Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Läsplatta - erfarenheter o tips
          caprifol
          Inlägg 29-12-2011, 09:26
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Och jag tror alltså fortfarande att det är skillnad på läsplatta - även kallad e-bokläsare - och surfplatta, men ska kolla lite närmare idag om vansinnet inne i city har lättat något... Vilken trängsel!
          Jag är ute efter en enkel men bra läsare - har såväl iPhone som laptop och behöver inte surffunktion.

Citera
          ingrids
          Inlägg 29-12-2011, 09:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Jag tror en stor skillnad är att en läsplatta kan man sitta i fullt solsken och läsa - skärmen bygger på annan teknik. En läsplatta har också superlång batteritid jämfört med en surfplatta - mycket mer som att ha med sig en bok med andra ord.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          herkules
          Inlägg 29-12-2011, 10:57
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (gnon49 @ 28-12-2011, 18:11) *
          Och att inte förglömma. Bakom varje teknisk pryl vi bara måste ha för att den/det är det senaste, så är ett litet barn utnyttjat någonstans i kedjan. Ja, jag vet att ni vet och att det låter negativt, men sån är jag. Ibland. F-låt.

tummenupp.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anma
          Inlägg 29-12-2011, 11:28
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (ingrids @ 29-12-2011, 09:57) *
          Jag tror en stor skillnad är att en läsplatta kan man sitta i fullt solsken och läsa - skärmen bygger på annan teknik. En läsplatta har också superlång batteritid jämfört med en surfplatta - mycket mer som att ha med sig en bok med andra ord.

Ja, ska man enbart läsa böcker och inte ha ett komplement till datorn så är läsplatta att föredra. Den drar till exempel bara ström när man bläddrar och har en grå bakgrund som ska vara behaglig för ögonen.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-12-2011, 11:51
          Länk hit: #45

Gäster

Den plattan jag menar är ju Apples nyaste Ipad som kommer ut nästa år. De har förbättrat den rätt så regält och du har minst 10t att kunna göra vad du vill på den med en laddning ..... thumbdown.gif
          Det finns som en extra tillbehör att köpa en enkel tangentbord om man nu tycker att den som finns på den är för liten.
          Sedan är det ju frågan om vad/vilka finesser man söker efter och vad man har råd till......det går ju så snabbt med utvecklingen att de som byter ofta säjer sina använda billigt och det är ingen dun affär heller för de går ju använda fortfarande....... tummenupp.gif
          Den "gamla" Apples iPad kostar fr. 3 000, vet inte vad den nya kommer att landa på. ...... confused.gif
          Tycker att iPhonen fyller många finesser men om man vill surfa/spela/läsa så får man nog ha "hökögon", texten blir för liten och att behöva i ett förstora/förminska det blir endast bökigt ...... blink.gif

Redigerat av Ugglemormor: 29-12-2011, 11:52

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-12-2011, 12:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Ugglemormor @ 29-12-2011, 11:51) *
          Den plattan jag menar är ju Apples nyaste Ipad som kommer ut nästa år. De har förbättrat den rätt så regält och du har minst 10t att kunna göra vad du vill på den med en laddning ..... thumbdown.gif
          Det finns som en extra tillbehör att köpa en enkel tangentbord om man nu tycker att den som finns på den är för liten.
          Sedan är det ju frågan om vad/vilka finesser man söker efter och vad man har råd till......det går ju så snabbt med utvecklingen att de som byter ofta säjer sina använda billigt och det är ingen dun affär heller för de går ju använda fortfarande....... tummenupp.gif
          Den "gamla" Apples iPad kostar fr. 3 000, vet inte vad den nya kommer att landa på. ...... confused.gif
          Tycker att iPhonen fyller många finesser men om man vill surfa/spela/läsa så får man nog ha "hökögon", texten blir för liten och att behöva i ett förstora/förminska det blir endast bökigt ...... blink.gif

TS har ju sagt vad hon vill ha läsplattan till och då är knappast den Ipad du pratar om intressant.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-12-2011, 12:26
          Länk hit: #47

Gäster

Jag är nog hopplöst föråldrad...kanske?...men jag bara älskar böcker.

Tänk så vackert med rum där väggarna täcks av bokhyllor fyllda med spännande böcker yes.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-12-2011, 12:35
          Länk hit: #48

Gäster

Här har du en till som älskar böcker, Gunilla T,
          Har samlat på mig massor av böcker på våra resor som man kan ta och läsa om o om igen. Trots att maken knorrar så de stannar i sina hyllor. ........ tummenupp.gif
          Brukar köpa med bocket på flygplatser att läsa, men böcker väger ju en hel del om man är borta längre, så därför ser jag mig om en komplement (iPad, apple) för att kunna packa lätt samt att samla/ta bilder för det verkar vara förlegat att resa med en kamera nuförtiden......... crazy.gif
          Det hamnar ändå lokala böcker med mig vid hemresan ........ naughty.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 29-12-2011, 14:12
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Gunilla T @ 29-12-2011, 12:26) *

Tänk så vackert med rum där väggarna täcks av bokhyllor fyllda med spännande böcker yes.gif

Äger tre sådana rum just nu - försöker få ner det till två!! Men jultomten ville inte utan han bidrog med 5 nya istället!

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-12-2011, 15:08
          Länk hit: #50

Gäster

CITAT (ninnisky @ 29-12-2011, 14:12) *
          Äger tre sådana rum just nu - försöker få ner det till två!! Men jultomten ville inte utan han bidrog med 5 nya istället!

Trevligt ! Men inte kan du väl kasta böcker ???? Själv har jag möblerat om i en stor hall och fick plats med två nya bokhyllor så nu är det bara att fylla på igen biggrin.gif

Citera
          gnon49
          Inlägg 29-12-2011, 15:40
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Gunilla T @ 29-12-2011, 12:26) *

Inte är det ute att läsa riktiga böcker. Kommer nog aldrig att bli. Att ta fram en bok ur bokhyllan är för mig det bästa sättet att läsa. En bokhylla full med böcker är som en magnet för mig. Särskilt om det inte är min egen bokhylla. Men det är riktiga dammsamlare. Prosit.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Alba
          Inlägg 29-12-2011, 16:21
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

CITAT (Markus_H @ 28-12-2011, 23:46) *
          Nu har ju andra svarat utförligt en PC tablet är helt enkelt surfplatta på engelska.
          Android är operativsystemet. Fördelen med Android som jag tror utvecklades av Google för smartphones är att det finns hur många som helt som utvecklar program. Ipad kan bara använda appar (program) som är godkända och distribueras av Apples.
          Jag köpte en rel billig surfplatta som inte har plats för SIM-kort, så det går inte att ringa med den. Annars kan an oftast sticka in ett comviq kontant eller annat telefonkort om man vill ringa elelr surfa på 3G-nätet. Jag tänker inte surfa över allt utan vill ha en billig ersättare som är mindre än en laptop så man kan surfa när man reser där det finns fria nätverk eller jobba på den (anteckna, läsa mm).

Aha då vet jag vad Android är också.
          Jag vill också ha en liten lätthanterlig sak som jag kan ta med till stugan.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-12-2011, 16:26
          Länk hit: #53

Gäster

CITAT (gnon49 @ 29-12-2011, 15:40) *
          Inte är det ute att läsa riktiga böcker. Kommer nog aldrig att bli. Att ta fram en bok ur bokhyllan är för mig det bästa sättet att läsa. En bokhylla full med böcker är som en magnet för mig. Särskilt om det inte är min egen bokhylla. Men det är riktiga dammsamlare. Prosit.

Jaa...du har nog rätt - böcker har ett evigt liv och trender är snabbt förbrukade. Jag förstår om man pga av sjukdom eller annat behöver tekniska hjälpmedel, böcker är tunga, men i övrigt skulle jag aldrig ersätta en bok med något annat.

Dammet hör till smile.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 29-12-2011, 16:31
          Länk hit: #54

Gäster

Inte vill jag ersätta riktiga böcker med annat men som resande med bagage så finns det lösningar för lättare alternativ. ....... tummenupp.gif Hellre då att köpa något i bokform från mina resmål ...... smiley_small_hug.gif

Citera
          caprifol
          Inlägg 29-12-2011, 17:56
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 29-12-2011, 16:26) *
          Jaa...du har nog rätt - böcker har ett evigt liv och trender är snabbt förbrukade. Jag förstår om man pga av sjukdom eller annat behöver tekniska hjälpmedel, böcker är tunga, men i övrigt skulle jag aldrig ersätta en bok med något annat.

Dammet hör till smile.gif

Men -hallå - det ena utesluter väl inte det andra! Även jag älskar böcker och har massor. Jag har nu oftast två böcker på gång - en inbunden hemma och en pocket i jobbväskan! Är med i Akademibokhandelns bokcirkel och kan byta obegränsat till härliga nyutkomna böcker, men de är för tunga att släpa på! Ser också fram emot att inte behöva jaga en ny pocketbok så fort jag avslutat en. Tänk er "paniken" på pendeltåget när man avslutat sin bok och har 4-5 stationer kvar!
          PS. Det blev fel - inte meningen att citera just Gunilla T. DS

Redigerat av caprifol: 29-12-2011, 17:59

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-12-2011, 18:39
          Länk hit: #56

Gäster

Ingen fara biggrin.gif förstår hur du menar...

Citera
          gnon49
          Inlägg 29-12-2011, 22:30
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nej det ena utesluter ju inte det andra. Men själv så läser jag bara "inom hemmets väggar" och då trivs jag bäst med en "riktig" bok och min väl insuttna soffa. smile.gif

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          caprifol
          Inlägg 30-12-2011, 11:33
          Länk hit: #58

Medlem

Nu har jag beställt en Kindle Wi-Fi till det facila priset av 1180 kr inkl frakt. Detta är tydligen en produkt som man "ska" beställa över nätet för utbudet i butikerna är inte särskilt stort. (På Teknikmagasinet sa de: "det är nästan bara gamla personer som använder dessa!!"). De recensioner jag läst är enbart positiva. Någon undrade om batteritid: 2-3 veckor m Wi-Fi bortkopplad och ca 1 v med Wi-Fi inkopplad. Vikten - under 200 g - spelade också roll i valet liksom leverantören: Amazon. Eftersom flera var intresserade användarsynpunkter återkommer jag längre fram med mina synpunkter.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-12-2011, 12:10
          Länk hit: #59

Gäster

Det är väl inte meningen att kassera sina älskade böcker för att det finns andra hjälpmedel att kunna läsa dem, men för utrymmesskäl när man reser så kanske man inte vill packa ner böcker för viktens skull och jag är pedant med mina riktiga böcker så vill inte ha dem tillknölade ....... tummenupp.gif

Det ena ska ju inte utesluta det andra, men nu var ju diskussionen om dessa "läsplattor" av olika sorter, men jag känner inte till alla olika sorter av dem så jag har hållit mig till det som jag kommer att använda mig av... kompiskram.gif

Citera
          blomkronan
          Inlägg 04-01-2012, 17:32
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Markus_H @ 28-12-2011, 23:46) *
          Nu har ju andra svarat utförligt en PC tablet är helt enkelt surfplatta på engelska.
          Android är operativsystemet. Fördelen med Android som jag tror utvecklades av Google för smartphones är att det finns hur många som helt som utvecklar program. Ipad kan bara använda appar (program) som är godkända och distribueras av Apples.
          Jag köpte en rel billig surfplatta som inte har plats för SIM-kort, så det går inte att ringa med den. Annars kan an oftast sticka in ett comviq kontant eller annat telefonkort om man vill ringa elelr surfa på 3G-nätet. Jag tänker inte surfa över allt utan vill ha en billig ersättare som är mindre än en laptop så man kan surfa när man reser där det finns fria nätverk eller jobba på den (anteckna, läsa mm).

Marcus har du fått din platta nu? Jag är nyfiken på hur billig var den? Jag har googlat runt men jag hittar inga priser på den!
          hur snabb är den? Jag har läst att samsungs surfplatta/läsplatta galexy ska vara den "bästa" Men det kanske inte alltid är det "bästa" man söker, många gånger kan ju den som är "bra" räcka smile.gif.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon