| |
|
  |
Allmänpolitiska tråden, en chansning. |
|
|
|
|
14-12-2011, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Fenja @ 14-12-2011, 22:36)  Nä njuter gör jag inte, men det är väl av vikt att belysa saken från alla sidor? ahhh, är det det du gör?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2011, 23:09
|

Medlem
Antal inlägg: 1 602
Medlem nr: 707

|
Fram till 15-års ålder förstod jag socialdemokratin. Sedan var det fem års vakum. Oaktat medlemskap i olika församlingar. Ingen övertygade. Som 21-åring fick jag rösta f f g. Minns inte vad det gällde men tror det var en folkomröstning. Minns inte vad jag röstade på för idé, men det hör inte hit. Det var ett personligt röstande och inte partibundet. Sedan dess har jag röstat efter hjärtat och accepterat fel och brister i de officiella partierns politik.
Skall jag hårddra frågan så finns det bara fyra patier. Resten är uppkomlingar: Sociademokraterna Moderaterna Folkpartiet Centern Övriga är uppkomlingar
Pappa var liberal så han sade tlll mamma vad hon skulle rösta på. Vad hon sedan röstade på vet ingen. Själv har jag alltid röstat efter det jag tror mest på. Dvs målrelaterat i nuläget. Utan ideologiska framtidsvisioner. Det är NU som gäller.
Detta till trots avvikande mening så har jag fortfarande ett antal STORA politiker i minnet oavsett var de hörde hemma. Erlander, Sträng, Hermanson, Ohlin, Hjalmarsson, Hedlund, utan prio. De var ledare! De var stora killar. För mig finns det inga andra partialternativ.
Om miljöpartiet accepterade sitt grundmål och gick samman med centern så skulle de bli trovärdiga. Om KDS gick samman med liberalerna så skulle de bli trovärdiga. Om vänstern gick samman med socialdemokraterna så skulle de bli trovärdiga. Om SD tog fast ställning så skulle de bli trovärdiga. Om uppstickaren FI tog ställning så skulle även de bli trovärdiga.
Just nu är grundfrågan: Hur räddar vi Sverige ur den europeiska- och världskris som pågår? Regionala och kommunala problem är inte aktuella om man ser till helheten. Däremot skall allt gå rätt till här hemma. Carema t. ex.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 08:02
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Anma @ 14-12-2011, 22:39)  Om det ligger där nere i mars-april, då tycker till och med jag att Juholt ska ge upp. Kanske. Jag ger honom ett år, frågan är om media låter honom hållas? Jag börjar dock märka en lite mer objektiv syn så man kanske har tröttnat på drevet. Ett par månader utan dessa opinionsundersökningar hade varit bra.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Det här inlägget är inget skämt, utan allvarligt menat. Har googlat, men hittar inget konkret.
Kan man polisanmäla Riksdagen? Ibland fattar ju Riksdagen beslut, som visar sig påverka stora grupper av människor negativt. Är det då möjligt att göra en gruppanmälan till polisen?
Tänker främst på alla dåliga beslut angående den allmänna pensionen. Numera ekar det ju rätt mycket på pensionskassakistans botten. När någon gamblar med våra skattepengar på det sättet, vore det bra att ha en juridisk person att polisanmäla. Alltså: Går det att polisanmäla Riksdagen för brott??
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 09:31
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Red Top @ 15-12-2011, 09:22)  Det här inlägget är inget skämt, utan allvarligt menat. Har googlat, men hittar inget konkret.
Kan man polisanmäla Riksdagen? Ibland fattar ju Riksdagen beslut, som visar sig påverka stora grupper av människor negativt. Är det då möjligt att göra en gruppanmälan till polisen?
Tänker främst på alla dåliga beslut angående den allmänna pensionen. Numera ekar det ju rätt mycket på pensionskassakistans botten. När någon gamblar med våra skattepengar på det sättet, vore det bra att ha en juridisk person att polisanmäla. Alltså: Går det att polisanmäla Riksdagen för brott?? Finns det någon lag som reglerar dåliga beslut? och i så fall vad är straffet för det brottet?
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 10:03
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 15-12-2011, 09:22)  Det här inlägget är inget skämt, utan allvarligt menat. Har googlat, men hittar inget konkret.
Tänker främst på alla dåliga beslut angående den allmänna pensionen. Numera ekar det ju rätt mycket på pensionskassakistans botten. När någon gamblar med våra skattepengar på det sättet, vore det bra att ha en juridisk person att polisanmäla. Alltså: Går det att polisanmäla Riksdagen för brott?? Troligen inte eftersom riksdagen är lagstiftande. Det enda man kan göra är att rösta bort de dåliga vid nästa val.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 10:28
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Tänker främst på alla dåliga beslut angående den allmänna pensionen. Numera ekar det ju rätt mycket på pensionskassakistans botten. När någon gamblar med våra skattepengar på det sättet, vore det bra att ha en juridisk person att polisanmäla. Alltså: Går det att polisanmäla Riksdagen för brott?? Klart du inte kan göra. Det vore ju som att du anmäler dig själv. De "representerar" ju dig! Skämt åsido, du borde väl få lämna in en polisanmälan mot vem du vill, men det skulle förstås hamna i papperskorgen direkt.
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-12-2011, 10:35
|
Gäster

|
CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 09:31)  Finns det någon lag som reglerar dåliga beslut? och i så fall vad är straffet för det brottet? Vad är ett dåligt beslut? Det kan ju knappast handla om värderingsfrågor. Det är oppositionen som via KU granskar statsråden. http://www.riksdagen.se/templates/r_substa...ge____6373.aspx
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 11:20
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Kan man anmäla regeringen för att de går mot riksdagen? Kan man anmäla en minoritetsregering för att de går mot oppositionen vilken har majoritet?
(I detta fallet i sjukförsäkringsfrågan).
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-12-2011, 11:22
|
Gäster

|
Än har inte allt kommit fram om Juholt, det kommer att bli mer "tokigheter" och manipulationer som han är skylldig till ....  ... OCH jag läser inte vad tidningarna skriver! Det är endast skummet på ytan ..... Ser med nöje att han försvinner ur TV rutan ---- den mest osympatiska person som funnits i hela regeringen!! Sossarna har gjort sitt på 1900- talets början men de passar inte in i det moderna samhället....
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 11:24
|
Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:22)  Än har inte allt kommit fram om Juholt, det kommer att bli mer "tokigheter" och manipulationer som han är skylldig till ....  ... OCH jag läser inte vad tidningarna skriver! Det är endast skummet på ytan ..... Ser med nöje att han försvinner ur TV rutan ---- den mest osympatiska person som funnits i hela regeringen!! Sossarna har gjort sitt på 1900- talets början men de passar inte in i det moderna samhället.... HUR vet du det? Hur vet du över huvud taget vad som händer, du som inte ens läser tidningar? Hur vet du att Juholt är osympatisk? Känner du honom? Eller är det för att han har mustasch?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 11:26
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Det innebär alltså att den enda instans Riksdagen inklusive regeringen och dess ledamöter står till svars inför är konstitutionsutskottet. Vilket i sin tur innebär att de som kollektiv åtnjuter åtalsfrihet(liksom kungahuset)oavsett om de, som i fallet med pensionerna, förskingrar eller spelar bort medborgarnas pengar. Intressant. I så fall är det ju inte ens intressant med nyval. Pensionsöverenskommelsen är ju partiöverskridande. Dvs alla partier var överens. Här kan man verkligen tala om skendemokrati. Det är på tiden att svenska folket vaknar och börjar engagera sig i riksdagsvalen. Om vi ser till att bara rösta in kunniga politiker, som har förmågan att överblicka konsekvenserna av sitt handlande, kanske vi i framtiden kan slippa detta dribblande med våra pengar och våra liv. Det är nog sant som det sägs: Vi har den riksdag/regering vi förtjänar. Ursäkta mina märkliga funderingar, men jag låg sömnlös i natt i rena ilska över hur odemokratiska de flesta beslut är, även om vi lever i en demokrati. Trist att våra politiker glömmer ordet demokrati, så fort de blivit valda och får sin lön.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-12-2011, 11:33
|
Gäster

|
Hur jag vet???? Väldigt enkelt när man är i den positionen som man är att kunna se/veta vad som händer bakom kulisserna ........  Obs, --- detta gäller inte enbart sosse-gubben......
Redigerat av Ugglemormor: 15-12-2011, 11:33
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 11:35
|
Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:33)  Hur jag vet???? Väldigt enkelt när man är i den potionen som man är att kunna se/veta vad som händer bakom kulisserna ........  Obs, --- detta gäller inte enbart sosse-gubben...... Och en sån som du skulle ju hitta Osama Bin Laden när det begav sig. Det gick ju bra. Inte. Förresten, du har ju testat din sk förmåga på mig. Hur var det nu, jag hade ont i knät.
Redigerat av Anma: 15-12-2011, 11:38
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-12-2011, 11:38
|
Gäster

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:33)  Hur jag vet???? Väldigt enkelt när man är i den positionen som man är att kunna se/veta vad som händer bakom kulisserna ........  Obs, --- detta gäller inte enbart sosse-gubben...... Lika sannolikt som att Ryan Air bjuder på en gratis räkmacka...
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-12-2011, 11:41
|
Gäster

|
Hinner inte med hela världen, det räcker gott med norden....... och jag har mycket mer positivt att syssla med än den tråkiga politiken, men att man får info privat är inte så konstigt när makens vänner finns där i centrum... Arabländerna intresserar mig inte, de får slå slut på sig själva där nere ........
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 11:49
|

Medlem

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:41)  Hinner inte med hela världen, det räcker gott med norden....... och jag har mycket mer positivt att syssla med än den tråkiga politiken, men att man får info privat är inte så konstigt när makens vänner finns där i centrum... Arabländerna intresserar mig inte, de får slå slut på sig själva där nere ........ Varken som rugguggla eller som fuchsia gör du någon större succé och din trovärdighet är lägre än Juholts. Snacka går an, babbla på bara för ingen tror dig ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 11:49
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Ugglemormor @ 15-12-2011, 11:41)  Hinner inte med hela världen, det räcker gott med norden....... och jag har mycket mer positivt att syssla med än den tråkiga politiken, men att man får info privat är inte så konstigt när makens vänner finns där i centrum... Arabländerna intresserar mig inte, de får slå slut på sig själva där nere ........ Jaha så kör du en runda med lögner igen då.  Maken är det den där uppblåsbara saken du har i garderoben? Räcker det inte med att du blivit avstängd från forumet 2 gånger?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-12-2011, 11:57
|
Gäster

|
Det som är hemligt kan jag inte yppa om, men jag får mer ämnen och uppslag härifrån till min bok om forumet som sådant..... Det är rätt så intressant faktiskt och ingen kommer åt mig genom boken när våra advokater ska kolla varteviga kryphål. Att jag lever i mer vidare verksamhet, gör att jag har möjlighet att få info som jag nämnde ovan gm. hans vänner på plats. Oftast låter jag det passera av ointresse, men vissa saker kan man se så att hur blåögda är folket som tror allt ........ Mer info ger jag inte ut, där går min gräns......
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 12:04
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
citat "-Någon info ger jag inte ut!".....
Nåväl den info du gett om dig själv, är mer än tillräckligt för att vi skall förstå. Häpp!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|