|
Snart dags! Är ni med? sof vinterfåglar inpå knuten 2012Ser ut att bli en mild vinter här efter tre kalla och snörika vintrar. Men mycket kan hända! Har noterat hittills i vinter att inga koltrastar finns längre. Jag har investerat i två nya matare, en för havre som annars blev blöt på backen och en för hampafrön med liten öppning (reglerbar). Riktiga hemmagjorda fynd på en julmarknad!
Vad bra att du påminner ! Har det där pappret nånstans, men var ... Tror att dina koltrastar bor hos mig, just nu !
Ja, tycker ni ska få en chans att planera era helger i januari  Men dåså, då vet jag att koltrastarna säkert har det bra!
De som besökt matningen i år är färre än förra året, men det är i sin ordning då det finns mat att hitta för dem utan snö och kyla. I går hade vi sparvhöken på besök, den plockade en krake som flög in i fönstret då den anföll. En koltrasthona har vi sett i dag. Jag har hängt ut hemmaodlad hirs, men den verkar inte vara favoriten på menyn. På julafton hängdes talgen ut, svårt att få tag på som vanligt så vi ransonerar. Den uppskattades av hacke som vanligt.
Putt! Snart dags! I dag var koltrast och rödhake här, förmodligen för det varit kallt ett tag och nu snö. Men i kväll började det töa igen.
zaaritha
14-01-2012, 00:51
Inga koltrastar här, heller!
Nej, de verkar klara sig utan mina äpplen men kommer de dagar det är snö! I allafall en eller två än så länge.
Nu är det snart dags ! Idag hoppade det omkring åtta (!) koltrastar, varav tre honor ! Tydligen har fågelmedia informerat om att jag serverar massor av äpplen och russin ... Fyra nötskrikor håller också till i mitt buskage (vet dock inte skillnaden mellan hona / hane), samt de vanliga vintergästerna, blåmes, talgoxe, nötväcka, gulsparv, grönfink osv. Edit; Korparna hade vårkänslor igår !!! Kloonk ! Kloonk !
Meriona
20-01-2012, 21:23
Jag hade en hackspett på jobbet idag.
Huggorm
20-01-2012, 21:53
Jag har haft en större hackspett på besök också i vinter, den föredrar talgboll men tar jordnötter i nödfall. Vackra och ganska orädda fåglar. Det intressanta är att småfåglarna inte alls är rädd för den på samma vis som för nötskrikorna.
Vet inte om jag sett en större havkspett? Kul att få se en! De äter säkert rätt så samma kost de däringa hackisarna?
Weheee nu är det dags är fröautomaterna laddade???
Meriona
26-01-2012, 22:06
Jag har laddat men tänker inte räkna, inte sitter jag på jobbet en helg bara för den sakens skull.
Du kan räkna i morgon eller på måndag så du kommer inte undan!!!!!!!!!!!!!!!!!
Huggorm
26-01-2012, 22:43
CITAT (Wilmer @ 26-01-2012, 22:02)  Vet inte om jag sett en större havkspett? Kul att få se en! De äter säkert rätt så samma kost de däringa hackisarna?
Weheee nu är det dags är fröautomaterna laddade??? Den större är den vanligaste hackspetten, så har du sett någon har du säkert sett den Skall ladda automaterna i morgon och räkna på lördag eller söndag när så många fåglar som möjligt förstått att det är omladdat. De har en tendens att försvinna om man inte laddar om snabbt efter att det tagit slut
 Jag tänkte på mellanspetten... Eller vad den nu heter som man inte ser som inte är vitryggad... I morgon får det räknas här! Mat de har att väja på ; Talg Talgbollar Äpple Jordnötter Solrosfrön Småfågelfröblandning (tack Ullared) Havre Hirskolvar, egenodlade ej uppskattade...
Meriona
28-01-2012, 13:44
Idag hoppade en liten rödhake omkring på vår asfalterade innergård, vad hoppades han hitta där tro? Annars matade jag änderna i älven, ska jag räkna dem? Trutar, en duva, en kråga och några kajor också...  Vilken tid på dagen är den bästa att räkna? (Vill inte fåglarna ha hirskolvarna kan du ge dem till mina gerbiler Kicki, de älskar hirs)
Bäst är i gryning/morgonen eller skymningen/kvällen sägs det. Här brukar det vara runt 9-10. Klart du kan räkna vid älven, bara du uppger det  Eller innergården! Hirskolvarna kommer nog strax...
Huggorm
28-01-2012, 23:07
CITAT (Wilmer @ 28-01-2012, 22:06)  Bäst är i gryning/morgonen eller skymningen/kvällen sägs det. Här brukar det vara runt 9-10. Det stämmer med mina observationer. Fåglarna är framme och äter frukost så fort det ljusnar, sedan är det ganska lugnt under dagen innan det blir rusning igen någon timme innan det mörknar. Jag vet inte vad de gör mitt på dagen, sitter och smälter maten kanske?
Huggorm
29-01-2012, 15:40
Såja, nu har jag rapporterat. Talrikast var i år domherrarna, som var sammanlagt åtta. Men ett gäng på fem nötskrikor imponerade kanske mer.
Flemming
29-01-2012, 22:23
Blev väldigt tunt... Blåsigt och lite kallt. En rödhake Två Talgoxar och lika många blåmesar. Koltrastarna var desto fler... Över tio och alla dessa ville äta på min balkong (tur man har en granne som har samma intresse)men dom var välkommna. Närmare 1½ kilo russin har dom ätit i helgen (måste ha varit utsvultna) och på det fyra rejäla äpplen. Slutligen toppade dom med 500 gr riven ost... Gråsparvarna och pilfinkarna tjattrade som vanligt i grannens ligusterhäck men annars väldigt tomt idag.
Vilken lyxkost Flemming!  Klart de kommer till dig.. Här är det ingen rusning i år, eller det är det, men inte så många sorter. Blåmesarna är så många att det är svårt att räkna.. Jag har flera matplatser, räknar vi huvudmatningen. Huggorm, domherrarna hör vi bara i år! Min rapport för i år; Blåmes 17 Pilfink 5 Nötväcka 2 Koltrast 2 Grönfink 3 Grönsiska 5 Skata 1 Svartmes 2 Nötskrika 2 Talltita 2 Talgoxe 4 Saknar många sorter som kommer då och då bara. Talgoxarna brukar vara betydligt fler, det vaerkar vara några enstaka par av varje sort som kommer fram i år.
Flemming
29-01-2012, 23:03
Tack Wilmer
Tro mig,dom har haft många utgifter,om man tittar på golvet.
Blir till att skrubba när plusgraderna återvänder...
Tror nog att endast en plats skall räknas men va´f*n,så länge fåglarna får mat,då är åtminstone jag nöjd.
Nu är en fågelräkning endast en uppskattning av antalet,för räknar samtliga i en huslänga,då blir det helt tokigt...
I mitt fall blir det också en uppskattning för,dom små kommer in och hämtar mat för att sedan flyga iväg.
När man ser dom i par eller fler,då är man säker men skulle den komma ensam,då kan det vara den samma som tappade maten på väg härifrån...
Trevligt att du har sett grönfinkar för jag har bara haft en endaste och det var i oktober.
Matar du i trädgården eller skogen ?
Tillägg: Texten blev lite konstig,nätet gick ner när jag skulle skicka så detta är en kopia...
Ja, här har vi grönfinkar, men inte så många av dem heller i år.. Eftersom man räknar fre, lö, söndag eller måndag så kan ju fåglarna räknas i hela bygden om de har lust  Många vintrar har vi så många att det blir uppskattning av många sorter.. Nu var det lättare att urskilja de flesta. Inga gulsparvar alls i år, men med tanke på att många lämade säden på åkrarna så kanske de har mat där än?
Huggorm
29-01-2012, 23:30
Hackspetten var framme som vanligt, och blev räknad. Kul fågel, den sitter på grenen och kollar noga omkring, hoppar ett steg närmare och kollar noga igen. Så hoppar den vidare i små steg, innan den slutligen hoppar ner på talgbollen. Väl där tappar den dock all vaksamhet och äter lugnt, nästan utan att se sig omkring.
Flemming
29-01-2012, 23:33
Jaha,inga fler som vill berätta ? Meriona,vill inte gå till jobbet för att räkna men kanske skulle den stackars rödhaken rapporteras och även få sig lite mat... Huggorm,har tydligen lagt beslag på domherrarna... Nåja,det kommer en dag i morgon... Länk till statistiken och lite lustigt blir det allt när man tittar... I mellanskåne ligger kommunen Svalöv och dom har bara haft en (1) fågelräknare... Hoppas han/hon fick med alla pippifåglarna http://www.turgor.se/net_sofnet_vinter_old...Start_stat.aspx
Huggorm
29-01-2012, 23:44
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 23:33)  Huggorm,har tydligen lagt beslag på domherrarna... Verkar nästan så, om man kollar statistiken. Visst finns det många andra som också sett domherre, men jämfört med de flesta andra fåglar verkar jag ha ovanligt många. Är det en fågel som är vanligare i skogen än i staden kanske?
Flemming
29-01-2012, 23:53
CITAT (Huggorm @ 29-01-2012, 23:44)  Verkar nästan så, om man kollar statistiken. Visst finns det många andra som också sett domherre, men jämfört med de flesta andra fåglar verkar jag ha ovanligt många. Är det en fågel som är vanligare i skogen än i staden kanske? Saxat från Wikipedia "Fågeln finns i barr- och blandskog, gärna på fuktig grund med rik undervegetation. Den kan även förekomma i stora parker och trädgårdar. På vintern förekommer den ofta nära bebyggelse" http://sv.wikipedia.org/wiki/Domherre#BiotopDet kan nog stämma för den enda jag har sett under mina 46-levnadsår,stod och glodde ut från en tät undervegetation i bokskogen. Finns dom inte här,då finns dom där... Tack och godnatt
Huggorm
30-01-2012, 00:03
CITAT (Flemming @ 29-01-2012, 23:53)  Saxat från Wikipedia "Fågeln finns i barr- och blandskog, gärna på fuktig grund med rik undervegetation. Den kan även förekomma i stora parker och trädgårdar. På vintern förekommer den ofta nära bebyggelse" http://sv.wikipedia.org/wiki/Domherre#BiotopDet kan nog stämma för den enda jag har sett under mina 46-levnadsår,stod och glodde ut från en tät undervegetation i bokskogen. Finns dom inte här,då finns dom där... Tack och godnatt Menar du att du bara sett en enda domherre i hela ditt liv, trots att du är fågelintresserad? Då måste det ju verkligen vara så att de finns på vissa platser men inte på andra. Här kommer de och går under vintern när man matar, ofta i gäng på 4-5 individer
Gröna mormor
30-01-2012, 09:13
CITAT (Wilmer @ 29-01-2012, 22:43)  Vilken lyxkost Flemming!  Klart de kommer till dig.. Här är det ingen rusning i år, eller det är det, men inte så många sorter. Blåmesarna är så många att det är svårt att räkna.. Jag har flera matplatser, räknar vi huvudmatningen. Huggorm, domherrarna hör vi bara i år! Min rapport för i år; Blåmes 17 Pilfink 5 Nötväcka 2 Koltrast 2 Grönfink 3 Grönsiska 5 Skata 1 Svartmes 2 Nötskrika 2 Talltita 2 Talgoxe 4 Saknar många sorter som kommer då och då bara. Talgoxarna brukar vara betydligt fler, det vaerkar vara några enstaka par av varje sort som kommer fram i år. Oj vilken lyckost du är! Hade du alla dom hos dig under en timme??? Du måtte bo ute på landet. Jag min stackare fick bara ihop 1 Järnsparv 1 Rödhake 2 Blåmesar 2 Talgoxar 3 koltrastar Grönfinkarna höll sig borta under räkningstimmen, men sen kom en hel svärm och höll låda några minuter innan skatorna jagade iväg dom.
Och jag fick: 8 Talgoxe 9 Blåmes 2 Rödhake 17 Sidensvans 2 Entita 2 Korp 2 Tofsmes
Robbanp
30-01-2012, 11:19
Här verkar det inte direkt finnas en massa extrapjoddar på vintern. De talgoxar, blåmesar, koltrastar och pilfinkar som vi ser året runt dominerar. En rödhake, en grönfink, en nötväcka och en domherre (hona) är de enda extra besökare vi haft. Rödhaken verkar trivas för den sitter här nästan var gång man råkar titta ut (så det är kanske mer än en i och för sig).
När det gäller domherrarna är det ovanligt att vi ser dem här. För några år sedan var vi ute i en liten stadsnära skog i krokarna (Åstorp, Skåne). Det var första gången jag sett domherrar någon annanstans än vid vintermatning. Där stötte vi nämligen på en hel flock. De var säkerligen ett 30-tal fåglar.
Mina två rödhakar tycks ha blivit "stationära" först när jag kompletterade frön och talgbollar med en fläsksvål - jösses vilken julafton tänkte rödhakarna och lämnar nu nästan aldrig den allt tunnare svålen...
Jag har faktiskt räknat alla 4 dagarna ! Det har jag inte gjort förr om åren. Fredag och måndag en stund på förmiddagen och lördag och söndag en stund på eftermiddagen. Dessa fick jag ihop:
Hackspett 1 Koltrast 5 (hade 8 st (!) en av dagarna i förra veckan, men nu i helgen "bara" 5 ...) Björktrast 2 Entita 3 (eller om det är talltita ... Nja, det BÖR vara entita !) Blåmes 7 Talgoxe 7 Nötväcka 2 Nötskrika 4 Skata 5 Grönfink 16 (kanske lite lågt uppskattat; jag har en hel flock här !) Domherre 4 Gulsparv 7
Sen hör jag både korp och något slags uggla (?), men de kommer ju inte till fågelbordet direkt ... Jag bor i ganska kargt blandskogslandskap med sjöar och några få, halvt igenväxta, betesytor.
Edit; matar med solrosfrön, hirs, talgbollar, jordnötter, äpplen, päron och russin. Ibland banan. Har både matare och fågelbord, men lägger även ut en hel del direkt på marken/snön inne i ett buskage.
Huggorm
30-01-2012, 21:00
CITAT (omk @ 30-01-2012, 20:38)  Entita 3 (eller om det är talltita ... Nja, det BÖR vara entita !) Jag gissade också på entitor när jag rapporterade, men egentligen har jag ingen aning
Flemming
30-01-2012, 21:07
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 00:03)  Menar du att du bara sett en enda domherre i hela ditt liv, trots att du är fågelintresserad? Då måste det ju verkligen vara så att de finns på vissa platser men inte på andra. Här kommer de och går under vintern när man matar, ofta i gäng på 4-5 individer Huggorm: "i hela ditt liv" nja jag har väl några år till... Intresset för fåglar är inte mer än några årgammalt,så det kan ha passerat en och annan domherre under åren... Jag blir glad för att det fortfarande finns grönfinkar att se och räkna. Hittills närmare 28.000 vilket bådar gott för framtiden. http://www.turgor.se/net_sofnet_vinter_old...ser/TopAll.aspxTrodde dom nästan var utdöda pg.a. Trichomonas gallinae http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Viltsjukdomar1/Gronfinkar/Var inte ledsen Gröna Mormor,du är en av dom få som har sett en Järnsparv. Endast 66 st rapporterade och då hamnar den nästsist på listan. EKLO: Vi kanske får se småttingar till försommaren... Robbanp: "Där stötte vi nämligen på en hel flock. De var säkerligen ett 30-tal fåglar." Jaså ,det är där dom bor... Det var inget vidare väder igår (Skåne) och då blir det inte så många att räkna. Vi har ju haft tur med vädret denna vinter och jag har inte haft speciellt många fåglar innan det blev kallt. Koltrastarna dök upp när tempen gick under nollan... omk: Dom tre "kolisarna" finns säkert här,för dom blir bara fler och fler... Inga kajor och råkor hos dig ? Kul med lite blandat kompott i det svenska landskapet ! Fler som har skådat ?
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 21:00)  Jag gissade också på entitor när jag rapporterade, men egentligen har jag ingen aning  Nä, samma här. Hur fasiken skiljer man dem åt på 6-8-10 meters håll, genom ett fönster, när de sitter i ett snår ? De sitter ju inte stilla heller, de små rackarna !
Flemming
30-01-2012, 21:29
CITAT (Huggorm @ 30-01-2012, 21:00)  Jag gissade också på entitor när jag rapporterade, men egentligen har jag ingen aning  En pdf-fil från Sof http://sofnet.org/apps/file.asp?Path=2&...V4-07,titor.pdfHär ställs frågan som hänvisar till pdf-filen. http://www.sofnet.org/sveriges-ornitologis...m_frm-s1%2F1066Nä,jag har själv ingen aning men det är antingen eller som gäller...
CITAT (Flemming @ 30-01-2012, 21:07)  omk: Dom tre "kolisarna" finns säkert här,för dom blir bara fler och fler... Inga kajor och råkor hos dig ?
Kul med lite blandat kompott i det svenska landskapet ! Inte vid fågelmatningen, men de finns nog i skogen runtom tillsammans med korparna. Inne i samhället, 6 km bort, finns det dock en enorm koloni med kajor ! Otroligt kul, när man är inne i byn vid skymningsdags, att se alla dessa kajor som ska försöka hitta en bra sovplats ! Vilket liv !!  Edit; Flemming, jag tittade på länken. Ser nästan ingen skillnad på de två ens på den sidan ! Jag får helt enkelt be mina titor sjunga, för att kunna skilja dem åt.
Oj, glömde svara på frågan; vi bor i jordbrukslandskap med skogen runt knuten. Många olika fåglar, men färre nu än andra år. De som bodde här innan oss matade fåglar och vi fortsätter, de har säkert lärt sig under åren att här serveras mat. Där jag bodde förut hade vi på slutet regelbundet 6 stora hackspettar, minst, som åt talg. Kul! Även flockar med domherre, de åt av tistlarna på hösten runt knuten.
Skulle gärna få besök av fasan, gråsparv och saknar gulsparvarna!
Fågelvägen
31-01-2012, 22:08
3 ringduvor dök upp precis när jag skulle börja räkna i lördags. De sa inget, men klev omkring en stund och letade solros- och hampfrön på marken. De brukar inte komma hit så tidigt. Övriga: 1 stenknäck (de brukar vara 3) 2 större hackspettar 9 koltrastar 4 domherrar 3 bergfinkar 1 rödhake (har varit här hela vintern) 4 grönsiskor 6 talgoxar 4 blåmesar (de brukar vara ca 10, dvs. ofta fler än talgoxarna) 8 pilfinkar 2 nötväckor 1 skata Det var mycket flera fåglar än vid fågelräkningen i fjol!
Gröna mormor
01-02-2012, 09:16
CITAT (Flemming @ 30-01-2012, 21:07)  Var inte ledsen Gröna Mormor,du är en av dom få som har sett en Järnsparv. Endast 66 st rapporterade och då hamnar den nästsist på listan. Ja, jag är jätteglad för den. Hoppas den får en partner till våren så att den stannar.
Fågelvägen, det är du som har koltrastarna! Aha..
En-talltitefrågan har jag löst genom att lyssna på dem. Mina säger DääääDääääDäääää väldigt surt när man stör dem. Kollade i fågelboken, de är Talltitor. (jag får kolla varje gång för jag glömmer mellan varven).
Tyckte jag såg bofink i går, är inte det tidigt?
Huggorm
01-02-2012, 15:46
CITAT (Wilmer @ 01-02-2012, 13:51)  Fågelvägen, det är du som har koltrastarna! Aha.. En-talltitefrågan har jag löst genom att lyssna på dem. Mina säger DääääDääääDäääää väldigt surt när man stör dem. Kollade i fågelboken, de är Talltitor. (jag får kolla varje gång för jag glömmer mellan varven). Tyckte jag såg bofink i går, är inte det tidigt? Oj, är det talltitorna? De brukar sitta kvar i trädet och klaga så när jag fyller på solrosfrö. Gör entitorna inte alls på det viset? I såna fall rapporterade jag fel
Fågelvägen
01-02-2012, 21:11
Vanligen är koltrastarna svårräknade, utspridda i alla buskage runt hela tomten. Nu hade de radat upp sig, alla 9, i en liten rönn för att underlätta räknandet. Våra två hackspettar arbetar för den allmänna trevnaden. De sitter obekvämt klängande på talgbollshållarna och pickar hela dagarna på talgbollarna. Smulorna faller ner till koltrastarna och pilfinkarna. Mesarna, som är ganska få i år, äter talgbollar när de kommer åt dem. De övriga äter mest frön. Ostsmulor är också populära!
CITAT (Huggorm @ 01-02-2012, 15:46)  Oj, är det talltitorna? De brukar sitta kvar i trädet och klaga så när jag fyller på solrosfrö. Gör entitorna inte alls på det viset? I såna fall rapporterade jag fel  Måste kolla... Talltita, ti-ti tääh tääh.... Jag gjorde fel första året också tills min kusin ornitologen förklarade att det gick lätt att höra skillnad!
Flemming
01-02-2012, 23:37
http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/entita.html Ljud och info - Entita http://www.wildlifegarden.se/fagelsidor/talltita.htmlLjud och info - Talltita omk: Hur går det med sångfåglarna ? Körde förbi några åkrar häromdagen,på den ena sidan var det knökfullt med råkor och kajor medan den andra åkern var "översvämmad av gäss. Min kollega tyckte det kändes precis som om han var med i filmen Fåglarna... Wilmer: Idag 1/2-2012 har det rapporterats et 30-tal bofink,så den är inte helt ensam http://www.artportalen.se/birds/default.asp"men färre nu än andra år" Det har jag läst på flera nätsidor,kanske dom två senaste vintrarna har skattat beståndet rejält... Har jag missat någon fråga ? Man skall nog inte skriva när man är trött...
Flemming
04-02-2012, 18:29
Verkar inte vara många här på odla.nu som räknar fåglar...
Hoppas det är fler som matar dom stackarna...
Ingela i Segersberg
04-02-2012, 18:38
Jag glömde räkningen, tyvärr  ,men jag har inte glömt matningen. Det går åt massor med jordnötter och annat smaskens för fåglarna.
Tycker aktiviteten är låg överhuvudtaget på Odla nuförtiden, det är nog så det är?
NU har det dykt upp pippisar minsann!! 3 koltrastar, 10 grönfinkar, 17 pilfinkar, rödhaken mfl mfl har krupit fram i kylan. Har mosat talgbollar och äpplen åt krakarna.
Flemming
04-02-2012, 22:52
Ingela: Matningen är naturligtvis viktigare än alla fågelräkningar på jorden. Stackarna har knappast någon naturlig föda när det är frost. Äta bör dom annars...
Wilmer:Aktiviteten är låg på dom flesta forum som jag dagligen besöker. Djur,natur,motor och även foto,allt verkar gå på sparlåga,allt sedan hösten 2011. Det var kanske någon form av "boom" förra året och nu har det gått tillbaka till det normala. Vi får väl hjälpas åt att höja farten...
Grönfinkar är extra positiv nu när dom har drabbats av sjukdomen gulknopp. Hoppas dessa får vara friska livet ut... Glöm inte russinen till koltrastarna ! Riven ost är en annan favorit hos dom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|