| |
SOF's fågelräkning 2012, vinterfåglar inpå knuten, Helgen 27 januari till 30 januari 2012 |
|
|
|
|
01-02-2012, 09:16
|

Medlem
Antal inlägg: 652
Medlem nr: 54 122

|
CITAT (Flemming @ 30-01-2012, 21:07)  Var inte ledsen Gröna Mormor,du är en av dom få som har sett en Järnsparv. Endast 66 st rapporterade och då hamnar den nästsist på listan. Ja, jag är jätteglad för den. Hoppas den får en partner till våren så att den stannar.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 15:46
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Wilmer @ 01-02-2012, 13:51)  Fågelvägen, det är du som har koltrastarna! Aha.. En-talltitefrågan har jag löst genom att lyssna på dem. Mina säger DääääDääääDäääää väldigt surt när man stör dem. Kollade i fågelboken, de är Talltitor. (jag får kolla varje gång för jag glömmer mellan varven). Tyckte jag såg bofink i går, är inte det tidigt? Oj, är det talltitorna? De brukar sitta kvar i trädet och klaga så när jag fyller på solrosfrö. Gör entitorna inte alls på det viset? I såna fall rapporterade jag fel
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 21:11
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Vanligen är koltrastarna svårräknade, utspridda i alla buskage runt hela tomten. Nu hade de radat upp sig, alla 9, i en liten rönn för att underlätta räknandet. Våra två hackspettar arbetar för den allmänna trevnaden. De sitter obekvämt klängande på talgbollshållarna och pickar hela dagarna på talgbollarna. Smulorna faller ner till koltrastarna och pilfinkarna. Mesarna, som är ganska få i år, äter talgbollar när de kommer åt dem. De övriga äter mest frön. Ostsmulor är också populära!
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 21:33
|

Medlem
Antal inlägg: 10 733
Medlem nr: 2 529

|
CITAT (Huggorm @ 01-02-2012, 15:46)  Oj, är det talltitorna? De brukar sitta kvar i trädet och klaga så när jag fyller på solrosfrö. Gör entitorna inte alls på det viset? I såna fall rapporterade jag fel  Måste kolla... Talltita, ti-ti tääh tääh.... Jag gjorde fel första året också tills min kusin ornitologen förklarade att det gick lätt att höra skillnad!
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
01-02-2012, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 775
Medlem nr: 38 520

|
http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/entita.html Ljud och info - Entita http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/talltita.htmlLjud och info - Talltita omk: Hur går det med sångfåglarna ? Körde förbi några åkrar häromdagen,på den ena sidan var det knökfullt med råkor och kajor medan den andra åkern var "översvämmad av gäss. Min kollega tyckte det kändes precis som om han var med i filmen Fåglarna... Wilmer: Idag 1/2-2012 har det rapporterats et 30-tal bofink,så den är inte helt ensam http://www.artportalen.se/birds/default.asp"men färre nu än andra år" Det har jag läst på flera nätsidor,kanske dom två senaste vintrarna har skattat beståndet rejält... Har jag missat någon fråga ? Man skall nog inte skriva när man är trött...
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 18:29
|

Medlem

|
Verkar inte vara många här på odla.nu som räknar fåglar...
Hoppas det är fler som matar dom stackarna...
--------------------
Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden. Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige. Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 18:38
|

Medlem
Antal inlägg: 2 685
Medlem nr: 20 750

|
Jag glömde räkningen, tyvärr  ,men jag har inte glömt matningen. Det går åt massor med jordnötter och annat smaskens för fåglarna.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 22:52
|

Medlem

|
Ingela: Matningen är naturligtvis viktigare än alla fågelräkningar på jorden. Stackarna har knappast någon naturlig föda när det är frost. Äta bör dom annars...
Wilmer:Aktiviteten är låg på dom flesta forum som jag dagligen besöker. Djur,natur,motor och även foto,allt verkar gå på sparlåga,allt sedan hösten 2011. Det var kanske någon form av "boom" förra året och nu har det gått tillbaka till det normala. Vi får väl hjälpas åt att höja farten...
Grönfinkar är extra positiv nu när dom har drabbats av sjukdomen gulknopp. Hoppas dessa får vara friska livet ut... Glöm inte russinen till koltrastarna ! Riven ost är en annan favorit hos dom...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 18:21
|

Medlem

|
Mina koltrastar började äta banan idag,vilket dom troligtvis inte har gjort tidigare. Här far den lilla rödhaken mellan alla kolisarna och det verkar inte bekymra den/dom speciellt mycket...
Hygienen är som vanligt A o O och precis som du skriver,så kan man nog inte göra så mycket mer...
Det där med fågelräkning måste vara svårt ! I morse väcktes jag av 12-14 koltrastar som "käftade" med varandra på min balkong. Tydligen har ryktet spridit sig och nu var här dubbelt så många... Var har dom varit förut och blev dom räknade den dagen ?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 22:34
|

Medlem

|
CITAT (Wilmer @ 05-02-2012, 21:55)  Banan älskar kolisarna! Tror de tryckte i skogen och skrattade åt oss förre helgen, det var samma förra året tycker jag mig minnas? Eller, då var det ju kallt, vad hade de då att skylla på pippisarna? Verkar som om dom ökar med temperaturens nedgång... Lite jobbigt att se dom bråka om vem som har mest rätt att vara här...
--------------------
|
|
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|