När SD fick sitt genombrott var det många som "grät", både svenskar och invandrare. Det ryktades om att de vill få bort alla invandrare och t.o.m. andra generationens invandrare. Jag blev arg - jag har många invandrarkompisar och 2:a generationens inv. kompisar, men jag var ändå föga förvånad över att de ändå lyckades komma in i riksdagen. Det är många som tycker, inte minst jag, att svenskar gärna är ogästvänliga, så visst röstar vi gärna på ett sådant här parti. Det finns en liten bit Sverigedemokrat och anti-islamering i den genomsnittliga svensken, ellerhur? Men jag vill avstå från den trenden ett bra tag, då jag inte skulle upskatta att betraktas som rasistisk och då jag har många trevliga invandrarkontakter.
Men jag ville få reda på mer om partiet, utöver det jag hörde! Allt kunde ju inte vara sant? Men jag kunde inte få fram fakta. Jag fann ingenting på internet eller så. Men sedan gick jag bara in på deras sida och läste. Det stod något helt annat utifrån det jag fick fram. Jag trodde f*n att partiet eftersträvade total massrensning av invandrare, eller rent av mörkhåriga. Men så är ju inte fallet. Nu kan man ju tolka deras politik på olika sätt. De vill ju bevara ett sverigevänligt Sverige genom att invandrare som kommer till Sverige ska anpassa sig till Sverige och inte att Sverige ska anpassa sig till invandrarna. Jag tycker självklart att det är viktigt att man som invandrare anpassar sig efter samhället. Men hur långt vill de gå? Ta bort moskéer och sådant? Det nämns ju inte. Men jag kunde alltså inte finna något som var så radikalt med detta parti i jämförelse med ryktena. Den största skillnaden med det jag läste var att de vill begränsa invandringen men ändå hjälpa flyktingar (kan ha vissa fördelar), och att alla säger ju att de rent av vill få bort alla invandrare, vilket vore jävligt synd tycker jag. Men sedan kunde jag få en bild av ett de tycker att invandringen förfular svenska medelklassområden, vilket jag tyckte minst om med deras politik och det jag mest kunde associera till rasism. Men det är ju lite personligt vad man får för bild av dem.
Nu är de ju ännu mer populära än någonsin! Jag tror att många får ögonen öppna för dem nu när de växer, och som sagt, jag skulle bli föga förvånad om de t.o.m. vann kommande riksdagsval. Det kanske det mest spännande hittills om du frågar mig.
Så nu är frågan, då jag själv inte kunde finna det radikala med partiet, vad var det värsta med att SD kom in i riksdagen? Vad tycker du om SD?
--------------------
Även ett rosa monster kan ha gröna fingrar!
|