Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Brunett till ljusbrunett ?, (med blond hårfärg)
          Motti
          Inlägg 06-12-2011, 23:38
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag har inte jobbat som proffs på nio år men kan mitt yrke bättre än de flesta !som jag skrev ser jag samma tecknik i hårklippning som när jag började med på 70-talet då skulle alla hår i stort set skäras med kniv eller effilet som det heter annars torrklippte man me och som jag är utbildad i då skulle man helt plötsligt kasta alla "stora saxar"och börja klippa med pyttesmå saxar hur nu det gjorde klippningen bättre confused.gif modegrej bara ! nu står de hos Malou efter 10 och gör samma saker samma frisyrer som jag gjort många gånger om med större saxar giggle.gif ,fanns även locktänger på min lärlingstid tid !Har man inte jobbat som frisör så kan man faktiskt inte utala sig om frisör tecknik över huvud taget för då vet man inte ens vad det är ,man följer bara det mode som gäller för stunden för att alla andra man känner gör det .Ingen vill ju vara omodern.

Redigerat av Motti: 06-12-2011, 23:41

Citera
          Anma
          Inlägg 06-12-2011, 23:46
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Bland annat i Uppsala finns salonger som förespråkar och använder sig av balsammetoden. Det tycker jag är spännande.

Citera
          Motti
          Inlägg 06-12-2011, 23:58
          Länk hit: #43

Medlem

Det har jag lita svårt för att förstå om man läst Kemi ! shampo är alkaliskt och balsam är basiskt ,man kan inte förvänta sig ett bra färgresultat eller en bra permanent om håret enbart är behandlat med balsam ,gäller även när man ska bleka slingor, balsam hindrar frigörningen av syre i håret och det behövs om man ska få snygga perfeckta slingor det är som att tvätta håret i olja ,balsam fungerar som "klister"det stänger hornavlagringarna på hårstrået när det är skadat så att det inte ser risigt och torrt ut .Vid alla hårbehandlingar ska håret vara rent från både shampo och balsam spray mousse mm annars kan man inte garantera ett fullgott resultat .Många försöker tjäna pengar på att "hitta på" saker som inte fungerar i verkligheten.

Redigerat av Motti: 06-12-2011, 23:58

Citera
          Anma
          Inlägg 07-12-2011, 00:19
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:58) *
          Det har jag lita svårt för att förstå om man läst Kemi ! shampo är alkaliskt och balsam är basiskt ,man kan inte förvänta sig ett bra färgresultat eller en bra permanent om håret enbart är behandlat med balsam ,gäller även när man ska bleka slingor, balsam hindrar frigörningen av syre i håret och det behövs om man ska få snygga perfeckta slingor det är som att tvätta håret i olja ,balsam fungerar som "klister"det stänger hornavlagringarna på hårstrået när det är skadat så att det inte ser risigt och torrt ut .Vid alla hårbehandlingar ska håret vara rent från både shampo och balsam spray mousse mm annars kan man inte garantera ett fullgott resultat .Många försöker tjäna pengar på att "hitta på" saker som inte fungerar i verkligheten.

Du får förstå vad du vill men så är det i alla fall. Dessa frisörer är inte ett dugg dyrare än någon annan frisör. Du vet, coop extras jättebilliga balsam, den är jättebra som tvättbalsam. Sen ska man, om man vill, ha mer vårdande i topparna men utan dessa saker som du pratar om som döljer skadat hår.
          SLS som finns i de flesta schampoon skadar håret. Detta undviker man med balsammetoden.
          I schampoo finns ämen som öppnar hårets fjäll. Om man inte använder produkter som öppnar fjällen behöver man heller inte stänga dem. Eller hur?
          Mitt hår har aldrig varit så friskt som med balsammetoden. Jag vet av erfarenhet.
          Du tror dig veta på grund av dina kunskaper som du vägrar att ens fundera på kanske inte är 100 rätt i alla fallen.

Om man inte använder produkter som sätter sig på håret och som inte är vattenlösliga, då behöver man heller inte ta bort sådant med schampo.
          Enkel matematik. Man måste inte gått kemistlinjen för att förstå det. smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-12-2011, 07:48
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:58) *

Basiskt och alkaliskt är fortfarande samma sak!!! Motsatsen till alkaliskt/basiskt är surt! Schampo och balsam kan vara alkalist/basiskt (Ph över 7), neutralt (Ph 7) eller surt (Ph under 7). Surhetsgraden kan man reglera genom att tillsätta syra.

I princip så fungerar det att tvätta håret i bodylotion, det är ju en emulsion av fett och vatten. Den feta smutsen löser sig då i fettet i lotionen och sedan går emulsionen att skölja bort med vatten. Man måste skölja noga. Att fett löser fett är kemi Motti!

Detsamma gäller rätt sorts balsam. Både schampo och balsam är i grunden magra emulsioner d.v.s. man vispar ner olja i vatten. Sen tillsätts en massa annat beroende på vilken slutprodukt man vill ha. Jämför med hur man gör majonäs.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 07-12-2011, 08:58
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det är svårt att lära gamla hundar sitta! giggle.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 07-12-2011, 09:28
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Ännu svårare att lära dom läsa tydligen......

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Chamomille
          Inlägg 07-12-2011, 10:31
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Jaha? Vad fick du i Svenska då Motti?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 07-12-2011, 10:39
          Länk hit: #49

Gäster

CITAT (Motti @ 06-12-2011, 23:38) *
          Jag har inte jobbat som proffs på nio år men kan mitt yrke bättre än de flesta !som jag skrev ser jag samma tecknik i hårklippning som när jag började med på 70-talet då skulle alla hår i stort set skäras med kniv eller effilet som det heter annars torrklippte man me och som jag är utbildad i då skulle man helt plötsligt kasta alla "stora saxar"och börja klippa med pyttesmå saxar hur nu det gjorde klippningen bättre confused.gif modegrej bara ! nu står de hos Malou efter 10 och gör samma saker samma frisyrer som jag gjort många gånger om med större saxar giggle.gif ,fanns även locktänger på min lärlingstid tid !Har man inte jobbat som frisör så kan man faktiskt inte utala sig om frisör tecknik över huvud taget för då vet man inte ens vad det är ,man följer bara det mode som gäller för stunden för att alla andra man känner gör det .Ingen vill ju vara omodern.

Hur vet du det?

Beträffande tekniken så har du fel....modet varierar och även tekniken, olika frisyrer över tid kräver verkligen olika tekniker för att åstadkomma en speciell frisyr.

Så värst mycket kemi är det sannerligen inte inom frisörutbildningen. En gång till då...alkalisk och basisk är samma sak!

....och det går alldeles utmärkt att tvätta håret med balsam!

Redigerat av Gunilla T: 07-12-2011, 10:40

Citera
          Motti
          Inlägg 12-12-2011, 21:21
          Länk hit: #50

Medlem

Vi är några i släkten som är frisörer därför har jag koll på vad som händer !även min dotters svägerska är frisör i Norge liksom dotterns svärfar ,dotterns svägerska tävlar inetrnationellt som frisör i alla kategorier som klippning färgtecknik frisyrtecknik mm .

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-12-2011, 21:52
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Motti @ 12-12-2011, 21:21) *
          Vi är några i släkten som är frisörer därför har jag koll på vad som händer !även min dotters svägerska är frisör i Norge liksom dotterns svärfar ,dotterns svägerska tävlar inetrnationellt som frisör i alla kategorier som klippning färgtecknik frisyrtecknik mm .

Jisses! slap.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Motti
          Inlägg 12-12-2011, 21:58
          Länk hit: #52

Medlem

Ja det kan man säga ! rolleyes.gif men så är dom duktiga också och på det viset utbyter vi erfarenheter och vad som händer i "frisörvärlden" och jag håller mig upp date .Träffar dom på julafton nu då brukar vi diskutera vad som händer på fronten .

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-12-2025, 04:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon