Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brunett till ljusbrunett ?, (med blond hårfärg)
          Ugglemormor
          Inlägg 03-12-2011, 03:23
          Länk hit: #21

Gäster

Min mor var frisörska och jag fick börja rulla hår när jag var vid 8-års ålder och har fortsatt med det som hobby flera årtionden. Fick en bra lära hos min mor som jag har haft nytta av senare i livet ...... tummenupp.gif
          Jag har gått i kurs för teatersminkning och var anlitad vid julfester och balettföreställningar och fick göra frisyrer och sminka folk under en 20-års period med framgång ....... flirting.gif Brukade också fixa olika tidens frisyrer, mest 1700-tals o det var verkligen roligt. ......även männen sminkades till uppträdanden ...... rotfl.gif
          Men jag ville inte gå i skola för det, roligt för stunden men ikke till ett yrke ......... crying.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 03-12-2011, 21:58
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Herkules visst kan man köra två paket blondering men då får man allt ha jäkligt starkt bra hår för en del skulle det vara katastrof och håret skulle ramla av .Bättre då att köpa ett paket Scwartskopf blondering och ett paket"extra ljus Askljusblond" ljustoning mycket skonsammare för håre och man får bort alla rödgula toner .

Citera
          Anma
          Inlägg 03-12-2011, 22:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 03-12-2011, 21:58) *
          Herkules visst kan man köra två paket blondering men då får man allt ha jäkligt starkt bra hår för en del skulle det vara katastrof och håret skulle ramla av .Bättre då att köpa ett paket Scwartskopf blondering och ett paket"extra ljus Askljusblond" ljustoning mycket skonsammare för håre och man får bort alla rödgula toner .

Jamen då så. Det går visst att få ljust hemma för en billig peng. smile.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 03-12-2011, 22:23
          Länk hit: #24

Medlem

Visst gör det det !men gör ett hudtest först för att vara säker särskillt om man är kännslig eller allergisk .blonderingsmedel är lite svårare att handskas med om man är okunnig därför att de kan ställa till med mycket om man slarvar ,ska man helblondera bör man ha lite hjälp av en kompis som ser till att HELA håret har fått blekmedel och helst ska man pensla på det och börja i nacken där man är mörkast,när man sedan ska färga utväxten ska man bara behandla utväxten inte köra i blekmedel i hela håret igen gäller även mörka färger ,bara utväxten ska färgas .

Citera
          herkules
          Inlägg 03-12-2011, 22:42
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

blondering köpt i vanlig butik är ju svagare så det måste ju oftast till 2 blonderingar efter varandra. jag som har mycket rött ser ut som en kyckling i barret efteråt och tar då jane hellens nr 102, allt gult borta. så - tre blonderingar blir det. men man kanske inte ska ge sig på hemmablonderingar om man inte kan tänka sig att använda hundtrimmern om det går åt helvete.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Motti
          Inlägg 04-12-2011, 00:33
          Länk hit: #26

Medlem

Tre blonderingar på raken skulle ingen vettig frisör göra kan jag säga ,finns ju en orsak till varför en frisör har tre års utbildning och intagningspoängen till frisörskolan är samma som till läkarlinjen ! visst man kan mixtra och fixa själv men man vet ju aldrig vad det blir av det !Många ringde till mig när jag hade salong och trodde jag kunde trolla bort deras misstag av misslyckade slingor och blonderingar så fungerar det inte ,man kan möjligtvis slänga i en färg för att dämpa alla kycklingula och oranga fläckar men det blir aldrig vettigt mAN KAN ALDIG GÄMNA UT EN SÅDAN MISSLYCKAD FÄRGNING,jag ser ofta en massa misslyckade blonderingar på stan oftast på invandrarkvinnor,ATT TRO ATT MAN FRÅN SVART HÅR SKA BLI BLOND PÅ EN PAKET BLONDERING DET BARA FINNS INTE,det är en lång prosedur att gå från svart mörkbrunt till blond och få en snygg blond färg som är trovärdig .Alla blekmedel innerhåller vätesuperoxid och det är frätande på håret .

Redigerat av Motti: 04-12-2011, 00:35

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-12-2011, 01:07
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Vad är det för märkvärdigt med att utbildningen är 3-årig? Det är ju många andra utbildningar också. Frisörutbildning är ingen högskoleutbildning utan en gymnasial utbildning inom hantverksprogrammet så varför du jämför den med läkarlinjen är obegripligt.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 04-12-2011, 01:16
          Länk hit: #28

Medlem

Förr behövde man höga betyg till frisörlinjen, inte för att man behövde vara så smart men för att det var så populärt.

Numer finns massor med frisörutbildningar där man inte kollar på skolbetyg.

Citera
          Motti
          Inlägg 04-12-2011, 01:17
          Länk hit: #29

Medlem

Intagningspoängen är lika Stintan man måste ha lite där uppe i kontoret ja lite IQ .
          Fy fan vad du är besk gnällig jämt och negativ ,har du aldrig en rolig stund i ditt liv ?
          Klart jag vet att det är en gymnasieutbildning jag har ju gått den whist.gif Men så har jag ett Gesällbrev från hantverksorganisationen på väggen som jag är jäkligt stollt över ,gick ur frisörskolan med 5 i genomsnitt.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-12-2011, 01:46
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Motti @ 04-12-2011, 01:17) *
          Intagningspoängen är lika Stintan man måste ha lite där uppe i kontoret ja lite IQ .
          Fy fan vad du är besk gnällig jämt och negativ ,har du aldrig en rolig stund i ditt liv ?
          Klart jag vet att det är en gymnasieutbildning jag har ju gått den whist.gif Men så har jag ett Gesällbrev från hantverksorganisationen på väggen som jag är jäkligt stollt över ,gick ur frisörskolan med 5 i genomsnitt.

Jag är varken besk eller gnällig men rätt ska vara rätt. Jag har väldigt svårt för skryt och när man hela tiden måste hitta på saker för att framhålla sin egen förträfflighet, som om man vore förmer än andra. Upprepar man sig ideligen blir det tjatigt. Det är en väldig skillnad på intagningspoäng till en gymnasielinje och intagningspoäng till en högskoleutbildning.

Jo Motti, du behöver inte vara orolig, jag har massor av roliga stunder i mitt liv varje dag faktiskt. Grattis till gesällbrevet förresten, jag har också ett fast det ligger i en kartong nånstans i källaren.

CITAT (Anma @ 04-12-2011, 01:16) *
          Förr behövde man höga betyg till frisörlinjen, inte för att man behövde vara så smart men för att det var så populärt.

Numer finns massor med frisörutbildningar där man inte kollar på skolbetyg.

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Motti
          Inlägg 04-12-2011, 02:06
          Länk hit: #31

Medlem

Men snälla nån ! och vad var då höga poäng är = lika med över genomsnittet i betyg HALLÅ ! alltså hade jag jäkligt bra betyg !är det någon som har problem med det ?

Citera
          herkules
          Inlägg 04-12-2011, 11:26
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

det där med att skära hår med kniv kan även unga tjejer, jag klipper ju inte hela mitt hår, bara luggen, min frissa använder kniv när hon kapar min lugg.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 04-12-2011, 11:41
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Motti @ 04-12-2011, 02:06) *
          Men snälla nån ! och vad var då höga poäng är = lika med över genomsnittet i betyg HALLÅ ! alltså hade jag jäkligt bra betyg !är det någon som har problem med det ?

Nej då inga problem alls men vem bryr sig om dina gamla skolbetyg?

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 04-12-2011, 13:29
          Länk hit: #34

Gäster

MOTTI,

Du har helt rätt att man ska inte försöka blondera själv sitt mörka eller röda hår och särskilt att göra det flera gånger efter varandra ......... tummenupp.gif det fick även jag lära mig trots att jag har inte ett formelt frisörsbetyg att visa fram.
          Jag tror mer på de frisörsutbildade som säger detta, men det finns ju en viss hjälp i butikerna, men jag skulle inte göra det själv åt en klient, där går gränssen.
          Jag har goda vänner som är utbildade och verksamma så jag lyssnar mer på dem i fråga om något jag själv inte har klarat av.
          Trots det var och en gör som de vill, det är ju fritt fram, men inte i yrkessituation ......... tummenupp.gif

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2011, 22:30
          Länk hit: #35

Medlem

För dom som inte vet så är det mycket kemipluggande i frisöryrket därför att man jobbar med starka vätskor och måste veta vad man gör med dom och hur de svarar på andra kemikalier plus att när jag utbildade mig läste man svenska och vi hade även bild och där ingick ju självklart det här med propotioner och bildkomposition plus att vi hade färglära mm ,man måste ha talang och ett konstnärligt intelekt för att kunna bli en bra frisör vem som helst kan inte bli frisör.

Redigerat av Motti: 06-12-2011, 22:32

Citera
          Anma
          Inlägg 06-12-2011, 22:42
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Motti @ 06-12-2011, 22:30) *
          För dom som inte vet så är det mycket kemipluggande i frisöryrket därför att man jobbar med starka vätskor och måste veta vad man gör med dom och hur de svarar på andra kemikalier plus att när jag utbildade mig läste man svenska och vi hade även bild och där ingick ju självklart det här med propotioner och bildkomposition plus att vi hade färglära mm ,man måste ha talang och ett konstnärligt intelekt för att kunna bli en bra frisör vem som helst kan inte bli frisör.

Du fick din examen 1971, har du gått några kursen efter det och förnyat dina kunskaper? Jag menar, både väldigt mycket har hänt inom färgningsprodukterna och annat på 40 år. jag tror inte att det är särskilt många ingredienser i en färg som överensstämmer med dem i en färg från 1971. Samma med klippteknik, shampon, balsam, andra hårprodukter.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2011, 23:01
          Länk hit: #37

Medlem

Klippteckniken ändras aldrig den bara skifftar efter modet och saxstorlek ! färgtekniken har heller inte ändrats men däremot den kemiska samanstättningen i färgerna men det är ändå alldig säkert att färga sig själv ,det som inte ändrats ett dugg är blekmedeln för blondering och slingor ,jo de har dragit ner vätesuperoxiden från 12% till 9% på dom blekmedel du köper i affären,i salongsprodukterna har de dragit ner väten till 12% mot 18% innan och det för miljöns skull .Som sakt teckniken är den samma den bara skiffta efter modet eller efter dom som är stilsättare för året .Jo då jag har gått kurser men mest för att kunderna tycker det är ett plus !de tillför inte så mycket varken i kemi eller tecknik men du får ett diplom att sätta upp på vägen och det imponera alltid på kundkretsen wink.gif

Citera
          Red Top
          Inlägg 06-12-2011, 23:07
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Vad kul Motti, att du har börjat jobba som frisör igen.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2011, 23:17
          Länk hit: #39

Medlem

Jag klipper o färgar vänner bekanta och mina barn barnbarn men jag jobbar inte längre som egen .En duktig frisör kan när som helst plocka upp saxen och sätta igång och klippa det är som att lära sig cyckla !det sitter där oavset .Jag gör fortfarande en och annan balfrisyr tex inte många som slår mig på fingrarna där ,jag utbildade mig på 70-talet då det var inne med posticher och peruker och uppsat hår man satte upp hår varje vecka just för att det var ett mode då ! i dag tror jag inte många kan sätta upp ett hår eftersom de inte får träning regelbundet folk sätter inte upp sina hår till helgen längre utan mest till studentbaler och bröllop .Bara för man är över 50 så betyder inte det att man har noll koll .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-12-2011, 23:24
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Motti @ 06-12-2011, 22:30) *

Har inte du varit hemmafru och tagit hand om man och barn under många år eller har du återupptagit ditt gamla yrke?

Som kund tycker jag att tekninkerna skiftat en hel del under åren hos frissorna. Inte klipper dom mitt hår på samma sätt idag som för 30-40 år sen trots att jag i stort sett haft samma frisyr hela tiden. Jag har också under perioder fått håret fixat av elever under utbildning då dom sökte "försökskaniner" och även där märktes ganska stor skillnad genom åren.

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 04:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon