Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Vegetarianer här?, Använder ni agar agar och hur ?
          mamamaggan
          Inlägg 09-11-2011, 17:27
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

En av mina allra närmaste vänner är vegetarian sedan tonåren p g a ledgångsreumatism. Hon blir jättesjuk på flera sätt om hon äter något "olämpligt " . Hon var dömd till ett liv i rullstol men tack vare att hon blev vegetarian så lever hon ett i stort sett helt " normalt " liv.

Hos oss resonerar vi som så att ingen av oss köttätare mår dåligt av att äta vegetariskt så periodvis har vi haft helt vegetariska dagar 1 - 2 dagar i veckan.

Likadant med laktos , vår andre son har problem med det och även en och annan av våra bekanta. Då äter vi alla laktosfritt , varför inte ?

Redigerat av mamamaggan: 09-11-2011, 17:45

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 09-11-2011, 17:31
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Helt OK. Vi har påsar med diverse märkta MF för en sonhustru och ett barnbarn är laktosintolleranta.

Citera
          Anma
          Inlägg 09-11-2011, 19:01
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (mamamaggan @ 09-11-2011, 17:27) *
          En av mina allra närmaste vänner är vegetarian sedan tonåren p g a ledgångsreumatism. Hon blir jättesjuk på flera sätt om hon äter något "olämpligt " . Hon var dömd till ett liv i rullstol men tack vare att hon blev vegetarian så lever hon ett i stort sett helt " normalt " liv.

Hos oss resonerar vi som så att ingen av oss köttätare mår dåligt av att äta vegetariskt så periodvis har vi haft helt vegetariska dagar 1 - 2 dagar i veckan.

Likadant med laktos , vår andre son har problem med det och även en och annan av våra bekanta. Då äter vi alla laktosfritt , varför inte ?

Samma här, fast glutenfritt. Jag äter väldigt mycket glutenfritt fast jag inte är allergisk. Anpassar mig till maken. Jag tar inte skada av att utesluta gluten, men han gör med att tillsätta.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-11-2011, 08:17
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (RibesRubusVitis @ 09-11-2011, 13:05) *
          Låt mig försäkra att svaret om gelatin var allvarligt menat. Koppla det gärna till debatten om curlingföräldrar. Det måste finnas en gräns för omgivningens tid/lust/intresse att ställa upp på telningarnas personliga nycker. Hade du skrivit att sonen inte tål gelatin, skulle det självklart respekteras.
          Av samma skäl skulle jag t ex inte anskaffa ritualslaktat kött bara för att en gäst kunde tänkas kräva sådant.

Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Cacki
          Inlägg 10-11-2011, 08:46
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Myosotis @ 10-11-2011, 08:17) *
          Man kan vägra att laga något vegetarisk, men man kan inte lura någon att en rätt är vegetarisk om den inte är det. Vad skulle det vara för slags föräldrar som ljög för sina barn?!! Om man nu tycker att gelatin är äcklig måste man kunna lita på att det inte finns i det man ska äta. Det är väl bättre att avstå från maten frivilligt än att bli lurad som du föreslår, jag tycker det skulle vara extremt kränkande. Personligen bryr jag mig inte om just gelatin, det kan jag äta fast jag är vegetarian, men när det gäller buljong t.ex. kräver jag ett ärligt svar på frågon om maten är lagad med grönsaksbuljong. Inga som helst krav att få någon specialrätt lagad, bara rätten att välja själv.

tummenupp.gif
          Dessutom förstår jag inte, att om man nu vill bjuda hem någon och är villig att ta på sej besväret att bjuda de övriga på mat, varför det inte skulle gälla vegetarianer också.
          De gånger det sker hemma hos oss, tar inte vegetarianerna illa upp ett dugg om jag ringer och ber om råd om det är något jag känner mej osäker på.
          Har t.o.m hänt att vederbörande kommit hit och hjälpt mej med maten innan övriga gäster kommit och vi har fått en väldigt trevlig stund tillsamans vid grytorna.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 19:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon