CITAT (Ugglemormor @ 16-12-2011, 15:12)

Japp, lönen räcker inte till att ha en buffert, men jag lyssnade inte hela reportaset när jag skulle till sko. ort. klin. men maken påpekade detta sedan på hemvägen till mig. .........

detta har jag varit rätt så ovetande om faktiskt ....... då uppkommer frågan att hur har de då råd att köpa julklappar till sina nära? Lånar de eller tar på avbetalning?
Inte ens den personen som gör det mest skitiga jobbet ska ha det sämre betalt pga att det är så. De ska ha så de klarar sitt liv. .....
Nu i Norge jobbar inte deras ungdom med de minst avlönade jobben när svenskarna kommer dit och gör det. Detta var på TV en kväll och dottern berättar en hel del, hon anställer/avskedar ju folk nu i hela norden.
Det har blivit efter min sjukdomstid som jag har ägnat mig mer att lyssna el. titta på dessa depatter som jag inte gjorde innan. ....

jag skulle tro att de flesta som inte kan plocka fram 12 loppor inom en vecka ej heller köper så himla många julklappar.
om ens några?
de sämst avlönade jobben som ungdomar har i norge är ändå mycket bättre betalda än samma eller "bättre" jobb här i sverige.
min yngsta är kock, 22 år gammal sliter hon för en skitlön på 140 kr i timmen i sverige, i norge får hon det dubbla.
då betalar man med glädje hög skatt som garanterar välfärd ÅT ALLA.
och inte får ungdomarna bättre betalt eller det blir fler jobb för att de sänker krogmomsen här heller, det kan vi nog nästan sätta en peng på.