| |
|
  |
Allmänpolitiska tråden, en chansning. |
|
|
|
|
21-12-2011, 11:17
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Konkurrens är bra i det mesta som människor vill ha. Men konkurrens är dåligt i det mesta som människor måste ha.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 11:32
|
Medlem

|
Hoppsan. Ofinansierade förslagOk, jag är för att man satsar på våld mot kvinnor, men hur kan det vara ok att ge sådana förslag utan finansiering? Eller är det bara för att ge ett intryck att att han bryr sig så här inför jul, och sen när det väl gäller skylla på att man inte har råd och hoppas på att komma undan med det. Ansvarslöst i vilket fall.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
21-12-2011, 12:07
|
Gäster

|
Ja, det lär väl visa sig, precis som Carina säger så kommer många att bevaka frågan.
Nu är det inga revolutionerande insatser man listat på hemsidan, mest gammal skåpmat och det är heller inte förenat med särskilt stora kostnader förutom en sak och det är att förbättra rättsväsendet. Vill man ha bort de långa handläggningstiderna är det resursförstärkning som krävs, både hos polis och åklagarmyndighet.
Personliga kontaktpersoner har det funnits länge iaf här i kommunen.
Vad han menar med förstärkning till kvinnojourer är svårt att veta, jourerna lever ju i huvudsak på ideéllt arbete med kommunalt stöd till hyran och vissa omkostnader som blir för de boende och deras barn.
Redigerat av Gunilla T: 21-12-2011, 12:08
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 12:24
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 12:07)  Ja, det lär väl visa sig, precis som Carina säger så kommer många att bevaka frågan.
Nu är det inga revolutionerande insatser man listat på hemsidan, mest gammal skåpmat och det är heller inte förenat med särskilt stora kostnader förutom en sak och det är att förbättra rättsväsendet. Vill man ha bort de långa handläggningstiderna är det resursförstärkning som krävs, både hos polis och åklagarmyndighet.
Personliga kontaktpersoner har det funnits länge iaf här i kommunen.
Vad han menar med förstärkning till kvinnojourer är svårt att veta, jourerna lever ju i huvudsak på ideéllt arbete med kommunalt stöd till hyran och vissa omkostnader som blir för de boende och deras barn. Om det inte kostar så mycket, varför har det då inte gjorts för länge sedan? Jag tror att det som krävs är en attitydsförändring i samhället. Ett långsiktigt arbete med reklamkampanjer och annat. Det var inte så hemskt länge sen cancer var skamligt. Idag är det inte så. Det var inte så länge sedan sex var skamligt. Nu står det om sneda stånd och vaginala orgasmer i var och varannan tidning. Samma öppenhet måste till vad det gäller kvinnovåld. Eller våld inom relationer skulle jag nog vilja säga, finns män som är drabbade också. Däremot tycker jag inte om att man jämför denna våld med den våld som de flesta män råkar ut för. Att säga att man blev nedslagen på gatan på väg hem en mörk natt är inte alls lika tabubelagt och skamligt som att säga att min man slog mig sönder och samman helgen. Att rikta sig in på kvinnorna som blir slagna och männen som slår räcker inte. Man måste rikta in sig på hela samhället.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
21-12-2011, 12:48
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 21-12-2011, 12:24)  Om det inte kostar så mycket, varför har det då inte gjorts för länge sedan? Jag tror att det som krävs är en attitydsförändring i samhället. Ett långsiktigt arbete med reklamkampanjer och annat. Det var inte så hemskt länge sen cancer var skamligt. Idag är det inte så. Det var inte så länge sedan sex var skamligt. Nu står det om sneda stånd och vaginala orgasmer i var och varannan tidning. Samma öppenhet måste till vad det gäller kvinnovåld. Eller våld inom relationer skulle jag nog vilja säga, finns män som är drabbade också. Däremot tycker jag inte om att man jämför denna våld med den våld som de flesta män råkar ut för. Att säga att man blev nedslagen på gatan på väg hem en mörk natt är inte alls lika tabubelagt och skamligt som att säga att min man slog mig sönder och samman helgen. Att rikta sig in på kvinnorna som blir slagna och männen som slår räcker inte. Man måste rikta in sig på hela samhället. Det hargjorts tidigare - allt det du räknar upp. Bengt W. som jag nämnde och Margareta Winberg var båda väldigt drivande i frågan och det ordnades konferenser överallt i vårt land. Stora satsningar gjordes även på utbildningar till berörd personal inom olika yrkesgrupper - samverkan var honnörsordet. Det är många olika yrken som berörs - jurister, poliser, åklagare, socialarbetare, frivilliga organisationer, sjukvårdspersonal, BUP, personal inom äldreomsorg, intresseföreningar för fysiskt handikappade, skolpersonal och säkert ett antal till som jag inte kommer på just nu...medel avsattes till behandling av män som misshandlar i nära relationer. Då gjordes den största omfångsundersökning som någonsin gjorts i Sverige om hur utbrett våldet mot kvinnor i hemmet faktiskt är och likaså gjordes det en jättestor reklamkampanj för kvinnofrid i avsikt att påverka attityder. ...och då tog det hus i helvete - milt sagt! Människor som jobbade med detta mordhotades och forskarna som som genomförde och publicerade "Slagen dam" drogs i smutsen och misstänkliggjordes på alla möjliga sätt. Jag skrev vår kommunfullmäktiges kvinnofridsprogram vid denhär tiden och startade ett litet frågeforum på kommunens hemsida. Jag mordhotades fler ggr... Inte så enkelt att förändra attityder - det handlar inte enbart om kunskap.
Redigerat av Gunilla T: 21-12-2011, 12:48
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 13:01
|
Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 12:48)  Det hargjorts tidigare - allt det du räknar upp.
Bengt W. som jag nämnde och Margareta Winberg var båda väldigt drivande i frågan och det ordnades konferenser överallt i vårt land. Stora satsningar gjordes även på utbildningar till berörd personal inom olika yrkesgrupper - samverkan var honnörsordet. Det är många olika yrken som berörs - jurister, poliser, åklagare, socialarbetare, frivilliga organisationer, sjukvårdspersonal, BUP, personal inom äldreomsorg, intresseföreningar för fysiskt handikappade, skolpersonal och säkert ett antal till som jag inte kommer på just nu...medel avsattes till behandling av män som misshandlar i nära relationer.
Då gjordes den största omfångsundersökning som någonsin gjorts i Sverige om hur utbrett våldet mot kvinnor i hemmet faktiskt är och likaså gjordes det en jättestor reklamkampanj för kvinnofrid i avsikt att påverka attityder. ...och då tog det hus i helvete - milt sagt! Människor som jobbade med detta mordhotades och forskarna som som genomförde och publicerade "Slagen dam" drogs i smutsen och misstänkliggjordes på alla möjliga sätt.
Jag skrev vår kommunfullmäktiges kvinnofridsprogram vid denhär tiden och startade ett litet frågeforum på kommunens hemsida. Jag mordhotades fler ggr...
Inte så enkelt att förändra attityder - det handlar inte enbart om kunskap. Jag vet att det har gjorts tidigare. Problemet är att man inte fortsätter lika intensivt. Hur var det nu, var tredje på ett sjukhus ansåg att det var kvinnans eget fel att hon blev slagen. Det visar ju tydligt att åtgärderna inte har räckt. En reklamkampanj, det krävs hundratals. Hela tiden. Och det krävs en massa modiga slagna kvinnor som går ut med sin historia. Att ge resurser till de som drabbar och de som drabbas är nog så viktigt, men det räcker inte. Jag fattar ju att det jag säger kanske är omöjligt att uppnå, men det är i alla fall vad som behövs, tror jag. Och jag fattar ju att man inte orkar och vill när man blir mordhotad och misstänkliggjord, men trots allt, det är det som krävs. Att man orkar.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
21-12-2011, 13:08
|
Gäster

|
Ett tillägg..
Jag föreläste också en hel del på högskolor och gymnasieskolor för blivande vårdpersonal. Jag kan väl säga att i varje grupp som jag föreläste för, gissningsvis trettio personer åt gången fanns det alltid tre - fyra stycken kvinnor som mer eller mindre bröt ihop pga egna förfärliga erfarenheter som var obearbetade men....det fanns också män som började uppträda väldigt aggressivt.
Kommer ihåg en gång när jag föreläste på en vårdcentral och då var enbart läkare närvarande. Jag förstod att de blivit ditkommenderade av sin chef och de började omgående störa föreläsningen...skruvade på sig...tittade på klockan demonstrativt hela tiden...började prata med varandra högt och tydligt...och jag kommer särskilt ihåg en manlig läkare som blev allt mera högröd i ansiktet och började uppträda hotfullt...det hela blev så obehagligt så jag bestämde mig för att avsluta föreläsningen.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
21-12-2011, 13:17
|
Gäster

|
CITAT (Anma @ 21-12-2011, 13:01)  Jag vet att det har gjorts tidigare. Problemet är att man inte fortsätter lika intensivt. Hur var det nu, var tredje på ett sjukhus ansåg att det var kvinnans eget fel att hon blev slagen. Det visar ju tydligt att åtgärderna inte har räckt. En reklamkampanj, det krävs hundratals. Hela tiden. Och det krävs en massa modiga slagna kvinnor som går ut med sin historia. Att ge resurser till de som drabbar och de som drabbas är nog så viktigt, men det räcker inte. Jag fattar ju att det jag säger kanske är omöjligt att uppnå, men det är i alla fall vad som behövs, tror jag. Och jag fattar ju att man inte orkar och vill när man blir mordhotad och misstänkliggjord, men trots allt, det är det som krävs. Att man orkar. Kanske man måste erövra varje generation... Betr. reklamkampanjen som utvärderades tror jag att de flesta bedömde det hela som en felaktig åtgärd. Det provocerade så oerhört och polariseringen blev alldeles för stor och jag tror faktiskt inte att det frälste några själar. Javisst, man måste orka och mordhot var väl inte det värsta kanske. Höll på i mer än 20 år med kvinnofridsfrågan, både ideéllt och yrkesmässigt. Det finns ju de som orkar hela livet, min goda vän Monica Dahlström Lannes men ingen har som hon fått löpa gatlopp i media men hon är stark och arbetar för de utsatta barnen. Snart dyker det upp någon här som har synpunkter.....
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 16:10
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 16:08)  Jag tänkte att den här kanske kunde glädja någon: 
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:03
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Skule vara er alliansare då kanske
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
Rihane
|
21-12-2011, 17:04
|
Gäster

|
CITAT (Gunilla T @ 21-12-2011, 13:17)  Kanske man måste erövra varje generation... Betr. reklamkampanjen som utvärderades tror jag att de flesta bedömde det hela som en felaktig åtgärd. Det provocerade så oerhört och polariseringen blev alldeles för stor och jag tror faktiskt inte att det frälste några själar. Javisst, man måste orka och mordhot var väl inte det värsta kanske. Höll på i mer än 20 år med kvinnofridsfrågan, både ideéllt och yrkesmässigt. Det finns ju de som orkar hela livet, min goda vän Monica Dahlström Lannes men ingen har som hon fått löpa gatlopp i media men hon är stark och arbetar för de utsatta barnen. Snart dyker det upp någon här som har synpunkter.....  Vill ge dig en sådan här  och en sådan här  för dom 20 år som du orkade... Läste mycket om kvinnofrid från det jag var i yngre tonåren och något decennium framåt, sedan lyckades jag missa debatten, om den ens fanns. (När jag läser om att stor del av personalen på akutmottagningarna anser att det är kvinnans fel om hon blir misshandlad konstaterar jag med sorg att inte mycket hänt i människors mentalitet på dom här decennierna som gått) Har du någon uppfattning om det blivit sämre eller bättre med kvinnofriden? Bara för att det är tyst(eller jag som missar det som sägs) betyder inte det att problemet försvunnit förmodar jag.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:12
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (*Stintan* @ 21-12-2011, 17:03)  Skule vara er alliansare då kanske  inget fel med allvarligt menad "humor". vissa företeelser skall kritiseras,kan vara så att en del moderater ogillar det men lite sanning ligger det i karikatyren,själv småler jag iallafall. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:15
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag hade nog tyckt teckningen varit bättre om jag sluppit se anspelningarna på judar hos mottagarna. Näsorna då.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (malarmaster @ 21-12-2011, 17:12)  inget fel med allvarligt menad "humor". vissa företeelser skall kritiseras,kan vara så att en del moderater ogillar det men lite sanning ligger det i karikatyren,själv småler jag iallafall. Ulf Karikatyrteckningar speglar ju alltid ytterligheter och då skall man ta det med glimten i ögat.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:32
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2011, 17:15)  Jag hade nog tyckt teckningen varit bättre om jag sluppit se anspelningarna på judar hos mottagarna. Näsorna då. Det var klarsynt, jag tänkte inte på det. Nu blev ju hela bilden ännu mer beklämmande.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:33
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 21-12-2011, 17:15)  Jag hade nog tyckt teckningen varit bättre om jag sluppit se anspelningarna på judar hos mottagarna. Näsorna då. det såg inte jag men så tänker jag aldrig i de termerna,såg bara ett antal giriga. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:33
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Får man inte göra karikatyr på judar alltså?
|
|
|
|
|
|
|
|
21-12-2011, 17:37
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 21-12-2011, 17:33)  Får man inte göra karikatyr på judar alltså? bara i arabiska tidningar,i sverige är det hets mot folkgrupp. ulf
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
21-12-2011, 17:47
|
Gäster

|
CITAT (Rihane @ 21-12-2011, 17:04)  Vill ge dig en sådan här  och en sådan här  för dom 20 år som du orkade... Läste mycket om kvinnofrid från det jag var i yngre tonåren och något decennium framåt, sedan lyckades jag missa debatten, om den ens fanns. (När jag läser om att stor del av personalen på akutmottagningarna anser att det är kvinnans fel om hon blir misshandlad konstaterar jag med sorg att inte mycket hänt i människors mentalitet på dom här decennierna som gått) Har du någon uppfattning om det blivit sämre eller bättre med kvinnofriden? Bara för att det är tyst(eller jag som missar det som sägs) betyder inte det att problemet försvunnit förmodar jag. Tack du - det var nog en av de mest omtumlande resorna jag gjort i mitt liv. Ja, sorgligt, läste också detdär om sjukhuspersonalen. Nej, problemet har inte försvunnit men jag har inte någon ingående information. Våld i hemmet som förorsakat dödsfall ligger på samma siffra som det gjort i många år, 16 - 17 kvinnor varje år. Men vi har en mycket vassare lagstiftning idag efter Bengt Westerbergs stora insats och om jag får gissa så tror jag att all uppmärksamhet och information i ämnet även lett till en större anmälningsbenägenhet.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|