CITAT (niklaswik @ 15-12-2011, 11:01)

Med gratis menar du uppenbarligen "gratis" på samma sätt som man kan köpa en "gratis" mobiltelefon genom att betala 250kr i månaden under X antal år.

Att själv välja vårdgivare vore fint, men dit har vi en lång väg att gå.
För övrigt verkar många ha gått direkt på det här med kommuner eller landsting som betalar företag för att vårda befolkningen, men det ledet kan vi helt bortse från eftersom det inte är relevant för huruvida man bör få tjäna pengar på att sälja sjukvård till folk eller inte. Låtsas att jag pratar om "Långtbortistan" där du köper sjukvård på samma sätt som du köper elinstallation eller försäkring.
Hej!
Visst är svensk sjukvård gratis i praktiken. Jag betalar bara några tusen för att få vård. Har jag tjänat mycket pengar så har jag betalat min del med skatterna men även folk som nästan aldrig betalat skatter får vård.
Idag kan vi välja primärvård. I framtiden hoppas jag att man kan välja vårdgivare i alla sammanhang. För mig är det särskilt aktuellt då jag de närmaste månaderna kommer att behöva mycket vård. Det ger mig stor ångest att inte kunna välja utan att jag måste anlita landstinget.
Spelar det någon roll om det är kommuner och landsting eller privata försäkringsbolag som betalar sjukvården och eventuell vinst.
Med ett fritt val så får de bra vårdgivarna kunder oberoende av ägare. Som vårdkonsument bryr jag mig inte om utifall vårdbolaget tjänar en slant, bara vården är bra.
Skolpengen har fungerat bra och gett barn och föräldrar ett stort urval av skolor. Något liknande borde införas inom vården.
MVH
Jan