CITAT (malarmaster @ 10-01-2012, 13:35)

att ersätta marknadsekonomi med planekonomi är knappast något alternativ,det löser inte arbetslöshet iallafall utan skapar bara nya problem.kolla de ekonomier som haft det.
att styra en marknadsekonomi kan man göra till viss del,under förutsättning att likartade villkor finns i omvärlden.
men det som skulle behövas diskuteras är hur vi skapar jobb/försörjningsmöjligheter när tillväxt inte är möjlig.västvärlden står mer eller mindre still o arbetslösheten ökar i takt med befolkningsökningen.
Asien expanderar men det är på bekostnad av våra jobb,de tillverkar vår konsumtion.
Nu tror jag dock att det inte håller många år till,kostnaderna stiger även där och tecken finns att viss industri drar hemåt igen,mycket beroende på kvalitetsproblem,kulturproblem m.m. Ulf
Nej, planekonomi löser väl inget av de problem vi står inför....förstår inte varför det dök upp i diskussionen.
När det gäller arbetslöshet så är jag iaf ganska pessimistisk - får det helt enkelt inte att gå ihop med ständiga krav på rationaliseringar, krasst uttryckt handlar det ju om att minska insatser av mänsklig arbetskraft. Visst, det dyker upp nya områden men tror aldrig att den strömmen är lika stark som utslagningen från arbetsmarknaden. Därför borde i första hand göras stora satsningar på ungdomar för att motverka att ungdomars inträde i vuxenlivet börjar med flera års arbetslöshet - då blir det svårt...
Och beträffande generell arbetslöshet så bör där föras en öppen och seriös diskussion utan moraliserande pekpinneretorik för problemet är mycket allvarligare än så. När tillväxten avtar eller stannar så blir det ännu större problem och en sådan diskussion borde idag sättas först på agendan. Ett ständigt förnekande leder inte till någon som helst framförhållning. Att erkänna problemet och börja diskutera alternativ är kanske ett första steg....men där är vi inte idag.
Utflyttningen av vår produktion till låglöneländer är inget beständigt....rimligen bör väl samma sak hända där som hände i västvärlden. Företagen går bra, krav på löneökningar kommer och produkterna ökar i pris. Jo, jag vet, det finns länder som står i kö....
Att tänka nytt är besvärligt

även om vi alla inser att vi inte kan fortsätta förbruka resurser årligen som kräver en och en halv planet så är det ff onämnbart i politiska sammanhang.
Förlöjliga, förtala, förneka och förhala -