Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

210 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Allmänpolitiska tråden, en chansning.
          *Stintan*
          Inlägg 15-01-2012, 10:26
          Länk hit: #1041

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 15-01-2012, 10:17) *
          Vill du ha ett ärligt svar?

Jag tycker nog att den här tråden ger svar nog. Tror inte att du är rätt person att ge ett ärligt svar på frågan.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 15-01-2012, 11:36
          Länk hit: #1042

Gäster

Knivigt med det hela, men man ska nog inte lägga alla sina ägg i en och samma korg, tankemässigt går det väl men inte när man ska rösta. ....... confused.gif Om man ser bakåt i historien så har en stormakt sällan kunnat styra ett större område innan de ramlat på näsan ........ det befarar jag med EU, rätt eller fel? Det återstår att se..... smiley_small_hug.gif

Redigerat av Ugglemormor: 15-01-2012, 11:37

Citera
          herkules
          Inlägg 15-01-2012, 20:22
          Länk hit: #1043

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (malarmaster @ 14-01-2012, 12:02) *
          nu litar jag mer på förstahandsuppgifter från anställda o lokala politiker än dina vanföreställningar om hur du tror att det är.
          Det har skrivits just om hur Carema instruerat sina anställda att väga för att kunna använda blöjorna längre,men är det sanningen?
          Men jag lämnar Carema diskussionen därhän,det är mer intressant att få veta hur rutiner är allmänt på våra äldreboende.
          Här på vårt äldreboende både vägs och byts blöjor,allt i syfte att anpassa storlek samt kolla medicinsk status avseende dryck/urinmängd m.m. Givetvis är det också en pengafråga,stor blöja kostar mer än liten.Ulf

sitt för fan inte och skriv något om vanföreställningar, du vet inte skit om vad jag vet eller något om mig.
          en ursäkt vore på sin plats.

jag VET att det är si och så många blöjor per boende/dag och de ska tåla si och så mycket pink. ibland får det inte beställas blöjor för de ska räcka, vare sig de gör det eller inte.
          jag pratar carema.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          malarmaster
          Inlägg 15-01-2012, 21:19
          Länk hit: #1044

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (herkules @ 15-01-2012, 20:22) *
          sitt för fan inte och skriv något om vanföreställningar, du vet inte skit om vad jag vet eller något om mig.
          en ursäkt vore på sin plats.

jag VET att det är si och så många blöjor per boende/dag och de ska tåla si och så mycket pink. ibland får det inte beställas blöjor för de ska räcka, vare sig de gör det eller inte.
          jag pratar carema.

du får det att låta som om alla äldreboenden drivs av carema,de har endast en liten del av kakan,det finns många fler privata aktörer men majoriteten drivs fortfarande kommunalt.
          Caremaskandalen har diskuterats tidigare,det är ingen mening att köra det i repris.
          jag kan bara referera till det jag vet genom mina kontakter och det är kommunalt drivna hem i min kommun.även kommunala hem har budgetar och kostnader att ta hänsyn till.
          Ursäkt, varför det? du har ju inga fakta att redovisa.Gå till ditt närmsta äldreboende o kolla,när du ändå är där kan du ta ut någon åldring på promenad,det vet jag att personalen näppeligen hinner. Ulf

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-01-2012, 21:47
          Länk hit: #1045

Medlem

CITAT (malarmaster @ 15-01-2012, 21:19) *
          du får det att låta som om alla äldreboenden drivs av carema,de har endast en liten del av kakan,det finns många fler privata aktörer men majoriteten drivs fortfarande kommunalt.
          Caremaskandalen har diskuterats tidigare,det är ingen mening att köra det i repris.
          jag kan bara referera till det jag vet genom mina kontakter och det är kommunalt drivna hem i min kommun.även kommunala hem har budgetar och kostnader att ta hänsyn till.
          Ursäkt, varför det? du har ju inga fakta att redovisa.Gå till ditt närmsta äldreboende o kolla,när du ändå är där kan du ta ut någon åldring på promenad,det vet jag att personalen näppeligen hinner. Ulf

Sen när har de kommunalt drivna äldreboendena samma vinstintressen som de privata? Du jämför äpplen med päron.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-01-2012, 22:19
          Länk hit: #1046

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

När kommuner lägger ut äldreomsorgen på privata aktörer så är det för att spara pengar. Dom privata vårdföretagen tar då över för att tjäna pengar.
          Ser ingen större skillnad faktiskt. Kommunala förvaltningar har sina budgetar att följa liksom alla verksamheter. annars blir det neddragningar om man inte kan äska mer pengar. Egentligen ingen större skillnad på hur en kommun drivs jämfört med ett större privat företag. Det viktigaste är ju att kommuninnevånarna får valuta för kommunalskatten man betalar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 15-01-2012, 22:32
          Länk hit: #1047

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

På ett kommundrivet äldreboende här drogs det in pengar och så blev det kaos och det var kalabalik i några veckor på grund av ett sjukfall. Slutade med att de fick en miljon till för personal för att få ordning på torpet. En sak som skulle bli en besparing blev en miljon dyrare per år. För när en enda ynka tjänst försvann i tre veckor så rasade allting och då insåg de att så sårbart kan det inte vara. Att det var så sårbart var för att det betalats dyra pengar till en konsult som räknat på exakt hur mycket personal som krävdes på boendet. Sen att hela allting rasade på en sjukdomsfall och inga vikarier, det hade den här konsulten inte talat om.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 15-01-2012, 22:48
          Länk hit: #1048

Medlem

CITAT (gnon49 @ 15-01-2012, 22:19) *
          När kommuner lägger ut äldreomsorgen på privata aktörer så är det för att spara pengar. Dom privata vårdföretagen tar då över för att tjäna pengar.
          Ser ingen större skillnad faktiskt. Kommunala förvaltningar har sina budgetar att följa liksom alla verksamheter. annars blir det neddragningar om man inte kan äska mer pengar. Egentligen ingen större skillnad på hur en kommun drivs jämfört med ett större privat företag. Det viktigaste är ju att kommuninnevånarna får valuta för kommunalskatten man betalar.

kan bara hålla med. likaså hemtjänst som läggs ut privat,och där kommunerna kräver in låga offertar,så låga att det privata,oftast f.d kommunanställda får svårt att få det att gå runt.
          Kommunernas intresse är ju att det skall kosta så lite som möjligt för kommunen.
          såklart att de har ett kostnadsintresse,tror man inte det är man bra naiv. Ulf

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-01-2012, 22:48
          Länk hit: #1049

Medlem

Konsulter är ett överskattat släkte. Tar bra betalt för att leverera en lösning som sällan håller.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-01-2012, 23:00
          Länk hit: #1050

Medlem

CITAT (malarmaster @ 15-01-2012, 22:48) *
          kan bara hålla med. likaså hemtjänst som läggs ut privat,och där kommunerna kräver in låga offertar,så låga att det privata,oftast f.d kommunanställda får svårt att få det att gå runt.
          Kommunernas intresse är ju att det skall kosta så lite som möjligt för kommunen.
          såklart att de har ett kostnadsintresse,tror man inte det är man bra naiv. Ulf

Men de måste också tillgodose kommuninnevånarnas dvs skattebetalarnas intressen och det är att de kommunala verksamheterna ska fungera tillfredsställande.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 15-01-2012, 23:18
          Länk hit: #1051

Medlem

Svenskarna sågar privata äldreboenden

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-01-2012, 23:51
          Länk hit: #1052

Medlem

Helt rätt och ganska naturligt. Caremaskandalen har spillt över på all privat äldreomsorg i dagsläget. Ett förtroende är förbrukat och tar tid att bygga upp igen.
          Förhoppningsvis en väckarklocka för kommunerna inför framtida upphandlingar.

--------------------

Citera
          Fenja
          Inlägg 16-01-2012, 00:15
          Länk hit: #1053

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Bättre människa... whistling.gif

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-01-2012, 07:07
          Länk hit: #1054

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 15-01-2012, 23:00) *
          Men de måste också tillgodose kommuninnevånarnas dvs skattebetalarnas intressen och det är att de kommunala verksamheterna ska fungera tillfredsställande.

under förutsättning att det finns pengar i kassan,det är ju en ständig kamp inom en kommun för att få de olika budgetarna att hållas inom ramarna och det är ju det ständiga trätoämnena mellan partierna hur pengar skall disponeras.Tror inte det finns någon kommun som har överskott varken på pengar eller personal,många kommuner skall i år höja skatten.
          Det finns givetvis alltid en lägsta accepterad nivå men tror att många kommuner befinner sig där redan.
          Just skatter får man se upp med,det får inte skilja fö rmycket till grannkommunen.Gräset är som bekant grönare ....
          Likaså gäller det att se till att företag vill etablera sig o växa i kommunen,annars har man snart inget skatteunderlag.Något framförallt norrlandskommunerna brottas med men även andra kommuner som kan tyckas ha förutsättningar men där utvecklingen är den motsatta. Ulf

Citera
          herkules
          Inlägg 16-01-2012, 09:23
          Länk hit: #1055

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (malarmaster @ 15-01-2012, 21:19) *

du ska be om ursäkt för att du häver ur dig att folk har psykiska sjukdomar.
          jag skriver om carema.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anma
          Inlägg 16-01-2012, 10:46
          Länk hit: #1056

Medlem

Nytt bottenrekord

Sådärja Fenja, nu slipper du! smile.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 16-01-2012, 10:57
          Länk hit: #1057

Medlem

CITAT (malarmaster @ 16-01-2012, 07:07) *
          under förutsättning att det finns pengar i kassan,det är ju en ständig kamp inom en kommun för att få de olika budgetarna att hållas inom ramarna och det är ju det ständiga trätoämnena mellan partierna hur pengar skall disponeras.Tror inte det finns någon kommun som har överskott varken på pengar eller personal,många kommuner skall i år höja skatten.
          Det finns givetvis alltid en lägsta accepterad nivå men tror att många kommuner befinner sig där redan.
          Just skatter får man se upp med,det får inte skilja fö rmycket till grannkommunen.Gräset är som bekant grönare ....
          Likaså gäller det att se till att företag vill etablera sig o växa i kommunen,annars har man snart inget skatteunderlag.Något framförallt norrlandskommunerna brottas med men även andra kommuner som kan tyckas ha förutsättningar men där utvecklingen är den motsatta. Ulf

Inte alls "under förutsättning att" eftersom kommunerna har skyldighet att ha vissa verksamheter. Vad ska vi annars med kommuner till. Ta reda på fakta innan du skriver. 2010 var överskottet i kommuner och landsting ca 18 miljarder. Beräkningar för 2011 är lägre bara ca 2 miljarder men då står kommuneran för 5 miljarder plus medan landstingen går 3 miljarder back. Så försök inte lura i oss dumheter!
          (Källa: http://www.ka.se/index.cfm?c=98798 )

Dessutom kan det stå kommunen dyrt att vara tvungen att ta tillbaka verksamheter som misskötts av privata utsugare, dyrare än det skulle varit om verksamheten behållits i kommunal regi.

Det finns ju massor av kommuner där de flesta invånare tvingas pendla till andra för att jobba. I hur många kommuner tror du det finns företag som har arbete till alla sina kommuninevånare? Andra har folk utifrån. Kiruna är väl den kommun som går bäst i hela Sverige just nu.

--------------------

Citera
          Red Top
          Inlägg 16-01-2012, 11:59
          Länk hit: #1058

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

I alliansens Sverige säljs tillstånd att driva grundskola på Blocket.

SvD

Praktiskt, nu behöver man inte längre genomgå myndigheternas granskning.

Hurra för privatiseringen!! Bifogad bild

Bifogad bild

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 12:28
          Länk hit: #1059

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Man kunde sälja ut hela alliansen på Blocket så slipper vi dem.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-01-2012, 12:45
          Länk hit: #1060

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 16-01-2012, 10:57) *
          Inte alls "under förutsättning att" eftersom kommunerna har skyldighet att ha vissa verksamheter. Vad ska vi annars med kommuner till. Ta reda på fakta innan du skriver. 2010 var överskottet i kommuner och landsting ca 18 miljarder. Beräkningar för 2011 är lägre bara ca 2 miljarder men då står kommuneran för 5 miljarder plus medan landstingen går 3 miljarder back. Så försök inte lura i oss dumheter!
          (Källa: http://www.ka.se/index.cfm?c=98798 )

Dessutom kan det stå kommunen dyrt att vara tvungen att ta tillbaka verksamheter som misskötts av privata utsugare, dyrare än det skulle varit om verksamheten behållits i kommunal regi.

Det finns ju massor av kommuner där de flesta invånare tvingas pendla till andra för att jobba. I hur många kommuner tror du det finns företag som har arbete till alla sina kommuninevånare? Andra har folk utifrån. Kiruna är väl den kommun som går bäst i hela Sverige just nu.

jag vet att kommunerna f.n går med ett överskott,jag skrev det tidigare i denna tråd.men dessvärre sker fortfarande neddragningar på skolor o äldreomsorg.Visst har en kommun skyldighet att ha viss verksamhet men det betyder inte att det behöver fungera,det är ju inte så att det är överskott på lärare o övrig personal på skolor,likaledes är bemanningarna på äldreboenden oftast i glesaste laget.Tror det är ganska lika över hela landet.
          överskottspengar går ofta till att betala tillbaka på tidigare lån,inbetalning till pensioner(kommunerna har stora pensionsskulder) samt viss nyinvestering,gatuunderhåll,idrottshallar m.m.
          kommunerna har ju huvudansvaret för t.ex äldreomsorg,vissa kommuner har tydligen inte förstått det när man upphandlat den tjänsten privat,man har gjort dåliga upphandlingar,"glömt" kvalitetskraven samt helt tappat bort kontrollfunktionen. då riskerar man Carema-situation där en aktör primärt bara är ute efter pengar.
          Tack o lov så resonerar inte alla privata vårdgivare så,många fungerar bra. ulf

Citera

210 sidor V  « < 51 52 53 54 55 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 10:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon