| |
|
  |
Raketer |
|
|
|
|
01-01-2012, 11:15
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-01-2012, 11:01)  Tror du att jag drömde om det?????
Varje tullare har rätt att kontrollera om det finns misstankar. Och att deras misstankar var befogade, såg man ju på alla dessa raketer som dom plockade ur bilarna. Bara det att normalläget är ingen förtullning. Har Manpower tullare att hyra ut?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 11:27
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (malarmaster @ 01-01-2012, 09:56)  /.../Vet inte om det går att få igenom lokala kommunala förbud,det bör gå om det finns majoritet. /.../ där jag firade nyår finns ett totalförbud med två undantag (förutom med tillstånd från polisen som kostar 700 kr) nyårsafton från klockan 18 till 03 och detsamma valborgsmässoafton. jag tycker ju att i en kommun som har detta förbud borde försäljare av fyrverkerier tala om för kunderna att de måste ha tillstånd förutom under ovan nämnda tider, kanske tillhandahålla tillståndspapper som kan skickas direkt t polis? jag är jätterädd för bomber och fyrverkerier, mår ungefär lika dåligt som min hund och då begriper jag ändå vad som sker, det gör inte djuren. är helt för ett totalförbud i hela sverige utom fyrverkerier i kommunal regi, de kommuninnevånare som vill ha fyrverkeri kan få ett postgironummer där de kan sätta in pengar till det så tas det heller inte av allmänna medel. varför bränna upp pengar?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 11:37
|

Medlem

|
Skall det förbjudas för privatpersoner skall även offentliga fyrverkerier bort, allt eller intet. Bryr sig inte djuren om offentliga fyrverkerier som även de väsnas ordentligt?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 11:38
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Min hund utvecklade skotträdsla för fyra år sen om jag minns rätt. Han var då fyra år och det var första nyår vi inte var hemma. Tidigare hade vi bara suttit i soffan och inte brytt oss. Han tittade upp bara när det smällde som värst och somnade om när han såg att vi inte reagerade. Det nyår han blev rädd när alla reste sig och gick ut på balkongen. Han stressade upp sig enormt för detta. Samma sommar var han åskrädd. Från att vara orädd till att bli hysteriskt rädd, det krävdes en enda nyår. Har testat band, då glor han på högtalarna och reagerar inte nämnvärt. Samma med fyrverkerier på tv. Han är inte dum, trots att han bara är en hund.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 11:49
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 11:37)  Skall det förbjudas för privatpersoner skall även offentliga fyrverkerier bort, allt eller intet. Bryr sig inte djuren om offentliga fyrverkerier som även de väsnas ordentligt? ett totalförbud vore naturligtvis det allra bästa  det jag tänkte med offentligt fyrverkeri är att det håller på i 30 minuter, sen är det över. det är organiserat från en plats och förhoppningsvis är det inte fyllskallar som håller i tändaren.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 11:56
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
En del av mina käraste barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är inte minnen jag skulle vilja vara utan. Det är synd om de som växer upp nu som missar den glädjen.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 12:20
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 11:56)  En del av mina käraste barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är inte minnen jag skulle vilja vara utan. Det är synd om de som växer upp nu som missar den glädjen. Har aldrig smällt en smällare i hela mitt liv men har ganska många trevliga minnen ändå! Inget av mina barn har heller smällt varken smällare eller skjutit raketer men har nog trevliga minnen i alla fall.....
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 12:22
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 11:56)  En del av mina käraste barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är inte minnen jag skulle vilja vara utan. Det är synd om de som växer upp nu som missar den glädjen. Ett av mina värsta barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är minnen jag skulle vilja vara utan. Jag är glad för de som växer upp nu och som missar den skräcken.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 12:35
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 11:56)  En del av mina käraste barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är inte minnen jag skulle vilja vara utan. Det är synd om de som växer upp nu som missar den glädjen. De som skadas för livet av smällare har nog också många minnen men knappast glädjefyllda sådana. Finns många som minst syn, fingrar eller händer. Ägare till skotträdda djur har också många minnen. Främst minns man hur man bävar för nyår och påsk, och hur man får tvinga i sina rädda hundar lugnande flera timmar innan tolvslaget beroende på att folk envisas med att börja smälla av sina pjäser många timmar innan tolvslaget. Ett fyrverkeri anordnat av kommun el liknande är under en begränsad tid och man hinner förbereda både sig själv och sina husdjur.
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
01-01-2012, 12:58
|
Gäster

|
De nämnde i TV för hur mycket all dess raketskjutande kostar ..... finns det inte vettiga saker att lägga pengarna på än skjuta dem i luften! Kom och tänka på dom som inte ens har mat för dagen eller äldre och vanvårdade...... Troligtvis går inte denna ekvation ihop hos de flesta, men det blev min reaktion av det hela......
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:02
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
Hur skott-tränar man en jakthund? Vi har haft jakthundar i över 30 år. De har allihop varit mer eller mindre rädda för smällare och raketer. Är vi däremot ute och jagar skulle vi förmodligen kunna skjuta öronen av hundarna utan att de skulle reagera. Jag skriver förmodligen, eftersom vi (tack och lov) aldrig provat det i verkligheten.
För att inte tala om vad dessa smällare kostar! Herregud, har inte folk vettigare saker att lägga pengarna på?
Nej, fram för ett totalförbud. Om det nu är så himla viktigt kan jag gå med på nåt kommunalt skjutande precis runt 12-slaget, men absolut inget annat.
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:11
|

Moderator

|
När det slutar ligga hundskit i drivor på gator och torg skall jag fundera på att ta mer hänsyn till hundar och deras ägare
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 14:11)  När det slutar ligga hundskit i drivor på gator och torg skall jag fundera på att ta mer hänsyn till hundar och deras ägare Ja förr så fanns det ett förbud på Island att ha hund, är det något som du tycker att vi skall ta efter?
Redigerat av andersen: 01-01-2012, 14:19
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:20
|

Moderator

|
CITAT (andersen @ 01-01-2012, 14:18)  Ja förr så fanns det ett förbud på Island att ha hund, är det något som du tycker att vi skall ta efter? Varför fanns det förbudet, var det för att skydda fågellivet? Nej, jag tycker inte vi skall införa ett sådant förbud. En och annan kamphundsras hade vi dock klarat oss bra utan
Redigerat av Huggorm: 01-01-2012, 14:21
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:23
|

Medlem

|
Beträffande kostnaden så är det väl upp till varje enskild person att bestämma. Vill man satsa på vackert fyrverkeri så varför inte? En del satsar en massa pengar på blommor enbart för att göra det vackert. Enklare och billigare med en ovårdad gräsmatta. Nya vackra kläder? Vad är det för fel på de gamla så länge de håller ihop?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
01-01-2012, 14:25
|
Gäster

|
Alla hundägare är inte sådana, men du kanske har råkat ut för den sämsta sorterns hundägare? Hos oss finns det massor av stigar/gågator med en "hundskitbehållare" alltid innom synhåll, och det har inte blivit beskymmer, värre är det med katterna som kommer och skiter i ens rabatter och vid uterum ...... Håller med om att det skulle förbjudas att ha smällare på gång i otid och även när det är dax.... med dom pengarna kunde man göra en del trevligt åt dem som det behöver.....
Redigerat av Ugglemormor: 01-01-2012, 14:25
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 9 588

|
Har en hund som inte är rädd för smällare eller sådant och bor på i en stad ,där jag i dag såg första hundskiten som inte var upptagen, detta är på 3 månader.Men vi har hundbajskorgar överallt. Hunden ville att vi skulle gå ut i natt och se på eländet, men vi stod på "balkongen" och såg på en stund, då sköt de på ca. 50 meters avstånd. Jag tyckte det var jobbigt, men inte hon.Vi gick in innan hon såg att jag inte gillade det, för då hade det kanske smittat på henne.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Vet inte riktigt... men det har blivit svårare att förstå vad som pratas om på forumet, det pratas ofta om olika saker, det står i rubriken raketer men i inläggen så pratas det om smällare? smällare är förbjudna i Sverige sedan Sedan 1 december 2001. smällare
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 14:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 958
Medlem nr: 2 746

|
CITAT (andersen @ 01-01-2012, 14:43)  Vet inte riktigt... men det har blivit svårare att förstå vad som pratas om på forumet, det pratas ofta om olika saker, det står i rubriken raketer men i inläggen så pratas det om smällare? smällare är förbjudna i Sverige sedan Sedan 1 december 2001. smällareBer om ursäkt för att jag inte skiljer på smällare och raketer. Men vet du vad? Det gör inte våra hundar heller....
--------------------
Margith, zon 6
Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst. Citat: min mor =)
|
|
|
|
|
|
|
|
01-01-2012, 15:04
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 14:11)  När det slutar ligga hundskit i drivor på gator och torg skall jag fundera på att ta mer hänsyn till hundar och deras ägare Det är väl inte hundarnas fel att det ligger hundskit överallt! Förbjud alla dumma människor istället då skulle vi slippa både det ena och det andra! Vet att det i en del kommuner finns regler gällande fyrverkerier och smällare men vad gör det för nytta när det inte finns nån som ser till att de efterlevs. I min kommun står det följande i den lokala ordningsstadgan men det verkar folk strunta fullkomligt i. "Tillstånd från polismyndigheten krävs för användning av fyrverkerier eller andra pyrotekniska varor på detaljplanelagt område inom hela XXX kommun.
Tillstånd från polisen behövs dock inte under följande tider:
Från klockan 17.00 nyårsafton till klockan 01.00 på nyårsdagen
Från klockan 17.00 skärtorsdagen till klockan 01.00 på påskdagen Från klockan 17.00 valborgsmässoafton till klockan 01.00 den 1 maj"
Kolla vad det står i era kommuners ordningsstadga!
CITAT (andersen @ 01-01-2012, 14:43)  Vet inte riktigt... men det har blivit svårare att förstå vad som pratas om på forumet, det pratas ofta om olika saker, det står i rubriken raketer men i inläggen så pratas det om smällare? smällare är förbjudna i Sverige sedan Sedan 1 december 2001. smällareSmäller och pangar gör det hur som så det menas nog pyrotekniska varor helt enkelt.
Redigerat av *Stintan*: 01-01-2012, 15:04
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|