Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tryckimpregnerat trä i trädgården?
          Cilla
          Inlägg 15-01-2012, 22:52
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Rubecula @ 15-01-2012, 20:50) *
          Ingen som har svar på min fråga? Var får man tag på lärk eller kärnfuru i bra dimensioner och kvalitet lämplig för komposter? Känns lite overkill med altanvirke, men annars får det bli det.

Man får ringa till brädgårdar och man kan skriva till arboristfirmor. Jag hade några favoritinköpsställen förr, men de har lagt ned (t ex Fanérkompaniet och Bogesundssågen Agger/Nyboda). Jag vet inte var du bor, men Sanda såg i Sörmland/Nyköping brukade ha bra virke eller kunna såga upp det man ville ha.

--------------------

Citera
          Gåsis
          Inlägg 16-01-2012, 07:52
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Jag har byggt min kompost av senvuxen gran, virke som används till gärdesgårdar. Det jag använde var dessutom använt till höhässjor och minst 20 år gammalt. Den del som är mot jord brände vi. Stolparna är gjorda av sjunktimmer. Dom verkat hur hårda som helst. Jag har nog haft komposten i ca 10 år och än har den inte murknat. Det här hade ju inte mycket med impregnering att göra...

/Åsa

Citera
          Rubecula
          Inlägg 16-01-2012, 10:49
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 69 998

Tack så mycket för svar, Cilla och Åsa!! Fläta, det är ju ett alternativ förstås. Det är just det där att få tag på materialet när man bara har en vanlig villaträdgård. Senvuxen gran, det är inget man direkt går in på Bauhaus och köper, kanske... smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 10:57
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Rubecula @ 16-01-2012, 10:49) *
          Tack så mycket för svar, Cilla och Åsa!! Fläta, det är ju ett alternativ förstås. Det är just det där att få tag på materialet när man bara har en vanlig villaträdgård. Senvuxen gran, det är inget man direkt går in på Bauhaus och köper, kanske... smile.gif

Det finns ju alltid alternativ om man har kontakter eller gott om tid. Måste man göra något snabbt så har man bara att ta sig till byggvaruhusen och köpa från standardutbudet. Vanliga bräder eller tryck, med deras fördelar resp nackdelar.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          malcolm
          Inlägg 16-01-2012, 11:44
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Ett alternativ kan ju vara att bygga med det lärkträ man får tag i längst ner och sedan bygga vidare med det virke man får tag i.

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-01-2012, 06:08
          Länk hit: #46

Medlem

Ökar man dimensionerna på virket i byggmaterialet så ökar man livslängden i många fler år än vad tryckimpregnering kan göra. Dessutom blir det bättre isolerat och stabilare, och det är något man inte ångrar.

Mullbankens trälådor är t ex alldeles för klena, man får peta ut mullen som ju blir kompakt med tiden. Jag hade hellre velat tjonga in skyffeln utan att behöva akta lådan!

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 17-01-2012, 10:25
          Länk hit: #47

Medlem

Nu vet jag inte vad mullbanken har för bräder men vanligt tryckimpregnerat trallvirke är 95x22 och det håller för en skyffel. Om inte är det dags för utbyte. Trallvirke är fö ett av de mest prisvärda man kan köpa för ofta är det prispress från olika leverantörer förutom att det är gjort av den sämsta kvaliteten. Grenar och andra skador är standard.

--------------------

Citera
          renate
          Inlägg 17-01-2012, 12:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

CITAT (Cilla @ 31-12-2011, 00:59) *
          Jag har kommit att resonera tvärtom. Allt man har i trädgården sprids överallt - så småningom. Antalet gifter i vår vardag har ökat med flera hundra ämnen på bara ett par decennier. Det man har nära och i sitt eget hem och sin egen täppa står för stor del av det man får i sig.

Tryckimpregnerat hör inte hemma i min trädgårdsodling. Istället använder jag vanligt virke som får förmultna och bli en del av jordbäddarna så småningom. Ibland använder jag stamdelar, kubbar, som jag ställer upp, och som sakta förmultnar och får ingå i bäddarna så småningom. Det tar ca 10 år eller mer, och då har jag nytt material och ofta nya idéer för hur bäddarna ska utföras.

Jag håller med dig Cilla,vanligt virke dugar bra det använder jag till mina odlingsbäddar.Det finns i mitt garage så jag slippa att köper.Det blir nya grönsaksland till våren.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Bengalow
          Inlägg 17-01-2012, 13:11
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Om det skall vara så petnoga med att inte släppa ut gifter i trädgården, och då är det fråga om miljondelar av gram pr m³, varför använder ni er inte av ekträ? Det håller många gånger längre än fur och gran t.ex. Lärk? Jaha, är det någon som kan verifiera att detta är mer röttåligt än andra träslag?
          Jag tycker diskussionen om utfällning av gifter ur trä är snedvriden, ungefär som att sluta salta maten, när "experter" påstår att salt är farligt. I salt finns ju också två "farliga" kemikalier - natrium och klor. Det behöver kroppen, liksom koppar, kväve och andra ämnen.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-01-2012, 01:35
          Länk hit: #50

Medlem

Tror man att tryckimpregnering är nyttigt ska man naturligtvis ha det i matodlingarna.
          Och om man tror att man kommer att vilja odla i samma lådor i mer än 10 år så är ek rötbebständigare än andra träslag, och kanske kan kännas lyxigt (lite dyrt är det i inköp).

Om man inte orkar läsa tung forskning som ligger bakom t ex Kemikalieinspektionens skrifter, kan man läsa denna broschyr som handlar om just trädgårdsanvändning av behandlat virke.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-01-2012, 13:04
          Länk hit: #51

Medlem

Nu skall vi inte bli ovänner Cilla, men när man tittar lite mer på Kemi:s alster och framtoning så framträder en bild av säkerhetsnoja. Att bara läsa rakt av ger inga större kunskaper, man måste ifrågasätta och kontrollera och göra avvägningar. Livet är riskfyllt, man kan tom dö av det. Färger får inte innehålla svampmedel. Resultatet blir att färgen möglar och bryts ner i förtid vilket i förlängningen ger röta och kanske skadade hus och höga kostnader. Vilket är bäst?

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-01-2012, 15:49
          Länk hit: #52

Medlem

Om man åker ut i det dagliga livet i trafiken, med samma inställning till risker och farlighet, så hade man helst stannat hemma.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-01-2012, 21:21
          Länk hit: #53

Medlem

Så sade ryssarna mig också om strålning vid de atomdrivna, skadade fyrarna utanför Estlands kust, och jag gick in. Och så sade minröjarna i krigets Kroatien, och jag röjde minor och sprang genom minerade marker när det började skjutas på oss från bergen.

Jag känner mig inte särskilt träffad av påståenden om att vara obenägen till risker.
          Men det ska vara något viktigt för att ta dem. Antingen nödtvunget, som att kunna gå och färdas i trafiken ibland, som att också ta sig ut i storm (jag bor på en ö och har vattnet som färdväg), som att röja minor så att ungarna kan gå till skolan eller fota skador på kärnladdade fyrar och missiler så att de åtgärdas.

Men att hälla, drälla, spruta och använda kemikalier i trädgården för att man inte ids annat eller vill tro som folk gjorde om DDT och rökning på 60-talet (att det måste vara OK för att det fick finnas och säljas) - när trädgården är ett nöje? Näpp. Den spänningen, att prova mer av coctail i mitt eget hem än jag måste, behöver jag inte.

Dessutom läser jag annat och mer än Kemikalieinspektionens broschyrer. Och ju mer man tar del av de många ämnen man exponeras av och utsätter sina och andras barn för, det mesta självförvållat och ganska onödigt och ofta för att man inte haft kunskap - desto viktigare blir det för mig att välja giftfria alternativ.

--------------------

Citera
          Bengalow
          Inlägg 18-01-2012, 22:46
          Länk hit: #54

Medlem

Jaja, någon har ju perspektiv till användningen, verkar det som. Jag varken häller eller dräller med "kemikalier" i trädgården. Med sunt förnuft och lite sans, så kommer man långt, utan att ta med minröjning eller radioaktiva utsläpp i debatten om impregnerat virke. Det är inte frågan om antingen 0 eller 100, det finns många steg däremellan. Blåkorn/konstgödsel är ju i o.f.s. "kemikalier". Bör man inte använda det heller? Naturgödsel innehåller en obestämd mängd kemikalier, bl.a. stora mängder kväve. Hur vet man att man portionerar rätt? Olja för impregnering innehåller lösningsmedel, likaså målarfärg. När polyeten bryts ned, vad sker då? Handskas man måttfullt med tveksamma ämnen, så är risken för förgiftning oerhört liten, så liten att den i praxis är obefintlig.
          Debatten har urartat. Jag tycker det verkar som att skjuta gök med kanon...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-01-2012, 10:30
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Bengalow @ 18-01-2012, 22:46) *
          Jaja, någon har ju perspektiv till användningen, verkar det som. Jag varken häller eller dräller med "kemikalier" i trädgården. Med sunt förnuft och lite sans, så kommer man långt, utan att ta med minröjning eller radioaktiva utsläpp i debatten om impregnerat virke. Det är inte frågan om antingen 0 eller 100, det finns många steg däremellan. Blåkorn/konstgödsel är ju i o.f.s. "kemikalier". Bör man inte använda det heller? Naturgödsel innehåller en obestämd mängd kemikalier, bl.a. stora mängder kväve. Hur vet man att man portionerar rätt? Olja för impregnering innehåller lösningsmedel, likaså målarfärg. När polyeten bryts ned, vad sker då? Handskas man måttfullt med tveksamma ämnen, så är risken för förgiftning oerhört liten, så liten att den i praxis är obefintlig.
          Debatten har urartat. Jag tycker det verkar som att skjuta gök med kanon...

Det vore bra om debatten höll sig lite mer jordnära...

--------------------

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-11-2025, 00:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon