| |
|
  |
Allmänpolitiska tråden, en chansning. |
|
|
|
Gunilla T
|
06-01-2012, 10:40
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 05-01-2012, 22:28)  Till slut står man framför en renbetad kulle och säger: Gräset är nog grönare på andra sidan, låt oss gå dit. Tråkigt nog möter man uppe på kullen folk som sagt samma sak på sin sida. ...och där fångar du något väldigt väsentligt. Mänskligheten har hela tiden kunnat expandera till nya platser när födan tagit slut. Men den strategin är inte möjlig längre. Våra naturresurser och en del ekosystem är skadade eller på upphällning. Inte bara peak oil utan nu varnar man även om peak fosfor inom en period av 20 - 30 år. Fosfor är livsnödvändig för vår matproduktion och är tillsammans med den billiga oljan det som möjliggjort denna enorma befolkningsexplosion på 1900 -talet. Problemet är att 85% av världens fosfortillgångar är geografiskt koncentrerade till Kina och Väst Sahara (eller Marocko om man så vill eftersom Marocko har ockuperat Väst Sahara pga av naturtillgångarna) Vi har utan tvekan överexploaterat våra naturresurser som är grunden till allt liv. Vi lever också på våra barns och barnbarns framtida uttag.
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
06-01-2012, 14:09
|
Gäster

|
Nu har jag lyssnat på Ohlys invignings- och avskedstal. Jag är inte vänsterpartist men njöt av ett utomordentligt tal. Det är så befriande att lyssna på en politiker som inte är överanpassad och först sätter upp fingret i luften för att känna av vindarna innan han/hon öht vågar yttra sig.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2012, 14:42
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Gunilla T @ 06-01-2012, 14:09)  Nu har jag lyssnat på Ohlys invignings- och avskedstal. Jag är inte vänsterpartist men njöt av ett utomordentligt tal. Det är så befriande att lyssna på en politiker som inte är överanpassad och först sätter upp fingret i luften för att känna av vindarna innan han/hon öht vågar yttra sig.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2012, 19:33
|
Medlem
Antal inlägg: 3 185
Medlem nr: 24 333

|
Nej Gunilla T, nu blandar du ihop äpplen och päron! Fosfor förekommer allmänt över hela jorden. De siffror du angav visar på exporten, men du glömde att USA är en av de största exportörerna. Vi får fram fosfor även i Sverige, visserligen som biprodukt vid järnframställning, men dock. En annan synpunkt är att det är den ekonomiskt lönsamma brytningen/framställningen duhänvisar till. OM det blir brist på fosfor, så går priset upp, och då startar även andra att bryta/framställa fosfor. Ingen brist på fosfor. Reserven räknas till 11600 miljoner ton idag, enligt NE. Skrämskott?
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
06-01-2012, 19:45
|
Gäster

|
Hmmm...är du säker? I så fall är det nog fler än jag som missat detta. Det finns hur mycket som helst att läsa om Peak fosfor - såg ett TV program ganska nyligen också om detta. Har du någon källa att hänvisa till? http://www.effektmagasin.se/peak-fosfor
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2012, 19:47
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
CITAT (Bengalow @ 06-01-2012, 19:33)  Nej Gunilla T, nu blandar du ihop äpplen och päron! Fosfor förekommer allmänt över hela jorden. De siffror du angav visar på exporten, men du glömde att USA är en av de största exportörerna. Vi får fram fosfor även i Sverige, visserligen som biprodukt vid järnframställning, men dock. En annan synpunkt är att det är den ekonomiskt lönsamma brytningen/framställningen duhänvisar till. OM det blir brist på fosfor, så går priset upp, och då startar även andra att bryta/framställa fosfor. Ingen brist på fosfor. Reserven räknas till 11600 miljoner ton idag, enligt NE. Skrämskott? håller med bengalow i denna fråga,såg det första gången nämnas för 1 år sedan o kollade upp läget,det är en okunnig tidningsanka då fosfor är ett av de vanligaste ämnena på jorden. vi har en stor fosforreserv i sverige som inte utnyttjas,våra reningsverk,där det inte tillvaratas. när det blir prisökningar på fosfor,vilket det blir när det blir svårare att utvinna,måste vi bättre tillvarata de resurser som vi idag slösar bort.det här med kretsloppstänkande som våra politiker pratar om,det är kanske dags att sätta igång lite verkstad också?. ulf
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
06-01-2012, 19:53
|
Gäster

|
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2012, 19:56
|
Medlem

|
Jag angav källan NE= National Encyklopedien...Där finns även exportstatistik m.m.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2012, 21:06
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
det som reportagen hänvisar till är ju brytning av fosformalm som ju är lätt att utvinna. det är säkert så att tillgång på den är på upphällning. men det innebär ju inte att det är brist på fosfor,man får helt enkelt ställa om till andra utvinningsmetoder och börja tänka i kretslopp istället. det skrevs flera andra reportage i samband med publicerandet av de du hänvisar till som sa just det,det kommer aldrig att bli brist på fosfor,billig fosfor kanske men fosfor finns det gott om,nya utvinningsmetoder kan däremot behöva tas fram,en sådan skulle kunna vara fosforfällor i reningsverk. Ulf
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
07-01-2012, 09:15
|
Gäster

|
Hmmm...bengalow och malarmaster , ni har nog missuppfattat det jag skrev. Fosfor är ett grundämne som aldrig försvinner och det finns mycket fosfor i låg koncentration i marken men låg koncentration betyder dyr utvinning. Jag har aldrig påstått att fosforn tar slut, peak fosfor betyder att man nått en punkt där efterfrågan är större än vad man kan utvinna och då stiger priserna. Precis samma som med oljan, den kommer inte att ta slut men blir dyr att utvinna. Idag rinner fosfor ut i våra sjöar och vattendrag där den bidrar till övergödningen och vad jag vet iaf har man ännu inte hittat någon bra metod att förhindra fosforspridningen till vattendragen. Fosfor finns ju i organiskt avfall, stallgödsel och det vi själva lämnar efter oss i form av slam från reningsverken. Slamspridning är ff kontroversiellt eftersom man inte kan rena avfallet helt från icke önskvärda produkter. Ett kretsloppstänkande när det gäller fosfor är nog vad som krävs.... Såhär skriver Veckans affärer om peak fosfor; http://www.va.se/keywords/f/fosfor/
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 20:33
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det mesta här tycks handla om S och V, varför inte lite M? Vad händer där när FR trillar av pinnen? Allt kan hända, en rattfylleridom, hjärtinfarkt eller något ditåt. Jag tror han har manövrerat ut alla konkurrenter vilket betyder att ingen kan ta över. Arkelsten?  Borg vill nog inte, han trivs säkert på Finansdepartementet. Jag kan faktiskt inte nämna så många höga M-politiker, kan ni? Vips är man nere på 20% där de hör hemma. Väldigt många som röstar på M röstar egentligen på FR är min övertygelse.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 21:04
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2012, 20:33)  Det mesta här tycks handla om S och V, varför inte lite M? Vad händer där när FR trillar av pinnen? Allt kan hända, en rattfylleridom, hjärtinfarkt eller något ditåt. Jag tror han har manövrerat ut alla konkurrenter vilket betyder att ingen kan ta över. Arkelsten?  Borg vill nog inte, han trivs säkert på Finansdepartementet. Jag kan faktiskt inte nämna så många höga M-politiker, kan ni? Vips är man nere på 20% där de hör hemma. Väldigt många som röstar på M röstar egentligen på FR är min övertygelse. Det finns en mycket bra kandidat, som dessutom har erfarenhet. Han är utrikesminister nu, och jag tror du skulle känna igen även hans namn. Men faktum är att det redan börjat viskas om att FR önskar dra sig tillbaka till förmån för Borg. Vi får väll se hur det går, men att sluta när man är på topp är ju inte speciellt vanligt bland toppolitiker.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Partiledare brukar tvingas bort efter ca 10 år, Erlander som det mest lysande undantaget. Säga vad man vill om Bill Kavat men någon karismatisk ledare för M blir han nog inte.  Stroppig är min bedömning. Gäller fö även FR så de går bra ihop.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Kronprinsfrågan tror jag inte är något större problem inom M. Finns många rutinerade rävar i toppen. Men visst kan det bli ett tapp om FR avgår, åtminstone i början. Sedan kan man ju alltid fråga sig om M nått sin övre gräns och kanske faller tillbaka något. Men eftersom dom har en stabil o målinriktad politik så tror jag svängningarna blir måttliga. Man vill ju inte förlora det förtroendekapital som man byggt upp.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 21:46
|

Moderator

|
Tio år, vi får väll se om Juholt klarar tio månader
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 22:30
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 07-01-2012, 21:04)  Det finns en mycket bra kandidat, som dessutom har erfarenhet. Han är utrikesminister nu, och jag tror du skulle känna igen även hans namn.
Men faktum är att det redan börjat viskas om att FR önskar dra sig tillbaka till förmån för Borg. Vi får väll se hur det går, men att sluta när man är på topp är ju inte speciellt vanligt bland toppolitiker. Skulle Bilt ta tillbaka sitt gamla jobb menar du?
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 22:32
|
Medlem

|
Har Sverigemoderaterna någon politik, mer än att gynna de egna, redan välbärgade? Vad jag uppfattat i massmedia, så har det varit förbaskat tyst från den sidan den senaste tiden. Statsministerns jultal blaha blaha, sedan tystnad. Inte ens när de svenska journalisterna fick sina straff i Etiopien hördes mer än en grymtande utrikesminister - åhhh, ähhh, öhhh...T.o.m. det har han snott (från Fröding: Åiåaäeö!). Nä, han är nog nöjd med den "karriären" han gjort med hjälp av Lundinarna och ryska finansmän, på bekostnad av fördrivna, fattiga sudaneser. Det skulle ta död på Sverigemoderaterna, om den "bildsköne" blev ledare för SM. Det blev nästan så förra gången. Det skulle jag jubla åt! Ingen modern politiker har väl kört Sverige i botten som den oduglingen gjorde. Blå-slampa...
Redigerat av Bengalow: 07-01-2012, 22:46
|
|
|
|
|
|
|
|
07-01-2012, 22:42
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 07-01-2012, 22:30)  Skulle Bilt ta tillbaka sitt gamla jobb menar du? Han skulle säkert ställa upp om han blev tvungen, jag tror han är en politiker att räkna med även i motgång CITAT (Bengalow @ 07-01-2012, 22:32)  Har Sverigemoderaterna någon politik, mer än att gynna de egna, redan välbärgade? Ja, arbetslinjen som innebär att gynna de som arbetar. Det är en politik som man kommer långt på.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|