Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Ville veta mer om SD
          herkules
          Inlägg 22-12-2011, 08:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag ser inte sd som extremister, de talar öppet om ett jätteproblem som andra verkar vilja blunda för?
          trist bara att de är så borgeliga wink.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-12-2011, 10:46
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Jag har förstått att många tycker att det är problem med "det mångkulturella fiaskot", som herkules kallar det, efter att ha tagit till sig den främlingsfientliga vokabulären, som fick fäste hos allmänheten efter Angela Merkels märkliga uttalande i oktober 2010, för att få sitta kvar vid makten i Tyskland..

Däremot har jag aldrig sett någon definition av "problemet". Sverige har, så länge Sverige har funnits, -vilket inte är särskilt länge, historikerna tvistar än i dag om när Sverige egentligen bildades,-varit influerat av andra kulturer. T.o.m själva bildandet av konungariket Sverige, genomfördes efter influenser från andra länder där kyrkan(kristendomen) fått fäste och var en stark makt i staten. Konungen var kyrkans högra hand. Hans ämbete var välsignat av Gud. wink.gif

Tack vare vårt handelsutbyte, både söder- och österut har vi vävt in många riter och ceremonier från andra kulturer i vår "svenskhet". Alla krig, både i Guds namn och i rent vinningssyfte har fört med sig en "invandring"(tillfångatagna slavar/konkubiner och lärda män) från andra länder.

Skillnaden mellan då och nu är bl a att de som kommer hit inte får arbeta utan förvaras i ghetton.

Kan någon ge mig en förklaring på vad mångkultur egentligen innebär och framförallt på vari "fiaskot" eller "problemet" består.

När jag får en definition av "problemet" är jag mer än villig att ta en debatt.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          herkules
          Inlägg 22-12-2011, 11:07
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 10:46) *
          Jag har förstått att många tycker att det är problem med "det mångkulturella fiaskot", som herkules kallar det, efter att ha tagit till sig den främlingsfientliga vokabulären, som fick fäste hos allmänheten efter Angela Merkels märkliga uttalande i oktober 2010, för att få sitta kvar vid makten i Tyskland..

Däremot har jag aldrig sett någon definition av "problemet". Sverige har, så länge Sverige har funnits, -vilket inte är särskilt länge, historikerna tvistar än i dag om när Sverige egentligen bildades,-varit influerat av andra kulturer. T.o.m själva bildandet av konungariket Sverige, genomfördes efter influenser från andra länder där kyrkan(kristendomen) fått fäste och var en stark makt i staten. Konungen var kyrkans högra hand. Hans ämbete var välsignat av Gud. wink.gif

Tack vare vårt handelsutbyte, både söder- och österut har vi vävt in många riter och ceremonier från andra kulturer i vår "svenskhet". Alla krig, både i Guds namn och i rent vinningssyfte har fört med sig en "invandring"(tillfångatagna slavar/konkubiner och lärda män) från andra länder.

Skillnaden mellan då och nu är bl a att de som kommer hit inte får arbeta utan förvaras i ghetton.

Kan någon ge mig en förklaring på vad mångkultur egentligen innebär och framförallt på vari "fiaskot" eller "problemet" består.

När jag får en definition av "problemet" är jag mer än villig att ta en debatt.

bosätt dig i seved så förstår du. eller prata med folk från södertälje.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2011, 11:12
          Länk hit: #24

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det finns folk som bott tio år i Sverige och fortfarande inte lärt sig svenska, haft något jobb eller ens lärt sig läsa och skriva. Är inte det ett fiasko för svensk integrationspolitik?

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-12-2011, 11:16
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (herkules @ 22-12-2011, 11:07) *

Det var inte någon definition av problemet. Att Södertälje och Malmö med öppna armar har tagit emot en stor del av de som invandrat till Sverige är allmänt känt. Men vad har det med "mångkulturellt fiasko" att göra?

Bor du själv där? Eller utgår du bara från vad du hör och läser. Låter dig påverkas av media med andra ord.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Anma
          Inlägg 22-12-2011, 11:50
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Om jag någon gång ska flytta till en större stad kommer jag av fri vilja att välja ett invandrartätt område. Gottsunda i Uppsala lockar lite.

Citera
          herkules
          Inlägg 22-12-2011, 12:14
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 11:16) *
          Det var inte någon definition av problemet. Att Södertälje och Malmö med öppna armar har tagit emot en stor del av de som invandrat till Sverige är allmänt känt. Men vad har det med "mångkulturellt fiasko" att göra?

Bor du själv där? Eller utgår du bara från vad du hör och läser. Låter dig påverkas av media med andra ord.

jag påverkas absolut inte av media, de skönmålar eller låtsas att problemet inte finns.

den här tråden handlar inte om var jag bor, bara så att du vet det.

CITAT (Anma @ 22-12-2011, 11:50) *
          Om jag någon gång ska flytta till en större stad kommer jag av fri vilja att välja ett invandrartätt område. Gottsunda i Uppsala lockar lite.

jättebra tycker jag, lycka till smile.gif

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-12-2011, 12:18
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Skapar man stora invandrartäta områden så uppstår nog lätt ett slutet MÖ i miniatyr med egna lagar o regler. Tror vi vet ganska lite om hur dessa invandrare ofta styrs av den gamla kulturen dom flytt ifrån. Religions o yttrandefrihet är i stort sett okända begrepp eller åtminstone något man inte vill utmana. Är nog väldigt svårt att slita sig ur denna s.k gemenskap. Går nog inte på en generation.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          herkules
          Inlägg 22-12-2011, 12:19
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Huggorm @ 22-12-2011, 11:12) *
          Det finns folk som bott tio år i Sverige och fortfarande inte lärt sig svenska, haft något jobb eller ens lärt sig läsa och skriva. Är inte det ett fiasko för svensk integrationspolitik?

myt! smile.gif smile.gif

fast allvar, visst är det ett fiasko, ett riktigt magplask av våra politiker. hade de tagit tag i problemet i tid hade vi inte haft ett sverigedemokratiskt parti!

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-12-2011, 12:22
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Seved i Malmö handlar inte särskilt mycket om invandrare, utan om kriminella hyresvärdar...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2011, 12:26
          Länk hit: #31

Moderator

CITAT (herkules @ 22-12-2011, 12:19) *
          myt! smile.gif smile.gif

fast allvar, visst är det ett fiasko, ett riktigt magplask av våra politiker. hade de tagit tag i problemet i tid hade vi inte haft ett sverigedemokratiskt parti!

Är det verkligen så enkelt? Invandringskritiska eller nationalistiska partier finns i princip i vartenda europeiskt land, det är ju inte bara något som finns i Sverige

Citera
          Anma
          Inlägg 22-12-2011, 12:38
          Länk hit: #32

Medlem

Saken är den att det finns finnar som bott i Sverige sedan 60-talet och fortfarande inte kan svenska så mycket att de klarar ett läkarbesök utan tolk. Marabou har har flera såna anställda, även om de flesta gått i pension.

Gnon49, jag är helt övertygad om att ingen skapat områdena enbart för invandrare. Vad händer om en flock svenskar drar utomlands över vintern? Jag har sett det med egna ögon i två länder. Gator med bara svenskar.
          Hela städer med koncentration av svenskar/skandinaver. Det är människans natur att tillhöra en grupp. I ett främmande land vill man bo nära det trygga. Och vad är tryggt i ett främmande land? Jo, sina landsmän.
          Ett bra exempel är Fuengirola i Spanien.

Sen finns så klart undantag.
          På 70-talet när jag och min familj flyttade hit började båda mina föräldrar på Marabou. De var kvar ungefär ett år, så länge det krävdes för att lära sig någorlunda svenska. Första åren var Finska föreningen viktig, sen blev det bara för dansens skull. Pappa jobbade extra som vakt på finska dansen i många år.
          Båda mina föräldrar blev mer svenska än finska på 10 år, även om pappa hade svårt med språket och bryter ännu idag grovt. Så grovt att ibland är det svårt att fatta vad han menar.
          Nu bor pappa i spanien över vintrarna. Han går spanskakurs fast han egentligen klarar sig utan och fast det är sjukt svårt för honom, dessutom har han valt att bosätta sig flera mil bort från svenskkolonin Fuengirola, visst finns det svenskar och finnar även där, men de är inte så många.
          Men de flesta svenskar drar sig till svenskar.
          Precis som turkar drar sig till turkar, Iraner till iranier, somalier till somalier och så vidare.

Citera
          Red Top
          Inlägg 22-12-2011, 13:21
          Länk hit: #33

Medlem

Att svenska politiker totalt misslyckats med integrationspolitiken är ett faktum. Vilket jag också antydde i mitt första inlägg när jag nämnde ordet ghetto.

Jag förstår fortfarande inte vad invandrings-/integrationspolitiken har med mångkultur att göra.

Att överta främlingsfientliga organisationers språkbruk bäddar inte för en bättre invandrings-/integrationspolitik. Lika lite som moderaternas nya språkbruk(utanförskap t ex)bidrar till en förbättrad välfärd.

Kalla saker för vad det är. Det är invandrings-/integrationspolitiken det är fel på inte att vi har flera kulturer samlade inom landets gränser. Det har vi haft i evinnerliga tider.

För att förbättra situationen måste man först få politikerna att erkänna problemet och därefter komma med förslag på förbättringar.

Att fortsätta att sprida myter kring våra invandrade, flyktingar eller arbetskraft, löser inte problemet. Inte heller att låtsas som om problem inte finns.

Regeringens taffliga försök till åtgärd är som ett hån: Vanliga nätmyter om invandrare och minoriteter

Ska man utmana myter ska man göra det med fakta. Inte så här halvhjärtat.

--------------------

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2011, 13:48
          Länk hit: #34

Moderator

CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 13:21) *
          Att svenska politiker totalt misslyckats med integrationspolitiken är ett faktum. Vilket jag också antydde i mitt första inlägg när jag nämnde ordet ghetto.

Jag förstår fortfarande inte vad invandrings-/integrationspolitiken har med mångkultur att göra.

Att överta främlingsfientliga organisationers språkbruk bäddar inte för en bättre invandrings-/integrationspolitik. Lika lite som moderaternas nya språkbruk(utanförskap t ex)bidrar till en förbättrad välfärd.

Kalla saker för vad det är. Det är invandrings-/integrationspolitiken det är fel på inte att vi har flera kulturer samlade inom landets gränser. Det har vi haft i evinnerliga tider.

För att förbättra situationen måste man först få politikerna att erkänna problemet och därefter komma med förslag på förbättringar.

Att fortsätta att sprida myter kring våra invandrade, flyktingar eller arbetskraft, löser inte problemet. Inte heller att låtsas som om problem inte finns.

Regeringens taffliga försök till åtgärd är som ett hån: Vanliga nätmyter om invandrare och minoriteter

Ska man utmana myter ska man göra det med fakta. Inte så här halvhjärtat.

Och det är varför jag inte hatar SD lika helhjärtat som många andra. Jag vill inte att de skall ha någon makt, men deras existens i politiken tvingar fram diskussionen om varför integrationen gått som den gått. Övriga regeringspartier vill göra som strutsen och låtsas som om det inte finns några problem.

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-12-2011, 14:33
          Länk hit: #35

Medlem

Arbete o egenförsörjning är nog nyckel. Välmående områden där en viss kultur dominerar är inte fel. Det finns väl i alla större städer. Passivitet o arbetslöshet skapar ju ofta sociala problemområden som lätt blir en krutdurk. Drömmen om Sverige kan ju knappast vara att leva på socialbidrag år ut o år in. Är säker på att dom flesta invandrare vill skapa sig ett bra liv i det svenska samhället. Många lyckas men långt ifrån alla. Sedan kanske inte jobben finns runt hörnet utan man måste flytta. Men det gäller ju alla.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-12-2011, 14:39
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Red Top @ 22-12-2011, 13:21) *
          ----Kalla saker för vad det är. Det är invandrings-/integrationspolitiken det är fel på inte att vi har flera kulturer samlade inom landets gränser. Det har vi haft i evinnerliga tider. ---

Viktigt, viktigt! tummenupp.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 22-12-2011, 14:54
          Länk hit: #37

Moderator

Sedan kan man fråga sig om det finns något enda land i världen med flera kulturer där det inte är motsättningar mellan kulturerna? Ta det civiliserade Belgien till exempel, som trots att det är med i EU vill dela på sig för att man inte kommer överens. Sverige med sina samer är väll ett av de exempel som fungerat bäst, och då har vi ändå århundraden av bråk och förtryck bakom oss. Jag är inte så säker på att en stor arabisk minoritet med egen kultur och eget språk kommer fungera i Sverige. Det bästa hade varit om de inte vänt sig inåt mot den egna gruppen, utan utåt istället och blivit en del av det svenska samhället.

Citera
          gnon49
          Inlägg 22-12-2011, 16:16
          Länk hit: #38

Medlem

Spänningar mellan olika grupper i samhället kan vi nog aldrig lösa. Det sorgliga är ju att det kommer till ytan när ett land går mot en demokratisk riktning. Forna Jugoslavien t.ex. Den nyfunna friheten kan lätt övergå i konflikter om det uppstår ett maktvakum i ett land.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-12-2011, 18:49
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Beträffande att invandrare samlas i ghetton så är det de själva som vill ha det så. Varje försök till uppblandning från politiker eller tjänstemän utlöser ramaskrin över tvångsmedel. Min brorsdotter bodde några månader på Bergsgårdsgärdet i Hjällbo. Jag var där någon gång och då svartnade det för ögonen för jag kunde lika gärna varit på Afrikas horn, somalier i alla riktningar. Serberna bor i Biskopsgården där också kroater håller till, väl skilda åt. Burkor och nicab är vanligast i Angered. Så är det över hela Göteborg, skulle man göra en befolkningskarta hade den sett som Bosnien innan kriget med fullt av olika enklaver. Vem reder upp denna mångkulturella krutdurk? Beträffande den dåliga synen på invandrare så är skulden till detta mycket de själva, kanske inte alla men en del. Tittar man på medlemsmatrikeln på kriminella MC-gäng kunde det lika gärna vara en utsnitt av telefonkatalogen från nån plats på Balkan eller Turkiet. Skulle nån göra en sammanställning över hur stor andel invandrare som figurerar i kriminella kretsar kallas det för hets mot folkgrupp, man får inte peka ut nån. En annan sak är att det är svårt att utreda brott inom dessa gäng, de ställer upp för varandra och håller käft så fällande domar är få. Statistiken över fällda brottslingar är därför missmisande, tittar man på antalet misstänkta blir det bättre men där är det svårt att få ut personuppgifter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-12-2011, 19:26
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 22-12-2011, 18:49) *
          Beträffande att invandrare samlas i ghetton så är det de själva som vill ha det så. Varje försök till uppblandning från politiker eller tjänstemän utlöser ramaskrin över tvångsmedel. Min brorsdotter bodde några månader på Bergsgårdsgärdet i Hjällbo. Jag var där någon gång och då svartnade det för ögonen för jag kunde lika gärna varit på Afrikas horn, somalier i alla riktningar. Serberna bor i Biskopsgården där också kroater håller till, väl skilda åt. Burkor och nicab är vanligast i Angered. Så är det över hela Göteborg, skulle man göra en befolkningskarta hade den sett som Bosnien innan kriget med fullt av olika enklaver. Vem reder upp denna mångkulturella krutdurk? Beträffande den dåliga synen på invandrare så är skulden till detta mycket de själva, kanske inte alla men en del. Tittar man på medlemsmatrikeln på kriminella MC-gäng kunde det lika gärna vara en utsnitt av telefonkatalogen från nån plats på Balkan eller Turkiet. Skulle nån göra en sammanställning över hur stor andel invandrare som figurerar i kriminella kretsar kallas det för hets mot folkgrupp, man får inte peka ut nån. En annan sak är att det är svårt att utreda brott inom dessa gäng, de ställer upp för varandra och håller käft så fällande domar är få. Statistiken över fällda brottslingar är därför missmisande, tittar man på antalet misstänkta blir det bättre men där är det svårt att få ut personuppgifter.

Problemet är inte att det bor för många från samma land i ett och samma område. Om det var problemet så skulle områden med bara svenskar vara lika kriminellt belastade. Oavsett var i världen det ormrådet skulle ligga.
          Problemet är att i dessa områden bor det alldeles för många människor som inte kommer in i samhället, inte har jobb, lever på socialen och har gett upp hoppet. Deras barn växer upp till en hopplöshet och en känsla av att inte tillhöra någonstans. Det är det vi ska bekämpa och det är där samhället har misslyckats och invandrarpolitiken är åt helvete. Inte i att människor av samma ursprung bor på samma område.
          Det finns områden i Sverige utan en enda invandrare som har precis samma problem som dessa områden är. Vilka är det då? Jo, där det bor många socialt utslagna svenskar.

Den särklass största gruppen invandrare som sitter i svenska fängelser är faktiskt finnar.

Redigerat av Anma: 22-12-2011, 19:27

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 02:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon