| |
|
  |
Allmänpolitiska tråden, en chansning. |
|
|
|
|
27-01-2012, 11:43
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Gunilla T @ 27-01-2012, 11:27)  Nu får du väl bestämma dig... Förstår inte riktigt vad du menar? Att som du sa om Reinfeldt "att sticka fingret i luften" är inte det samma sak som att läsa av trender , strömningar och vad människor vill ha.? Att skapa ett samhälle utifrån vad medborgarna vill ha är väl syftet med politik? Om inte, vad är då syftet? Eller missuppfattar jag helt vart du vill komma, då du får gärna förtydliga! Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 11:55
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Nu ska jag kolla på ettan!
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
27-01-2012, 12:08
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 27-01-2012, 11:43)  Förstår inte riktigt vad du menar? Att som du sa om Reinfeldt "att sticka fingret i luften" är inte det samma sak som att läsa av trender , strömningar och vad människor vill ha.? Att skapa ett samhälle utifrån vad medborgarna vill ha är väl syftet med politik? Om inte, vad är då syftet?
Eller missuppfattar jag helt vart du vill komma, då du får gärna förtydliga! Gita Okej, jag förtydligar.. Löfven som företrädare för en intresseorganisation har deklarerat en ståndpunkt betr. t.ex. kärnkraften och då säger jag att det är hans uppgift att företräda och kommunicera och tillvarata IF Metalls intressen och beslut i den rollen. Som ordförande i Socialdemokratiska partiet har han en ny roll i att föra fram partiets åsikter och då ifrågasätter du omgående trovärdigheten. Reinfeldt som medlem i ett politiskt parti skrev ner sina värderingar och åsikter i bl.a. "Det sovande folket" Han insåg så småningom att dessa ståndpunkter aldrig skulle bära till en regeringsposition och han förstod hur mycket svenska folket värnade om den generella välfärden. Och det var då han började värna om arbetsrätten t.ex. om han sedan verkligen ändrade åsikt eller bara var en skicklig strateg har jag ingen uppfattning om men du uppfattar honom som trovärdig har jag förstått. Personligen har jag inga problem med att människor ändrar ståndpunkt - ökad kunskap brukar ge nya insikter. Har mycket svårare att förstå 20 års upprepningar där inget nytt hänt under hatten - floskler och snömos gör väl ingen människa glad? Blev det tydligare nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Förtydligande: Med skitsnack menar jag här på Odla och inget annat. Det är lite tröttsamt att läsa allt hackande på och ifrågasättande av en person som inte ens tillträtt. Detta är inte Sveriges riksdag utan ett forum för odlare och att sitta och spekulera och propagera politik i all oändlighet här är inget annat än ordbajseri.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 12:22
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2012, 12:13)  Förtydligande: Med skitsnack menar jag här på Odla och inget annat. Det är lite tröttsamt att läsa allt hackande på och ifrågasättande av en person som inte ens tillträtt. Detta är inte Sveriges riksdag utan ett forum för odlare och att sitta och spekulera och propagera politik i all oändlighet här är inget annat än ordbajseri. Det kan absolut finnas en nytta med det. Med mina otroligt välunderbyggda och informativa inlägg här har jag troligtvis värvat åtminstone ett tjugotal röster åt alliansen.  Gita har förmodligen fixat ytterligare ett tvåsiffrigt antal.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 12:34
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 27-01-2012, 12:22)  Det kan absolut finnas en nytta med det. Med mina otroligt välunderbyggda och informativa inlägg här har jag troligtvis värvat åtminstone ett tjugotal röster åt alliansen.  Gita har förmodligen fixat ytterligare ett tvåsiffrigt antal.  Ja självgodheten flödar åtminstone.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 12:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-01-2012, 12:13)  Förtydligande: Med skitsnack menar jag här på Odla och inget annat. Det är lite tröttsamt att läsa allt hackande på och ifrågasättande av en person som inte ens tillträtt. Detta är inte Sveriges riksdag utan ett forum för odlare och att sitta och spekulera och propagera politik i all oändlighet här är inget annat än ordbajseri. Menar du att bara du får prata politik här på Odla. Alla dom som har en annan upåfattning än du då är det skitsnack?????? Gossen nur är du bara löjlig..... vem har öppnat tråden här? Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 12:42
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2012, 12:36)  Menar du att bara du får prata politik här på Odla. Alla dom som har en annan upåfattning än du då är det skitsnack??????
Gossen nur är du bara löjlig..... vem har öppnat tråden här?
Elisabeth ??????? det var för övrig Gossen som startade tråden.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 12:46
|

Medlem

|
Det vet ja också att Gossen startade tråden. Därför frågade jag honom själv eftersom han först öppnar en tråd och sedan tycker det är skitsnack osv
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 13:05
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Politik är en del av livet och får och skall diskuteras. Vad jag redan tröttnat på är alla goda råd, förutsägelser, framtida hot, pekpinnar mm mm som haglar över en person som inte ens tillträtt och som aldrig kommer att läsa dem heller. Det är ett ständigt tjatande från högerhåll, dessutom mest från en person som aldrig skriver om något annat än politik. Vänta och se.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 13:18
|

Medlem

|
Ja jag tycker också att man skall kunna diskutera politik. Vi gör det i alla fall hemma trots olika uppfattningar. Men vi slänger aldrig skit på varandra för en annan inställning.
Men om du är ärlig mot dig själva så slänger vänstersidan här mycket skit på högersidan här. Men högersidan skall inte ens öppna munnen. Är det demokratie?
Sen saknar jag att ingen här tittar ut över tallriken...... Man försvarar blint allt, även dumheter. Det förstår jag inte.
Om jag gillar ett parti så ser jag ändå att även ett annat parti har något som är bra. Men inte här.....
Ju mer skit man kan slänga på varandra, ju bättre är det för vissa.....
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 13:30
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
SL har kanske en smekmånad framför sig, sedan börjar allvaret. Givetvis kommer både för o nackdelar med honom att framträda. Han är ju ingen frälsare utan en helt vanlig person som kommer att ifrågasättas då o då. Givetvis hugger alliansen vid minsta misstag. Så skall ju politik bedrivas. När all eufori inom S lagt sig får vi svaret om man valde rätt man för rätt jobb. Tror han har något bättre förutsättning än Juholt men i slutändan är det ju väljarna som avgör.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 13:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
För mig är det stor skillnad på att diskutera politiska sakfrågor och att kasta skit på politiker som person, som i det här fallet inte ens har tillträtt. Politik handlar inte enbart om enskilda politiker, utan framförallt om sakfrågor. Att smutskasta först Juholt och nu Löven betraktar jag inte som politisk debatt. Det kallar jag rätt och slätt skitsnack. Om jag angriper någon alliansföreträdare, är det för vad de säger i politiska frågor, inte för hur de är som person!CITAT (Gunilla T @ 27-01-2012, 12:08)  Okej, jag förtydligar..
Löfven som företrädare för en intresseorganisation har deklarerat en ståndpunkt betr. t.ex. kärnkraften och då säger jag att det är hans uppgift att företräda och kommunicera och tillvarata IF Metalls intressen och beslut i den rollen.
Som ordförande i Socialdemokratiska partiet har han en ny roll i att föra fram partiets åsikter och då ifrågasätter du omgående trovärdigheten.
Reinfeldt som medlem i ett politiskt parti skrev ner sina värderingar och åsikter i bl.a. "Det sovande folket" Han insåg så småningom att dessa ståndpunkter aldrig skulle bära till en regeringsposition och han förstod hur mycket svenska folket värnade om den generella välfärden.
Och det var då han började värna om arbetsrätten t.ex. om han sedan verkligen ändrade åsikt eller bara var en skicklig strateg har jag ingen uppfattning om men du uppfattar honom som trovärdig har jag förstått.
Personligen har jag inga problem med att människor ändrar ståndpunkt - ökad kunskap brukar ge nya insikter. Har mycket svårare att förstå 20 års upprepningar där inget nytt hänt under hatten - floskler och snömos gör väl ingen människa glad?
Blev det tydligare nu? Tack för att du skrev det! Då slapp jag.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 14:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Hur en politiker är som person tror jag faktiskt väger tungt ur väljarsynpunkt. Juholts personlighet bidrog ju till fallet. Det politiska budskapet kan lätt komma i skymundan om fel person står i talarstolen o agiterar. SL verkar ju vara trygg i sig själv och är inte, vad som sägs i alla fall, dom stora ordens man. Det kan vara en fördel. Allt beror ju på hur han uppfattas som person av väljarna.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 14:19
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 27-01-2012, 12:08)  Okej, jag förtydligar..
Löfven som företrädare för en intresseorganisation har deklarerat en ståndpunkt betr. t.ex. kärnkraften och då säger jag att det är hans uppgift att företräda och kommunicera och tillvarata IF Metalls intressen och beslut i den rollen.
Som ordförande i Socialdemokratiska partiet har han en ny roll i att föra fram partiets åsikter och då ifrågasätter du omgående trovärdigheten.
Reinfeldt som medlem i ett politiskt parti skrev ner sina värderingar och åsikter i bl.a. "Det sovande folket" Han insåg så småningom att dessa ståndpunkter aldrig skulle bära till en regeringsposition och han förstod hur mycket svenska folket värnade om den generella välfärden.
Och det var då han började värna om arbetsrätten t.ex. om han sedan verkligen ändrade åsikt eller bara var en skicklig strateg har jag ingen uppfattning om men du uppfattar honom som trovärdig har jag förstått.
Personligen har jag inga problem med att människor ändrar ståndpunkt - ökad kunskap brukar ge nya insikter. Har mycket svårare att förstå Han insåg så småningom att dessa ståndpunkter aldrig skulle bära till en regeringsposition och han förstod hur mycket svenska folket värnade om den generella välfärden.
Och det var då han började värna om arbetsrätten t.ex
Blev det tydligare nu? När skrev Reinfeldt "Det sovande folket", jo den gavs ut 1993 . Tycker du att det är underligt på något sätt att han, precis som de flesta av oss, kommer till nya insikter och kunskaper under nästan tjugo års tid och därmed ändrar ståndpunkt i en del frågor? Det vore väl förfärligt om inte livet skulle lära honom och oss ett och annat. Mer problematiskt tycker jag nog det blir om man ändrar åsikt till det helt motsatta på ett dygn, och av det skälet att man byter jobb. Därmed inte sagt att SL kommer att göra så, han anses ju i näringslivskretsar, även av motparten, som en högst klok och resonabel person som månar om svenska företag och deras konkurrenskraft. Fast nog kommer det att bli en dans på smal lina om han skall lyckas tillfredsställa vänsterfalangen inom partiet och samtidigt inte göra metallarbetare och industrifolk alltför besvikna. Kanske kommer han att lyckas, kanske inte. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 14:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Reinfeldts osanningar fortsätter - nu om jobbskatteavdraget-FAKTAKOLL. Statsministern har haft lite svårt att hålla sig till fakta. På senare tid har han skönmålat allt ifrån statsfinanser och avregleringar till sysselsättning. Nu har turen kommit till jobbskatteavdraget, och ja, han slarvar med fakta även här:”De som utvärderar regeringens politik har påpekat att det enskilt mest jobbskapande vi har gjort, som har lett till ökad sysselsättning, högre sysselsättning än vad som annars har varit fallet, är jobbskatteavdragen. Just därför att det ger en så tydlig drivkraft till låg- och medelinkomsttagare att öka sin arbetstid.”Reinfeldt har inte kunnat visa upp någon sådan utvärdering. Däremot finns exempel på motsatsen. Institutet för Arbetsmarknadspolitisk Utvärdering (IFAU) presenterade igår sina slutsatser, på följande vis:
”Vår sammantagna bedömning utifrån en omfattande analys är att resultaten inte på ett trovärdigt sätt kan tolkas som effekter av jobbskatteavdraget. Den begränsade variationen mellan individer i reformernas omfattning i kombination med komplexa sysselsättningstrender både före och efter reformerna innebär en stor utmaning för vårt och framtida försök att utvärdera jobbskatteavdragets sysselsättningseffekter.”Sysselsättningseffekterna kan inte styrkas. Det är, stoppa pressarna, exakt samma sak som regeringens egen utredning kom fram till ......................-Läs vidare på länken.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 14:26
|
Medlem

|
CITAT (Red Top @ 27-01-2012, 13:44)  För mig är det stor skillnad på att diskutera politiska sakfrågor och att kasta skit på politiker som person, som i det här fallet inte ens har tillträtt. Politik handlar inte enbart om enskilda politiker, utan framförallt om sakfrågor. Att smutskasta först Juholt och nu Löven betraktar jag inte som politisk debatt. Det kallar jag rätt och slätt skitsnack. Om jag angriper någon alliansföreträdare, är det för vad de säger i politiska frågor, inte för hur de är som person!Tack för att du skrev det! Då slapp jag.  Återigen, vem har kastat skit?. Tycker tvärtom verkar i stort sett alla tycka att att han är en bra person och ett bra val. Om han sen lyckas ena partiet eller vinna nästa val kan man ju ha olika åsikter om. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gita @ 27-01-2012, 14:19)  När skrev Reinfeldt "Det sovande folket", jo den gavs ut 1993 . Tycker du att det är underligt på något sätt att han, precis som de flesta av oss, kommer till nya insikter och kunskaper under nästan tjugo års tid och därmed ändrar ståndpunkt i en del frågor? Det vore väl förfärligt om inte livet skulle lära honom och oss ett och annat. Mer problematiskt tycker jag nog det blir om man ändrar åsikt till det helt motsatta på ett dygn, och av det skälet att man byter jobb. Därmed inte sagt att SL kommer att göra så, han anses ju i näringslivskretsar, även av motparten, som en högst klok och resonabel person som månar om svenska företag och deras konkurrenskraft. Fast nog kommer det att bli en dans på smal lina om han skall lyckas tillfredsställa vänsterfalangen inom partiet och samtidigt inte göra metallarbetare och industrifolk alltför besvikna. Kanske kommer han att lyckas, kanske inte. Gita Istället för att diskutera adekvat kritik av FR, försöker du dribbla bort korten genom att föra en massa hypotetiska resonemang om vad SL kan tänkas göra och ev. reaktioner på detta...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
27-01-2012, 14:28
|
Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-01-2012, 13:18)  Ja jag tycker också att man skall kunna diskutera politik. Vi gör det i alla fall hemma trots olika uppfattningar. Men vi slänger aldrig skit på varandra för en annan inställning.
Men om du är ärlig mot dig själva så slänger vänstersidan här mycket skit på högersidan här. Men högersidan skall inte ens öppna munnen. Är det demokratie?
Sen saknar jag att ingen här tittar ut över tallriken...... Man försvarar blint allt, även dumheter. Det förstår jag inte.
Om jag gillar ett parti så ser jag ändå att även ett annat parti har något som är bra. Men inte här.....
Ju mer skit man kan slänga på varandra, ju bättre är det för vissa.....
Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
27-01-2012, 14:31
|
Gäster

|
Ja Gita....jag försökte faktiskt förklara - kan inte uttrycka mig tydligare men du förstår ändå inte... Dessutom skriver du nästan exakt det som jag själv skrev
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|