Jag har fått tips i en annan tråd om låga sensommarblommande perenner att ha i en nygrävd, stenig rabatt.
Som jag skrev där är jag själv i första hand grönsaksodlare, har inte testat att fröså perenneer förut. Jag har dessutom mkt ont om plats under mina lysrör i vinter/vår -där måste mina grönsaker få "första tjing".
Men om jag förstått det hela rätt funkar det att så inne under vintern, sätta ut krukorna efter något dygn, och sedan se till att de inte fryser eller torkar ut.
Finns det ngn anledning till att inte starta nu? Det är +10-12 på dagarna och kryper ned mot nollan på nätterna (zon 1-2)
Jag undrar mer egentligen: Varför ska man så inomhus och vänta något dygn innan ,man ställer ut?
Och varför är det så många (i alla fall bland mina vänner) som inte lyckas särskilt bra med den här typen av odling - är det några knep som ska till eller vad är det som brukar gå snett?
Eftersom den yta jag ska täcka är hyfsat stor, skulle jag ju vilja få fram rätt många plantor, kanske 20 av varje art, kanske 3-4 arter.
tips, råd, erfarenheter och funderingar mottages tacksamt
|