Hej! Ny är på forumet så jag hoppas på att jag placerar detta inlägg i rätt kategori.
Well, here we go:
Jag sådde tre stycken frön från en citron som jag inhandlade till maten i våras, alltså cirkus ett halvår sedan. Väl medveten om att jag kommer få vänta en evighet på både blommor och frukt tänkte jag att jag kunde bygga upp ett intressant och välutvecklat grenverk under tiden. Jag satte mig ner, och funderade på om jag kunde maximera tillvaron för plantorna med vintervila, extra belysning, luftfuktighet osv. Detta var fullt möjligt, så jag inhandlade mig en 200 watt lågenergilampa men blått spektra (6400k) som stimulerar vegetativ tillväxt. Tralla ner till min snickarbod och satte upp denna monster belysning. kopplade den till en timer som jag satte på 12 timmar mörker och 12 timmar ljus. Temperaturen låg stadigt på ca 12 grader (detta för ca en månad sedan) och har gått ner stadigt med tanke på att det successivt blir svalare i vårt avlånga land. Minimum temp får som lägst bli 3 +. Hur som haver, allt går som på räls! Plantorna mor prima MEN jag har ett problem:
Mina plantor har drabbats av järn brist! Jag är 95 procent säker på detta då jag är ordenligt påläst om dess symptom. Men tanke på att plantans tillväxten bromsas upp nåt oerhört vid järn brist så finner jag detta att vara ett stort problem. Citronplantorna må vara under vintervila, och därav inte kommer växa hastigt men jag vill gärna få underbara tillväxt-skott lagom när våren startar.
Kan även tillägga att plantorna fått detta järnbrist problem när jag slutade med näring för ca en månad sen.
Hur ska jag gå till väga för att ersätta denna järn brist?
Järnsulfat sägs vara ett säkert alternativ, men vart får ja tag på det? i pulverform samt att det är ett bra koncentrat av järn? Apoteket hade inte när ja va där idag..
Jag kommer absolut INTE använda någon form utav vanlig växt näring nu under vintervilan, endast en svag "järn-blandning" var fjärde bevattning kanske.
Ursäkta den långa läsningen, men jag tycker det är relevant för er att veta allt om plantorna.
Låter min "set-up" för plantorna okej btw?
Bilden är tagen från google, men bladen på mina plantor ser ut såhär, dock en mörkare färg på bladet.
Med vänliga hälsningar/ E
citruschlorosis.jpg ( 41.84k )
Antal nedladdningar: 129
Redigerat av Växteröverallt: 20-11-2011, 14:44