| |
|
  |
Att kapa ett stormfallet träd. |
|
|
|
jaj-51
|
04-02-2012, 07:23
|
Gäster

|
CITAT (Gossen Ruda @ 17-01-2012, 14:22)  Nja, de mesta råd jag ser är att jag gör allt fel och att jag skall låta andra sköta det. Mot betalning.  Aborister är en överetablerad samling hantverkare som kämpar om de få jobb som fins. Det är den största gruppen hantverkare som anonserar efter jobb i pressen. Kanske därav som de klankar ner på alla andra som sågar själva?
|
|
|
|
|
|
|
|
04-02-2012, 07:38
|

Medlem
Antal inlägg: 341
Medlem nr: 62 497

|
Intressant att se även för en amatör som aldrig kommer att testa detta.  Vilka risker det finns men också smarta arbetsmetoder.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 75 226

|
CITAT (jaj-51 @ 04-02-2012, 07:23)  Aborister är en överetablerad samling hantverkare som kämpar om de få jobb som fins. Det är den största gruppen hantverkare som anonserar efter jobb i pressen.
Kanske därav som de klankar ner på alla andra som sågar själva? Hur kom du fram till detta? Jag är väldigt nyfiken på vilka fakta du grunder ett så generaliserande utlåtande på, speciellt då jag vet att det finns runt 150 utbildade och certifierade arborister i hela sverige! Och när såg du att det blev klankat ner på ALLA andra som sågar själv? Om det efter 100 inläg inte har framgått tydligt nog så är sakfrågan och det som jag och mina kolleger reagerade på och som fick oss att skriva, hur lämpligt är det att lägga ut filmar som visar felaktiga och livsfarliga tekniker? FaktaSenaste veckan har 2 privatpersoner dött vid trädfällning! Den ena var en man i 50-årsåldern som skulle hjälpa bekanta med att fälla träd på en tomt i Skara. Den andra var en 56 årig man i Värmland som skulle ta ned ett träd som kilat sig fast i et annat. FunderingKanske dom sett en film där någon gjort si eller så och lyckats? kanske hade de levt idag om någon hade ifrågasatt de visade/använda teknikerna?? Vi vet inte och kommer aldrig att få veta, och för dessa 2 spelar det inte så stor roll heller, det kanske är flera som inte bryr sig, jag tycker det är ett tragiskt och onödigt spill av liv som kunnet vara undvikit.
Redigerat av Mike R Petersen: 05-02-2012, 11:02
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 12:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 400
Medlem nr: 2 402

|
CITAT (jaj-51 @ 04-02-2012, 07:23)  Aborister är en överetablerad samling hantverkare som kämpar om de få jobb som fins. Det är den största gruppen hantverkare som anonserar efter jobb i pressen.
Kanske därav som de klankar ner på alla andra som sågar själva? Halaj! Jag tror att det handlar om att vara macho. Det finns något fundamentalt manligt med att fälla träd. Lite som att: ”en riktig karl ska lukta diesel, snusa och kunna backa med släp”. Så om man framställer trädfällning som att det är så djäääävla farligt framstår man ju själv som en hjälte. //T
|
|
|
|
|
|
|
jaj-51
|
05-02-2012, 19:16
|
Gäster

|
CITAT (Tapio @ 05-02-2012, 12:00)  Halaj!
Jag tror att det handlar om att vara macho. Det finns något fundamentalt manligt med att fälla träd. Lite som att: ”en riktig karl ska lukta diesel, snusa och kunna backa med släp”. Så om man framställer trädfällning som att det är så djäääävla farligt framstår man ju själv som en hjälte.
//T Det ligger mycket i det stora kara fäller stora träd. CITAT (Mike R Petersen @ 05-02-2012, 11:01)  Hur kom du fram till detta?
Jag är väldigt nyfiken på vilka fakta du grunder ett så generaliserande utlåtande på, speciellt då jag vet att det finns runt 150 utbildade och certifierade arborister i hela sverige! På helgen brukar jag blädra i dagspressen. En koll här på forumdet visar också på undersysellsata
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 21:04
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Marknadsanalyser och psykoanalyser i all ära, men tillbaka till sakfrågan som var om att kapa stormfällda träd: Hur många kunde dessa grundläggande tekniker? Hur många använder sig av andra? http://www.youtube.com/watch?feature=playe...p;v=y6jEec1e6Gw
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 21:07
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Jag använder mig inte av de flesta teknikerna i filmen, och jag klarar mig bra ändå. Jag har provat mig fram till metoder som fungerar bra för mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 21:44
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Intressant. Jag som inte jobbar med stormfällda träd vill gärna veta. Vilka alternativa tekniker använder du Huggorm? På vilket sätt passar de dig bättre än de som visas t ex i den här filmen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 23:06
|

Medlem

|
Jag tror att det handlar om att vara macho. Det finns något fundamentalt manligt med att fälla träd. Lite som att: ”en riktig karl ska lukta diesel, snusa och kunna backa med släp”. Så om man framställer trädfällning som att det är så djäääävla farligt framstår man ju själv som en hjälte.
//T Du har fatt i något där, dock uppfattar jag machobeteendet annorlunda än vad du gör, nämligen att en riktig man skiter i risker, utbildade människor är fjollor som det är ok att förlöjliga och som man skall se ned på, fakta är något som fjollorna hittat på riktig kunskap får riktiga MÄN i bastun fredag kväll efter 5 starköl, och en riktig man skulle ALDRIG anlita en hantverkare eller någon som helst form för yrkesperson överhuvudtaget. Det är kanske så att utbildning och kunskap medför en ödmjukhet och respekt för det arbete man har för handen oavsett om det är trädfällning, byte av bromsar, kirurgska ingrepp, hårklippning mm. ? Snusa gör jag inte och kommer aldrig att göra heller, lukta diesel gör jag inte heller jag är för snål för att spilla, men backa med släp kan jag då jag är för lat för att knuffa släpet!
|
|
|
|
|
|
|
|
05-02-2012, 23:27
|

Medlem

|
CITAT (jaj-51 @ 05-02-2012, 19:16)  På helgen brukar jag blädra i dagspressen. En koll här på forumdet visar också på undersysellsata Så du har dina fakta från din lokala blaska? Då undrar jag då vad är det för arborister som annonserar där, eller är det företag som reklamerar med trädfällning och du bara per automatik drar alla över en kam?? Hur många arborister är vi här på forumet tror du? eg är det bara 2 eller 3 arborister som svarat i denna tråd och senaste månaden är det 4 eller 5 arborister som varit aktiva på odla, varav några inte ens vart i denna delen. Och hur får du det till att jag (jag refererar till mig själva då jag är den arborist som varit mest aktiv denna debatt) är undersysselsatt?? Jag börjar förstå varför det är så få yrkesmänniskor på detta forum och varför de som är här antingen är tysta eller inte använder sina egna namn, vad jag inte förstår är vad ni blivit utsatta för sedan ni har sådan mistro ja nästan hat till utbildade!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 12:21
|
Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 75 362

|
//T Jag tänker i samma bana som Mike RP; T: Din logik går alltså ut på att yrkesmän och utbildare skrämmer vanligt folk för att framstå som hjältar "egentligen " är trädfällning inte alls så farligt ...? Lyssnar du till Läkare, poliser och brandmän med samma typ av inställning??? Om nu vi framställt oss som hjältar, -hur skall vi framställa de tre som under förra veckan miste livet vid trädfällning? Olycksoffer? -var det "olyckor"?? (står iofs i polisrapporterna..) två av fallen var som det verkar resultat av: antingen - medvetet åsidosättande av grundläggande rutiner vid fällning -eller okunskap. Jag rotar inte i dessa fall för att bli hjälte utan för att jag tycker dessa liv spills helt i onödan! Har du en annan uppfattning ?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 12:48
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 05-02-2012, 21:07)  Jag använder mig inte av de flesta teknikerna i filmen, och jag klarar mig bra ändå. Jag har provat mig fram till metoder som fungerar bra för mig. ................Med tanke på tidigare inlägg så funderar jag över hur du definierar "bra" ? Vilka tekniker har du som är lika bra eller bättre än de som Svante visar i filmen?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 13:19
|

Moderator

|
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 12:48)  ................Med tanke på tidigare inlägg så funderar jag över hur du definierar "bra" ? Vilka tekniker har du som är lika bra eller bättre än de som Svante visar i filmen? Tidsbesparande i första hand
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 13:54
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 13:19)  Tidsbesparande i första hand  Jag kan tänka mig att någon eller fler av de som dog i veckan hade en tanke att "spara tid" Det Lyckades!!! Dom hittade evigheten! Jag är nyfiken på dina metoder att spara tid, referera gärna till Svantes film..
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 14:43
|

Moderator

|
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 13:54)  Jag kan tänka mig att någon eller fler av de som dog i veckan hade en tanke att "spara tid"
Det Lyckades!!! Dom hittade evigheten!
Jag är nyfiken på dina metoder att spara tid, referera gärna till Svantes film.. Svante håller på att greja med en massa specialkap, som exempelvis V-snittet som han kallar det. Min erfarenhet är att det sällan är speciellt mycket spänn i gran, de brukar vara rätt mjuka. Jag sågar därför ett enda litet snitt snitt på ena sidan stammen, och sedan från andra sidan. Det blir ju som en enklare variant av V-snittet. Jag har aldrig haft problem med att någon gran kommit farande när jag gjort så, men är det spänstigare träslag kan jag tänka mig att det gäller att vara försiktigare. Hans så kallade "stormkap" orkar jag inte heller krångla med. Vid ett tillfälle lämnar han flera träd åt maskinen för att de ligger i hög och han inte tycker att han har någon reträttväg. Jag hade börjat i utkanten på högen och arbetat mig inåt, då har man alltid reträttväg. Vid ett tillfälle kapar han en fura som ligger platt på marken. Han kör ju sågen i marken, och det skulle jag aldrig göra. Kedjan blir slö omedelbart. Då kapar jag hellre en bit upp där man kommer åt runt om, och sedan välter upp rotvältan med kanske 1-2m stock sittande kvar. Den kan man sedan fälla som ett vanligt stående träd. Visserligen får man ingen fullängdsstock då, men för mig spelar det ingen roll eftersom jag ändå bara gör ved. Slutligen orkar jag aldrig slå i kastskyddet så fort jag skall gå några meter, och jag känner ingen annan som gör det heller. Faktum är att jag inte ens har något kastskydd, det är sönder
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 15:21
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det talas om att dra alla över en kam men är det inte så att det just vad yrkesmännen gör här, alla som kapar själva slås ihop men såna som förolyckas utan att man vet ett enda dugg om vad som hände. Jag är inte speciellt macho, badar inte bustu och dricker aldrig öl eller intar starkare alkoholdrycker. Med sunt tänkande kommer man långt. Skulle aldrig falla mig in att slå i kastskyddet eftersom jag oftast använder elsåg.  Dessutom är det så jäkla trögt att spänna det igen. Jag betvivlar högeligen att arboristerna här gör det men det är ju bra att ha nånting att slänga på amatörerna.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 15:25
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Håller på dig Ruda, eftersom du uppenbarligen överlevt så "vet du vad du gör" och tar det försiktigt.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 19:25
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 06-02-2012, 14:43)  Svante håller på att greja med en massa specialkap, som exempelvis V-snittet som han kallar det. Min erfarenhet är att det sällan är speciellt mycket spänn i gran, de brukar vara rätt mjuka. Jag sågar därför ett enda litet snitt snitt på ena sidan stammen, och sedan från andra sidan. Det blir ju som en enklare variant av V-snittet. Jag har aldrig haft problem med att någon gran kommit farande när jag gjort så, men är det spänstigare träslag kan jag tänka mig att det gäller att vara försiktigare. Hans så kallade "stormkap" orkar jag inte heller krångla med. Vid ett tillfälle lämnar han flera träd åt maskinen för att de ligger i hög och han inte tycker att han har någon reträttväg. Jag hade börjat i utkanten på högen och arbetat mig inåt, då har man alltid reträttväg. Vid ett tillfälle kapar han en fura som ligger platt på marken. Han kör ju sågen i marken, och det skulle jag aldrig göra. Kedjan blir slö omedelbart. Då kapar jag hellre en bit upp där man kommer åt runt om, och sedan välter upp rotvältan med kanske 1-2m stock sittande kvar. Den kan man sedan fälla som ett vanligt stående träd. Visserligen får man ingen fullängdsstock då, men för mig spelar det ingen roll eftersom jag ändå bara gör ved. Slutligen orkar jag aldrig slå i kastskyddet så fort jag skall gå några meter, och jag känner ingen annan som gör det heller. Faktum är att jag inte ens har något kastskydd, det är sönder  Det översta du beskriver kallar vi enkelt motkap fungerar bra vid liten spänning vid stöörrespänning finns betydande spjälkrisk med metoden och risken att sätta fast sågen finns vid minsta missbedömning. Jag säger att den som avfärdar stormkapet som något krångligt och inte ser vinsten, har mycket stor nytta av en kurs i motorsågning, Om du inte orkar det fattar jag, men Vad i består det krångliga?? Bträffande exemplet med den lilla bröten, -kan vara ett otydligt exempel för den oerfarne kanske hade det varit bättre att visa en bröt med plockepinn på 5-10m höjd över marken. Är du säker på att han kör sågen i marken? han sågar precis så att kedjan går igenom mantelytan och vänder i insidan på barken med lite träning och en riktigt vass kedja går det bra. ( kräver dock viss barktjocklek och att trädet inte vilar direkt på en vass sten mitt i skäret) Du har en poäng när du beskriver kapstället! Minst en stocklängd (vilken som passar en själv) upp är för rotvältans skull ett bra ställe förutsatt att man kan stå säkert placerad själv. Den vanligaste olyckstypen vid arbete i skog är snubbling/halkning om man bär en motorsåg i händerna och faller hur reagerar man då? Att du inte känner någon som använder kedjebromsen är inte förvånande det är nämligen ett smittsamt beteende.. Orkar inte slå i kedjebromsen.. Du sågar med en såg med trasigt kastskydd /kedjebroms, Har du aldrig t.ex. trillat och tänkt att: vilken jäkla tur att jag inte kom åt gasen eller fått kast på sågen och känt att vilken tur att jag inte halkade av bågen med vänsterhanden?? Har det aldrig hänt något så att du blivit lite kallsvettig?
|
|
|
|
|
|
|
|
06-02-2012, 19:37
|

Moderator

|
CITAT (Hans T @ 06-02-2012, 19:25)  Den vanligaste olyckstypen vid arbete i skog är snubbling/halkning om man bär en motorsåg i händerna och faller hur reagerar man då? Att du inte känner någon som använder kedjebromsen är inte förvånande det är nämligen ett smittsamt beteende.. Orkar inte slå i kedjebromsen.. Du sågar med en såg med trasigt kastskydd /kedjebroms, Har du aldrig t.ex. trillat och tänkt att: vilken jäkla tur att jag inte kom åt gasen eller fått kast på sågen och känt att vilken tur att jag inte halkade av bågen med vänsterhanden?? Har det aldrig hänt något så att du blivit lite kallsvettig? För ett par år sedan sågade jag upp en gran som låg på en brant klippa. När jag kapade vred sig stocken av tyngden och slog till sågen så den bet mig lite i benet. Nu efteråt funderar jag på om jag hade denna såg utan kastskydd då, eller om kastskyddet över huvud taget skulle ha löst ut. Hur som helst har jag aldrig blivit kallsvettig över något sådant. När detta hände sågade jag klart och cyklade sedan 8km hem med röda droppar efter mig hela vägen. Ett antal stygn blev det till slut.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|