @ 08-11-2011, 20:46)  Min bästa jul var kanske den jag ägnade åt att dricka öl med en tysk i en indisk ökenstad. Inte någon tomte så långt ögat nådde. Eller så var ni två....
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|