| |
|
  |
Allmänpolitiska tråden, en chansning. |
|
|
|
|
28-01-2012, 21:47
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 28-01-2012, 21:42)  Det behövdes ingen eftersom man insett Reinfelds storhet, den som senare gjort honom till en så folkkär och populär landsfader. Det beror nog på vem man frågar. Någon landsfader har väl inte funnits sen Erlanders tid.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 21:48
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Nej, jag har varken svårt med läsförståelse eller annan förståelse. Men du däremot, kan inte se att en lögn, är en lögn, även om den hoppar ur din egen mun. I ditt första inlägg skrev du att det var "i en öppen omröstning". Var det rätt eller fel?
Vem var Fredrik Reinfeldts motkandikat vid moderatstämman?
Du är så simpel i din argumentation, att det är äckligt! Just en snygg representant för Sverigemoderaterna. Samma skrot och korn som Sofia Äckelsten!
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:08
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Enligt Gita spelar det ingen roll hur Reinfeldt valdes, det var ju trots allt hela 9 år sedan.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:12
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Bengalow @ 28-01-2012, 21:48)  Nej, jag har varken svårt med läsförståelse eller annan förståelse. Men du däremot, kan inte se att en lögn, är en lögn, även om den hoppar ur din egen mun. I ditt första inlägg skrev du att det var "i en öppen omröstning". Var det rätt eller fel?
Vem var Fredrik Reinfeldts motkandikat vid moderatstämman?
Du är så simpel i din argumentation, att det är äckligt! Just en snygg representant för Sverigemoderaterna. Samma skrot och korn som Sofia Äckelsten! Men hjälp, vad du är fjantig,man behöver bara normal begåvning för att förstå vad jag menade med öppen.Kan jag uttrycka det tydligare än "Två personer som öppet kandiderade mot varandra, ombud som fick lägga sina röster, m.a.o demokrati". Vad är det i detta som du inte lyckas förstå, det du håller på med är bara fåniga ordklyverier, ditt sätt att argumentera skulle inte platsa ens hos Sverigedemokraterna. Sen undrar jag förstås hur du förklarar sambandet mellan Fredrik Reinfeldt och valet av partiledare i Kd. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:29
|
Medlem

|
"En öppen omröstning", Gittan, är en öppen omröstning. Det är en procedur där väljarna öppet visar på vem man röstar. Det har inte ett skit med hur många som ställer upp eller inte. På KD's stämma föreslog man öppen omröstning, men det blev nedröstat, till förmån för en "sluten omröstning". Där har du ett ord till att slå upp I NE för att få förklaring på, innan du klampar in i debatter med din bevisade okunskap. Snacka går ju. på grekiska hade man frågat, om du ätit "glistrida" (Glappört, för att munnen skall gå, utan att hjärnan är med)
...och frågan kvarstår: Hur blev FR vald? Enligt det av dig beskrivna kommunistiska sättet, med bara en kandidat? Eller ett moderat, demokratiskt beslut med bara en deltagare?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:36
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 28-01-2012, 22:08)  Enligt Gita spelar det ingen roll hur Reinfeldt valdes, det var ju trots allt hela 9 år sedan. Nu förenklar du, det var inte så jag svarade dig och det vet du mycket väl, men skit samma. Men det är väl en förfärlig tanke att sossarna i så fall måste göra som M gjorde för nio år sedan (om nu FR valdes på samma slutna sätt som S-ledaren, jag minns faktiskt inte)Hur som helst som helst missade S så att säga ett öppet mål dvs. att de nu hade världens chans att visa sig som ett öppet, modernt framtidsparti i sin valprocess. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:40
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 22:12)  Men hjälp, vad du är fjantig,man behöver bara normal begåvning för att förstå vad jag menade med öppen.Kan jag uttrycka det tydligare än "Två personer som öppet kandiderade mot varandra, ombud som fick lägga sina röster, m.a.o demokrati". Vad är det i detta som du inte lyckas förstå, det du håller på med är bara fåniga ordklyverier, ditt sätt att argumentera skulle inte platsa ens hos Sverigedemokraterna. Sen undrar jag förstås hur du förklarar sambandet mellan Fredrik Reinfeldt och valet av partiledare i Kd. Gita Hur öppet var det när Reinfeldt valdes?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:45
|
Medlem

|
"-Minns inte...!" Nej det förstår jag. Du kommer ju inte ens ihåg vad du skrev för en timme sedan, t.ex. om "-Göran Hägglund vann i en öppen omröstning" . Och nu passar det plötsligt inte att säga att Sverigemoderaterna har röstat fram sin ledare på Stalin-vis, som du sa för en ½ timme sedan. Nu har du en massa grodor att kyssa, Gittan. Se bara upp för dom svartoranga...
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:50
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 17:46)  Ja, både intressant och ganska trovärdig sammanfattning, men den ger ju ingen vacker och tilltalande bild av socialdemokratin. Gita Den handlar inte om socialdemokratin, utan om somliga socialdemokrater. Vi kan ju se samma interna spel hos kristdemokraterna. Det kanske är dags för fler partier att se över hur det står till bakom kulisserna.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:51
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 22:36)  Nu förenklar du, det var inte så jag svarade dig och det vet du mycket väl, men skit samma. Men det är väl en förfärlig tanke att sossarna i så fall måste göra som M gjorde för nio år sedan (om nu FR valdes på samma slutna sätt som S-ledaren, jag minns faktiskt inte)Hur som helst som helst missade S så att säga ett öppet mål dvs. att de nu hade världens chans att visa sig som ett öppet, modernt framtidsparti i sin valprocess. Gita Det var väl knappast läge för det eftersom dom inte ha ansåg sig ha tid med en sån process i läget som var och att det kommer en kongress nästa år då det kan bli en annan ordning i valförfarandet. Det är väl något dom ska diskutera vad jag tycker mig hört. Antar att det inte bara är att ändra hur som helst heller för det står säkert i partiernas stadgar hur val ska gå till.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 22:53
|
Medlem

|
CITAT (Red Top @ 28-01-2012, 22:50)  Den handlar inte om socialdemokratin, utan om somliga socialdemokrater.
Vi kan ju se samma interna spel hos kristdemokraterna.
Det kanske är dags för fler partier att se över hur det står till bakom kulisserna. Skillnaden är väl att inom Kd så kandiderade två personer öppet mot varandra. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:00
|
Medlem

|
CITAT (Gita @ 26-01-2012, 18:37)  Nej jag minns inte heller hur öppet det var, jag vill minnas det som han under en längre tid matchades fram/arbetade sig upp inom partiledningen så att det på något sätt var en självklarhet att han skulle efterträda Lundgren. Demokratin/öppenheten i detta förfarande vill jag inte uttala mig om. Nu har ju Reinfeldt varit partiledare i nio år och sättet han kom fram kanske inte är så intressant när man nu diskuterar socialdemokratin och deras ledarval. Det är väl snarare C, MP och V och deras nya mera öppna sätt att få fram nya partiledare man bör jämföra med. gita Så svarade du. Som jag sa, det var hela nio år sedan så det spelar ingen roll enligt dig. Eller okej då, är inte så intressant.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:01
|
Medlem

|
Så valsar Calle Stropp runt i den europeiska pressen igen, och blivit till ett åtlöje.
(Citat) ”Ser fram emot World Food Programme-middagen i kväll. Global hunger är ett brådskande ärende”, twittrade utrikesminister Carl Bildt
Hoppas att han blev mätt...
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:01
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 28-01-2012, 22:51)  Det var väl knappast läge för det eftersom dom inte ha ansåg sig ha tid med en sån process i läget som var och att det kommer en kongress nästa år då det kan bli en annan ordning i valförfarandet. Det är väl något dom ska diskutera vad jag tycker mig hört. Antar att det inte bara är att ändra hur som helst heller för det står säkert i partiernas stadgar hur val ska gå till. Jämtin sa att de inte alls har något emot att ha ett öppet val nästa gång.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:06
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 22:53)  Skillnaden är väl att inom Kd så kandiderade två personer öppet mot varandra. Gita Det skedde ju enbart för att Odell utmanade Hägglund som de hade ett extra riksting. Något sånt har väl aldrig hänt i något parti överhuvudtaget i vårt land tidigare. Du kan knappast jämföra den situationen med sossarnas.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:06
|
Medlem

|
CITAT (Bengalow @ 28-01-2012, 22:45)  "-Minns inte...!" Nej det förstår jag. Du kommer ju inte ens ihåg vad du skrev för en timme sedan, t.ex. om "-Göran Hägglund vann i en öppen omröstning" . Och nu passar det plötsligt inte att säga att Sverigemoderaterna har röstat fram sin ledare på Stalin-vis, som du sa för en ½ timme sedan. Nu har du en massa grodor att kyssa, Gittan. Se bara upp för dom svartoranga... Har du verkligen så svårt att förstå att det i Kd:s fall rörde sig om ett öppet demokratiskt val även om själva röstninsförfarandet väl kan sägas vara slutet ( nöjd nu?) om man nu som du absolut vill syssla med ordklyveri istället för sakfrågor. Anser du f.ö inte att våra val till riksdag, landsting och kommun är öppna och demokratiska eftersom man som individ inte redovisar hur man röstar. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:16
|
Medlem

|
Du menar väl inte att du medger, att du hade fel, Gittan? Hallelujah!
Och hur var det nu med det stalinistiska valet av Fredrik Reifeldt? Var det så himla stalinistiskt ändå, eller har du tagit fel där också?
Påminner dig om vad det gamla ordspråket lärde oss "-Svinhugg går igen!".
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:29
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 23:06)  Har du verkligen så svårt att förstå att det i Kd:s fall rörde sig om ett öppet demokratiskt val även om själva röstninsförfarandet väl kan sägas vara slutet ( nöjd nu?) om man nu som du absolut vill syssla med ordklyveri istället för sakfrågor. Anser du f.ö inte att våra val till riksdag, landsting och kommun är öppna och demokratiska eftersom man som individ inte redovisar hur man röstar. Gita Du är hal som en ål Gita. Röstningsförfarandet var slutet och inget annat. Det påpekade ju t.o.m ordförande på rikstinget flera gånger. Jag är inte så övertygad som du verkar vara att det kommer att vara enkelt att hitta folk i partierna som vill utmana varandra om partiledarposten. Det är väl därför man har valberedningar. Det kan ju även finnas risk för splittring i partierna med ett sånt förfarande och det är ju det ingen vill ha. När ska dessa öppna val vara? Bara när en partiledare avgår eller även om det bara är aktuellt med omval? Sen har jag lite svårt att förstå varför du bryr dig så mycket om hur andra partier väljer ledare det är väl ändå respektive partis sak att avgöra.
Redigerat av *Stintan*: 28-01-2012, 23:45
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-01-2012, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Gita @ 28-01-2012, 22:53)  Skillnaden är väl att inom Kd så kandiderade två personer öppet mot varandra. Gita Du missade huvuddelen av mitt inlägg. Förmodligen avsiktligt. CITAT (Red Top @ 28-01-2012, 22:50)  Den handlar inte om socialdemokratin, utan om somliga socialdemokrater.
Vi kan ju se samma interna spel hos kristdemokraterna.
Det kanske är dags för fler partier att se över hur det står till bakom kulisserna. Du har ju för vana att plocka ut brottstycken ur andras inlägg och göra dem till grund för din argumentation. Lite tröttsamt i längden. Men lätt att genomskåda.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2012, 00:29
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Att bli accepterad av S-toppen tror jag är ett snäpp svårare än att bli accepterad av kungahuset. Kontakter, bakgrund o rätt åsikt spelar roll i båda fallen men kungahuset har faktiskt gjort avsteg från den principen. Blivit något modernare. Men för att komma in i ryggdunkargänget på Sveavägen fodras utan tvivel referenser i megaklassen. Troligen lika svårt i andra partier också men S har ju lyckats göra såpopera av det hela. En inblick i det politiska systemet som väljarna helst inte skulle se o veta. Inte var det bättre förr men det sägs ju att Aina Erlander t.om lämnade tillbaka pennor när Tage Erlander avgick. Huka er gubbar o gummor för nu laddar VU om.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|