Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Stormens härjningar
          Gossen Ruda
          Inlägg 04-12-2011, 20:34
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Fortsättning. Ovan hur det såg ut i fredags, igår och idag lyckades jag få ner den hängande toppen till marken. Det är otroligt vad ett lärkträd kan hålla sig hängande i grenarna, de fastnar i precis allt. Sen lite hassel också som håller emot. Detta var läget i em. Troligen låter jag toppen ligga där tv, den är ingen fara längre.

Såg ni klumpen uppe trädet? En närbild.

Ett bo av något slag, men om det är ett ekorrbo med mosstak eller exempelvis ett trastbo vet jag inte. Det klarade sig iaf precis från att dras med i trädfallet.

Redigerat av Gossen Ruda: 04-12-2011, 20:35

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anna-Karin Lundb...
          Inlägg 05-12-2011, 08:01
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 756
          Medlem nr: 14 406

Det här är väl inte samma storm som ni upplevde, men jag åkte båt från Helsingfors till Stockholm igårnatt, alltså natten mellan lördag och söndag. Det blåste något enormt, det slog upp vatten på fönstren på sjunde däck, tavlorna hängde ut från väggen och föll tillbaks med en smäll. Färre och färre gäster i restaurangen. När jag gav upp och ville till hytten gick det knappt att gå. Vi låg i våra kojer i 12 timmar i sträck, att ta sig upp för att gå två steg till toan var en pärs och väl där fick man hålla sig fast för att inte trilla av.
          Gardinerna stod nästan rakt ut från fönstret och det knirkade och knakade i väggarna. Det var som att åka torktumlare hela natten, båten (Viking Lines Mariella) for som en isbit inne i en drinkchaker och kom ett par timmar för sent i land pga av ovädret. Det hade blåst 25-27m/sek sa personalen på båten (gränsen för orkan går vid 31m/sek). Min kompis hade tittat upp på natten för att se att det inte rann vatten in under dörren från korridoren, hon tyckte det lät så. Vi funderade lite på om vi behövde gå upp på däck och sätta på oss flytvästar, men det hade inte gått att gå ut genom hyttdörren för att det krängde så. Hade jag nått kameran från sängen hade jag tagit kort på gardinerna när de hängde rakt ut från väggen, men man ville bara ligga still och hålla i sig.
          Fy vilken resa! Nu har det gått flera timmar sen jag kom hem, men hela kvällen igår tyckte jag att det gungade och krängde fastän jag varit på land några timmar.
          Att åka båt i storm rekommenderas inte!

--------------------
          Anna-Karin Lundberg
          Min trädgård är mitt rike!

Citera
          Huggorm
          Inlägg 05-12-2011, 10:11
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Perfekt att åka finlandsfärjan i storm, då behövs det inte så mycket alkohol för att känna sig påverkad rolleyes.gif

Citera
          xlxl67
          Inlägg 05-12-2011, 10:46
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 05-12-2011, 08:01) *
          Det här är väl inte samma storm som ni upplevde, men jag åkte båt från Helsingfors till Stockholm igårnatt, alltså natten mellan lördag och söndag. Det blåste något enormt, det slog upp vatten på fönstren på sjunde däck, tavlorna hängde ut från väggen och föll tillbaks med en smäll. Färre och färre gäster i restaurangen. När jag gav upp och ville till hytten gick det knappt att gå. Vi låg i våra kojer i 12 timmar i sträck, att ta sig upp för att gå två steg till toan var en pärs och väl där fick man hålla sig fast för att inte trilla av.
          Gardinerna stod nästan rakt ut från fönstret och det knirkade och knakade i väggarna. Det var som att åka torktumlare hela natten, båten (Viking Lines Mariella) for som en isbit inne i en drinkchaker och kom ett par timmar för sent i land pga av ovädret. Det hade blåst 25-27m/sek sa personalen på båten (gränsen för orkan går vid 31m/sek). Min kompis hade tittat upp på natten för att se att det inte rann vatten in under dörren från korridoren, hon tyckte det lät så. Vi funderade lite på om vi behövde gå upp på däck och sätta på oss flytvästar, men det hade inte gått att gå ut genom hyttdörren för att det krängde så. Hade jag nått kameran från sängen hade jag tagit kort på gardinerna när de hängde rakt ut från väggen, men man ville bara ligga still och hålla i sig.
          Fy vilken resa! Nu har det gått flera timmar sen jag kom hem, men hela kvällen igår tyckte jag att det gungade och krängde fastän jag varit på land några timmar.
          Att åka båt i storm rekommenderas inte!

Fy vilken pärs. Skönt att det gick på bra...

CITAT (Huggorm @ 05-12-2011, 10:11) *
          Perfekt att åka finlandsfärjan i storm, då behövs det inte så mycket alkohol för att känna sig påverkad rolleyes.gif

Svårt att utnyttja den fördelen ivf om man skall dansa och kurtisera... innocent.gif

Citera
          Tapio
          Inlägg 06-12-2011, 20:51
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2011, 14:32) *
          Jag har en svarv. En som min pappa gjorde sin sista tid på Eriksbegs varv. Han svarvade en hel del små prydnadsföremål efter pensioneringen. Jag tror dock inte att det är min grej. Vad har du för adress? Om jag skulle på någon bit lärk över. rolleyes.gif Fast frakten blir nog dyr.

Halaj!

Finns det månne någon grövre bit kvar? Sisådär ett trappsteg långt?
          Såhär är det: min trappa är helmurken, och jag har letat på:
          K-rauta, Beijers, Bauhaus, Hornbach, Byggmax m.fl. efter trappmaterial.
          Jag vill ha grovt material, kanske 50 mm tjockt. Det enda som finns är tryckt virke och det vill jag inte ha. Hellre ett träslag som har naturligt motstånd mot röta än ett som motstår nedbrytning med hjälp av kemikalier.
          Jag behöver bara ett trappsteg.
          Jag tar gärna med mig motorsågen och sågar ut själv, så kan du bara sitta i hammocken och peka med hela handen på vad jag kan ta.
          Och jag betalar gärna för mig.

//T

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-12-2011, 21:26
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Tapio @ 06-12-2011, 20:51) *
          Halaj!

Finns det månne någon grövre bit kvar? Sisådär ett trappsteg långt?
          Såhär är det: min trappa är helmurken, och jag har letat på:
          K-rauta, Beijers, Bauhaus, Hornbach, Byggmax m.fl. efter trappmaterial.
          Jag vill ha grovt material, kanske 50 mm tjockt. Det enda som finns är tryckt virke och det vill jag inte ha. Hellre ett träslag som har naturligt motstånd mot röta än ett som motstår nedbrytning med hjälp av kemikalier.
          Jag behöver bara ett trappsteg.
          Jag tar gärna med mig motorsågen och sågar ut själv, så kan du bara sitta i hammocken och peka med hela handen på vad jag kan ta.
          Och jag betalar gärna för mig.

//T

Du kan gärna få en bit. Stammen är uppkapad i 7 st 1-meters bitar tills vidare. Mest för att få bort delen som hängde över stigen. Något mer händer inte före våren, jag har annan ved att ta hand om. Jag har inte väg fram så transporten den första biten är lite besvärlig. Jag kan mäta diameter och liknande till helgen och återkomma.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 09-12-2011, 19:43
          Länk hit: #47

Medlem

Halaj!

En trappa som passerat bäst-före-datum för många år sedan i bild.
          Anledningen är att jag dels inte har vetat riktigt hur jag vill ha det och att jag som sagt inte hittat rätt virke.
          Nu har jag bestämt mig. Jag skippar sidostyckena helt och gör nån slags konsoler som jag fäster trappsteget i.

Jag kom på att jag har snustorr uppsågad ved som har legat under tak i flera år. Vi kunde kanske göra ett byte rakt av, om du vill?

//T

Bifogade miniatyrbild(er)
          Bifogad bild

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-12-2011, 20:11
          Länk hit: #48

Medlem

Jag har för mycket ved redan och är bara glad om jag slipper elda lärkträdet.

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 09-12-2011, 22:22
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Någon som råkat illa ut i denna nya storm?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 09-12-2011, 22:28
          Länk hit: #50

Moderator

Jag har i alla fall inte råkat illa ut denna gång, det har knappt varit någon storm alls här. Den för två veckor sedan var långt mycket större

Citera
          Wilmer
          Inlägg 09-12-2011, 22:33
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 10 735
          Medlem nr: 2 529

Nog för det var mörkt när jag kom hem, men här verkar det inte ha blåst så mycket.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2011, 11:18
          Länk hit: #52

Medlem

Jag skrev av misstag i vädertråden men jag kopierar det hit också. biggrin.gif Den senaste stormen var nog så svår, nästan som lill-Berit. Hela natten har det blåst även om det började mojna i går kväll. Är ute i stugan nu. Ytterligare en gran har rasat men det var där jag parkerar bilen. Annars inga skador men hela naturen flyter. Det har kommit 70 mm i veckan inklusive detta. Ån är ordentligt översvämmad i samhället och mina små dräneringsdiken för vattnet uppifrån berget får verkligen göra nytta. Annars börjar det skymta små blåa fläckar på himlen, vad det nu kan vara för nåt? Strömmen försvinner då och då, förmodligen rensar man ledningarna från träd. Det gäller hela Landvetter så det är nog någon högspänningsmatning.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-12-2011, 11:22
          Länk hit: #53

Moderator

Här hos mig blåser det nog mer idag än det gjorde igår. Funderar på att gå ut en sväng med motorsågen och rensa undan det som hänger mot andra träd som jag vill ha kvar. Stigen är lite förstörd av rotvältor också, så jag får väll kapa och putta tillbaka och hoppas på att det hamnar rätt

Citera
          Myosotis
          Inlägg 10-12-2011, 14:26
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (ingrid fuxwall @ 09-12-2011, 22:22) *
          Någon som råkat illa ut i denna nya storm?

Här gick det bra, hade bara 10 minuters strömavbrott igår och fick idag väja för en björk som ligger över halva vägen (strax innan den avsågade granen som ligger på andra sidan sedan förra stormen, lite slalomkänsla biggrin.gif )

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2011, 14:55
          Länk hit: #55

Medlem

Då har Tapio varit och hämtat två stambitar av lärken. Det gick bra, hoppas han kommer hem ordentligt. smile.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 10-12-2011, 14:59
          Länk hit: #56

Moderator

Och hoppas vi får se en bild på den nya trappan sedan

Citera
          jaj-51
          Inlägg 10-12-2011, 15:11
          Länk hit: #57

Gäster

Här i Göteborg blåste det igen och regnade en hel del också.

Morgonen joggingrunda blev avkortad.
          En värdsunik å med utlopp både i söder och norr svämmade över.
          Bifogad bild

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-12-2011, 17:11
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (jaj-51 @ 10-12-2011, 15:11) *
          Här i Göteborg blåste det igen och regnade en hel del också.
          Morgonen joggingrunda blev avkortad.
          En värdsunik å med utlopp både i söder och norr svämmade över.

Ja, kutar man där får man lätt vatten i knäna. biggrin.gif Men unik är den inte, Kvilleån/Kvillen rinner ut både i Göta och Nordre älvar.

--------------------

Citera
          Tapio
          Inlägg 10-12-2011, 20:11
          Länk hit: #59

Medlem

Halaj!

Jodå, hemfärden gick bra. Jag hade ju plötsligt god tyngd över de drivande hjulen i uppförsbacken där.
          Jag fick dumpa av dem i mitt garage på Ringön, för där fick jag hjälp att lasta av dem. Jag hade aldrig kunnat baxa ut dem ur bilen själv utan att fördärva inredningen i skuffen. Tunga som synden att bära var de ju.

Jag är lite rådvill vad gäller att torka virket. Där är jag tacksam för tips.
          Jag har förstått att ju tjockare bit, desto större risk för sprickor.
          Jag får alltså såga upp stocken med en gång.
          Ju långsammare träet torkar, desto mindre risk för sprickor.
          Nånstans fått att när en vedklabbe torkar flyr ca. 80% av vattnet via ändträt, och för att göra torkningen långsammare kan man pensla trälim på ändarna.
          Jag skall alltså såga ut en ca 100 mm tjock massiv skiva ur stocken.
          Har odlas panel nån åsikt om ifall jag skall också pensla trälim på skivans plana ytor?

Och självklart kommer det att bli bilder på resultatet.

//T

Bifogad bild

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 10-12-2011, 20:33
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2011, 14:55) *
          Då har Tapio varit och hämtat två stambitar av lärken. Det gick bra, hoppas han kommer hem ordentligt. smile.gif

Usch, nu känner jag mig lite hemsk. Men jag bara måste fråga för jag är så nyfiken så det tog över.
          Sade Tapio "Halaj!" när han dök upp? blush.gif giggle.gif

Sorry, Tapio! blush.gif

Vad gäller stormen igår tyckte jag att den var värre än adventsstormen. Hos mig låg den på rejält - särskilt i kastbyarna - och en av spaljéerna gick i tusen bitar. Nå, nu skulle den ändå bytas ut till våren så då slapp jag ju besväret med att plocka ner just den. smile.gif

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 16:46

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon