Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

210 sidor V  « < 41 42 43 44 45 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Allmänpolitiska tråden, en chansning.
          Gunilla T
          Inlägg 08-01-2012, 12:16
          Länk hit: #841

Gäster

CITAT (Motti @ 08-01-2012, 00:07) *
          Arbetslösheten kommer alltid finnas ,bara gilla läget .Vi har ju en del snoffsiga ungdomar här i Sverige som vägrar jobba med något annat än det de har "utbildat "sig till då ligger de hellre på soffan .De har nog ingen koll på det här med arbetslivserfarenhet ,ta det jobb du kan få för fan tills du närmar dig det du skaffade utbildning för ,man kan ju inte ligga på studenthem och softa på bidrag eller bo hos mamma o pappa tills man bli 30 !diska packa kött vad som helst tills du får arbetslivserfarenhet och kan jobba dig till det du strävar efter ! ingen vill anställa en på 25 åring som aldrig arbetat i hela sitt liv !vi har innvandrare som gör skittjobben som våra Svenska ungdomar borde gjort för att skaffa sig arbetslivserfarenhet ,nu bor de hemma hos föräldrarna tills de är 25-30 år för de vill inte smutsa ner sig eller jobba "för "mycket.Alla svenska ungdommar kan väl för fan inte jobba med IT

Oj, oj oj...detdär var rent beklämmande att läsa...och du verkar tro på det du skriver också ohmy.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-01-2012, 12:17
          Länk hit: #842

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det skrivs en del konstigheter på nätterna...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-01-2012, 12:27
          Länk hit: #843

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 11:41) *
          Fast det flygs ju fortfarande hit thailändska bärplockare och de som kör röjsåg är polacker? Och sedan alliansen lättade på reglerna för arbetskraftsinvandring anställer pizzabagarna alla sina anställda direkt från arabvärlden eftersom det inte går att få tag på personal inom landet? Inom byggsektorn finns det enorma mängder polacker och balter, och där krävs ofta ingen utbildning, bara lite talang och vilja att hugga i. Sedan är det sant att McDonalds aldrig har några problem att få tag på folk, men det betraktas nog mer som ett företag i tiden, modernt och attraktivt.

Vad har bärplockning för relevans när det gäller arbetslöshet? Något som man kan pyssla med under några få veckor per år om vädergudarna varit bussiga. Menar du att man ska lura svenska ungdomar på lön och andra rimliga anställningsvillkor på samma sätt som man lurar de utländska bärplockarna? Du snackar mycket strunt! Det kanske faktiskt är så att dessa arbetsgivare du talar om inte ens söker folk i Sverige utan hämtar dom direkt i respektive land och sen utnyttjar man dom till max, ofta svart, och med mycket sämre villkor än man är tvungen att ge svenskar. För att inte tala om alla dessa skumma bemanningsföretag som etablerat sig i dessa länder. Det borde rensas i träsket istället för att skylla på en hel generation ungdomar som aldrig ens fått chansen att komma in på arbetsmarknaden!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 12:37
          Länk hit: #844

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 08-01-2012, 12:11) *
          Så du tycker också att ungdomsarbetslösheten är ungdomarnas eget fel. Då vet jag. Fast det anade jag i för sig redan innan.

Nej, bara delvis. Men jag tycker det är fel att helt avskriva denna orsak. Ungdomsarbetslösheten anser jag bero på flera samverkande orsaker.

CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 12:27) *
          Vad har bärplockning för relevans när det gäller arbetslöshet? Något som man kan pyssla med under några få veckor per år om vädergudarna varit bussiga. Menar du att man ska lura svenska ungdomar på lön och andra rimliga anställningsvillkor på samma sätt som man lurar de utländska bärplockarna? Du snackar mycket strunt! Det kanske faktiskt är så att dessa arbetsgivare du talar om inte ens söker folk i Sverige utan hämtar dom direkt i respektive land och sen utnyttjar man dom till max, ofta svart, och med mycket sämre villkor än man är tvungen att ge svenskar. För att inte tala om alla dessa skumma bemanningsföretag som etablerat sig i dessa länder. Det borde rensas i träsket istället för att skylla på en hel generation ungdomar som aldrig ens fått chansen att komma in på arbetsmarknaden!

I fjol fungerade det väldigt bra med bärplockningen, och många av de som kom skulle köpa nya hus för pengarna de tjänat ihop. Nog hade svenska ungdomar kunnat ta kontakt med bärfirmorna och bett att få vara med.

Citera
          Anma
          Inlägg 08-01-2012, 12:42
          Länk hit: #845

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 12:35) *
          Nej, bara delvis. Men jag tycker det är fel att helt avskriva denna orsak. Ungdomsarbetslösheten anser jag bero på flera samverkande orsaker.

Det är 7% arbetslöshet i Sverige. Ungdomarbetslösheten är många gånger högre. Förklara för mig som om jag var tre år gammal. Hur kan det vara delvis ungdomarnas eget fel att de är arbetslösa när det totalt sett är 7% av befolkningen som inte heller kan hitta jobb?
          Att det finns en viss del människor som inte vill jobba, det vet vi. Om man ser till den tiden då det fanns jobb till ALLA plus en massa fler, då var arbetslösheten 1,5%. Där är väl en liten fingervisning om hur många det är som inte vill jobba.
          Idag är a-kassan så hård att det kanppt är någon som får a-kassa öht. Tror du på fullt allvar att människor vill leva på ingenting?

"Det har också handlat om en demontering av a-kassan. Höjda avgifter, urholkad ersättning och kanske framför allt skärpta villkor för att alls få ersättning.
          I teorin borde det leda till sänkta löner, eftersom människor accepterar sämre villkor för att undvika arbetslöshet.
          I verkligheten har bland andra professor Lars Calmfors och fackförbundet Unionen visat att det inte fungerar. Däremot har en majoritet av de som är arbetslösa i dag inte rätt till a-kassa, och bara några få procent får 80 procent av sin tidigare inkomst."

KÄLLA

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 12:50
          Länk hit: #846

Moderator

CITAT (Anma @ 08-01-2012, 12:42) *
          Det är 7% arbetslöshet i Sverige. Ungdomarbetslösheten är många gånger högre. Förklara för mig som om jag var tre år gammal. Hur kan det vara delvis ungdomarnas eget fel att de är arbetslösa när det totalt sett är 7% av befolkningen som inte heller kan hitta jobb?
          Att det finns en viss del människor som inte vill jobba, det vet vi. Om man ser till den tiden då det fanns jobb till ALLA plus en massa fler, då var arbetslösheten 1,5%. Där är väl en liten fingervisning om hur många det är som inte vill jobba.
          Idag är a-kassan så hård att det kanppt är någon som får a-kassa öht. Tror du på fullt allvar att människor vill leva på ingenting?

"Det har också handlat om en demontering av a-kassan. Höjda avgifter, urholkad ersättning och kanske framför allt skärpta villkor för att alls få ersättning.
          I teorin borde det leda till sänkta löner, eftersom människor accepterar sämre villkor för att undvika arbetslöshet.
          I verkligheten har bland andra professor Lars Calmfors och fackförbundet Unionen visat att det inte fungerar. Däremot har en majoritet av de som är arbetslösa i dag inte rätt till a-kassa, och bara några få procent får 80 procent av sin tidigare inkomst."

KÄLLA

Att många ungdomar inte vill jobba med slitsamma yrken som exempelvis bärplockning är väll inte så konstigt? Det samma gäller för övrigt den vuxna delen av befolkningen. Vidare väljer ungdomar utbildning som inte ger jobb, men det är egentligen inte deras eget fel. Samhället uppmuntrar ju flumutbildning på ett sätt som är helt förkastligt. Men bortser man från detta så är det för de flesta ungdomar inte deras fel. Många gör faktiskt vad de kan, och flyttar till och med ifrån orten till platser där det är lättare att få jobb, trots att det är ett av de största uppoffringar man kan göra. Men eftersom så många inte har någon vettig utbildning så är de hänvisade till enklare arbeten. Och dessa jobb är det stor konkurrens om, förutom ungdomarna så har vi även en mycket stor invandring som till största delen konkurrerar om dessa jobb, och dessutom sker hela tiden en arbetskraftsinvandring. Samtidigt har kraven på utbildning blivit allt hårdare, snart får man inte ens diska utan att ha gått hotell och restaurang. Och alla typer av lärlingsutbildningar och liknande där man får gå för en lägre lön i början och lära sig blir det ju ramaskrik om bland oppositionen. Facket hjälper också till, de skyddar sina medlemmar genom att göra det allt svårare för folk att ta sig in på jobben.

Citera
          Anma
          Inlägg 08-01-2012, 12:57
          Länk hit: #847

Medlem

Man kan ju undra varför regeringen försvårar för folk att utbilda sig när det är det viktigaste för att få ett jobb.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 13:00
          Länk hit: #848

Moderator

Försvårar?

Citera
          Anma
          Inlägg 08-01-2012, 13:13
          Länk hit: #849

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 13:00) *
          Försvårar?

Minskar högskoleplatser bland annat.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-01-2012, 13:25
          Länk hit: #850

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 11:41) *
          Fast det flygs ju fortfarande hit thailändska bärplockare och de som kör röjsåg är polacker? Och sedan alliansen lättade på reglerna för arbetskraftsinvandring anställer pizzabagarna alla sina anställda direkt från arabvärlden eftersom det inte går att få tag på personal inom landet? Inom byggsektorn finns det enorma mängder polacker och balter, och där krävs ofta ingen utbildning, bara lite talang och vilja att hugga i. Sedan är det sant att McDonalds aldrig har några problem att få tag på folk, men det betraktas nog mer som ett företag i tiden, modernt och attraktivt.

Så du tror inte att det kan bero på att dom är kostar mindre??

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-01-2012, 13:36
          Länk hit: #851

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 12:37) *

I fjol fungerade det väldigt bra med bärplockningen, och många av de som kom skulle köpa nya hus för pengarna de tjänat ihop. Nog hade svenska ungdomar kunnat ta kontakt med bärfirmorna och bett att få vara med.

Vet du alls under vilka förhållanden dessa utländska bärplockare arbetar? Finns det något sämre betalt jobb än bärplockning? Att många skulle köpa nya hus tror du väl inte ens själv på möjligen tror dom det innan eftersom dom ofta skuldsätter sig upp över öronen för att överhuvudtaget kunna resa hit. Varje år avslöjas myglande bärfirmor. Det är i vilket fall inte den typen av jobb som skulle kunna färbättra arbetslöshetssiffrorna.

Det är konstigt att du sitter där och har så mycket synpunkter på vad andra ska göra när du själv är så lat att du inte behagar skaffa dig ett ordentligt jobb.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 08-01-2012, 13:43
          Länk hit: #852

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 13:36) *
          Det är konstigt att du sitter där och har så mycket synpunkter på vad andra ska göra när du själv är så lat att du inte behagar skaffa dig ett ordentligt jobb.

Genom sig själv känner man andra?

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 14:16
          Länk hit: #853

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 13:36) *
          Vet du alls under vilka förhållanden dessa utländska bärplockare arbetar? Finns det något sämre betalt jobb än bärplockning? Att många skulle köpa nya hus tror du väl inte ens själv på möjligen tror dom det innan eftersom dom ofta skuldsätter sig upp över öronen för att överhuvudtaget kunna resa hit. Varje år avslöjas myglande bärfirmor. Det är i vilket fall inte den typen av jobb som skulle kunna färbättra arbetslöshetssiffrorna.

Att de skulle köpa nya hus sa de själv, det var ett inslag på nyheterna. Bärsäsongen hade tydligen varit bra, och allt hade funkat. De tjänade mycket pengar i år.

Att jag inte jobbar är min ensak, jag lever på sparade pengar och belastar inte samhället på minsta sätt. För övrigt hade jag inte en dag ledig från maj till november så jag är värd lite ledighet nu. Men det är bara en vecka kvar sad.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-01-2012, 14:38
          Länk hit: #854

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:16) *
          Att de skulle köpa nya hus sa de själv, det var ett inslag på nyheterna. Bärsäsongen hade tydligen varit bra, och allt hade funkat. De tjänade mycket pengar i år.

Att jag inte jobbar är min ensak, jag lever på sparade pengar och belastar inte samhället på minsta sätt. För övrigt hade jag inte en dag ledig från maj till november så jag är värd lite ledighet nu. Men det är bara en vecka kvar sad.gif

Säkert mycket pengar för dom men knappast efter svenska förhållanden. Sen finns aldrig garantier att bärsäsongen blir god.

Ja ungefär lika mycket din ensak som det är alla andras ensak varför dom inte arbetar. Alla som inte arbetar och betalar skatt belastar samhället är väl det som gäller och du är inget undantag. Tror inte för ett ögonblick att du skulle arbeta så mycket mer än alla andra som jobbar att det skulle rättfärdiga att vara ledig halva året. Om man nu har det så bra som du och kan välja så tycker jag inte att man ska sitta och klaga på andra och i synnerhet inte på dom som inte ens har en valmöjlighet.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 14:44
          Länk hit: #855

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 14:38) *
          Säkert mycket pengar för dom men knappast efter svenska förhållanden. Sen finns aldrig garantier att bärsäsongen blir god.

Ja ungefär lika mycket din ensak som det är alla andras ensak varför dom inte arbetar. Alla som inte arbetar och betalar skatt belastar samhället är väl det som gäller och du är inget undantag. Tror inte för ett ögonblick att du skulle arbeta så mycket mer än alla andra som jobbar att det skulle rättfärdiga att vara ledig halva året. Om man nu har det så bra som du och kan välja så tycker jag inte att man ska sitta och klaga på andra och i synnerhet inte på dom som inte ens har en valmöjlighet.

Jag klagar inte, jag för en diskussion om ämnet. Det borde du också göra, istället för att ge dig på min person.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-01-2012, 14:51
          Länk hit: #856

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:44) *
          Jag klagar inte, jag för en diskussion om ämnet. Det borde du också göra, istället för att ge dig på min person.

Att föra en seriös diskussion med dig är för det mesta helt omöjligt. Ge sig på? Du har ju själv talat om hur du gör och har det.
          Varför blir du inte själv bärplockare?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 14:56
          Länk hit: #857

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 14:51) *
          Att föra en seriös diskussion med dig är för det mesta helt omöjligt. Ge sig på? Du har ju själv talat om hur du gör och har det.
          Varför blir du inte själv bärplockare?

Jag behöver inte bli bärplockare eftersom jag kan få andra jobb. Det är främst för folk som inte lyckas hitta något annat jobb jag rekommenderar ett par månader i bärskogen. För att få lite erfarenhet, omväxling, pengar samt motivation.

Citera
          Anma
          Inlägg 08-01-2012, 15:00
          Länk hit: #858

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:56) *
          Jag behöver inte bli bärplockare eftersom jag kan få andra jobb. Det är främst för folk som inte lyckas hitta något annat jobb jag rekommenderar ett par månader i bärskogen. För att få lite erfarenhet, omväxling, pengar samt motivation.

Tänk om alla dessa 119000 unga kunde gå ut i skogen och plocka bär en månad om året. Hela problemet med ungdomsarbetslösheten skulle vara löst i ett svep.
          *ironi

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-01-2012, 15:02
          Länk hit: #859

Medlem

CITAT (Huggorm @ 08-01-2012, 14:56) *

giggle.gif ja bärplockning är ju verkligen omväxlande o motivationshöjande. Har du plockat bär på accord nån gång?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-01-2012, 15:09
          Länk hit: #860

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 08-01-2012, 15:02) *
          giggle.gif ja bärplockning är ju verkligen omväxlande o motivationshöjande. Har du plockat bär på accord nån gång?

Omväxlande från det vanliga livet därhemma i arbetslösheten. Motivationshöjande för att man inser att man kanske skulle satsa på en riktig utbildning istället.

CITAT (Anma @ 08-01-2012, 15:00) *
          Tänk om alla dessa 119000 unga kunde gå ut i skogen och plocka bär en månad om året. Hela problemet med ungdomsarbetslösheten skulle vara löst i ett svep.
          *ironi

Det finns så många fler enklare men enahanda sysslor som de skulle kunna prova på för att få lite perspektiv. Bärplockning är bara en sak i mängden.

Citera

210 sidor V  « < 41 42 43 44 45 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2026, 03:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon