Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Nyttig frukostlimpa, Recept sökes
          Dawn
          Inlägg 26-11-2011, 21:04
          Länk hit: #1

Validating
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 57 291

Jag har tröttnat på köpebröd. Söker därför recept på limpa som passar som frukostbröd. Det får gärna vara enkelt att baka (är inte så van), men bör vara av den nyttigare sorten. Inte alltför grovt, men sådär lite lagom. smile.gif Hoppas någon kan ge mig tips. thanks.gif

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 26-11-2011, 21:33
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Rågsiktsbröd tycker jag är bra och enkelt.

Grundrecept (två formbröd/limpor):
          5 dl vatten (vill du ha mer kompakt typ sötlimpa ta hälften eller bara mjölk eller fil)
          50 g jäst
          1 tsk salt
          1-2 msk honung eller sirap (beroende på hur du vill ha det, men jag tycker att man behöver något för att få bra höjd - det mesta "äts" upp av jästen)
          1 msk olja
          1,3 l rågsikt

Blanda det blöta med sött och salt och värm till fingerljummet. Lös upp jästen i vätskan.
          Häll i nästan allt mjöl (spara lite till utbak). Rör ihop och knåda tills du får en smidig deg som släpper lätt från bunken.
          Jäs i bunken till dubbel storlek. Jag brukar låta den jäsa i trekvart ungefär.
          Dela degen i två delar och baka ut till limpor eller formbröd.
          Jäs i trekvart till.
          Grädda i 200-220 grader (beroende på din ugn) längst ner i ca 30 min (beroende på din ugn).

Om du vill ha det lite grövre kan du t ex ta några dl grovt rågmjöl/grahamsmjöl och minska på rågsiktsmängden eller blanda i frön/nötter etc Vill du ha mer smak på det så blanda i brödkryddor/pomerans el dyl. Du kan även baka ut brödet till små eller stora platta kakor eller till småfrallor. Då tar du den högre värmen men ungefär halva tiden istället (Håll koll på dem bara). Det är bara att hitta på när du väl har ett grundrecept.

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          josohl
          Inlägg 03-12-2011, 16:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 516
          Medlem nr: 4 341

Nedan är ett enkelt recept för nybakade frukostfrallor som blir jättebra (kanske passar bäst på helgen...).

På kvällen:
          3 dl vatten, krankallt (man kan ta hela eller delar av mängden som avslagen öl om man har fått det över, eller upp till 1/3 mjölk och resten vatten)
          cirka 1/6 paket färsk jäst (inte så jättenoga, ta ett hörn)
          1 tsk salt
          en liten slutt (1 tsk?) honung eller sirap (inte nödvändigt)

Rör tills det löst sig.

Blanda sedan i cirka 6 dl mjöl, man kan ta bara vetemjöl, eller upp till 1/3 lite grövre mjöl (graham, rågmjöl...) och ev även lite frön (linfrö, solrosfrö...) och/eller kryddor (malda brödkryddor, rosmarin...) om man vill det. Degen skall helst bli förbli lite kladdig (något lösare än knådbar deg).

Ställ in i kylen över natten i bunke med plast eller påse över.

På morgonen tar du ut bunken och stjälper upp degen på ett mjölat bord. Platta till LITE, men knåda inte ut för mycket av luftblåsorna. Skär sedan loss bitar av degen (cirka 12 bitar av denna sats brukar det bli för mig) och lägg på en plåt. Sätt ugnen på 225 grader. Låt jäsa medan ugnen blir varm. Grädda cirka 14 minuter!

(Receptet är baserat på "Ett fantastiskt bröd" från Annas kokbok så att rätt person får äran.)

Redigerat av josohl: 03-12-2011, 16:50

Citera
          niggle
          Inlägg 03-12-2011, 19:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 459
          Medlem nr: 26 668

CITAT (josohl @ 03-12-2011, 16:44) *
          Nedan är ett enkelt recept för nybakade frukostfrallor som blir jättebra (kanske passar bäst på helgen...).

På kvällen:
          3 dl vatten, krankallt (man kan ta hela eller delar av mängden som avslagen öl om man har fått det över, eller upp till 1/3 mjölk och resten vatten)
          cirka 1/6 paket färsk jäst (inte så jättenoga, ta ett hörn)
          1 tsk salt
          en liten slutt (1 tsk?) honung eller sirap (inte nödvändigt)

Rör tills det löst sig.

Blanda sedan i cirka 6 dl mjöl, man kan ta bara vetemjöl, eller upp till 1/3 lite grövre mjöl (graham, rågmjöl...) och ev även lite frön (linfrö, solrosfrö...) och/eller kryddor (malda brödkryddor, rosmarin...) om man vill det. Degen skall helst bli förbli lite kladdig (något lösare än knådbar deg).

Ställ in i kylen över natten i bunke med plast eller påse över.

På morgonen tar du ut bunken och stjälper upp degen på ett mjölat bord. Platta till LITE, men knåda inte ut för mycket av luftblåsorna. Skär sedan loss bitar av degen (cirka 12 bitar av denna sats brukar det bli för mig) och lägg på en plåt. Sätt ugnen på 225 grader. Låt jäsa medan ugnen blir varm. Grädda cirka 14 minuter!

(Receptet är baserat på "Ett fantastiskt bröd" från Annas kokbok så att rätt person får äran.)

Låter "lide" som vi säger i Skåne. Dvs mycket trevligt.
          Det ska jag prova i morgon.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon