Full version: Kul test
Carl
Utmana er hjärna!
http://illvet.se/iqtest

131p fick jag
Meriona
Det tog ju alldeles för lång tid. sad.gif
tomas99
Inget kul.
Huggorm
134 poäng fick jag. Vad svårt det blev i slutet på varje del biggrin.gif
Anma
Minnesdelen var jag kass på, men det hade jag väntat mig. Trots det fick jag 130 poäng.
VitaFingrar
Fan vad braniac ni är då! Fick 124. Precis som på högskoleprovet gick ord-delen sämst. Tycker aldrig det är något alternativ som stämmer, eller så tämmer allihopa. Kanske borde ösnak mig ett lexikon i julklapp.. Hmm.. Den visuella delen var lättast, och roligast. smile.gif
Huggorm
Första delen var ju som ett riktigt IQ-test, men uppgifterna var svårare här och man fick obegränsat med tid. På exempelvis mensas övervakade anslutningstest är uppgifterna enklare, men man har begränsat med tid. Man behöver alltså inte kunna se riktigt avancerade samband, men man måste vara kvicktänkt. De flesta som gör det testet hinner inte ens med alla uppgifter.
Anma
CITAT (Huggorm @ 13-12-2011, 15:51) *
Första delen var ju som ett riktigt IQ-test, men uppgifterna var svårare här och man fick obegränsat med tid. På exempelvis mensas övervakade anslutningstest är uppgifterna enklare, men man har begränsat med tid. Man behöver alltså inte kunna se riktigt avancerade samband, men man måste vara kvicktänkt. De flesta som gör det testet hinner inte ens med alla uppgifter.

Jag skulle nog kanske inte ha så många rätt men jag skulle nog hinna med. Tänker aldrig efter mer än ett par sekunder eller så när jag gör såna här tester. Hjälps ju inte att tänka efter. biggrin.gif
gnon49
Fick 117 poäng och ansågs begåvad. naughty.gif
Huggorm
CITAT (Anma @ 13-12-2011, 18:19) *
Jag skulle nog kanske inte ha så många rätt men jag skulle nog hinna med. Tänker aldrig efter mer än ett par sekunder eller så när jag gör såna här tester. Hjälps ju inte att tänka efter. biggrin.gif

Precis, så funkar det för mig med, det hjälper inte att sitta och fundera i tio minuter
Carl

Hade varit bra om fick facit och en förklaring på den första delen- De sista frågorna fattade jag noll
tomas99
CITAT (Carl @ 14-12-2011, 09:08) *
Hade varit bra om fick facit och en förklaring på den första delen- De sista frågorna fattade jag noll

+1
Huggorm
Vi kan ju diskutera de sista lite här på forumet. Hoppas ingen läser tråden innan de gör testet bara.

Nummer 13 är enkel, där roterar figuren ett steg åt höger för varje bil. Först 1/8 av ett varv, sedan 2/8, 3/8, 4/8 och slutligen 5/8. Rätt svar blir alltså alternativ 5. Nummer 14 och 15 är jag däremot lite osäker på.
Carl

13 var jag nära men räknade bara med Multiplar 1/4 så jag fick inte till det, Hur tänker du på de två sista?
VitaFingrar
Det var fråga 14 och 15 jag hade problem med också! Kom inte ihåg vad jag svarade på fråga 14 men på fråga 15 svarade jag att triangeln var rätt svar. Kom egentligen inte fram till något vettigt argument varför, känsla bara. Fick för mig att det hade med vinklar att göra.

Edit: Oh, kom på hur jag tänkte på fråga 14. Låter kanske lite flummigt och långsökt men... Tänkte typ som atomer och joner. Tänk att de små fyllda fyrkanterna är protoner(om de är inne i fyrkanten) och elektroner(om de är utanför fyrkanten.) Altså är de som är inne i fyrkanten posetivt laddade och de som är utanför fyrkanten negativt laddade. Tänk sedan att de två första jonerna möts i repspektive rad och bildar en jon med en ny laddning. Till exempel som i första vågräta raden en proton + en proton = två protoner. Eller i andra vågräta raden en proton som neutraliserar en av de tre elektronerna och kvar blir två elektroner (-2). Svaret borde altså bli alternativ 5. Den som är helt oladdad. eftersom Både sista raden lodrät och sista raden vägrät har lika många protoner som elektroner och de tar därför ut varandra.

Tankar kring detta? Eh, inte så bra på att förklara men hoppas tankegången går fram. tongue.gif
Huggorm
På många iq-test kan man läsa raderna båda horisontellt och vertikalt, undrar om det är så här också?
VitaFingrar
CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 17:13) *
På många iq-test kan man läsa raderna båda horisontellt och vertikalt, undrar om det är så här också?

Vet inte om jag tänkte så på alla frågor. Men på fråga 14 tänkte jag iallafall så. Teorin jag hade funkade både om man läste sida till sida och uppifrån och ner i raderna så därför chansade jag på det. Är det ingen som har någon annan teori i fråga 14?
Aqvakul
134 (minnet börjar svikta)
Carl

Kan vara rätt vita fingrar. Ibland lägger man ihop ruta 1 med 2 och det blir ruta 3.
Aqvakul
CITAT (VitaFingrar @ 15-12-2011, 16:42) *
Edit: Oh, kom på hur jag tänkte på fråga 14. Låter kanske lite flummigt och långsökt men... Tänkte typ som atomer och joner. Tänk att de små fyllda fyrkanterna är protoner(om de är inne i fyrkanten) och elektroner(om de är utanför fyrkanten.) Altså är de som är inne i fyrkanten posetivt laddade och de som är utanför fyrkanten negativt laddade. Tänk sedan att de två första jonerna möts i repspektive rad och bildar en jon med en ny laddning. Till exempel som i första vågräta raden en proton + en proton = två protoner. Eller i andra vågräta raden en proton som neutraliserar en av de tre elektronerna och kvar blir två elektroner (-2). Svaret borde altså bli alternativ 5. Den som är helt oladdad. eftersom Både sista raden lodrät och sista raden vägrät har lika många protoner som elektroner och de tar därför ut varandra.

Tankar kring detta? Eh, inte så bra på att förklara men hoppas tankegången går fram. tongue.gif

Jag tänkte som du. Om det är rätt är en annan sak...
Robbanp
128! (Bättre än 96,6%. Undrar om det är en faktisk siffra baserat på de som gjort testen eller en siffra de räknat ut efter gissning om hur hela befolkningen skulle svarat. Det känns ju som om de som inte tror sig kunna prestera så mycket struntar i att testa sig.)

Minnesdelen tror jag inte att jag hade ett enda rätt på. Skyller på Alzheimer light!

Första delen var riktigt simpel fram till de två sista. Det var så man undrade om det verkligen stämde eller de försökte luras. 14 och 15 har jag däremot inte en aning om. På 15 svarade jag cirkeln med kors under för det var den enda jag inte fyckte mig kunna utesluta. Den borde bestå av ett streck, en cirkel och en svär men jag tycker cirkeln är på fel håll i svaret. det skulle även kunna vara halcirklarna ur någon väldigt konstig vinkel.

En del av jämförelserna i logikdelen kändes sådär rätt.
Gunilla T
Nyttig hjärngympa! Min minnesfunktion är inte bra numera, siffrorna var svåra att komma ihåg, speciellt baklänges sweatingbullets.gif ordförståelsen brukar jag klara bäst. Nr 14 tror jag att lösningen är nr. 1 men jag kan inte riktigt förklara annat än att de fyllda rutorna startar om i mönstret. Överbevisa mig gärna.

Nr. 15 kan jag inte lösa men gissar på nr. 2.

Det blev 131 poäng.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon