Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

210 sidor V  « < 83 84 85 86 87 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Allmänpolitiska tråden, en chansning.
          Red Top
          Inlägg 29-01-2012, 14:04
          Länk hit: #1681

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Sorglig bild. Alla småler utom de som dansar. Eller ska det föreställa en kram.

Mina sympatier går till Göran Hägglund. Skamligt att bli behandlad som han blivit. Starkt (eller dumt)att sitta kvar.

Bilden är tagen av Fredrik Sandberg på Scanpix

PS. Glömde: Är det så kristna behandlar sina kamrater? Vad gör de då mot sina fiender? wink.gif

Redigerat av Red Top: 29-01-2012, 14:06

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Gita
          Inlägg 29-01-2012, 14:14
          Länk hit: #1682

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 13:22) *
          Visst försöker jag ta till mej även det som meningsmotståndare säger, gör inte du det? Fast analysen beror nog mest på att jag känner mej ganska frustrerad över att det oftast hamnar i "låst läge" när vi försöker få igång diskussioner i sakfrågor. Du har själv uttryckt ditt missnöje över detta och jag harju faktiskt också bekräftat att jag håller med om att det är synd att det nästan alltid spårar ur. Vad säger du, ska vi försöka skärpa till oss och ta nya tag? Det förutsätter förstås att vi inte faller offer för långsintheten.

Som ett första steg på rätt väg skulle jag vilja fråga om ditt tidigare inlägg om att det inte är aktuellt med något partiledarbyte för moderaterna. Hur säker är du på det? Om det nu skulle visa sej att vindarna börjar vända i väljarströmmarna efter alla partiledarbyten i de andra partierna, menar jag. Man har ju hört en del kritiska röster från de egna leden om "trötthet och brist på nya ideér" hos Reinfeldt. Dessutom har han ju faktiskt gjort ett par rejäla tabbar genom att driva igenom ogenomtänkta beslut som gjort väljarna missnöjda. Tänker på sjukförsäkringssystemet och tabben med äldrevården och riskkapitalbolagen. Det vore konstigt om M kör huvudet i sanden och lutar sej tillbaka utan att lära sej något av de andra partiernas misstag. Jag skulle faktiskt inte bli förvånad om man inom partiet skulle börja ifrågasätta Reinfeldt endera dagen i alla fall.

Håll med om att det är mer relevant att diskutera de partiledarbyten som är aktuella än att spekulera i ett ev. byte hos moderaterna. Jag kan försäkra dig att stämningen inom partiet inte är sådant att något byte av partiledare är aktuellt före nästa val i alla fall ( ja förstås så kan ju FR bli sjuk eller råka ut för något som gör att han inte kan fortsätta)
          Naturligtvis kommer FR bytas ut förr eller senare och då är jag ganska övertygad om att tillvägagångsättet kommer att diskuteras och dessutom både tror och hoppas jag på ett öppet förfarande modell C,MP och V.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 29-01-2012, 14:23
          Länk hit: #1683

Medlem

CITAT (Red Top @ 29-01-2012, 14:04) *
          Sorglig bild. Alla småler utom de som dansar. Eller ska det föreställa en kram.

Mina sympatier går till Göran Hägglund. Skamligt att bli behandlad som han blivit. Starkt (eller dumt)att sitta kvar.

Bilden är tagen av Fredrik Sandberg på Scanpix
          PS. Glömde: Är det så kristna behandlar sina kamrater? Vad gör de då mot sina fiender? wink.gif

Jag håller inte riktigt med för nog tycker jag det är betydligt skamligare att gå bakom ryggen och använda sig av media och baktaleri istället för att framföra sin kritik öppet och dessutom ställa upp som motkandidat.

Nu vann ju Hägglund med en rejäl marginal och stärkte därmed troligen sin ställning, hur Odell och hans sympatisörer kommer att agera framöver återstår väl att se.

Håller dock med dig i att mina sympatier också går till Hägglund.
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 29-01-2012, 14:38
          Länk hit: #1684

Medlem

CITAT (Bengalow @ 29-01-2012, 13:50) *
          Nej, du Cacki. Sådant kallas blasfemi, och renderar personen direkt ut i kylan. Inom Sverigemoderaterna tillåts inte ens att säga emot den store "vite" hövdingen...inte ens i FK-frågan. Gnon49 är väl den på Odlas högerkant, som har sundast inställning - hon/han kan i varje fall säga att NÅGOT inte är som det bör vara.

Gita, i en demokrati väljer man representanter, som har att företräda väljarna. I USA föregår provval inom det konservativa partiet. Tror du att medlemmarna har något att säga till om där? Nej, i "världens största demokrati" så är det elektorerna som har rösterna. Precis som VU har valts inom S, för att ta fram en partiledare. Jag hörde en gång en tant, som i TV sade, att "-eftersom dom inte röstade som jag, så är det inte demokrati!" Jag undrar om det inte är så du tänker...tant Gitta?.

Bengalow-gubben, vad du pladdrar utan tillföra någonting.
          Hur man arbetar inom moderaterna har du för det första ingen susning om, för det andra så diskuterar vi väl de aktuella partiledarbytena. Det är nog klokt att avvakta med diskussionen om moderaterna tills den blir aktuell.
          Att du tycker att S arbetar på ett för dig tillfredställande sätt har väl redan tydligt framgått, fine! För min del föredrar jag det modernare, mera öppna sätt som ju C,V och MP just tillämpat.
          Gita

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-01-2012, 15:01
          Länk hit: #1685

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Gita @ 29-01-2012, 14:14) *
          Håll med om att det är mer relevant att diskutera de partiledarbyten som är aktuella än att spekulera i ett ev. byte hos moderaterna. Jag kan försäkra dig att stämningen inom partiet inte är sådant att något byte av partiledare är aktuellt före nästa val i alla fall ( ja förstås så kan ju FR bli sjuk eller råka ut för något som gör att han inte kan fortsätta)
          Naturligtvis kommer FR bytas ut förr eller senare och då är jag ganska övertygad om att tillvägagångsättet kommer att diskuteras och dessutom både tror och hoppas jag på ett öppet förfarande modell C,MP och V.
          Gita

Nja, jag vet inte om jag håller med dej riktigt. Jag har lärt mej att ligga "steget före" för att inte råka ut för något oförutsett. Nu har ju det dessutom förekommit en del ogenomtänkta drag från hans och partiets sida som gör att man i M borde dra öronen åt sej och överväga om något i partiet ev skulle behöva förändras. Som t.ex ett byte av partiledare eftersom han naturligtvis blir syndabocken i gemene mans ögon. Han kanske helt enkelt har avslöjat sej och partiets ambitioner lite för mycket alltför snabbt.
          Det är kanske möjligt att man i M inväntar reella väljarsiffror efter nästa val och är kloka nog att inte ta alla väljarbarometrar på så blodigt allvar på samma nitiska sätt som en del gör iofs. Men det finns ju ändå en risk med att hela partiet partiet präglas av en Reinfeldteufori, detäv väl närmast det jag syftade på. Risken är nog stor att det är så lagom dags då om man inte passar sej.
          För även om M sitter och yvas över väljarutvandringen från vänster till höger just nu, så borde man ju ändå inse att ett parti som grundar sej så mycket på missnöjesröster är ett ganska sårbart parti och det skulle nog inte skada om man vore lite mer lyhörd för vad vanligt folk tisslar om och det är ju inte Reinfeldts starkaste sida precis.

Visst tycker man som vanlig medborgare att det vore önskvärt att få hänga med och höra hur tongångarna i partitoppen går, men den här gången i S var ju situationen ganska akut och man tyckte sej helt enkelt inte ha tid för en lång process, det vet du också. Nu blev det så här den här gången men jag kan nästan slå vad om att man är väl medvetna om nackdelarna med att rusa på för snabbt utan att förankra bland väljarna lite bättre först.

Redigerat av Cacki: 29-01-2012, 15:07

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-01-2012, 15:24
          Länk hit: #1686

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Beträffande "inte en susning" så tar du fel, men jag refererar ändå till Ann-Marie Pålssons bok om "knapptryckarpartiet", där hon skriver, att det är bara att göra som partiledningen sagt. Basta!
          Den gången jag satt i KF, så fick vi höra att "partipiskan ven" inom S. När sedan frågorna skulle avgöras, så var det minsann M's partipiska som ven, och t.o.m. svedde en del ledamöter. Men Sverigemoderaternas strategi har ju ett högt svävande mål - det får man inte ifrågasätta...

Och åter till frågan om delegater/elektorer...är det odemokratiskt eller ej? Jag tror faktiskt inte du kan svara trovärdigt efter dina utlägg om stalinistiska metoder. Du är en mossig bakåtsträvare, men säger att du blickar framåt! Pytt, säger jag.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 15:26
          Länk hit: #1687

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gita, i Nationalencyklopedin står följande att läsa.

gråsosse, benämning myntad på 1960-talet på socialdemokrat, företrädesvis ur en äldre generation, med en pragmatisk och praktisk syn på politiken och med sinne för behovet av politiska kompromisser och successiva reformer inom det bestående samhällets ram.

Du kanske borde omvärdera din syn på vad ordet gråsosse står för.

Redigerat av *Stintan*: 29-01-2012, 15:27

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Azur
          Inlägg 29-01-2012, 15:32
          Länk hit: #1688

Gäster

Partier byter partiledare när det går dåligt, inte när det går bra, och det kan inte gå mycket bättre än det gör för moderaterna så Reinfeldt byts nog inte ut i brådrasket.

KD's ledning sitter däremot löst om partiet ramlar ur riksdagen 2014.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-01-2012, 15:33
          Länk hit: #1689

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 15:26) *
          Gita, i Nationalencyklopedin står följande att läsa.

gråsosse, benämning myntad på 1960-talet på socialdemokrat, företrädesvis ur en äldre generation, med en pragmatisk och praktisk syn på politiken och med sinne för behovet av politiska kompromisser och successiva reformer inom det bestående samhällets ram.

Du kanske borde omvärdera din syn på vad ordet gråsosse står för.

Ja, det verkar som att det är Gitas definition av Gråsosse som förefaller vara felaktig.
          jag har nog inte sett någon beskrivning av Stefan Löfven där ordet pragmatisk inte används.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-01-2012, 15:35
          Länk hit: #1690

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 29-01-2012, 15:26) *
          /..../
          /..../

gråsossar wub.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Bengalow
          Inlägg 29-01-2012, 15:49
          Länk hit: #1691

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Nä, hon pladdrar på utan att veta vad hon pratar om - vill verka "akademisk", enligt Mottis syn på vissa insändare. Ofta nog biter hon sig själv i baken, i sina försök att vara "bitchig".

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-01-2012, 15:59
          Länk hit: #1692

Medlem

CITAT (Azur @ 29-01-2012, 15:32) *
          Partier byter partiledare när det går dåligt, inte när det går bra, och det kan inte gå mycket bättre än det gör för moderaterna så Reinfeldt byts nog inte ut i brådrasket.

KD's ledning sitter däremot löst om partiet ramlar ur riksdagen 2014.

Förvisso, men vindarna kan vända snabbt. Hittills har han ju åkt omkring på en räkmacka och t.o.m. här på odla har det ju hörts röster som efterfrågar en starkare opposition. Med två såpass tunga och respektabla namn i oppositionen så kommer det att visa sej om Reinfeldt står pall eller ej. Hur som helst ska det att bli spännande att se vad som händer framöver...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Huggorm
          Inlägg 29-01-2012, 16:12
          Länk hit: #1693

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Azur @ 29-01-2012, 15:32) *

Om han inte själv väljer att hoppa av medan han är på topp. Hans resa som partiledare för moderaterna skulle se rätt snygg ut i historiaböckerna om han bara lämnar över i tid.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-01-2012, 16:22
          Länk hit: #1694

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Även moderaterna borde väl ha en öppnare valprocess så att alla som vill kan ställa upp som kandidater och utmana den store. Det kanske finns någon bättre, mer karismatisk i kulisserna som bara väntar på sin chans, vem vet. I de lugnaste vatten simmar de fulaste fiskarna heter det visst så man vet aldrig vad som kan hända.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-01-2012, 16:44
          Länk hit: #1695

Gäster

Men nog verkar det som om idéerna börjat sina för moderaterna och regeringen börjar alltmer luta åt ett förvaltande.

Kanske har de spelat ut sina kort och har inte så mycket mera att komma med än sänkt restaurangmoms.

Hegels teori verkar dock i full kraft. Tes - antites - syntes - alltid giltig.

Citera
          Gita
          Inlägg 29-01-2012, 17:29
          Länk hit: #1696

Medlem

CITAT (Cacki @ 29-01-2012, 15:59) *
          Förvisso, men vindarna kan vända snabbt. Hittills har han ju åkt omkring på en räkmacka och t.o.m. här på odla har det ju hörts röster som efterfrågar en starkare opposition. Med två såpass tunga och respektabla namn i oppositionen så kommer det att visa sej om Reinfeldt står pall eller ej. Hur som helst ska det att bli spännande att se vad som händer framöver...

Men det är ju trots allt bara spekulationer det finns faktiskt inget som tyder på att RF är på väg ut. Och om vi skall diskutera denna typ av spekulationer så kan vi väl diskutera om Löfven kommer att bytas ut inom en snar framtid. Han kanske inte kommer att lyfta opinionsiffrorna......
          Nu tror jag inte alls Löfven kommer att bytas ut före nästa val i alla fall, men som spekulation så är den ju lika välgrundad som dina spekulationer betr. moderaterna.
          Gita

CITAT (Gunilla T @ 29-01-2012, 16:44) *
          Men nog verkar det som om idéerna börjat sina för moderaterna och regeringen börjar alltmer luta åt ett förvaltande.

Kanske har de spelat ut sina kort och har inte så mycket mera att komma med än sänkt restaurangmoms.

Hegels teori verkar dock i full kraft. Tes - antites - syntes - alltid giltig.

Debatten kan mycket väl lyfta när man nu långt om länge verkar få en motpart. Precis som Reinfeldt själv så hoppas jag nu på en seriös motpart vilket vi ju inte haft de senaste åren.
          För övrigt tror jag också att majoriteten kommer att växla genom åren, men jag har väldigt svårt att tro att S kommer att nå forna höjder.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 29-01-2012, 17:36
          Länk hit: #1697

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 29-01-2012, 17:29) *
          Debatten kan mycket väl lyfta när man nu långt om länge verkar få en motpart. Precis som Reinfeldt själv så hoppas jag nu på en seriös motpart vilket vi ju inte haft de senaste åren.
          För övrigt tror jag också att majoriteten kommer att växla genom åren, men jag har väldigt svårt att tro att S kommer att nå forna höjder.
          Gita

Det lär inte bli så stor skillnad i Riksdagsdebatterna, Löfven är ju inte med där, så Reinfeldt får snällt fortsätta att debattera mot samma gamlamotpart just där.

Citera
          Cacki
          Inlägg 29-01-2012, 17:59
          Länk hit: #1698

Medlem

CITAT (Gita @ 29-01-2012, 17:29) *
          Men det är ju trots allt bara spekulationer det finns faktiskt inget som tyder på att RF är på väg ut. Och om vi skall diskutera denna typ av spekulationer så kan vi väl diskutera om Löfven kommer att bytas ut inom en snar framtid. Han kanske inte kommer att lyfta opinionsiffrorna......
          Nu tror jag inte alls Löfven kommer att bytas ut före nästa val i alla fall, men som spekulation så är den ju lika välgrundad som dina spekulationer betr. moderaterna.
          Gita
          Gita

Betr. Löfven vågar jag inte ens spekulera eftersom jag endast "känner honom" som IF Metallföreträdare. I sin nya roll som partiledare har vi ännu inte sett något, det har vi däremot med FR. Visst borde man väl kunna ge ord för sina funderingar om hans framtidsutsikter utifrån vad han hittills har åstadkommit? Det var ju det som blev så fel med Juholt. Han fick ju aldrig chans att visa vad gick för.

Vad menar du med "en seriös motpart"? Ska man tolka det som att S varit utan det under alla år med dem i regeringsställning?

Redigerat av Cacki: 29-01-2012, 18:04

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          herkules
          Inlägg 29-01-2012, 18:25
          Länk hit: #1699

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag tror att socialdemokraterna kommer vinna stort nästa val! smile.gif
          fast man vet ju aldrig - rätt var det är kommer folk på bättre tankar och så blir vi kommunister hela bunten, häpp!

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gita
          Inlägg 29-01-2012, 18:29
          Länk hit: #1700

Medlem

CITAT (Anma @ 29-01-2012, 17:36) *
          Det lär inte bli så stor skillnad i Riksdagsdebatterna, Löfven är ju inte med där, så Reinfeldt får snällt fortsätta att debattera mot samma gamlamotpart just där.

Vem som kommer att hoppa in som ersättare i riksdagen är väl inte klart, eller har jag missat det? Att Löfven inte sitter i riksdagen är naturligtvis ett problem i första hand för S.
          Vem som blir ekonomisk talesman efter stackars ängslige Waderlich är väl heller inte klart. Waderlich är väl kanske den som råkat mest illa ut, han kommer väl för evigt förknippas med sin korta karriär inom toppolitiken och för sitt deltagande i såpan Juholt.
          Gita

Citera

210 sidor V  « < 83 84 85 86 87 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 30-06-2026, 16:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon