CITAT (Gossen Ruda @ 22-01-2012, 09:49)

Höga tankar här men nu ä det en ny dag så jag tar upp min fråga om efterträdaren igen. När jag höll på att skotta snö här vid sommarstugan fick tankarna flyga som de ville och ett namn dök upp, Anna Johansson. Ledare för S i Göteborg och född in i politiken, pappan är Göteborgs förre starke man Göran Johansson. Sitter i partistyrelsen men har hållit låg profil i striden om Juholt. Okontroversiell vad jag vet. Kanske en person som samla partiet och leda det fram till kongressen nästa år.
Hmm...måste erkänna att jag inte vet speciellt mycket om henne trots att hon finns här på "hemmaplan". Jag ska googla efter information om henne och återkommer senare om jag hittar något som gör att jag kan få en uppfattning om för eller emot. Är hon lik sin pappa så har hon ju i alla fall den naturliga pondus som ledarrollen kräver. Någon som står stadigt med fötterna på jorden när det blåser (men om hon är för oerfaren ska jag ska jag låta vara osagt eftersom jag inte har någon koll på det.)
Kanske är det drömläget att göra entré i tider som nu för en någon med en sådan personlighet. I orostider söker människor ju trygghet och har hon bara egenskaperna som krävs så har hon säkert goda chanser att locka tillbaka många väljare. Personligen tror jag dessutom att det vore bra om man utsåg en kvinna för att kunna lätta upp patriarkatkulturen och tuppfäktningen som präglar hela makteliten idag. Jag vet inte, men jag har en känsla av att i.o.m att Anna Lind mördades så började S tappa fotfästet ordentligt. Hon var ju en påläggskalv som heter duga och det är möjligt att man satsade för mycket på ett enda kort. Hittar man bara någon som är lik henne så tror jag att partiet snabbt reser sej ur askan igen.
Hur som helst ska det bli intressant att se hur Reinfeldt står sej i konkurrensen om makten, hittills har han ju i stort sett bara flutit omkring på en räkmacka. Jag tycker redan att han visat hur han tappat fart och nog har han lyckats göra tillräckligt många tabbar för att hänga jäkligt löst. Han har ju dessutom verkligen visat upp "moderaternas allra fulaste tryne" redan som det är.