Det var fråga 14 och 15 jag hade problem med också! Kom inte ihåg vad jag svarade på fråga 14 men på fråga 15 svarade jag att triangeln var rätt svar. Kom egentligen inte fram till något vettigt argument varför, känsla bara. Fick för mig att det hade med vinklar att göra.
Edit: Oh, kom på hur jag tänkte på fråga 14. Låter kanske lite flummigt och långsökt men... Tänkte typ som atomer och joner. Tänk att de små fyllda fyrkanterna är protoner(om de är inne i fyrkanten) och elektroner(om de är utanför fyrkanten.) Altså är de som är inne i fyrkanten posetivt laddade och de som är utanför fyrkanten negativt laddade. Tänk sedan att de två första jonerna möts i repspektive rad och bildar en jon med en ny laddning. Till exempel som i första vågräta raden en proton + en proton = två protoner. Eller i andra vågräta raden en proton som neutraliserar en av de tre elektronerna och kvar blir två elektroner (-2). Svaret borde altså bli alternativ 5. Den som är helt oladdad. eftersom Både sista raden lodrät och sista raden vägrät har lika många protoner som elektroner och de tar därför ut varandra.
Tankar kring detta? Eh, inte så bra på att förklara men hoppas tankegången går fram.
Redigerat av VitaFingrar: 15-12-2011, 17:03