Växteröverallt
Hej! Ny är på forumet så jag hoppas på att jag placerar detta inlägg i rätt kategori.

Well, here we go:
Jag sådde tre stycken frön från en citron som jag inhandlade till maten i våras, alltså cirkus ett halvår sedan. Väl medveten om att jag kommer få vänta en evighet på både blommor och frukt tänkte jag att jag kunde bygga upp ett intressant och välutvecklat grenverk under tiden. Jag satte mig ner, och funderade på om jag kunde maximera tillvaron för plantorna med vintervila, extra belysning, luftfuktighet osv. Detta var fullt möjligt, så jag inhandlade mig en 200 watt lågenergilampa men blått spektra (6400k) som stimulerar vegetativ tillväxt. Tralla ner till min snickarbod och satte upp denna monster belysning. kopplade den till en timer som jag satte på 12 timmar mörker och 12 timmar ljus. Temperaturen låg stadigt på ca 12 grader (detta för ca en månad sedan) och har gått ner stadigt med tanke på att det successivt blir svalare i vårt avlånga land. Minimum temp får som lägst bli 3 +. Hur som haver, allt går som på räls! Plantorna mor prima MEN jag har ett problem:

Mina plantor har drabbats av järn brist! Jag är 95 procent säker på detta då jag är ordenligt påläst om dess symptom. Men tanke på att plantans tillväxten bromsas upp nåt oerhört vid järn brist så finner jag detta att vara ett stort problem. Citronplantorna må vara under vintervila, och därav inte kommer växa hastigt men jag vill gärna få underbara tillväxt-skott lagom när våren startar.

Kan även tillägga att plantorna fått detta järnbrist problem när jag slutade med näring för ca en månad sen.

Hur ska jag gå till väga för att ersätta denna järn brist?
Järnsulfat sägs vara ett säkert alternativ, men vart får ja tag på det? i pulverform samt att det är ett bra koncentrat av järn? Apoteket hade inte när ja va där idag..

Jag kommer absolut INTE använda någon form utav vanlig växt näring nu under vintervilan, endast en svag "järn-blandning" var fjärde bevattning kanske.

Ursäkta den långa läsningen, men jag tycker det är relevant för er att veta allt om plantorna.

Låter min "set-up" för plantorna okej btw?

Bilden är tagen från google, men bladen på mina plantor ser ut såhär, dock en mörkare färg på bladet.

Med vänliga hälsningar/ E

[attachment=66269:citruschlorosis.jpg]
Alexander-VG-zon3
När dom står kallt så är rötterna inaktiva och kommer därmed inte ha nytta av näringen. Bättre såfall att sätta dom varmare och få igång tillväxt så dom kan ta upp näring och vatten och därmed få bättre blad.

Man kan vattna med vanlig näring om dom från början har en rätt jord (lucker, näringsrikjord med lägre ph).
jaj-51
Hej.
Jag har ingen erfarenhet om citrus träd och järnbrist.
Jag brukar varje sommar odla surfinor / hängpetunior och dessa får lätt järnbris och slutar nästan växa och blomma. Blir små gula blad bara när järnbristen blir stor.

Vattna (bara jorden) med samma pulver som dödar mossa"järnfosfat" ( används också som kosttillskot för smågrisar), dosering samma som vid mossbekämpning. upprepa vid behov ...

rosita
Jag brukarge lite järnsulfat, men då under växtsäsongen. Jag tror, precis som flaxss, att man inte ska ge något under viloperioden.
Växteröverallt
CITAT (flaxss @ 20-11-2011, 15:02) *
När dom står kallt så är rötterna inaktiva och kommer därmed inte ha nytta av näringen. Bättre såfall att sätta dom varmare och få igång tillväxt så dom kan ta upp näring och vatten och därmed få bättre blad.

Man kan vattna med vanlig näring om dom från början har en rätt jord (lucker, näringsrikjord med lägre ph).


Detta är jag medveten om. Plantorna tar upp vatten som dom ska nu under vintern. Det går galant, hela odlingen. Men jag vill inte förstöra deras vintervila med en plöttlig eller succsesiv värmehöjning. Jag hr förstått att man skall vattna med mjukt, rumstempererat vatten och aldrig använda hårt vatten eftersom det kan ge upphov till järnbrist. Dock förstår ja inte vad hårt vatten innebär..

Att ge en svag lösning av järn till citronerna, så att de klarar vintern kan väll inte skada? Eller ska jag sänkaPh-värdet så att rötternas upptagningsförmåga ökar?

"Gödsla inte mellan september och februari. Om växten övervintrar på en kall plats (alternativ B ovan) ska du inte tillsätta någon näring mellan september och mars. Tillsätt extra järn om trädet drabbas av järnbrist (vilket visar sig i gula blad eller gröna ådror på bladen)."
- http://www.gardena.com/se/garden-life/allt...-klara-vintern/

Mvh
jaj-51
Hej.
Varför krångla till det?
Är det järnbrist så behöver trädet järn nu.

Tänk på att järnfosfaten lät ger fula rostfläckar på allt (nästan)
Alexander-VG-zon3
CITAT (Växteröverallt @ 20-11-2011, 21:59) *
Detta är jag medveten om. Plantorna tar upp vatten som dom ska nu under vintern. Det går galant, hela odlingen. Men jag vill inte förstöra deras vintervila med en plöttlig eller succsesiv värmehöjning. Jag hr förstått att man skall vattna med mjukt, rumstempererat vatten och aldrig använda hårt vatten eftersom det kan ge upphov till järnbrist. Dock förstår ja inte vad hårt vatten innebär..

Att ge en svag lösning av järn till citronerna, så att de klarar vintern kan väll inte skada? Eller ska jag sänkaPh-värdet så att rötternas upptagningsförmåga ökar?

"Gödsla inte mellan september och februari. Om växten övervintrar på en kall plats (alternativ B ovan) ska du inte tillsätta någon näring mellan september och mars. Tillsätt extra järn om trädet drabbas av järnbrist (vilket visar sig i gula blad eller gröna ådror på bladen)."
- http://www.gardena.com/se/garden-life/allt...-klara-vintern/

Mvh


Frösådda citrusar är inte så noga med vintervila i ung ålder, med ökad ålder vill dom ha vintervila (vilket också främjar blomningen). Redan ''färdiga''(köpta) citrusar är det bra med vintervila för dom arter som vill ha men då ger man näring under våren/sommaren och bygger upp deras förråd inför vintern. Har man dom ute under hösten går det övervintra dom i rusmtemp och extraljus. Tropiska ska inte ha kallt alls under vintern.

Citrus har känsliga rötter och är känsliga för fel jord.

Är det kallt/svalt och dom får mycket vatten och ev näring så blir det fel för rötterna. Under sommaren verkar dom inte ha emot kallt vatten (oftast blir ju rötterna väldigt varma i solen) men ja står dom inne i rumstemperatur under vintern är det bra att ge rumsvarmtvatten tummenupp.gif .

Står kronan varmt och rötterna står kallt (och tvärtom) så mår citrusen inte bra (däremot en jämn temperatur över hela är bra även lägre som högre).

Har man planterat dom i en jord som för början har lågt ph och om man har dom ute under sommaren så dom får regn så får man oftast inte problem med järn/näringsbrist om man nu inte bor i områden med mycket kalk och hårt vatten, då får man ge näring med extra järn som du vet. Själv kör jag rhododendronjord till alla mina citrusar och när dom står inne får dom kranvatten (Dh 4,8 - 5,4 och Ph 8) och när dom står ute får dom regn och eller kranvatten när det inte regnar. De flesta växtnäring flytande innehåller inte så mycket kalk och funkar också till citrusar. Annars är nog rhododendrongödsel billigare än citrusnäring och ger gröna fina blad. Eller alt bara ge extrajärn som redan skrivits. Men att fylla jorden med järn och näring när den ska få vila ser jag ingen mening med. Sånt fixar man innan vintern (och då så att även rötterna har ett förråd).

Då citron inte ska eller behöver utsättas för frost om den står ute kan man ge näring sept ut. Står den inne åretrunt ger man näring sålänge man ser att den växer. Köldtåliga citrusar som man låter stå ute när dte blir kallt och som sen måste ha vintervilar slutar man att ge näring under sensommaren. Tropiska citrusar fortsätter man att ge näring sålänge dom växer (oftast åretrunt). Ljus, temp och vattning och näring beror alltså helt och hållet på art och sort och hur dom står till förhållanden med ljus och temp.

Näringsbrist är inte så akut om den ändå snart ska vintervila (och vara inaktiv) och till våren ger du den näring när den vaknar. Alt är att flytta den varmare eller höja temperaturen där den står och låta den växa under extraljus och ge extra järn och ev näring. flirting.gif

Då dina citrusar har järnbrist så mår dom ju inte bra, antingen har du för hårtvatten eller för mycket kalk i jorden eller så har rötterna det för kallt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Växteröverallt @ 20-11-2011, 21:59) *


Ja det var ju en intressant artikel. Intressant att det var jag som började skriva mycket om förhållanden mellan varm och kall krona här på odla.nu. Som jag i sin tur lärt mig från amerikanska odlar vänner. Men


</h3>
CITAT
<h3>Går det att driva upp ett eget citronträd genom att så citronkärnor?Tja, för fröplantor är det generellt så att avkomman skiljer sig från moderplantan, eftersom avkomman också ärver ”faderns” genetiska material. Det innebär att ympning är den enda möjligheten att bevara olika fruktsorter, vilket naturligtvis gäller också för citroner. Ympning innebär att man ympar fast kvistar från den efterfrågade sorten på så kallade rotdonatorer, som fungerar som fundament för ympningen.

Visserligen går det ofta bra att driva upp träd från citruskärnor, men det tar oftast många år innan träden börjar bära frukt. Dessutom kan man varken vara säker på mängden frukt eller på fruktens kvalitet, eftersom ingen har testat och rapporterat om just de aktuella fröplantornas genkombination tidigare. Intressant nog händer det dock ibland att kärnsådda citrusplantor ger frukt som är av samma sort som moderplantans. Så det kan absolut löna sig att testa själv. Fröna börjar gro när de blir kalla (låt dem därför ligga i 1–5 °C i kylskåpets grönsaksdel i 14 dagar).

Du kommer garanterat att få se citronens groddblad tränga upp genom jorden, mot ljuset. Och apropå ljus ska du helst så citruskärnorna i slutet av februari eller i början av mars, när ljuset tilltar och dagstemperaturen börjar stiga igen. Vädret bör vara ljust och varmt och grotemperaturen bör ligga konstant på omkring 21–25 °C. Fröplantorna behöver en mycket ljus växtplats.


Citrus genetik är mycket och ibland krångligt, rena citrus arter som Papeda ger lika avkomma. Hybrider kan ge lika (klon) och en ny. Känns inte som att dom har koll?

Citrus kärnor behöver generellt sett ej kyla för att gro, tropiska arter ruttnar och gror inte om dom fått kyla (gror sämre). Citrontörne är dock en citrus som kan behöva kyla men även färska kärnor gror oftast bra utan kyla. Bra med värme är däremot bra.

CITAT
Om temperaturer Det händer också ofta att träden tappar sina blad för att de fått för mycket vatten eller för att temperaturskillnaden är för stor mellan rötterna och bladen – de trädgårdsintresserade brukar tala om ”varmt huvud och kalla fötter”, eller omvänt ”varma fötter och kallt huvud”. Det är dock sällan man tänker på varför temperaturskillnaderna uppstår. I det ena fallet värms den större delen av trädet upp tillsammans med rummet så att den når rumstemperatur, exempelvis 21 °C. Men samtidigt står trädet på ett golv som inte är varmare än 16 till 18 °C. De svalare rötterna arbetar långsammare än de varma bladen, vilket stressar trädet och får det att tappa sina blad. Botemedlet är att skilja trädets nederdel från det kalla golvet genom att placera trädet på en flyttbar ställning eller i en kruka med hjul som har tillräckligt med luft under. En annan lösning är att lägga en tjock polystyrenskiva mellan golvet och krukan, så att trädet blir isolerat mot det kalla golvet.

I det andra, motsatta, fallet står trädet kanske på ett golv med golvvärme, så att rötterna värms upp till 20 till 28 °C samtidigt som kronan har en temperatur på bara 18 till 22 °C. Eftersom rötterna då är mer aktiva än bladen blir trädet stressat och det fäller sina blad.

Ju bättre du förstår citrusträden och hur du kan påverka dem under övervintringsfasen, desto bättre kan du hantera hela situationen. Du har då redskapen för att hitta fram till den övervintringsstrategi som passar förhållandena i just ditt hem bäst. Och du kan agera snabbare och sätta in andra åtgärder om du skulle stöta på problem.
En skillnad på 21 till 16 gör inte skada inte heller från 28 till 22. Dock är det bäst om rötterna har det lite svalare under varmt väder. Om trädet ska fälla blad så måste rötterna bli inaktiva nu händer detta olika för olika citrusar. Tropiska vid 13-14c och för tåligare vid ca 8-10c. Har rötterna en temp på +10c och kronan en temp på +20c hela vintern får vi bladfall, tillfällig ojämntempertur gör ingen skada. Dock för enkelhetens skull är det dock lättast att hålla jämntemp över hela alt hålla bägge delar antingen i vila eller i tillväxt. Att det höjs och sänks natt och dag gör ingen skada.





</h3>
CITAT
<h3>Det är ganska enkelt att åstadkomma rätt förhållande mellan ljus och temperatur om man jämför med stategierna för gödsling och vattning under det kalla halvåret:
Gödsla inte mellan september och februari. Om växten övervintrar på en kall plats (alternativ B ovan) ska du inte tillsätta någon näring mellan september och mars. Tillsätt extra järn om trädet drabbas av järnbrist (vilket visar sig i gula blad eller gröna ådror på bladen).
Man tillsätter efter hur citrusen växer och vilken art det handlar och om den kommer att utsättas för kyla.




</h3>
CITAT
<h3>Låt trädet stå utomhus så länge som möjligt och ställ ut det så tidigt som möjligt på våren igen.Särskilt på senvintern och tidigt på våren kan du ställa ut trädet på en skyddad plats utomhus. Platsen bör inte värmas upp så mycket så att det blir stor skillnad mellan dags- och nattemperaturen, till exempel 5 °C på natten och 20–25 °C på dagen.

Innan du flyttar in trädet inomhus måste du rengöra det noggrant och göra det du kan för att inga sniglar eller löss ska kunna övervintra i det. Du kan också beskära trädet om det behövs. Tunna ut kronan om den är mycket tät, så att mer ljus kan tränga genom bladverket. I slutet av januari bör du kontrollera vilket hot skadeinsekterna utgör (eftersom de börjar öka i antal vid den här tiden på året). Halvvingarna och de första sköldlössen är tidigt i farten. De sista som dyker upp är bladlössen, som brukar komma i mars och framåt.
Dom citrusar som kan tas ut tidigt och efter att frostrisken är förbi klarar en sådan temperaturskillnad. Ska man gå efter detta kan vi inte har citrus ute alls inte ens under sommaren. Tillfälliga eller kyliga nätter gör inte heller skada. Frost under våren gör däremot mycket skada även för tåliga. Solen gör också mycket skada under våren. För tropiska och känsliga citrusar bör dom inte tas ut förens det blivit lite varmare.




</h3>
CITAT
<h3>Ett tips tillOm du vill ha ett litet, vackert citrusträd som tål varmare och något mindre ljusa vinterplatser bör du gå över till en kumquat (Fortunella japonica eller Fortunella margarita)!


Citrus japonica (rund, oval) enligt många samma växt. En som gärna vill ha vintervila för att blomma mycket. Men är dock även ganska tålig med sämre vinterplatser.
Azur
Citrus är surjordsväxter.

Jag kollade, och citrusväxters höga järnbehov orsakas av att de har mycket svårt att ta upp järn om jordens pH är högt. De odlas ofta i kalkrika jordar (berggrunden är kalk kring medelhavet, Florida och Kalifornien) så för att komma runt problemet med järnbrist sprayar man löven med järnnäring och vattnar med medel som ökar järnets löslighet vid höga pH (EDTA, EDDHA och liknande).

Jag har en frösådd citrus som står i jord blandad med upplandslera (eftersom jag fick höra att citrus gillar lera) och den har ständigt problem med järnbrist, säkert eftersom lera i stockholmstrakten är kalkrik. Jag kan bara nätt och jämt hålla igång trädet genom att vattna med chelaterad järngödning.
Jag har också ett citronträd som står planterad i okalkad torvmull - det växer och mår bra.

Kort sagt, har du svårt att få tillräckligt med järn till trädet kan en första insats vara att spraya bladen/vattna igenom jorden med järngödning (utan kväve & fosfor), och vid nästa omplantering fundera på att helt byta ut jorden.
Gunilla T
Växter som kräver lägre pH värde i jorden (surjordsväxter) kan inte tillgodogöra sig näringen även om den finns tillgänglig om jordens pH värde är för högt. Då uppstår näringsbrist.
imjoh
Bladen på mina citrusar blev plötsligt lika de på bilden, när jag tittade noga såg jag något rostfärgat, rödspinn enl trädgårdsmästaren som fick se ett blad, då blir bladen sådana enl honom, håller på att behandla nu.
Azur
Spinn är f-n själv och i det närmaste omöjligt att utrota, men bladen blir mer prickigt gula och ser dammiga ut, de blir inte gula med gröna nerver.

Det här är spinn (plus lite järnbrist):

Växteröverallt
Tack flaxss för dina svar. Du är som sagt mer kunnig än mig kring detta ämne så de du säger litar ja på. Men, jag antar att problemet kring mina citrusar är Ph-värdet i jorden. Det är antagligen för högt och där av kan inte växterna ta upp järn. Hur sänker ja Ph-värdet utan att byta ut all jord?

Sedan undrar ja även om du har någon koll på en enkel men lite ovanligare citrus hybrid ja kan börja odla? Att köpa stickling är att föredra då jag vill vara säker på dess gener plus att jag finner glädje i att skapa grenverk hos träd på grund av mitt stora intresse för bonsaier.

Mvh
Bassam
Hej

Den bästa metoden för att minska PH jord om man blanda sin jord med ( jordbruket gips) och (naturlig gödsel ) ,

Obs

Vi rekommenderar inte att plantera frön för att de tar En lång tid plus att de inte kommer lika som föräldrar Resultat av genetiska komplikationer få under tillväxt .

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Gips används väl för att höja Ph.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Växteröverallt @ 02-12-2011, 00:15) *
Tack flaxss för dina svar. Du är som sagt mer kunnig än mig kring detta ämne så de du säger litar ja på. Men, jag antar att problemet kring mina citrusar är Ph-värdet i jorden. Det är antagligen för högt och där av kan inte växterna ta upp järn. Hur sänker ja Ph-värdet utan att byta ut all jord?

Sedan undrar ja även om du har någon koll på en enkel men lite ovanligare citrus hybrid ja kan börja odla? Att köpa stickling är att föredra då jag vill vara säker på dess gener plus att jag finner glädje i att skapa grenverk hos träd på grund av mitt stora intresse för bonsaier.

Mvh

Här är en lista på olika arter och hybrider många av dom går faktiskt att hitta på nätet(ebay) och på lite olika plantskolor som säljer på nätet. http://flaxss.webs.com/citrusarterochhybrider.htm

Mina favoriter Tahitiapelsin, Lime, Papeda, alla Kumquat arter. För Kuriosa Fingercitron(Buddha), Fingerlime (Australiensk) och alla de olika brokbladiga sorterna.

Lite ovanligare är dom Japanska och Kinesiska citrusarna samt dom från Australien. Men även olika former av Pomerans och Suckatcitron.
Azur
CITAT (flaxss @ 03-12-2011, 09:58) *
Gips används väl för att höja Ph.

Jag kollade, och det är ett neutralt salt, dvs har ingen effekt på pH. Däremot höjer det sulfat- och kalciumnivåerna till skyarna. Skulle man råka ha en växt med kalcium- eller sulfatbrist kan gips hjälpa.

Gips används också för att avsalta försaltade jordar, då sprider man stora mängder gips över ytan, vilket leder till att lerpartiklarna i jorden byter de natriumjoner de håller mot kalcium joner, och natriumjonerna kan vattnas bort.

Men det sänker inte pH, nej, och har förmodligen inte mycket användning med citrus.
Sainty
Hinner inte läsa igenom allt i denna tråd, men tror att ni vill sänka ph-värdet? Använd då Epsomsalt (magnesiumsulfat) från apoteket för detta. Ta en halv dl och sprid på ytan.

Magnesiumsulfatet ger citroner grönare blad, samtidigt som bakterier genererar tillsammans med sulfatet surare jord vilket citronträdet trivs i.

Fungerar till 100%.
Växteröverallt
CITAT (Sainty @ 03-12-2011, 12:40) *
Hinner inte läsa igenom allt i denna tråd, men tror att ni vill sänka ph-värdet? Använd då Epsomsalt (magnesiumsulfat) från apoteket för detta. Ta en halv dl och sprid på ytan.

Magnesiumsulfatet ger citroner grönare blad, samtidigt som bakterier genererar tillsammans med sulfatet surare jord vilket citronträdet trivs i.

Fungerar till 100%.


Tack! detta skall prövas på en av mina citroner. Någon som vet en bra sida från sverige med ett bra utbud av citrus hybrider?
Azur
fel inlägg, ignorera
Bassam
Hej
Trädgård kalk bra för kalk jord på grund att den har installation av följande
CaSO₄ - 2H₂O det innehåller 80 % so4 så den minska bra PH,
Obs
För att den innehåller 80% so4, så den minska PH kraftigt Och är en av de bästa lösningarna till kalk jorden,
Dessa vetenskap studier så ni kan fråga av den vem vill ni.

H.Bassam
andersen
CITAT (Bassam @ 04-12-2011, 22:52) *
Hej
Trädgård kalk bra för kalk jord på grund att den har installation av följande
CaSO₄ - 2H₂O det innehåller 80 % so4 så den minska bra PH,
Obs
För att den innehåller 80% so4, så den minska PH kraftigt Och är en av de bästa lösningarna till kalk jorden,
Dessa vetenskap studier så ni kan fråga av den vem vill ni.

H.Bassam


Vad menar du? går det att skriva om texten? eller menar du att man skall kalka citroner som växer som krukväxt?
Azur
CITAT (andersen @ 05-12-2011, 18:17) *
Vad menar du? går det att skriva om texten? eller menar du att man skall kalka citroner som växer som krukväxt?

Han har faktiskt rätt, jag (och University of Utah) hade fel tidigare. Sulfat sänker pH, i alla fall tillfälligt och i alla fall om det inte finns kalksten i jorden, pga att bakterier gör om det till svavelsyra. Aluminiumsulfat används ibland, men aluminium är giftigt för växtrötter, så järnsulfat är bättre. Ammoniumsulfat och magnesiumsulfat används också.

Rent svavel ger ännu starkare effekt, liksom förstås svavelsyra.

Kalciumsulfat (dvs gips, inte kalk (kalciumkarbonat) som Bassam skrev) rekommenderas inte, men jag vet inte varför - jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle fungera precis likadant som magnesiumsulfat.

Fast för citrus i kruka är det nog ännu bättre och effektivare att byta jord till okalkad torvmull/rhododendronjord.
andersen
CITAT (Azur @ 05-12-2011, 18:31) *
Han har faktiskt rätt, jag (och University of Utah) hade fel tidigare. Sulfat sänker pH, i alla fall tillfälligt och i alla fall om det inte finns kalksten i jorden, pga att bakterier gör om det till svavelsyra. Aluminiumsulfat används ibland, men aluminium är giftigt för växtrötter, så järnsulfat är bättre. Ammoniumsulfat och magnesiumsulfat används också.

Rent svavel ger ännu starkare effekt, liksom förstås svavelsyra.

Kalciumsulfat (dvs gips, inte kalk (kalciumkarbonat) som Bassam skrev) rekommenderas inte, men jag vet inte varför - jag kan inte se någon anledning till att det inte skulle fungera precis likadant som magnesiumsulfat.

Fast för citrus i kruka är det nog ännu bättre och effektivare att byta jord till okalkad torvmull/rhododendronjord.


Ok det var lite lättare att förstå, tack Azur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon