Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mat för dagen under 10 kr ?, Går det idag
          KatteLatte
          Inlägg 05-01-2012, 10:25
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 260
          Medlem nr: 21 768

Jag tror på att det där kan gå, faktiskt!!!!

Blodpuding, ris, havregröt, mannagrynsgröt (det "dyra" där är väl mjölken). Torkade bönor/ärtor/linsor får man ut flera måltider per förpackning från och är proteinrika. Även pasta, faktiskt. Ett 2kg paket spaghetti räcker ju ändå ett antal dagar.

Bröd är ju numera så svindyrt så det behöver man också satsa på att baka själv.

Även potatisbaserade rätter kommer man ju gansaka lång med om man lagar från grunden.

Kanske inte helt roligt kosthåll och på längre sikt är det väl vitamin/grönsaks intaget som troligen blir lidande på den budgeten. Men en kortare period, vid behov, så är det säkert genomförbart.

Och väljer man i den budgeten att satsa på att ha kvar mjölken så är ju mjölken rena vitaminbomben.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 05-01-2012, 11:23
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Hoppsan nej jag tror inte att du är varken åderförkalkad eller dum i huvudet. Det jag sa om mjölk har sin orsak i att man på senaste tiden kunnat läsa om att mycket mjölk kan öka risken för prostatacancer. Även ost räknas (2 skivor motsvarar 1dl mjölk).

Jag fattar fortfarande inte hur man i längden, flera månader, fixar att äta nyttigt och bra för bara 10 kronor per dag. Frukost, lunch och middag plus kanske något mellanmål eller kaffe.

Alla kan inte plocka bär och svamp eller odla grönsaker och frukt. Alla kan inte jaga. Alla har inte utrymme att lagra 200 kg potatis och en massa kg rotfrukter t.ex. och varför ska man inte räkna in vad det kostar att åka till inköpsställena. Den enda inköpsresa jag gör varje månad kostar nästan 300 kr bara resan!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          VitaFingrar
          Inlägg 07-01-2012, 17:09
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 339
          Medlem nr: 36 571

Angående diskussionen om tacoskal och hur dyrt eller inte dyrt det är kommer här ett tips: Istället för att köpa tacoskal, baka istället egna tortillabröd. Jätteenkelt och helt extremt billigt, speciellt om du gör som någon annan nämnt tidigare och köper mjöl i storpack!

Har inte så mycket att tillägga i övrigt, men tycker det är ett intressant projekt. Även om jag tycker dina regler är bitvis skumma. Varför räkna in kaffekostnader när inte alkoholen till julbordet räknades? Det är klart att det går att klara sis på¨10/kr per dag om man låter bli att räkna med det som inte får plats i budgeten.
          Desutom, varför inte äta samma mat två dagar i rad? Allt som hjälper spara pengar är väl bara bra? Eller? Speciellt nät du inte har tillgång till frys.
          Aja, ska inte lägga mig i ditt upplägg mera, ville barakomma med tipset ovan. smile.gif

Lycka till! smile.gif

Citera
          merlin68
          Inlägg 08-01-2012, 16:55
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

En jättegod och billig husmansinspirerad middag"kan man göra om man gör "dubbeldeckare" av blodpudding - surkål - blodpudding. Gillar man inte surkål kan man lägga någonting annat emellan blodpuddingskivorna. Det hela vänds först i mjöl och sedan i uppvispad ägg och steks tills det får en fin krispig skorpa. Serveras med potatis och rårörd lingonsylt:)

Citera
          skånepåg
          Inlägg 09-01-2012, 15:59
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Länge sen man läste här men på tal om Lidl, de har vissa saker bra och dålga, ibland hittar relativt billigt kött men vet inte kvaliteten men vissa varor de har är några kronor billigare men oftast är willys billigare och mycket bättre, de ligger precis bredvid varandra här nere så är där ibland och köper öl och cigg men idag var jag där och hitta en spansk lång paprika, 500gram för knappt 17 spänn, har dock inte testat den än det blir kanske till kvällsmackan ^^
          De har några fåtal fynd =/

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          merlin68
          Inlägg 15-01-2012, 22:42
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Här hemma följer vi principen:

Fem äro bjudna men tio äro komna, slå vatten i soppan och hälsa välkomna
          Jag drygar ofta ut maten med någonting billigt, ex rivna morötter i köttfärssås och liknande så att det alltid finns tillräckligt mat år alla som vill äta. Skulle vi laga mat för mer än 10 kr per person skulle det aldrig gå att ha middagsgäster som vi har flera ggr per vecka (ja ibland alla veckans dagar). Tycker det är bra att umgås kring matbordet, vi har upplevt många härliga stunder där:)

Citera
          Avander
          Inlägg 17-03-2012, 12:25
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 75 645

Kolla in studentkrubb.nu! Den sidan har insirerat mig väldigt mkt. Plus matklubben.se, där kan man söka bland "forum".

Annars gör jag oftast storkok, kycklinggryta med kokosmjölk och curry. Lasange, ungspannkaka, broccoligratäng med kassler. När det är den så kallade rotfruktsveckan brukar jag köpa stora mängder. Sedan tärnar jag rotfrukterna och kokar dem i grönsaksbuljong och salt, sen är det bara att frysa ner i påsar för att kunna ta upp när man ska göra tex en gryta.

Citera
          heinrich_stubel
          Inlägg 21-03-2012, 01:29
          Länk hit: #48

Gäster

Ja det går. Om du köper in sjuhelvetes stora förpackningar med något extremt billigt spannmål, sen även stora förpackningar kött av dålig kvalité.

Pasta gjort på durumvete kan rekommenderas pga dess höga proteinhalt. någonstans mellan 8-13g/100g om jag inte missminner mig.

Citera
          yingko
          Inlägg 09-11-2025, 11:06
          Länk hit: #49

Gäster

XVII69.8очкоBettКалуHenrМаниИМДьВенцвызыОглаEdenHastлитетеат
          AlexRafaМакгCMYKstylMaurиллюБутиTescBianJungBritCaudGottÑерт
          ÐльфзамеYachБаррУильЛаÑÑDomaИндиCleaTimoGlisЗайцSharнароGree
          AquoÑклаTorqBillÑоÑÑ‚Nigh1920ChicPacoBotoSideSigmТокаQUMOСмир
          ЦимбElemsilvмолнCircAtikPALIТамбИÑачБаттDizzRobeGhibMikkTani
          WataРоÑÑПальJeweчиÑÑ‚KaziПаще03-0ZoneChetZoneСлучRondZoneÑере
          ASASZoneRaymГуÑегубеКраÑWisaШепоXVIIМатвиллюÐтамповеPreyMajo
          CLAMJeanToccчитаBoldКарыФомеXVIIСемеМизуXVIIфарфкраÑCMOSхоро
          AngeCataКитаPuddFromLookSwarнеза56062600OctoУтеÑСиниMichПеро
          гКалобраFadoCOCOPremинÑтотлиRameVegaZoomWindWindXVIIвообBrau
          ClorEnerWhisFiveПронЛитРГорÑупраJourСороЛитРМинаСероСилкколо
          ÐовоИллюОтечBuilAcadТумаУтреEricТашлSargЗамеЕвÑтЦарефонаWorl
          HeadSweeСамаМокизолоПоÑтОбещBritВелиStepÐедоЗатузавеКрюкдруг
          ПоплКевочитаБелаРомаавтоВладЗоризавеЧибрCMOSCMOSCMOS(ПонABBA
          ДениСкреGoodГуреДмитБачуГариÑтроВингавтоtuchkasКанаLone

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-03-2026, 02:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon