Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Att tjäna pengar på sjukvård, OK eller inte?
          Bengalow
          Inlägg 15-12-2011, 20:18
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

F-n som du slingrar dig! Du borde byta nicknamn till "Ålen". Finns inte ett ordentligt svar på frågor till dig...nä, då kommer du med en motfråga, typiskt bondeförbundare...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 15-12-2011, 20:22
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 15-12-2011, 20:12) *
          Regeringen tvingas att privatisera eftersom de har som princip att genomföra det dom gick till val på. Man vill ju inte göra väljarna besvikna.

Ja det är ju lite skillnad mot att dom skulle tvingats på grund av att det var för mycket byråktrati. Moderaterna har alltid velat sälja ut och privatisera. Det är så långt ifrån tvång man kan komma.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-12-2011, 20:23
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Bengalow @ 15-12-2011, 20:18) *
          F-n som du slingrar dig! Du borde byta nicknamn till "Ålen". Finns inte ett ordentligt svar på frågor till dig...nä, då kommer du med en motfråga, typiskt bondeförbundare...

Och vad har du att komma med då?

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-12-2011, 20:55
          Länk hit: #44

Medlem

T.ex. att slopa privatiseringen. Det finns INGET argument som säger att detta är bättre än kommunal drift.

"Billigare" blir det om man skär ner på antalet anställda, väger blöjor, inte ger gamlingar mat så dom överlever, kallar på släktingar som skall ringa på ambulans, ge ägarna miljonbonusar vid överskott etc. Hade man gjort det i den kommunala vården, så hade huvudena rullat... Det är vad jag har att komma med. Vill du ha mer fakta?

Dina fantasier om att privatiseringar gynnar samhällets funktioner är förlegade. Dom tär på samhällets resurser, och blir dubbelt så dyra, när det skall återställas till det normala...Ta Carema t.ex. dom förbilligar vården, men tar ut nästan så mycket som ett kommunalt vårdbolag. Sedan skickar dom en räkning till staten, du och jag, där dom skall betala en ränta på 15 % till sitt moderbolag i Hottahejti. Så gör också bensinbolagen. Moderföretaget på Bahamas/Bermudas "säljer" bensin till sitt svenska bolag för ett överpris, 2-3 kronor över gällande, för att sedan skicka en kreditering på "förlusten" minus 1000 kr. Svenska BP gick med exakt 1000,- vinst i många år på det viset. Och skatten på företagets "vinst" beräknades därefer. Bolagsskatten i Sverige är bland dom lägsta i Europa. Det är girigheten som grinar en i ansiktet, när man läser om deras ekonomiska manipulationer. Undras förrseten hur mycket BP kommer att få betala till USA, efter oljekatastrofen där. Advokatyrket därborta är rätt tufft. Undras när vi kommer att ta efter, och kräva skadestånd i den klassen. Då borde Carema passa sig jävl--t noga!

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-12-2011, 21:23
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men privatiseringen är ju inget tvång utan en möjlighet bara. Ingen tvingar på kommunerna privat äldreomsorg t.ex. Bara att dom kan välja att leja bort den. Och det var nog många kommuner alltför snabba med att göra utan att se annat än på mindre kostnader för kommunen. Det oavsett vilken färg kommunen har. En bra upphandling kan betyda fördelar för alla, men då gäller att kommunledning o andra småpåvar inte bara ser mammon framför ögonen när dom ger uppdraget till en privat vårdtagare. Bara att hoppas dom stora vårdbolagen fått rejäl skrämselhicka och skärper sig. Nya lagar väntar ju runt hörnet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 15-12-2011, 22:04
          Länk hit: #46

Medlem

Såg just på "Plus" på Tv. Det handlade om ögonoperationer på privatklinik...Visserligen bara ett fall, men det var ganska fördjupande. Samt fysiskt, psykiskt och ekonomiskt förödande. Förutom att synen försämrades.

Redigerat av Bengalow: 15-12-2011, 22:10

Citera
          hattstugan
          Inlägg 15-12-2011, 22:09
          Länk hit: #47

Moderator
          Antal inlägg: 21 592
          Medlem nr: 27 097

Hrm! Min Vårdcentral är Carema ägd och nu får jag hjälp fort och det fick jag inte när den var landstings/kommunal!

För övrigt är jag kluven men vill INTE att pengarna ska gå till privata fickor eller Riskbolag!

Citera
          malarmaster
          Inlägg 16-12-2011, 07:33
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

har liknande erfarenhet,sedan vår lokala vårdcentral privatiserats finns här ständigt 2 läkare,korta väntetider o bra service,när landstinget drev var det oftast vikarier,många gånger saknades läkare med orimligt långa kötider som följd.
          har också varit tvungen att anlita landstingets sjukhus under året o man blir frustrerad,10 timmar i väntrum på akuten, 1 läkare i tjänst som dessutom ska hålla koll på 2 avdelningar,då hjälper det inte med en stab av duktiga o medkännande sköterskor.
          det är oftast inte personalen som brister,de gör vad de kan, utan just organisation o politikerna bakom som inte tar sitt jobb på allvar. skrota landstingen,gör sjukhusen självstyrande,utbilda fler läkare,om någon vill driva sjukhus privat så är det okay för min del,förutsatt att kvaliten blir bättre än i landstingen.
          att sjukvården även i fortsättningen skall vara skattefinansierad tycker jag är en förutsättning för att alla ska få adekvat vård men mer kontroll behövs avseende kvalitetnivån samt regler avseende vinster.
          Men som bengalow visat är det inga problem att undgå bolagsskatt o det är inget att hänga upp sig på.
          frågan kan ställas om bolagsskatt är nödvändig,bättre att höja skatt på aktieutdelningar. Ulf

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2011, 14:12
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

CITAT (Bengalow @ 15-12-2011, 20:55) *
          T.ex. att slopa privatiseringen. Det finns INGET argument som säger att detta är bättre än kommunal drift.

Det finns inget som säger att kommunal drift är bättre.
          Jag kan ta ett helt personlig exempel. Jag kommer inom en nära framtid att vara helt beroende av ett smärtteam. Fungerar inte det kommunala smärtteamet så har jag inget val. Jag få ligga hemma och skrika och gråta. Jag vill ha möjlighet att själv få avgöra om ett annat smärtteam fungerar bättre
          Jag tycker att dina åsikter är helt omänskliga och utsätter människor för svår misshandel.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 17-12-2011, 15:13
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Jan Lindgren @ 17-12-2011, 14:12) *
          Det finns inget som säger att kommunal drift är bättre.
          Jag kan ta ett helt personlig exempel. Jag kommer inom en nära framtid att vara helt beroende av ett smärtteam. Fungerar inte det kommunala smärtteamet så har jag inget val. Jag få ligga hemma och skrika och gråta. Jag vill ha möjlighet att själv få avgöra om ett annat smärtteam fungerar bättre
          Jag tycker att dina åsikter är helt omänskliga och utsätter människor för svår misshandel.
          MVH
          Jan Lindgren

Men om det kommunala (landstinget) smärtteamet fungerar behöver du väl inte välja. Intentionen måste väl vara att man ska kunna få den bästa vård oavsett den är privat eller "kommunal". Det är ju inte en fråga om att välja bra eller dålig vård eftersom dålig vård inte ska få förekomma.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 17-12-2011, 15:45
          Länk hit: #51

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 17-12-2011, 15:13) *
          Men om det kommunala (landstinget) smärtteamet fungerar behöver du väl inte välja. Intentionen måste väl vara att man ska kunna få den bästa vård oavsett den är privat eller "kommunal". Det är ju inte en fråga om att välja bra eller dålig vård eftersom dålig vård inte ska få förekomma.

Problemet är ju att man som privatperson inte har någon makt över hur den offentliga vården bedrivs. Politiker speciellt på kommunalnivå och landsting är ofta fruktansvärt inkompetenta och får fortsätta med sitt klåperi för att allt rampljus hamnar på rikspolitiken.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2011, 15:46
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 17-12-2011, 15:13) *

Hej!
          Det vore underbart om det bara fanns bra vård. Min erfarenhet är att det inte är någon garanti för bra vård bara för att landstinget eller kommunen ansvarar för den. I dagens verklighet kan den offentliga vården vara urusel. Jag har alltför många exempel i min närhet på det. Låt så många som möjligt själva avgöra vilken vårdgivare de vill ha.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-12-2011, 17:45
          Länk hit: #53

Medlem

Nu inkompetensförklarar du läkarkåren, Jan! Det är oftast samma slags läkare som finns på bägge ställena. Dom har samma utbildning, bekostad av dig och mig, och förmodligen samma inställning till att vårda patienter. Om du tror dig veta, att läkarna på den ena kliniken är bättre än på den andra, varför tar du inte kontakt med styresmännen?
          Jag tror inte du har mer ont än andra sjuka, men du gör mer ut av det. Lider du av hypokondri? Det finns ingen skillnad mellan läkare i landstingets regi och privatläkare. Om du påstår motsatsen, så är du en stor lögnare...

Citera
          gnon49
          Inlägg 17-12-2011, 18:14
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det är ju inte läkare eller annan vårdpersonal som avgör hur vården skall bedrivas. Det är ju beslutsfattarna som har verktygen. Stänga avd. eller dra ner på personal vill nog ingen vårdanställd. Men politikerna verkar ha en förkärlek att rationalisera inom den offentliga sjukvården. Olönsamma mindre sjukhus ligger alltid i farozonen. Kan ev. privata aktörer fylla luckan så varför inte.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-12-2011, 18:59
          Länk hit: #55

Medlem

Nej, det har du rätt i gnon, men Jan L påstår att läkare på privata institutioner är bättre. Vid akutfall tror jag inte en kompetent läkare tänker på om han är landstingsanställd eller privatläkare. Att Jans inställning är mer positiv till det privata, gör att han accepterar dessa som mer tillmötesgående, utan att han därför behöver ha rätt. "Vet" man att man får "sämre" vård på det ena stället, så skriker man högre, än om man får likadan vård som på andra stället. Det är precis som på en fotbollsmatch, när domaren blåser för foul för "egna" laget...
          Enögd skulle jag vilja kalla hans synsätt.

OBS! Jag går också till privatläkare ibland, vid vaccinationer o.dyl. Jag vill inte belasta landstinget med sådana "justeringar"!

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2011, 19:18
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Bengalow @ 17-12-2011, 17:45) *
          Nu inkompetensförklarar du läkarkåren, Jan! Det är oftast samma slags läkare som finns på bägge ställena. Dom har samma utbildning, bekostad av dig och mig, och förmodligen samma inställning till att vårda patienter. Om du tror dig veta, att läkarna på den ena kliniken är bättre än på den andra, varför tar du inte kontakt med styresmännen?
          Jag tror inte du har mer ont än andra sjuka, men du gör mer ut av det. Lider du av hypokondri? Det finns ingen skillnad mellan läkare i landstingets regi och privatläkare. Om du påstår motsatsen, så är du en stor lögnare...

Hej!
          Du är fantastisk och fanatisk. Jag hade varit oerhört tacksam om jag bara lidit av hypokondri. Du kan lugnt tro mig att jag lider av ungefär det svåraste man kan lida av.

Jag tror mig inte veta att läkare är olika på olika sjukhus. Jag vet av egen erfarenhet.
          Det är ingen risk att jag inkompetensförklarar läkarkåren. Min bästa vän är läkare och vi äter middag tillsammans varje dag. Jag har alltså god kunskap om läkare och deras utbildning. Jag vet därför också att läkare liksom andra människor har en mycket varierad uppfattning om hur människor ska vårdas.
          Att ta kontakt med landstingspolitiker för att förbättra vården leder ingen stans. Jag har dessutom för kort tid på mig.

Alla som har jobbat med människor vet hur viktig ledningen är. På många privata vårdföretag är ledningen närmare personalen och mer lyhörd. Vet man att om någon missköter sig så försvinner jobbet så anstränger sig företaget att göra ett bra jobb. I ett monopol, samhällsägt eller privat, behöver man inte ta särskilt mycket hänsyn till kunder/patienter.

Den enda framkomliga vägen till bättre vård är valfrihet för oss patienter. Att tro att monopol ger bättre vård är en stor missuppfattning.

Lite OT. Att tro att alla läkare har samma utbildning tydet på stora kunskapsbrister. Det skiljer mycket mellan olika universitet och ännu mer mellan landstingens AT och ST.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-12-2011, 19:37
          Länk hit: #57

Medlem

Tja ,om jag är fanatisk, vad kallar du då dig själv? Enögd, ensidig, självscentrerad...?
          Du kommer med enstaka exempel, som du anger som "rättesnöre". En av dödssynderna kallas "generalisering", och det lyckas du med perfekt.

För att, som dig, ta ett exempel...du läste väl inte artikeln om den privata ögonoperationen, som jag hänvisade till, kantänka. 50 lappar, och halverad syn, + 4 olika slags glasögon i stället för läsglasögon, där landstinget avrådde ingreppet(visades på Plus i TV)....Privat vård är många gånger grundat på, att slå mynt av patienter. OBS! Jag säger INTE att det är så i alla tillfällen. Jag accepterar privata vårdenheter, men prioriterar dem, som jag har förtroende för, med min lilla kunskap. Där överträffar du mig med 7-milasteg. Må dina läkare klara dina problem, oavsett om läkarna är privata eller ej. Hoppas att du får leva en liten stund till...det är nog sämre med mig.

Beträffande din kommentar om läkarutbildning...det beror nog mer på hur studenten tar till sig undervisningen, än källan till kunskapen. Mindre bra hantverkare finns det gott om, liksom all annan yrkesutövning - oberoende av lärare. Att kalla landstingets läkare för undermåliga, bara för att dom inte gör som du säger, eller vill, tycker jag tyder på styrka...hos dem. Mycket tyder på att du har en gedigen utbildning inom läkekonsten, eller åtminstone inom det statistiska för vad som är bäst för en patient. Kanske dina lunchmöten ligger till grund för din vetenskap?

Redigerat av Bengalow: 17-12-2011, 19:48

Citera
          Anma
          Inlägg 17-12-2011, 19:45
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Jan Lindgren @ 17-12-2011, 19:18) *
          Hej!
          Du är fantastisk och fanatisk. Jag hade varit oerhört tacksam om jag bara lidit av hypokondri. Du kan lugnt tro mig att jag lider av ungefär det svåraste man kan lida av.

Jag tror mig inte veta att läkare är olika på olika sjukhus. Jag vet av egen erfarenhet.
          Det är ingen risk att jag inkompetensförklarar läkarkåren. Min bästa vän är läkare och vi äter middag tillsammans varje dag. Jag har alltså god kunskap om läkare och deras utbildning. Jag vet därför också att läkare liksom andra människor har en mycket varierad uppfattning om hur människor ska vårdas.
          Att ta kontakt med landstingspolitiker för att förbättra vården leder ingen stans. Jag har dessutom för kort tid på mig.

Alla som har jobbat med människor vet hur viktig ledningen är. På många privata vårdföretag är ledningen närmare personalen och mer lyhörd. Vet man att om någon missköter sig så försvinner jobbet så anstränger sig företaget att göra ett bra jobb. I ett monopol, samhällsägt eller privat, behöver man inte ta särskilt mycket hänsyn till kunder/patienter.

Den enda framkomliga vägen till bättre vård är valfrihet för oss patienter. Att tro att monopol ger bättre vård är en stor missuppfattning.

Lite OT. Att tro att alla läkare har samma utbildning tydet på stora kunskapsbrister. Det skiljer mycket mellan olika universitet och ännu mer mellan landstingens AT och ST.
          MVH
          Jan Lindgren

AT-läkare är ju inte färdigutbildade, så det säger ju sig självt att de inte är lika erfarna som läkare.
          Samma sak med ST-läkare, förutom att de är duktigare än vanliga läkare på sitt specialistområde som de håller på att lära sig till.
          Detta gäller i både privat och landstingsägt. I får sig har jag aldrig råkat på en AT-läkare inom privata vården, kanske skulle vi inte ha färdiga läkare alls utan landstingen, eller så är jag bara fördomsfull.

Redigerat av Anma: 17-12-2011, 19:46

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2011, 19:52
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Bengalow @ 17-12-2011, 19:37) *
          Tja ,om jag är fanatisk, vad kallar du då dig själv? Enögd, ensidig, självscentrerad...?
          Du kommer med enstaka exempel, som du anger som "rättesnöre". En av dödssynderna kallas "generalisering", och det lyckas du med perfekt.
          För att som dig ta ett exempel...du läste väl inte artikeln om den privata ögonoperationen, som jag hänvisade till, kantänka. 50 lappar, och halverad syn, + 4 olika slags glasögon i stället för läsglasögon, där landstinget avrådde ingreppet(visades på Plus i TV)....Privat vård är många gånger grundat på, att slå mynt av patienter. OBS! Jag säger INTE att det är så i alla tillfällen. Jag accepterar privata vårdenheter, men prioriterar dem, som jag har förtroende för, med min lilla kunskap. Där överträffar mig med 7-milasteg. Må dina läkare klara dina problem, oavsett om läkarna är privata eller ej. Hoppas att du får leva en liten stund till...det är nog sämre med mig.

Hej!
          Bra att du accepterar privat vård. Jag accepterar samhällig vård. Vad jag vill ha är fler aktörer på marknaden. Du ska kunna välja den vårdgivare som du anser bäst och jag väljer min. Monopol är av ondo.

Jag vet också fall där privata vårdgivare genomfört fantastikt lyckade ögonoperationer till vettigt pris.

Tyvärr finns det ingen läkare som kan klara mina problem. För mig gäller det bara att försöka stå ut de månader/veckor som jag har kvar.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Anma
          Inlägg 17-12-2011, 19:58
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Jan Lindgren @ 17-12-2011, 19:52) *
          Tyvärr finns det ingen läkare som kan klara mina problem. För mig gäller det bara att försöka stå ut de månader/veckor som jag har kvar.
          MVH
          Jan Lindgren

Det är tråkigt att höra, men tappa inte hoppet. Som FK- handläggare sa till mig när jag ifrågasatte att en svårt sjuk person skulle utförsäkras -Mirakel sker ju, till och med dödssjuka cancerpatienter blir plötsligt friska...

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-06-2026, 07:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon