Idag när jag gick mitt i centrum kom en råtta utlufsandes ur en port alldeles bara nån halvmeter ifrån mig. Jag förstod ju direkt på beteendet och utseendet att den inte var frisk, tanten nära mig utbrast också "men oj den såg inte så pigg ut". Jag blev först mest glad över att hon inte blev rädd för den, men ok, det finns mer djurvänner än mig. Råttan lunkade vidare till allén i KUngsgatans mitt och gick runt där en stund precis mitt emot Folkets Hus entré där det stor en hel hög folk. Än mer förstod jag att den inte mådde bra, att gå så nära människor i dagsljus - nä.... Fler än jag stannade upp och följde råttan med blicken, det var jag, damen, två gubbar utanför FH och en kille som stannade sin cykel. Råttan vek av i allén och närmade sig en uppbunden schäfer. Fine - tänkte jag. Ok, då får den en snabb död ändå, den var ju sjuk! UPpenbart sjuk eftersom den gick ända fram till den sittande schäfern, under magen på den och började sniffa runt. Schäfern var lika nyfis, luktade och sniffade och kollade in den här lilla nya saken. Men snart så började vovven tycka att nykomlingen var obehaglig, hoppade åt sidan och började trampa luft. Råttan gick vidare över gatan igen och försvann, vart vet jag inte, troligen är den död nu, så risig såg den ut. Men det var en ganska märkvärdig upplevelse måste jag säga.