Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stormens härjningar
          omk
          Inlägg 29-11-2011, 01:26
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

CITAT (Azur @ 29-11-2011, 00:03) *
          Är det huvudsakligen i västsverige det stormat? Visst blåste det lite här också, men jag har inte sett några skador någonstans.

I Västra Götaland verkade det vara mest "bröt" kring kommunerna Sotenäs, Lysekil, Tjörn och västra delarna av Kungälv kring 19-20. Senare (kring 21-22 nånting) litegrann runt Skövde, Borås, Mark, Tranemo, Svenljunga.
          Några studsmattor flög omkring i Västra Götaland i söndagskväll biggrin.gif men trots dessa, verkar folk vara ganska bra på att hålla, iaf sina egna saker, antingen instängda eller fastlåsta / surrade.

Allra mest rörde det sig om nedfallna träd, fasadplåtar, tak och skyltar som fladdrade samt att havsnivån steg snabbt med dryga 1,5 meter, med lokala översvämningar som följd, men nivån sjönk ganska fort igen.

I Göteborg var det ganska många incidenter, men totalt sett var det väl ganska okej där också. Å andra sidan bor där ju fler människor som ringer efter något slags hjälp.

Min mamma bor i Halmstad och hon berättade idag, att Nissan hade stigit med över 2 meter igårkväll och att det blåste nästan 40 sekundmeter i byarna, men det verkar inte ha blivit SÅ mycket skador där heller. Ja, julgranen på Stora Torg föll ...

Hur det var i Skåne vet jag inte.

Redigerat av omk: 29-11-2011, 01:30

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 29-11-2011, 08:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (gnon49 @ 28-11-2011, 14:53) *
          Det är ju ofta rejäla krafter man har att göra med när ett träd halvligger i spänn, så försiktighet är av nöden. Men många goa brasor blir det.

Här kommet ett varningens finger till unsure.gif Ge dig inte på det ensam. Vindfälle kan vara en dödsfälla sad.gif

För egen del kan vi inte köra till stugan förrän till helgen. Fram till dess håller jag tummarna att det inte hänt något allvarligt där.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-11-2011, 09:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Givetvis skall jag vara försiktig, jag vet vad träd kan ställa till med. Nu upptäckte jag en sak till stormen ställt till med, i stan. Ingen skada men snopet. Jag grävde nyss om ett trädgårdsland som jag berättat i köksträdgårdsavd. Efteråt samlade jag ihop en massa löv och spred ut för att maskarna skulle få lite mat och som jag sen skulle mylla ner till våren. Undrar var stormen har blåst hän alla dessa löv, det är inte mycket kvar? biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 29-11-2011, 09:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Azur @ 29-11-2011, 00:03) *
          Är det huvudsakligen i västsverige det stormat? Visst blåste det lite här också, men jag har inte sett några skador någonstans.

Friska vindar här på östkusten också. Vi hade byar på 30 m/s och bron var stängd delar av natten.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-11-2011, 09:51
          Länk hit: #25

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2011, 09:12) *
          Givetvis skall jag vara försiktig, jag vet vad träd kan ställa till med. Nu upptäckte jag en sak till stormen ställt till med, i stan. Ingen skada men snopet. Jag grävde nyss om ett trädgårdsland som jag berättat i köksträdgårdsavd. Efteråt samlade jag ihop en massa löv och spred ut för att maskarna skulle få lite mat och som jag sen skulle mylla ner till våren. Undrar var stormen har blåst hän alla dessa löv, det är inte mycket kvar? biggrin.gif

Dom ligger nog hos dina pedantgrannar som ägnat hösten åt att kratta upp och bränna sina egna löv rolleyes.gif

Citera
          Uggi
          Inlägg 29-11-2011, 09:51
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 711
          Medlem nr: 19 305

Falköping: Har inte sett några större skador, men jag har heller inte varit ute i skog och mark.

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 29-11-2011, 10:25
          Länk hit: #27

Gäster

Här rasade det ner fasadsten från en kåk så att en affär fick stänga, takplåtar har lossat och träd har brutits men annars har jag inte hört så mycket, inga personskador. Men det hade visst varit orkanbyar, så det borde hänt mer tycker jag.

Mina nyputsade fönster är helfulla med salt - det var väl onödigt ändå! rtfm.gif

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 29-11-2011, 11:22
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2011, 09:12) *

Om du inte har tillräckligt kvar på tomten kan du säkert få från någon som fått en massa bonuslöv så du slipper handla på blocket (som det står om i nån annan tråd)

CITAT (Meriona @ 29-11-2011, 10:25) *
          Mina nyputsade fönster är helfulla med salt - det var väl onödigt ändå! rtfm.gif

Kan bara instämma, även om det inte är så mycket salt som lagt sig på mina fönster, men desto mer grus rtfm.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-11-2011, 13:19
          Länk hit: #29

Gäster

Hos mig regnade det och blåste lite extra, nu är det lugnt igen ...... tummenupp.gif men hoppas att de flesta har fått sin el tillbaka ........ yes.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-11-2011, 14:01
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Meriona @ 29-11-2011, 10:25) *

Salt här också, men det håller på att regna bort nu. Ev putsning förbigår jag med tystnad. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Biggan_
          Inlägg 29-11-2011, 14:19
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag hade också krattat upp en massa löv i några av rabatterna. Dom är som bortblåsta. Jag gissar att jag hittar en del av dem i dammen till våren eftersom jag inte lagt nät över.
          Som väl är hade jag inte putsat alla fönster ännu.
          Ingenting verkar ha blåst sönder hos mej, men det låg en massa främmande bråte i trädgården.
          Uppe i skogen vid Skrylle höll dom på och röja med motorsågar och en del träd hade fallit, men inte alls på det viset som när Gudrun och Per härjade. De svagaste träden blev nog utgallrade då.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Carl
          Inlägg 29-11-2011, 14:40
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Brevlåde locket försvann. En stupränna gick av. Brunnslocket av trä blåste bort. Men jag bor 50 m ifrån havet. Inte bara en fördel.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-11-2011, 17:04
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Biggan_ @ 29-11-2011, 14:19) *
          Dom är som bortblåsta.

laugh.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-11-2011, 17:35
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Idag har jag sett en helikopter och hittat en lärk på min telefonledning.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Fenja
          Inlägg 30-11-2011, 20:10
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hoppas att ryggskottet är bättre nu när du har detta att ta itu med också!!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-11-2011, 21:56
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Fenja @ 30-11-2011, 20:10) *
          Hoppas att ryggskottet är bättre nu när du har detta att ta itu med också!!
          Mvh
          Fenja

Mycket bättre, tack. Knappt märkbart så jag har kunnat sluta med värktabletter.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 01-12-2011, 08:27
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 13:20) *
          ---
          Jag såg sen att det fanns lite röta i mitten men det kan knappast ha varit huvudorsaken till fallet. ---

Säg inte det. Eftersom du stått på alla fyra senaste tiden antar jag att du varit tvungen att lyfta på benet och pinka nånstans. Kanske var det mot just det trädet?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          jaj-51
          Inlägg 01-12-2011, 09:01
          Länk hit: #38

Gäster

I Göteborg blåste en stor del av fasden bort på HCJ - huset, byggt för ca 25 årsen.

Nog blir man fårvånda över hur mycket småkvistar som blåser av från några stora björkar och ekar

I övrigt bara några stora träd längs "jogging rundan" inget av dessa var rötskadat.

Såg några lärkträd som lämnat alla sina barr, ops vackert träd men oj vad det blir skräp inunder.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-12-2011, 18:56
          Länk hit: #39

Medlem

Lärkträdet efter kapning, som gick gick som förväntat. Stubben står lite snett, så jag får kanske kapa ner den nån gång. Hade en förhoppning om att den skulle återvända till ursprungsläget men anande att en sten som rört på sig skulle förhindra detta. Sen får jag kapa ner hasslarna lite i sänder så att toppen sakta sänker sig till marken.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 02-12-2011, 19:12
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Vad bra att det är just hasslar trädet vilar mot, tar inte lång tid innan de vuxit upp igen.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 13:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon