|
Meriona
30-12-2011, 23:15
Idag när jag gick mitt i centrum kom en råtta utlufsandes ur en port alldeles bara nån halvmeter ifrån mig. Jag förstod ju direkt på beteendet och utseendet att den inte var frisk, tanten nära mig utbrast också "men oj den såg inte så pigg ut". Jag blev först mest glad över att hon inte blev rädd för den, men ok, det finns mer djurvänner än mig. Råttan lunkade vidare till allén i KUngsgatans mitt och gick runt där en stund precis mitt emot Folkets Hus entré där det stor en hel hög folk. Än mer förstod jag att den inte mådde bra, att gå så nära människor i dagsljus - nä.... Fler än jag stannade upp och följde råttan med blicken, det var jag, damen, två gubbar utanför FH och en kille som stannade sin cykel. Råttan vek av i allén och närmade sig en uppbunden schäfer. Fine - tänkte jag. Ok, då får den en snabb död ändå, den var ju sjuk! UPpenbart sjuk eftersom den gick ända fram till den sittande schäfern, under magen på den och började sniffa runt. Schäfern var lika nyfis, luktade och sniffade och kollade in den här lilla nya saken. Men snart så började vovven tycka att nykomlingen var obehaglig, hoppade åt sidan och började trampa luft. Råttan gick vidare över gatan igen och försvann, vart vet jag inte, troligen är den död nu, så risig såg den ut. Men det var en ganska märkvärdig upplevelse måste jag säga.
Låter ju inte helt friskt det där.... Stackars råtta!
Meriona
30-12-2011, 23:20
Nej den hade nog fått i sig gift gissar jag, för den så inte så gammal ut. Jag som älskar både råttor och schäfrar tyckte ändå att det var ganska sött.
Biggan_
30-12-2011, 23:21
Den kanske hade kalasat på råttgift!
I detta fallet var det väl en naturupplevelse... Stackars råttis, synd att det inte var en Jackrussel den träffade.
Meriona
30-12-2011, 23:23
Helt klart hade ett snabbt bett över nacken varit att föredra. Jag avskyr råttgift.
Ja, uppenbarligen var den självmordsbenägen.  Synd att hunden inte var med på noterna. Skulle varit vår lilla, då hade råttan fått en snabb och smärtfri (?) död...
Meriona, vill du ha nära åttupplevelse så bor det en hos Wriggis! Gör krater i boxen varje dag...
RRRRRåttupplevelse..
OJ ! Helt klart INTE frisk ! Hur yttrar sig råttgift i en råtta ? Jag trodde att de gick undan / gömde sig, för att dö, inte att de vinglade ut i trafiken ! Kanske var den sjuk "på riktigt" ? Lite läskigt, faktiskt !
Huggorm
31-12-2011, 00:55
Den kanske hade pesten
Elisabeth-Västkustkolonisten
31-12-2011, 11:19
Meriona var det en råtta eller en mus? För råttor som går genom stan är ju inte precis det bästa......
Myosotis
31-12-2011, 11:41
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2011, 11:19)  Meriona var det en råtta eller en mus? För råttor som går genom stan är ju inte precis det bästa...... Meriona är råttexpert så om hon säger att det var en råtta så var det en råtta. Tur att inte hunden bet den, oavsett om den var sjuk eller förgiftad kan det inte vara nyttigt att bita en sån råtta. Den som äter upp den kommer säkert att dö, kanske några kråkor.
Huggorm
31-12-2011, 11:52
CITAT (Myosotis @ 31-12-2011, 11:41)  Meriona är råttexpert så om hon säger att det var en råtta så var det en råtta. Tur att inte hunden bet den, oavsett om den var sjuk eller förgiftad kan det inte vara nyttigt att bita en sån råtta. Den som äter upp den kommer säkert att dö, kanske några kråkor.  Och när sedan kråkorna skuttar omkring sjuka så kommer en ormvråk och tar dem. Ormvråken i sin tur blir tagen av en räv och sedan fortsätter det hela näringskedjan upp
Myosotis
31-12-2011, 12:49
CITAT (Huggorm @ 31-12-2011, 11:52)  Och när sedan kråkorna skuttar omkring sjuka så kommer en ormvråk och tar dem. Ormvråken i sin tur blir tagen av en räv och sedan fortsätter det hela näringskedjan upp Ja, jag har funderat mycket på det där. Giftet måste ju rimligtvis bli utspätt efterhand, eller bryts det kanske ner till ofarligare ämnen? Vad händer om man lägger ut en avlivad katt, dör korparna?
Rebecca
31-12-2011, 12:51
Usch så hemskt. Systern har två fina små råttöser som jag fullkomligt fallit för. Fina fina tjejerna! Hoppas råttan du såg dog snabbt och smärtfritt!
Huggorm
31-12-2011, 13:09
CITAT (Myosotis @ 31-12-2011, 12:49)  Ja, jag har funderat mycket på det där. Giftet måste ju rimligtvis bli utspätt efterhand, eller bryts det kanske ner till ofarligare ämnen? Vad händer om man lägger ut en avlivad katt, dör korparna? Det måste ju vara olika på olika gift. Man får väll hoppas att det som används för avlivning av tamdjur neutraliseras snabbt, det injiceras ju så där kan man vara ganska kräsen med vilka egenskaper giftet skall ha. Undrar hur det är med råttgift, det blir ju dumt om ens tamkatt tar en sjuk och lättfångad råtta. Råttgiftsdöden är ju knappt något man önskar sina råttor och absolut inte sin katt.
Myosotis
31-12-2011, 13:18
De påstår ju att råttorna går och gömmer sig så inga katter eller ormvråkar kan ta dem.
Huggorm
31-12-2011, 13:36
Och det stämmer säkert i de flesta fall. Men en och annan staplar nog iväg på villovägar och blir tagen. De söker sig ju till vatten, och det kanske inte finns på någon skyddad plats.
Jag var med en gång och staplade om en massa kubik ved i en källare där de använt råttgift. Råttorna hade gömt sig långt in bland veden, och de såg inte överdrivet fräscha ut när man hittade dem...
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 31-12-2011, 11:19)  Meriona var det en råtta eller en mus? För råttor som går genom stan är ju inte precis det bästa...... När jag bode i centrum hade råttorna gnagt upp plattorna på gångvägarna, klängde i murarna, sprang på bakgården, var och vände i brorsans rör i köket som han höll på att renovera.. Råttor i stan är väl väldigt vanligt? På landet ser jag dem inte förutom i stallet.
Gossen Ruda
31-12-2011, 14:13
I Sverige är råttan urban. Den kan ge sig ut i naturen på sommaren men klarar sig inte där under vintern. Den kan finnas året runt i större huskomplex som bondgårdar men annars är kloaksystemen dess normala habitat. Det finns mer råttor där än innevånare i städerna ovanpå. Vet inte hur råttgiftets verkan kan ses på råttorna men använder man warfarin förblör de innifrån. Man provar dock nu en elmekansk råttfälla. Det är en liten tunnelpassage man sätter upp i kloakerna. När en råtta passerar skjuts en mängd små kolvar ner och mosar råttan. Snabb död. Efter nån minut dras kolvarna upp, råttan spolas bort av kloakvattnet och fällan är redo igen.
ingrid fuxwall
31-12-2011, 16:35
CITAT (Myosotis @ 31-12-2011, 11:41)  Meriona är råttexpert så om hon säger att det var en råtta så var det en råtta. Tur att inte hunden bet den, oavsett om den var sjuk eller förgiftad kan det inte vara nyttigt att bita en sån råtta. Den som äter upp den kommer säkert att dö, kanske några kråkor.  Precis min tanke
Meriona
31-12-2011, 18:48
Det var en brunråtta, under halvåret. Hann inte se om det var en hona eller hane, men troligen en hane eftersom det är unghanarna som flocken skickar fram som provsmakare. Att han fått gift i sig är en ganska stor sannolikhet till eftersom det är precis såhär de uppträder efter warfarin-intag. De tappar all sans och logik, blir helt orädda och avtrubbade, eftersom de förblöder inifrån under hemska smärtor och är så försvagade att de inte kan tänka rationellt. När de sen tappat än mer blod blir de så svaga att de söker upp en skyddad plats för att dö, en hålighet av något slag. Råttgift borde förbjudas, det är sjukt att ta livet av djur på ett så plågsamt sätt.
Huggorm
01-01-2012, 00:25
Råtthagel är fina grejer, pyttesmå hagelpatroner till salongsgevär
Meriona
01-01-2012, 00:52
Ja det är nog en mer smärtfri metod om man bara träffar. Men tyvärr är ju jägare nuförtiden flummiga som fan och gör mer skada än nytta.
Råttor och möss har en väldigt snabb livscykel två år i snitt ! kanske den råttan just haft en hjärnblödning och var helt konfys för råttor och möss dör ofta av inre blödninga när deras tid är ute .Har själv haft både Dansmöss och Hamsteruppfödning .
Elisabeth-Västkustkolonisten
01-01-2012, 10:34
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 00:25)  Råtthagel är fina grejer, pyttesmå hagelpatroner till salongsgevär Och med dessa vill du skjuta i stan????
Myosotis
01-01-2012, 10:48
CITAT (Meriona @ 31-12-2011, 18:48)  ...de förblöder inifrån under hemska smärtor...  Det visste jag inte att det var så plågsamt. Vad hemskt!!! Varför kan de inte avlivas på något humanare sätt? Vad tror du om den fällan som gossen ruda beskrev? Låter inte heller så kul tycker jag? Finns det inget gift som gör att de bara somnar som när man avlivar tamdjur? CITAT (Huggorm @ 31-12-2011, 13:36)  ...Jag var med en gång och staplade om en massa kubik ved i en källare där de använt råttgift. Råttorna hade gömt sig långt in bland veden, och de såg inte överdrivet fräscha ut när man hittade dem... Hemskt i och för sig men ändå intressant! CITAT (Gossen Ruda @ 31-12-2011, 14:13)  I Sverige är råttan urban. Den kan ge sig ut i naturen på sommaren men klarar sig inte där under vintern. Den kan finnas året runt i större huskomplex som bondgårdar men annars är kloaksystemen dess normala habitat... Ja härute i skogen har jag då aldrig sett en råtta. Annars kunde man ju tycka att de skulle dras till hönsmaten. En bekant som bor några kilometer längre bort men i ett mer civiliserat område har stora problem med råttor under hönshuset och inhägnaden. (Och han använder råttgift  jag skulle aldrig våga men hans höns, katter och hund lever än...)
*Stintan*
01-01-2012, 10:59
Jag hade jättestora problem med råttor vid min hönsgård mitt ute på landet. En och annan står jag ut med men är gräsmattan en morgon var svart av stora feta råttor fick jag nog och gjorde mig av med hönsen. Därmed försvann även råttorna från det dukade bordet.
Eftersom jag också hade både hundar och katter ville jag inte lägga ut råttgift. När jag var ung var jag med om att två hundar gick en mycket plågsam och långsam död tillmötes då de fått i sig råttgift.
Myosotis
01-01-2012, 11:02
Hur långt från andra hus, förråd, spannmålsodlingar eller liknande bodde du då?
*Stintan*
01-01-2012, 11:16
CITAT (Myosotis @ 01-01-2012, 11:02)  Hur långt från andra hus, förråd, spannmålsodlingar eller liknande bodde du då? Det var en gård så uthus och spannmåslodlingar fanns det ju gott om men utan hönsen hade vi inga problem med råttorna och såg nästan aldrig någon.
Gossen Ruda
01-01-2012, 11:22
Jag har googlat lite, spjutfällor kallas nyheten. Den provas lite varstans. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4643620
Myosotis
01-01-2012, 11:30
Intressant, men det står inget om det är plågsamt och så verkar det bara funka i kloaker, det hjälper ju inte mot råttor under hönshus? Läste ni kommentaren?  CITAT Wow en lösning Här har vi en kanonbra lösning även för människor som mej som är utförsäkrade. Jag skulle själv kunna gå igenom en sådan fälla och bli ihjälslagen verkar mer humant än det liv jag nu lever. Jag skulle också behöva en sån fälla...
Huggorm
01-01-2012, 11:32
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-01-2012, 10:34)  Och med dessa vill du skjuta i stan???? De är i princip ofarliga på mer än tio meters avstånd
Gossen Ruda
01-01-2012, 11:34
CITAT (Myosotis @ 01-01-2012, 11:30)  Intressant, men det står inget om det är plågsamt och så verkar det bara funka i kloaker, det hjälper ju inte mot råttor under hönshus? Garanterat icke plågsamt, direkt dödande. Ungefär som vattensorken jag stampade ihjäl på landet. Får man bort råttorna ur kloakerna är snart Sverige råttfritt, det är basen för deras urbredning.
Myosotis
01-01-2012, 11:47
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 11:34)  Garanterat icke plågsamt, direkt dödande. Ungefär som vattensorken jag stampade ihjäl på landet. Får man bort råttorna ur kloakerna är snart Sverige råttfritt, det är basen för deras urbredning. Hade varit mycket viktigare att utrota minken.
Gossen Ruda
01-01-2012, 11:53
CITAT (Myosotis @ 01-01-2012, 11:47)  Hade varit mycket viktigare att utrota minken. Går säkert att fixa till något liknande. Kanske möjligen också en större variant för minkutsläppande djurrättsaktivister.
Huggorm
01-01-2012, 11:54
CITAT (Myosotis @ 01-01-2012, 11:47)  Hade varit mycket viktigare att utrota minken. Minken är inget problem för mänskligheten, den ställer bara till oreda i de ekologiska kretsloppen så den är inte prioriterad...
Myosotis
03-01-2012, 12:15
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 11:54)  Minken är inget problem för mänskligheten, den ställer bara till oreda i de ekologiska kretsloppen så den är inte prioriterad... Precis
merlin68
08-01-2012, 16:45
Vår katt tycker inte om att gå ut när termometerns visar minusgrader så nu tillbringar han det mesta av sin tid inne under julgranen:) Har har så tråkigt när han inte jagar så nu gjorde han en "attack" på sin kompis hunden som fick världens chock när en "röd best" helt oväntad kastade sig över honom och tog ett stadigt tag med klorna kring hans hals  När han hämtad sig från chocken lekte de med varandra ett bra tag. De är allra bästa vänner och är såååå söta tillsammans
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|