Full version: Raketer
Sidor: 1, 2
zaaritha
Fy fan, vad jag hatar detta smällande!
Kelly kryper runt i huset o är så rädd!
Biggan_
Ja det är så synd om djuren! sad.gif Stackars krakar, dom vet ju inte varför det är sådant himla oväsen!
Huggorm
Undrade just när det skulle dyka upp en tråd om ämnet. Här är ett videoklipp med en hund som inte är skotträdd:
http://www.youtube.com/watch?v=i8mDAae7LEY
malcolm
Vår katt bryr sig inte ett dugg, hon ligger i tvättstugan och sover som vanligt.
Meriona
Vad gulligt då att skriva om sina djur som mår lika bra som vanligt. Gör det de stackarna som mår skit bättre på nåt vis? Skäms Malcolm, det var en löjlig kommentar.
Monaxe
Här gick det över förväntan i år, hunden var lite flåsig och darrade till då och då, 2 katter gömde sig i källaren, den 3:e försökte gömma sig i fönstret, bakom gardinen. Nu börjar de att lugna sej, så jag ska snart öppna kattluckan så de kan gå ut igen om de vill.

Jag tycker att detta smällandet är jättejobbigt när man ser att djuren mår dåligt av det, min tidigare hund var så skotträdd att jag till slut fick droga henne med Stesolid som vet skrev ut till henne.
Hon blev mer och mer rädd för skott och smällare, till slut blev hon rädd för att det regnade och därför smattrade på taket...
Hon skenade vid 2 tillfällen pga åska och att vi inte fick in henne snabbt nog. Hon dog som 5 åring, något brast i bröstkorgen och det är troligt att hon stressade sig till detta enligt vet, hennes hjärta pallade inte all denna panik hon fick av starka ljud.
Så, jag är inte glad i raketer!
Meriona
Det är hemskt vad de stackarna ska behöva lida bara för att vi dumma människor ska ha lite nöje. sad.gif
Anki på Öland
Den jag har nu som är rädd är bara rädd för raketer/smällare och åska. På höstarna har bonden någon mojäng som skrämmer gässen med ett skott var 5te minut eller så, den bryr hon sig inte om alls och när vi promenerar och hör dom som tränar på skjutbanan bryr hon sig heller inte ett dugg.
malarmaster
vi hade en liknande tråd i fjol,men är det inte på tiden att göra något¨åt det?
finns tydligen en majoritet för förändring (if:s undersökning).
Förbjud försäljning av fyrverkerier till allmänheten,de kommuner som vill ha får anordna centrala fyrverkerier ev. i samarbete med lokala samhällsföreningar ute i byarna.
Flera vinster för alla kunde göras,vi slipper detta småsmällande i flera dagar före,sjukvården kunde ta det lugnare och djuren mår definitivt bättre.
Mina katter som ogillar oväsen låg under sängen hela natten,jag stänger kattluckan tidigt på kvällen för vem vet vad de gör om de är ute o smällandet tar fart?
Jag kommer att kontakta mina riksdagsvänner för att kolla läget och verka för en förändring under året.
Min förhoppning är att ni som vill förändra gör likadant,påverka lokalpolitiker m.m.
Vet inte om det går att få igenom lokala kommunala förbud,det bör gå om det finns majoritet.
det är meningslöst att klaga i trådar på nätet,engagera er aktivt istället,PÅVERKA!!!
Ulf
Gunilla T
Jag har skrivit till lokala politiker och som malarmaster skriver så finns en stark opinion för att få slut på detta.

http://www.antismallarupproret.se/
Gossen Ruda
En återkommande fråga. Finns två möjligheter. Den ena att helt förbjuda fyrverkerier. Totalt meningslöst. Möjligen kan man införa en begränsning i oljudet, en maxgräns för bullret. Det går att tillverka nästan ljudlösa fyrverkerier som bara är vackra. Jag minns en tidig rund fyrverkeritårta med många små lysande"blommor" som under ett svagt fräsande steg till ca 5 mters höjd. Om man hade viljat kunde man hållit pjäsen i händerna. Den andra möjligheten är att skotträna djuren vilket inte lär vara svårt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag såg igår eller förrgår att det är förbjuden i Frankrike. Bara organiserade fyrverkeri får förkomma. Tullarna kollade varje bil som kom in från Tyskland och alla raketer beslagtogs.

Vi var ute på loftgången vid midnatt. Nere på gården så sköt dom. Ett gång hade en tårta med minst 10-15 raketer. Trots att vi är på 5. våningen så hoppade jag till, jag skakade på hela kroppen så smällde det. Aldrig hört liknande. Fick direkt gå tillbaka och gå in. T.o.m. gubben kände sig yr efter dessa smäller och då jag som redan har yrsel innan........

Sånt skall förbjudas

Elisabeth
Monaxe
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 10:13) *
Den andra möjligheten är att skotträna djuren vilket inte lär vara svårt.

Man kan skotträna en del djur men absolut inte alla! Jag har försökt i allla år att komma tillrätta med skotträdda djur på olika sätt. Med mycket varierande resultat.
Desutom är det ju endast tamdjur som man kan skotträna, alla andra djur då?
malarmaster
förr var fyrverkerier utan tillstånd förbjudna,på 60-talet i min uppväxtkommun bjöd kommunen på ett nyårsfyrverkeri från vattentornet,övrigt smällande var bannlyst.senare ändrades reglerna o frågan är om det finns regler idag,kommunen skjuter iallafall inte längre.
det finns olka vägar att gå,mitt förslag är att förbjuda privatpersoner att skjuta.
ljudlösa raketer kan vara en annan väg o tillåta privatpersoner att köpa sådana.
Kom med alternativ men gör något för en förändring.
Ulf
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-01-2012, 10:23) *
Jag såg igår eller förrgår att det är förbjuden i Frankrike. Bara organiserade fyrverkeri får förkomma. Tullarna kollade varje bil som kom in från Tyskland och alla raketer beslagtogs.
klipp
Elisabeth

Jag är undrande över detta. Efter tullunionen inom EU dräller det inte av tullare och att vid nyår plötsligt ha en massa såna som kollar alla bilar i kanske en månad måste vara en logistisk mardröm. Är faktiskt tveksam om EUs regelverk ens tillåter detta. Sen finns ju alltid risken att det blir en massa hemjoxande, nätet dräller av olika recept.
Gunilla T
CITAT (Monaxe @ 01-01-2012, 10:25) *
Man kan skotträna en del djur men absolut inte alla! Jag har försökt i allla år att komma tillrätta med skotträdda djur på olika sätt. Med mycket varierande resultat.
Desutom är det ju endast tamdjur som man kan skotträna, alla andra djur då?

Ja, så är det. Man kan kanske med mycket kunskap och ihärdig träning minska rädslan hos en skottberörd hund men en hund som drabbats av skotträdsla och utvidgat skräcken till åska eller vilket oljud som helst så är det nog jättesvårt.

Undrar hur man tränar skotträdda katter?

Och precis så Monaxe, de vilda djuren lider, här långt ute på landet mullrar det som om det vore krig och skenet som lyser upp himlen är säkert skrämmande.

Det finns en viktig anledning till att förbjuda fyrverkerier och det är spridning av miljögifter t.ex. tungmetaller.

Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 10:36) *
Sen finns ju alltid risken att det blir en massa hemjoxande, nätet dräller av olika recept.

Detta är en fråga med många aspekter, en mardröm för många djur och djurägare.
Jag vill inte heller att det ska skjutas okontrollerat, men utbudet på raketer i affärerna har åtminstone bidragit till att vi ytterst sällan hör talas om olyckor där hemmapyroteknikern sitter och experimenterar. Dom olyckorna blir oftast mycket mer omfattande än de årliga skadorna med köpta pjäser.
Myosotis
Hörde att det krävdes tillstånd i någon kommun. Det kostade 700? 900? kronor och de hade bara fått in en enda ansökan strax före nyår. Förmodligen smällde folk ändå, hur skulle man kunna kontrollera det??
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 10:36) *
Jag är undrande över detta. Efter tullunionen inom EU dräller det inte av tullare och att vid nyår plötsligt ha en massa såna som kollar alla bilar i kanske en månad måste vara en logistisk mardröm. Är faktiskt tveksam om EUs regelverk ens tillåter detta. Sen finns ju alltid risken att det blir en massa hemjoxande, nätet dräller av olika recept.

Tror du att jag drömde om det?????

Varje tullare har rätt att kontrollera om det finns misstankar. Och att deras misstankar var befogade, såg man ju på alla dessa raketer som dom plockade ur bilarna.

Bettis
CITAT (Myosotis @ 01-01-2012, 10:52) *
Hörde att det krävdes tillstånd i någon kommun. Det kostade 700? 900? kronor och de hade bara fått in en enda ansökan strax före nyår. Förmodligen smällde folk ändå, hur skulle man kunna kontrollera det??

Läste också det och det var Falkenberg som förbjudit det, 700:- för en licens.
Gossen Ruda
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 01-01-2012, 11:01) *
Tror du att jag drömde om det?????

Varje tullare har rätt att kontrollera om det finns misstankar. Och att deras misstankar var befogade, såg man ju på alla dessa raketer som dom plockade ur bilarna.

Bara det att normalläget är ingen förtullning. Har Manpower tullare att hyra ut?
herkules
CITAT (malarmaster @ 01-01-2012, 09:56) *
/.../Vet inte om det går att få igenom lokala kommunala förbud,det bör gå om det finns majoritet.
/.../

där jag firade nyår finns ett totalförbud med två undantag (förutom med tillstånd från polisen som kostar 700 kr) nyårsafton från klockan 18 till 03 och detsamma valborgsmässoafton.

jag tycker ju att i en kommun som har detta förbud borde försäljare av fyrverkerier tala om för kunderna att de måste ha tillstånd förutom under ovan nämnda tider, kanske tillhandahålla tillståndspapper som kan skickas direkt t polis?

jag är jätterädd för bomber och fyrverkerier, mår ungefär lika dåligt som min hund och då begriper jag ändå vad som sker, det gör inte djuren.

är helt för ett totalförbud i hela sverige utom fyrverkerier i kommunal regi, de kommuninnevånare som vill ha fyrverkeri kan få ett postgironummer där de kan sätta in pengar till det så tas det heller inte av allmänna medel.

varför bränna upp pengar?
Gossen Ruda
Skall det förbjudas för privatpersoner skall även offentliga fyrverkerier bort, allt eller intet. Bryr sig inte djuren om offentliga fyrverkerier som även de väsnas ordentligt?
Anma
Min hund utvecklade skotträdsla för fyra år sen om jag minns rätt. Han var då fyra år och det var första nyår vi inte var hemma. Tidigare hade vi bara suttit i soffan och inte brytt oss. Han tittade upp bara när det smällde som värst och somnade om när han såg att vi inte reagerade. Det nyår han blev rädd när alla reste sig och gick ut på balkongen. Han stressade upp sig enormt för detta. Samma sommar var han åskrädd. Från att vara orädd till att bli hysteriskt rädd, det krävdes en enda nyår. Har testat band, då glor han på högtalarna och reagerar inte nämnvärt. Samma med fyrverkerier på tv. Han är inte dum, trots att han bara är en hund.
herkules
CITAT (Gossen Ruda @ 01-01-2012, 11:37) *
Skall det förbjudas för privatpersoner skall även offentliga fyrverkerier bort, allt eller intet. Bryr sig inte djuren om offentliga fyrverkerier som även de väsnas ordentligt?

ett totalförbud vore naturligtvis det allra bästa smile.gif det jag tänkte med offentligt fyrverkeri är att det håller på i 30 minuter, sen är det över. det är organiserat från en plats och förhoppningsvis är det inte fyllskallar som håller i tändaren.
Huggorm
En del av mina käraste barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är inte minnen jag skulle vilja vara utan. Det är synd om de som växer upp nu som missar den glädjen.
Anki på Öland
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 11:56) *
En del av mina käraste barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är inte minnen jag skulle vilja vara utan. Det är synd om de som växer upp nu som missar den glädjen.

Har aldrig smällt en smällare i hela mitt liv men har ganska många trevliga minnen ändå! Inget av mina barn har heller smällt varken smällare eller skjutit raketer men har nog trevliga minnen i alla fall.....
Anma

Ett av mina värsta barndomsminnen involverar skjutande av smällare. Det är minnen jag skulle vilja vara utan. Jag är glad för de som växer upp nu och som missar den skräcken.
Monaxe

De som skadas för livet av smällare har nog också många minnen men knappast glädjefyllda sådana. Finns många som minst syn, fingrar eller händer.
Ägare till skotträdda djur har också många minnen.
Främst minns man hur man bävar för nyår och påsk, och hur man får tvinga i sina rädda hundar lugnande flera timmar innan tolvslaget beroende på att folk envisas med att börja smälla av sina pjäser många timmar innan tolvslaget.

Ett fyrverkeri anordnat av kommun el liknande är under en begränsad tid och man hinner förbereda både sig själv och sina husdjur.
Ugglemormor
De nämnde i TV för hur mycket all dess raketskjutande kostar ..... finns det inte vettiga saker att lägga pengarna på än skjuta dem i luften! Kom och tänka på dom som inte ens har mat för dagen eller äldre och vanvårdade...... tummenupp.gif
Troligtvis går inte denna ekvation ihop hos de flesta, men det blev min reaktion av det hela...... confused.gif
Margith
Hur skott-tränar man en jakthund?
Vi har haft jakthundar i över 30 år. De har allihop varit mer eller mindre rädda för smällare och raketer.
Är vi däremot ute och jagar skulle vi förmodligen kunna skjuta öronen av hundarna utan att de skulle reagera. Jag skriver förmodligen, eftersom vi (tack och lov) aldrig provat det i verkligheten.

För att inte tala om vad dessa smällare kostar! Herregud, har inte folk vettigare saker att lägga pengarna på?

Nej, fram för ett totalförbud.
Om det nu är så himla viktigt kan jag gå med på nåt kommunalt skjutande precis runt 12-slaget, men absolut inget annat.

Huggorm
När det slutar ligga hundskit i drivor på gator och torg skall jag fundera på att ta mer hänsyn till hundar och deras ägare
andersen
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 14:11) *
När det slutar ligga hundskit i drivor på gator och torg skall jag fundera på att ta mer hänsyn till hundar och deras ägare

Ja förr så fanns det ett förbud på Island att ha hund, är det något som du tycker att vi skall ta efter?
Huggorm
CITAT (andersen @ 01-01-2012, 14:18) *
Ja förr så fanns det ett förbud på Island att ha hund, är det något som du tycker att vi skall ta efter?

Varför fanns det förbudet, var det för att skydda fågellivet? Nej, jag tycker inte vi skall införa ett sådant förbud. En och annan kamphundsras hade vi dock klarat oss bra utan
Gossen Ruda
Beträffande kostnaden så är det väl upp till varje enskild person att bestämma. Vill man satsa på vackert fyrverkeri så varför inte? En del satsar en massa pengar på blommor enbart för att göra det vackert. Enklare och billigare med en ovårdad gräsmatta. Nya vackra kläder? Vad är det för fel på de gamla så länge de håller ihop?
Ugglemormor
Alla hundägare är inte sådana, men du kanske har råkat ut för den sämsta sorterns hundägare? Hos oss finns det massor av stigar/gågator med en "hundskitbehållare" alltid innom synhåll, och det har inte blivit beskymmer, värre är det med katterna som kommer och skiter i ens rabatter och vid uterum ......

Håller med om att det skulle förbjudas att ha smällare på gång i otid och även när det är dax.... med dom pengarna kunde man göra en del trevligt åt dem som det behöver..... tummenupp.gif
emmas matte
Har en hund som inte är rädd för smällare eller sådant och bor på i en stad ,där jag i dag såg första hundskiten som inte var upptagen, detta är på 3 månader.Men vi har hundbajskorgar överallt. Hunden ville att vi skulle gå ut i natt och se på eländet, men vi stod på "balkongen" och såg på en stund, då sköt de på ca. 50 meters avstånd. Jag tyckte det var jobbigt, men inte hon.Vi gick in innan hon såg att jag inte gillade det, för då hade det kanske smittat på henne.
andersen
Vet inte riktigt... men det har blivit svårare att förstå vad som pratas om på forumet, det pratas ofta om olika saker, det står i rubriken raketer men i inläggen så pratas det om smällare? smällare är förbjudna i Sverige sedan Sedan 1 december 2001.

smällare
Margith
CITAT (andersen @ 01-01-2012, 14:43) *
Vet inte riktigt... men det har blivit svårare att förstå vad som pratas om på forumet, det pratas ofta om olika saker, det står i rubriken raketer men i inläggen så pratas det om smällare? smällare är förbjudna i Sverige sedan Sedan 1 december 2001.

smällare

Ber om ursäkt för att jag inte skiljer på smällare och raketer. Men vet du vad? Det gör inte våra hundar heller....
*Stintan*

Det är väl inte hundarnas fel att det ligger hundskit överallt! Förbjud alla dumma människor istället då skulle vi slippa både det ena och det andra!

Vet att det i en del kommuner finns regler gällande fyrverkerier och smällare men vad gör det för nytta när det inte finns nån som ser till att de efterlevs. I min kommun står det följande i den lokala ordningsstadgan men det verkar folk strunta fullkomligt i.

"Tillstånd från polismyndigheten krävs för användning av fyrverkerier eller andra pyrotekniska varor på detaljplanelagt område inom hela XXX kommun.

Tillstånd från polisen behövs dock inte under följande tider:

Från klockan 17.00 nyårsafton till klockan 01.00 på nyårsdagen

Från klockan 17.00 skärtorsdagen till klockan 01.00 på påskdagen

Från klockan 17.00 valborgsmässoafton till klockan 01.00 den 1 maj"

Kolla vad det står i era kommuners ordningsstadga!

CITAT (andersen @ 01-01-2012, 14:43) *

smällare

Smäller och pangar gör det hur som så det menas nog pyrotekniska varor helt enkelt.
herkules

det går inte att jämföra.
Huggorm
CITAT (herkules @ 01-01-2012, 15:04) *
det går inte att jämföra.

Jo, det såg du väll? Vad skall vi annars jämföra med?
anne-li i olofstorp
Fick just veta att min underbara granne hade gått och lagt sig före midnatt och vaknat av ett smällande utan dess like,,,, -fear-.gif

Vad gör då denna underbara granne? Jo hon går in till mig och håller mina jätterädda katter sällskap någon timma!!!!!!! trostar.gif
Mitt i natten!!!!! medan jag roar mig på annat håll!!!!!!! blush.gif
Dagens Ros allraminst!!!!!!
000.gif
*Stintan*
CITAT (anne-li i olofstorp @ 01-01-2012, 15:21) *
Fick just veta att min underbara granne hade gått och lagt sig före midnatt och vaknat av ett smällande utan dess like,,,, -fear-.gif

Vad gör då denna underbara granne? Jo hon går in till mig och håller mina jätterädda katter sällskap någon timma!!!!!!! trostar.gif
Mitt i natten!!!!! medan jag roar mig på annat håll!!!!!!! blush.gif
Dagens Ros allraminst!!!!!!
000.gif

Vilken gullig granne!
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 15:12) *

Tjaa.....t.ex. användningen av skattemedel whist.gif som bokstavligen går upp i rök.
herkules
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 15:12) *

tror inte att du darrar av skräck när du ser en hundskit. drivor tror jag dessutom är överdrivet ÄVEN om det naturligtsvis finns klantarslen som inte kan ta upp efter sin hund.
När jag bodde i hus och hade hund/hundar så tillbringade jag alltid nyårsafton vid midnatt med min chow chow i källaren, han var livrädd.

Nu är jag ingen hundägare längre och retar mig också på folk som inte plockar upp efter hunden men jag tänker ändå på dom stackare på nyårsafton.

Vem av alla som skjuter på nyårsafton plockar upp resterna på nyårsdagen? Ingen gör det.....

Apropo lyktorna med metallstomme, så hoppas jag verligen att man inte tar dom.

Jag har varit med om några operationer av kor som hade metall i magen, ingen trevlig upplevelse.

Elisabeth
Anma

Jag plockar alltid upp efter mina, förutom på stugans tomt där de har den goda smaken att gå och skita i naturdelen där vi ändå inte går omkring och ingen annan heller ska göra det, privat tomt bakom staket. Och möjligen i skogen om det är tillräckligt långt bort från en stig.
Ska mina hundar lida för att andra hundars ägare är egoistiska skitstövlar?

Jag tycker inte att det ska behövas ett 100% förbud. Vad som behövs är folkvett, smäll mellan 23.30-00.30 nyårsnatten. Då slipper hundarna gå och skälva av skräck i dagar. Idag var hunden son vanligt fram till tre tiden när någon hade den goda smaken att skjuta det som glömdes igår, precis när vi var ute. Nu har han inte kunnat slappna av sen dess. Det kommer en ny smäll med jämna mellanrum.
Huggorm
CITAT (Anma @ 01-01-2012, 16:59) *
Ska mina hundar lida för att andra hundars ägare är egoistiska skitstövlar?

Skall alla svenssons behöva lida för att vissa skjuter raketer på fel sätt?
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 01-01-2012, 17:41) *
Skall alla svenssons behöva lida för att vissa skjuter raketer på fel sätt?

Nu skall du väl inte låta det gå inflation i lidandet - lider, det gör faktiskt skräckslagna djur men människor som tvingas avstå från smällare och raketer kommer inte i närheten av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon