Jag och en kompis har utmanat varandra om att det går om man under en månad får 400 kr/pers! Då skall det inte vara havregrynsgröt 3ggr/dag utan god mat! Han tänker till och med sätta julbordet innom den budgeten!! Jag är singel han har familj på 2 vuxna samt 2 tonårsdöttrar. Skall vi klara av det? Tänkte skriva dagbok om hur det går, ev skapa en hemsida med blogg. Kompisen är snål skåning ;) och har stenkoll på ekonomin, jag inte! Förra månaden handlade hans hustru mat för 4500:- Sedan han själv för ca 500. Han han lyckas med mat för familjen i en månad för 1600:- Jag ligger på ca 1500-2000:- månaden för mat och skall ner till 400:-
Grundregler! 1) Kryddor räknas inte, det du har, har du! 2) Roadkills och det du kan plocka i naturen är gratis (Svampplockare, grattis) 3) Inte samma mat två dagar i rad! 4) Recept samt kostnad skall 'deklareras' 5) utnyttjande av rea/extrapriser är tillåtet typ som bäst före datum!
I slutänden har vi en eventuell fundering på bok eller framför allt hemsida. Detta för att kunna visa och lära ungdomar (samt andra) att man kan äta gott även om det är billigt!!!
Hoppas på respons!
|