Sidor: 1, 2
caprifol
Jag läser väldigt mycket och har alltid sagt att ingenting går upp mot att bläddra i en bok, att det är jobbigt att läsa på en skärm o s v. Men nu funderar jag på att köpa en läsplatta. Orsaken är att jag alltid går och kånkar på en bok, eftersom jag läser på tåget in till jobbet. Då jag samtidigt kombinerar jobbresan med en promenad får det inte vara en alltför tung bok, så det blir mycket pocket. Och där har de ju förminskat typsnittet så in i norden under senare år...!

Att köpa plattan är ju ingen större kostnad men att ladda ned böcker verkar kosta en hel del (jfr med att köpa pocket). Man kan väl knappast lämna dem vidare till andra läsare heller? Jag vet att man kan låna e-böcker på biblioteket också men har ingen aning om utbudet.

Någon som använder läsplatta?
Anki på Öland
Min dotter har just fått en i julklapp tillsammans med en innestående bok. Den hade varit enkel att ladda hem och bekvämt att läsa på plattan, inte som på en datorskärm och inget scrollande eller så. Hon hade önskat en för att en jobbarkompis varit så nöjd med sin. Enkelt att låna böckerna på bibliotek och dom kommer ut samtidigt med pappersboken och ännu så länge helt gratis.
Margith
Min man köpte en för en månad sen eller så. Till mig. Han läser inte böcker. Jag har inte fått låna den ännu! Så jag har ingen egen erfarenhet hur det är att läsa på dem smile.gif Min man tycker iaf att den är helt suverän.
Han har köpt några böcker. Om man kan tänka sig att läsa böcker när de kommer ut i pocket, brukar priset på en e-bok ligga på ungefär samma nivå. De nya böckerna kostar däremot ungefär lika mycket som en nyutgiven bok i bokhandeln.
Biblioteket har massor av böcker! Gå in på ditt bibliotek på nätet och kolla vad de har. Jag kollade lite snabbt här hos mig. Under skönlitteratur fanns det 1867 böcker.
Jag vet inte vad du är intresserad av att läsa, men det retar mig lite att den mest utlånade e-boken på mitt bibliotek var Brobyggarna... den köpte jag dyrt i bokhandeln strax före jul.
Igår beställde jag en egen läsplatta yes.gif
RibesRubusVitis
Tänk bara på att biblioteken snart kan komma att stoppa utlåningen. Även om det är gratis för låntagaren så kostar det biblioteket 20 kronor varje gång e-boken lånas. Snart finns inga pengar kvar att köpa in böcker...
Piccante
Jag väntar på min Google PC Tablet med Android. Ska både kunna surfa och använda den som läsplatta. ska testa e-böcker när jag fått hem den.
caprifol
Tack för svar! Bara positiva kommentarer - det avgör saken. Nu beställer jag en. Ser fram mot att minska vikten i jobbväskan!
RibesRubusVitis
Tyckte du verkligen att min var positiv? (Lät väl mest sur och gnällig…) Men det finns väldiga mängder fri litteratur på nätet, särskilt äldre böcker på:
http://www.gutenberg.org/
eller andra gratisböcker (piratkopior?) på
http://search.4shared.com/
och en hel del svenska eller nordiska på
http://runeberg.org/
blomkronan
Jag är oxå väldigt sugen på en läsplatta. men för att kunna samla allt där... kalendern, mailen, surfa, anteckningar och så klart läsa böcker på smile.gif. Jag tycker min mobil räcker inte till då det gäller kalendern och anteckningar, så liten text och fullkomligt omöjlig att skriva på!!!

Ni som skaffar läsplatta får gärna tipsa vidare här om vilka ni har och vad ni tycker om dom smile.gif
caprifol
CITAT (RibesRubusVitis @ 27-12-2011, 18:49) *
Tyckte du verkligen att min var positiv? (Lät väl mest sur och gnällig…) Men det finns väldiga mängder fri litteratur på nätet, särskilt äldre böcker på:
http://www.gutenberg.org/
eller andra gratisböcker (piratkopior?) på
http://search.4shared.com/
och en hel del svenska eller nordiska på
http://runeberg.org/

Inte negativ vad gäller läsplattan i alla fall! Tack för länkarna!
Bettis
Jag fick en i julklapp men tyvärr har jag inte haft tid att komma igång ännu, återkommer när jag har satt mig ner och tittat över hur den fungerar.
ninnisky
CITAT (Markus_H @ 27-12-2011, 16:22) *
Jag väntar på min Google PC Tablet med Android. Ska både kunna surfa och använda den som läsplatta. ska testa e-böcker när jag fått hem den.

Är din på gång efter nyårshelgen?? Har också beställt men från USA!
Alba
Markus skriver " Google PC Tablet med Android" - men vad innebär det.

Ni som kan lite mer än vi okunniga (kanske vi innebär bara jag - andra kanske kan giggle.gif ) beskriv gärna lite mer vad det innebär.

Sen en fråga: saknar man inte att kunna skriva om man surfar med läsplatta ?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Alba @ 28-12-2011, 09:57) *

Ni som kan lite mer än vi okunniga (kanske vi innebär bara jag - andra kanske kan giggle.gif ) beskriv gärna lite mer vad det innebär.

Jag är också okunnig men nyfiken.

Om ni också kan surfa med läsplattan, vad kostar det då att surfa?

Jag kan ju inte längre hålla i en bok p.g.a. trasiga axlar, då kanske vore det något.

Elisabeth
ninnisky
Den PC Tablet Android jag har beställt är i princip en liten datorskärm med läsmöjligheter, telefon och surf.

Att jag valt att beställa min från USA beror i första hand på att jag vill ha den senaste och har möjlighet genom vänner att göra det!
För er andra kolla på nätet, t ex I-net. Det går inte att enkelt rekommendera - var och en måste se vad man vill ha och kan joba med !
gnon49
En surfplatta låter intressant men bara om jag kan använda den till mitt befintliga abonnemang. Sedan har väl inte surfplattorna, än så länge, blivit den succe man hoppats på. I jämförelse med en laptop har dom väl bara det behändiga formatet till sin fördel. Men tekniken går ju framåt så dom kanske blir ett alternativ till laptopen vad det lider.
Ugglemormor
Jag väntar på min iPad 3 fr. Apple, den nya som kommer ut nu i februari. De säljer ut den förra modellen just nu men vill ha den nya, så jag väntar hellre .....

Det jag vet att jag surfar på den fritt här hemma, men i hotell och dyl går det också att surfa med den. Kolla först vad det kostar utomlands.
Det går att köpa ett månadskort till den för enbart surf om man inte har trådlöst hemma till andra datorer. Har inte kollat priser pga att jag fick nu en iPhone som ska i gång först.

Har en äldre model av apples iPad som min väninna laddade fullt med böcker åt mig i höstas, så ska lyssna igenom dem när jag kommer därtill. ... tummenupp.gif
Ska kolla sedan min lokala bibliotek om fler böcker när jag ska ut och resa igen ...... tummenupp.gif men visst är de bra att ha med sig än en bärbar PC.
Alba
Ja då får jag väl komma med nästa dumma fråga - är det skillnad på Android och Ipad ?

Jag tycker det här är en djungel och jag har svårt att få grepp om det hela.
Jag hade tänkt köpa en mini PC men funderar nu om läsplattan är ett alternativ.
Anma
CITAT (Alba @ 28-12-2011, 14:25) *
Ja då får jag väl komma med nästa dumma fråga - är det skillnad på Android och Ipad ?

I min värld är apples grejer en statuspryl som kostar därefter. (ipad är apples). Inte ett dugg bättre än android, tvärtom. En massa som kostar extra som är gratis till android (tex spel och sånt, även om android också har betalspel)

Android prylar är lika bra, billigare och dessutom finns en miljard fler gratisappar till både telefon, dator och surfplattor. Och flera olika tillverkare att välja emellan. Med Apples iTunes finns bara Apple.
Ska man ha en surfplatta i första hand för att läsa böcker finns det massor med billiga och bra i en massa olika prisklasser.
En iPad är lika dyr oavsett vad du ska ha den till.

Jag har en Creative ziio 7 surfplatta med android. Man kan komma över en ny sådan på tradera för en tusing eller så.
Finns massor med andra märken på tradera för en billig peng.

Alltså, apples operstiv heter iTunes och finns bara i appleprylar.
Android är gooles (har jag för mig) och finns i massa olika märken, samsung, ericsson mfl.
Nokia har ett eget system som heter symbian.
iTunes, android och symbian är alla olika system för samma sak. Då android är störst är det också billigast för konsumenten att ha och finns mer att välja emellan. Jämför PC och apple datorer.
*Stintan*
CITAT (Alba @ 28-12-2011, 14:25) *

Android är väl ett operatrivsystem i en surfplatta, Ipad (Apple) har ett annat, IOS.

Rätta mig om jag har fel.
Anma
Största skillnaden mellan minipc och surfplatta är att på minipc har du ett riktigt tangentbord, medan på surfplatta är det touchcreen, precis som på många smartphones (tex samsung galaxy s).
Jag skulle välja läsplatta om jag hade en annan dator som jag satt vid mest och ska bara ha en komplement på resor och så.

CITAT (*Stintan* @ 28-12-2011, 14:49) *
Android är väl ett operatrivsystem i en surfplatta, Ipad (Apple) har ett annat.

Rätta mig om jag har fel.

Ja, så enkelt kan man också uttrycka det! biggrin.gif
Med tillägget att det gäller även telefoner och datorer.
skånepåg
För att snurra till tråden mer med allt, vad är så fel med att läsa i mobilen?
Enklare med en läsplatta kanske men du har de samma funktionerna där om inte mer, är texten för liten så zooma tongue.gif
Anma
CITAT (skånepåg @ 28-12-2011, 15:02) *
För att snurra till tråden mer med allt, vad är så fel med att läsa i mobilen?
Enklare med en läsplatta kanske men du har de samma funktionerna där om inte mer, är texten för liten så zooma tongue.gif

Mobilen har för liten skärm för att kunna läsa böcker. Man måste scrolla flera gånger för varje rad, i alla fall om man inte har 100% syn. Funkar att läsa tidningar och kortare texter men inte böcker.
Gossen Ruda
Varför inte en griffeltavla? Läs- och skrivplatta av gammal god årgång. Strömsnål. biggrin.gif Skämt åsido, jag föredrar faktiskt riktiga böcker. En bok kan man plocka fram ur bokhyllan när som helst och kolla något speciellt. En fråga till expertisen, går det att koppla plattan till en skrivare eller är det bara läsning som gäller?

skånepåg
Man kan zooma ^^ Kan man på vanliga datorer med eller bara höja teckensnittet tongue.gif
Carl

Surfplatta verkar för mig helt onödig. Hur lång batteritid har man på en surfplatta? Kan man inte ladda ner böcker till en vanlig pc?
*Stintan*
CITAT (skånepåg @ 28-12-2011, 15:42) *
Man kan zooma ^^ Kan man på vanliga datorer med eller bara höja teckensnittet tongue.gif

Ja men då får man ju scrolla ännu mer på en telefon så det lär inte bli mycket sammanhang i den texten.
skånepåg
Så jätte mycket scrollande blir det inte man läser ju en rad sen går ner kanske =)
Man scrollar ju massor på datorn med annars, jag har en jäkla massa böcker men så värst omständigt tycker jag det inte är tongue.gif
Alba
CITAT (Anma @ 28-12-2011, 14:53) *
Största skillnaden mellan minipc och surfplatta är att på minipc har du ett riktigt tangentbord, medan på surfplatta är det touchcreen, precis som på många smartphones (tex samsung galaxy s).
Jag skulle välja läsplatta om jag hade en annan dator som jag satt vid mest och ska bara ha en komplement på resor och så.
Ja, så enkelt kan man också uttrycka det! biggrin.gif
Med tillägget att det gäller även telefoner och datorer.

Man kan alltså inte skriva text med surfplattan......eller crying.gif
caprifol
CITAT (Carl @ 28-12-2011, 15:49) *
Surfplatta verkar för mig helt onödig. Hur lång batteritid har man på en surfplatta? Kan man inte ladda ner böcker till en vanlig pc?

Lite jobbigt att bära med sig bara...

Roligt att det kommer så många synpunkter och kommentarer - men innan jag blir helt förvirrad:
pratar vi inte om olika saker? Är läsplatta och surfplatta verkligen samma sak? Ugglemormor bl a skriver om iPad - är inte det en handdator som är mycket mer än en läsplatta?
Rihane
CITAT (Alba @ 28-12-2011, 16:05) *
Man kan alltså inte skriva text med surfplattan......eller crying.gif

Jo, i touchscreenen ingår ett virtuellt tangentbord som du trycker på.
Anma
Till höger kan man se hur en virtuell touchscreen tagnentbord kan se ut.

CITAT (skånepåg @ 28-12-2011, 16:03) *
Så jätte mycket scrollande blir det inte man läser ju en rad sen går ner kanske =)
Man scrollar ju massor på datorn med annars, jag har en jäkla massa böcker men så värst omständigt tycker jag det inte är tongue.gif

Med en surfplatta kan du läsa en hel sida, precis som med en bok, innan du scrollar (vänder blad). I en telefon får man crolla för varje rad, minst.
Men nog om det.
Alba
CITAT (Rihane @ 28-12-2011, 16:08) *
Jo, i touchscreenen ingår ett virtuellt tangentbord som du trycker på.

Aha det är så. Tack för ditt svar.

Tack för era svar. Nu känner jag mig klokare ...........liiite i alla fall. g.gif
Rihane
CITAT (Alba @ 28-12-2011, 16:19) *
Aha det är så. Tack för ditt svar.

Tack för era svar. Nu känner jag mig klokare ...........liiite i alla fall. g.gif

En brasklapp för att jag inte vet om det är så på alla läsplattor, men är det en surfplatta så är ju det en förutsättning för att kunna surfa, att kunna skriva in text.

Gå in på en större kedja och tryck dig fram det är hur kul som helst...Har tillbringat en timme med familjen på Mediamarkt bara med att vara bland dom olika surfplattorna. Man bläddrar med att svänga till med fingret åt det håll man vill bläddra.

Är det någon som har koll på hur dom strålar? Dom är som gjorda att hamna alltför nära kroppen. Har en stationär dator för att undvika oskicket att ha en bärbar i knät.
Gossen Ruda
Hur är det med utskrifter?
Anma
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2011, 16:39) *

Ingen aning. Vet att vår grej har minneskort, den kan man spara grejer på och skriva ut på annat håll om det inte går från plattan direkt.
gnon49
Och att inte förglömma. Bakom varje teknisk pryl vi bara måste ha för att den/det är det senaste, så är ett litet barn utnyttjat någonstans i kedjan. Ja, jag vet att ni vet och att det låter negativt, men sån är jag. Ibland. F-låt.
Alba
CITAT (Rihane @ 28-12-2011, 16:39) *
En brasklapp för att jag inte vet om det är så på alla läsplattor, men är det en surfplatta så är ju det en förutsättning för att kunna surfa, att kunna skriva in text.

Gå in på en större kedja och tryck dig fram det är hur kul som helst...Har tillbringat en timme med familjen på Mediamarkt bara med att vara bland dom olika surfplattorna. Man bläddrar med att svänga till med fingret åt det håll man vill bläddra.
Är det någon som har koll på hur dom strålar? Dom är som gjorda att hamna alltför nära kroppen. Har en stationär dator för att undvika oskicket att ha en bärbar i knät.

Jag vill absolut testa innan jag köper så jag ska gå till en kedja och leka.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2011, 16:39) *

Halaj!

Blir svårt. Ipad har en kontakt. Laddsladden. Ingen USB. m.a.o. ingen mus, inget tangentbord, ingen extern hårddisk. Inte heller kan du stoppa in ett Sdkort så du kan titta på foton. Likt Iphone och Ipod kan du inte heller byta batteri i den.
Den är till för att titta på filmer, läsa text och surfa med. That’s it.
Personligen har jag svårt att fatta hur en så funktionshandikappad tingest kan ha blivit så upphaussad.

//T
Anma
CITAT (Tapio @ 28-12-2011, 19:40) *
Halaj!

Blir svårt. Ipad har en kontakt. Laddsladden. Ingen USB. m.a.o. ingen mus, inget tangentbord, ingen extern hårddisk. Inte heller kan du stoppa in ett Sdkort så du kan titta på foton. Likt Iphone och Ipod kan du inte heller byta batteri i den.
Den är till för att titta på filmer, läsa text och surfa med. That’s it.
Personligen har jag svårt att fatta hur en så funktionshandikappad tingest kan ha blivit så upphaussad.

//T

En Ziio kan man fota med och den har minneskort, ett mini, men en sån kan man ju ha i många datorer också och spara bilder på. Bland annat. Man kan titta på film också. Det har vi gjort. smile.gif
Piccante
CITAT (Alba @ 28-12-2011, 09:57) *

Nu har ju andra svarat utförligt en PC tablet är helt enkelt surfplatta på engelska.
Android är operativsystemet. Fördelen med Android som jag tror utvecklades av Google för smartphones är att det finns hur många som helt som utvecklar program. Ipad kan bara använda appar (program) som är godkända och distribueras av Apples.
Jag köpte en rel billig surfplatta som inte har plats för SIM-kort, så det går inte att ringa med den. Annars kan an oftast sticka in ett comviq kontant eller annat telefonkort om man vill ringa elelr surfa på 3G-nätet. Jag tänker inte surfa över allt utan vill ha en billig ersättare som är mindre än en laptop så man kan surfa när man reser där det finns fria nätverk eller jobba på den (anteckna, läsa mm).
caprifol
Och jag tror alltså fortfarande att det är skillnad på läsplatta - även kallad e-bokläsare - och surfplatta, men ska kolla lite närmare idag om vansinnet inne i city har lättat något... Vilken trängsel!
Jag är ute efter en enkel men bra läsare - har såväl iPhone som laptop och behöver inte surffunktion.
ingrids
Jag tror en stor skillnad är att en läsplatta kan man sitta i fullt solsken och läsa - skärmen bygger på annan teknik. En läsplatta har också superlång batteritid jämfört med en surfplatta - mycket mer som att ha med sig en bok med andra ord.
herkules
CITAT (gnon49 @ 28-12-2011, 18:11) *
Och att inte förglömma. Bakom varje teknisk pryl vi bara måste ha för att den/det är det senaste, så är ett litet barn utnyttjat någonstans i kedjan. Ja, jag vet att ni vet och att det låter negativt, men sån är jag. Ibland. F-låt.

tummenupp.gif
Anma
CITAT (ingrids @ 29-12-2011, 09:57) *
Jag tror en stor skillnad är att en läsplatta kan man sitta i fullt solsken och läsa - skärmen bygger på annan teknik. En läsplatta har också superlång batteritid jämfört med en surfplatta - mycket mer som att ha med sig en bok med andra ord.

Ja, ska man enbart läsa böcker och inte ha ett komplement till datorn så är läsplatta att föredra. Den drar till exempel bara ström när man bläddrar och har en grå bakgrund som ska vara behaglig för ögonen.
Ugglemormor
Den plattan jag menar är ju Apples nyaste Ipad som kommer ut nästa år. De har förbättrat den rätt så regält och du har minst 10t att kunna göra vad du vill på den med en laddning ..... thumbdown.gif
Det finns som en extra tillbehör att köpa en enkel tangentbord om man nu tycker att den som finns på den är för liten.
Sedan är det ju frågan om vad/vilka finesser man söker efter och vad man har råd till......det går ju så snabbt med utvecklingen att de som byter ofta säjer sina använda billigt och det är ingen dun affär heller för de går ju använda fortfarande....... tummenupp.gif
Den "gamla" Apples iPad kostar fr. 3 000, vet inte vad den nya kommer att landa på. ...... confused.gif
Tycker att iPhonen fyller många finesser men om man vill surfa/spela/läsa så får man nog ha "hökögon", texten blir för liten och att behöva i ett förstora/förminska det blir endast bökigt ...... blink.gif
*Stintan*
CITAT (Ugglemormor @ 29-12-2011, 11:51) *
Den plattan jag menar är ju Apples nyaste Ipad som kommer ut nästa år. De har förbättrat den rätt så regält och du har minst 10t att kunna göra vad du vill på den med en laddning ..... thumbdown.gif
Det finns som en extra tillbehör att köpa en enkel tangentbord om man nu tycker att den som finns på den är för liten.
Sedan är det ju frågan om vad/vilka finesser man söker efter och vad man har råd till......det går ju så snabbt med utvecklingen att de som byter ofta säjer sina använda billigt och det är ingen dun affär heller för de går ju använda fortfarande....... tummenupp.gif
Den "gamla" Apples iPad kostar fr. 3 000, vet inte vad den nya kommer att landa på. ...... confused.gif
Tycker att iPhonen fyller många finesser men om man vill surfa/spela/läsa så får man nog ha "hökögon", texten blir för liten och att behöva i ett förstora/förminska det blir endast bökigt ...... blink.gif

TS har ju sagt vad hon vill ha läsplattan till och då är knappast den Ipad du pratar om intressant.
Gunilla T
Jag är nog hopplöst föråldrad...kanske?...men jag bara älskar böcker.

Tänk så vackert med rum där väggarna täcks av bokhyllor fyllda med spännande böcker yes.gif

Ugglemormor
Här har du en till som älskar böcker, Gunilla T,
Har samlat på mig massor av böcker på våra resor som man kan ta och läsa om o om igen. Trots att maken knorrar så de stannar i sina hyllor. ........ tummenupp.gif
Brukar köpa med bocket på flygplatser att läsa, men böcker väger ju en hel del om man är borta längre, så därför ser jag mig om en komplement (iPad, apple) för att kunna packa lätt samt att samla/ta bilder för det verkar vara förlegat att resa med en kamera nuförtiden......... crazy.gif
Det hamnar ändå lokala böcker med mig vid hemresan ........ naughty.gif
ninnisky
CITAT (Gunilla T @ 29-12-2011, 12:26) *
Jag är nog hopplöst föråldrad...kanske?...men jag bara älskar böcker.

Tänk så vackert med rum där väggarna täcks av bokhyllor fyllda med spännande böcker yes.gif

Äger tre sådana rum just nu - försöker få ner det till två!! Men jultomten ville inte utan han bidrog med 5 nya istället!
Gunilla T
CITAT (ninnisky @ 29-12-2011, 14:12) *
Äger tre sådana rum just nu - försöker få ner det till två!! Men jultomten ville inte utan han bidrog med 5 nya istället!

Trevligt ! Men inte kan du väl kasta böcker ???? Själv har jag möblerat om i en stor hall och fick plats med två nya bokhyllor så nu är det bara att fylla på igen biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon