Hej
Har en novemberkaktus som jag tog över när min morfar dog för 10 år sedan. Den betyder väldigt mycket för mig. Den har sedan en tid tillbaka sett lite vissen ut och jag börjar bli lite orolig för den nu. Jag har alltid haft problem med det där vita som speciellt syns nere vid stammen. Brukar även bli som fläckar på bladen. Men aldrig fått reda på vad det kan vara. Men det som bekymmrar mig nu är att bladen känns tunna och en del har blivit skrynkliga och nåt har torkat ut helt.
Jag läste lite för en vecka sedan och drog slutsatsen att den kanske hade fått för lite vatten. Att jag ska ha övervattnat den känns mindre troligt. Jag tog ur den försiktigt ur krukan och kikade lite på rötterna och dom jag såg tyckte jag såg fina ut. Men jag tittade dock bara på dom yttersta i klumpen som jag tog upp. Sedan satte jag tillbaka den och gav den även lite ny jord. Sen fick den rikligt med vatten. Jag lät den även få stå några dagar på köksbänken under lysröret så den fick lite extra ljus och duschade bladen varje dag.
Sen ställde jag tillbaka den till sin gamla plats. Jag har den c:a en halvmeter, snett, från ett söderfönster på en hög högtalare. Den platsen har den haft i flera år. Kanske inte den bästa? Den kanske får för lite ljus där, men den verkar endå ha trivts rätt bra. Jag har den i en lerkruka med vad jag förhoppningsvis tror är rätt jord. Med lite lekakulor i botten.
1.jpg ( 695.17k )
Antal nedladdningar: 169