CITAT (malarmaster @ 12-01-2012, 21:52)

du drar som de flesta andra aliansmotståndarna alla över en kamm,röstar man allians är man människofientlig,egoistisk och bara ute efter pengar.räknar nog inte in mig själv där iallafall.
tror inte heller att det försämrats så radikalt som vänstern påstår,tror tvärtom att många fått det bättre.
/.../
det är väl klart att jag drar alla över en kam, hur ska jag annars tänka?
rösta borgerligt - rösta för försämringar för de som har det sämst ställt i samhället, frågor på det?
många har fått mer pengar, det stämmer, men BARA de som tidigare hade så att de höll näsan ovanför vattenytan.
resten då?
var är deras mat på bordet, deras boende, deras jobb? det är VI andra - som har jobb - som SKA se till att dessa människor också har det bra. det har vi råd med.
men i jävla sverige idag ska man få skatteavdrag när man SKÄNKER pengar till välgörenhet, man ska bara se till så att man själv får så mycket som möjligt, ett sådant land är inget riktigt land, det är ett land där pisseblöjorna används en gång för mycket på våra pensionärer för att några andra ska tjäna pengar på det!
pisseblöjeland med en caremaregering.
CITAT (gnon49 @ 12-01-2012, 22:19)

Nej någon större förändring av välfärden neråt har ju inte skett. Det finns utsatta grupper men i stort är välfärden som den alltid har varit. Lite bättre rentav.
lever du i någon egen liten bubbla eller?
CITAT (Zzzleepy @ 12-01-2012, 23:18)

Hej
Funderar lite på det här med arbetslöshet.
Borde det inte vara så att det finns ett visst antal arbetstillfällen i ett land? Är vi fler arbetsförda än den summan så blir några arbetslösa?
Och då borde ju det ända sättet att öka arbetstillfällena vara att öka exporten, producera mera, minska importen eller få folk att konsumera mera.
Jag tycker inte att vi ska konsumera/producera så mycket som vi gör eller mera, för det sliter på miljön. Likaså skapar exporten samma problem.
Borde vi inte istället försöka flytta hem dom arbetstillfällen som nu finns utomlands i form av import?
Jag menar vad man än köper nu för tiden står det ju made in kina eller nått annat asiatiskt land.
Det om nått suger väll ut både pengar och arbetstillfällen ur vårt avlånga land och det förstör miljön.
Globalisering och frihandel är ju nått som högern har ivrat för hela tiden.
Samma sak med mat, varför ska vi köpa importmat när bönderna finns i vår direkta närhet?
Dessutom så tycker inte jag att dom saker vi importerar tillverkas på ett sätt där man visar respekt för arbetarna. Dom flesta har ju sett och hört om slavliknande förhållanden på kinesiska fabriker osv.
Om man tänker lite utanför det system som finns nu.
Hade det inte varit bättre att tillverka saker som håller längre än ett par år och sluta köpa nytt hela tiden som det var förr. Då borde ju följden bli mindre arbete mer fritid. Då menar jag inte att vissa ska jobba och andra gå under utan att man delar på den arbetsbördan som finns lika mellan folket, kanske med kortare arbetsdagar och lägre pensionsålder.
Dessutom så är det lite falskt av höger politiker att använda arbetslösheten som ett argument för deras politik. Högern representerar fortfarande företagare och lite rikare folk trots deras nya slogan. Vad skulle hända med deras fabriker eller företag om det var 0% arbetslöshet?
Arbetslöshet gynnar enligt min mening dom som anställer eftersom att det skapar konkurens mellan arbetstagare och det trycker ner lönerna. Enligt kapitalistens eget "tillgång/efterfrågan" System.
När det gäller Moderaternas krossa fuskarna offensiv som har lett till alla utförsäkringar osv. så handlar ju inte det om nått annat än att spara på statliga utgifter så att dom kan kapa skatter för rika människor.
Eller?
Jag menar: Fuskarna finns ju då i den kategori som inte arbetar. Barn arbetar ju inte i Sverige än och det är ju fortfarande gratis att utbilda sig här så det försvinner ju en del där. Resten är ju sjuka, arbetslösa eller rika. Så fuskarna finns ju i då i arbetslösa kategorin och eftersom att den inte är så stor kanske 5-8%? Jag vet inte exakt under 10 iaf. Då är ju frågan:
Hur många av dom arbetslösa fuskar? 1%? eller 10%? Det är ju iaf inte alla. Det blir inte så jäkla många fuskare kvar eller hur?
Är det värt att skrota hela det Svenska välfärdssystemet och det sociala skyddsnätet för den stora överhängade majoritet som faktiskt arbetar och vill arbeta. Bara för att det är några ruttna ägg behöver man ju inte elda ner hela hönshuset, eller?
Oj vad mycket text det blev

sorry
God kväll
Chrille
det här är så jävla bra skrivet så det tål att läsas en gång till.