Sjukt så det förslår.
"GISLAVED | Anna lider av den svåra reumatiska sjukdomen Sjögrens syndrom med följdsjukdomar, av fibromyalgi och dessutom av en whiplashskada efter en trafikolycka.
Trots att hon har läkarintyg på alltihop anser försäkringskassan att hon ska arbeta.
När Finnveden Nu kommer på besök är brevlådan full med post och soppåsar står på rad vid dörren. Anna har svårt att utföra enkla saker i vardagen och tvingas ta morfin mot de ständiga smärtorna. En gång i veckan kommer hemtjänsten och hjälper till med den mest grundläggande städningen.
– Men nu har dammsugaren gått sönder, så nu har de också svårt att städa, säger hon.
Skrek på möten
Anna har varit sjukskriven på heltid sedan 2000 och var aktuell för sjukersättning, det som tidigare hette sjukpension. Men handläggaren på försäkringskassan gick emot all medicinsk expertis Anna konsulterat.
– Hon kunde skrika på möten ”kan du vända ett blad ska du jobba!”
Enligt Anna utelämnar handläggaren saker i journalerna, bland annat trafikolyckan och hur ofta hon har hemtjänst, för att få henne att framstå som mindre sjuk.
Samma handläggare
På ett så kallat arenamöte mellan sjukvården, försäkringskassan och arbetsförmedlingen kom parterna fram till att sjukersättningen var enda lösningen för Anna. Försäkringskassans handläggare som formellt skulle fatta beslutet var dock samma person som innan – och satte stopp igen.
Någon ny handläggare fick inte Anna trots att hon begärde det, och hennes JO-anmälan lämnades utan åtgärd.
Handläggaren anser att Anna kan få enklare arbetsuppgifter hos den arbetsgivare där hon formellt sett fortfarande är anställd – över 50 mil bort och där hon inte jobbat på över tio år.
– De vet inte hur svårt sjuk jag är nu. Och hur skulle jag ens kunna ta mig dit? säger Anna, vars kroniska sjukdom bara blir värre med åren.
– Egentligen vill jag ju ut och jobba. Men det är en omöjlighet när man inte ens kommer upp ur sängen själv.
Ensamstående mor
Anna är ensamstående mor och hennes enda inkomster är barnbidrag och bostadsbidrag. Socialtjänsten i Gislaved har nekat henne ekonomiskt bistånd eftersom hon då måste vara inskriven hos arbetsförmedlingen.
– Det kan jag ju inte vara eftersom jag är anställd och sjukskriven.
Mat och möbler till lägenheten har Hela Människan hjälpt till med och Anna säger att hon inte vet hur hon skulle klarat sig utan dem. Hon har inte fått någon sjukpenning sedan oktober och har begärt, men inte fått, anstånd med novemberhyran hos Gislavedshus.
– Jag har inte kunnat betala några räkningar över huvud taget, berättar hon.
Nu är hon rädd att hon och dottern blir vräkta. "
KÄLLAMen det är väl så det ska vara!