|
|
  |
Att kapa ett stormfallet träd. |
|
|
|
10-01-2012, 19:42
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
Efter stormen Gudrun så dog minst 5 personer under arbete i skogen.
|
|
|
|
|
10-01-2012, 20:56
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 20:43)  Hej Huggorm! Lärk kanske togs in en gång liksom granen, men den räknas nog som inhemsk idag. Se bl a här http://www.skogsstyrelsen.se/Myndigheten/S...tiken/Tradnamn/Vet du något annat? Den listan kan du inte gå efter, för i sådana fall skulle även contorta, sibirisk lärk och lärksläktet över huvud taget vara inhemskt. Lärken planterades in från alperna en gång i tiden, och är visserligen bofast nu men inte inhemsk. Första gången den hittades förvildad i Sverige var 1851. http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/larix/laridec.html
Redigerat av Huggorm: 10-01-2012, 21:00
|
|
|
|
|
10-01-2012, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag har råkat ut för spjälkning ett par gånger men bara på ganska klena lövträd som asp, sälg och någon björk. Nu är det sällan jag kapar ner stormfällda träd, det här lärkträdet var det första på många år. Däremot händer det då och då att träden fastnar i varandra vilket medför problem, dock inte olösbara. Beträffande påståendet att min lärk skulle vara skör så motsägs det av det enkla faktumet att det blev en rotvälta och inte ett knäckt träd som furan strax bakom. Den var visserligen i spänn men inte så kraftigt, rotvältan höll emot lite bara.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
jaj-51
|
10-01-2012, 22:07
|
Gäster

|
CITAT (Cilla @ 10-01-2012, 21:38)  Om spjälkning, Spjälkning kan förekomma med ALLA träd. Kolla instruktionsvideon från Säker skog som också ger spjälkningsexempel: http://www.youtube.com/watch?v=aLpSHZcklMgFör mig ser der det ut som mycket stor risk för kast som han behandlar motorsågen. Som amatör läser jag instruktionsboken och lärt att aldrig köra motorsågen på "fel" sida eller med spetsen in i först! Förväntade mig att motorsågen kastar! Är detta ett varnande exempel på hur man inte skal göra i stället?
Redigerat av jaj-51: 10-01-2012, 22:11
|
|
|
|
|
10-01-2012, 22:09
|

Medlem

|
CITAT (jaj-51 @ 10-01-2012, 22:07)  För mig ser der det ut som mycket stor risk för kast så som han behandlar motorsågen.
Som amatör läser jag instruktionsboken och skulle aldrig köra motorsågen på "fel" sida och spetsen in i först!
Förväntade mig att motorsågen kastar! Håller med. Man visar hur man klarar en fara men struntar i en annan. Man borde varnat för kast.
--------------------
|
|
|
|
jaj-51
|
10-01-2012, 22:12
|
Gäster

|
.
Redigerat av jaj-51: 10-01-2012, 22:13
|
|
|
|
|
10-01-2012, 22:52
|

Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 75 226

|
CITAT (jaj-51 @ 10-01-2012, 22:07)  För mig ser der det ut som mycket stor risk för kast som han behandlar motorsågen.
Som amatör läser jag instruktionsboken och lärt att aldrig köra motorsågen på "fel" sida eller med spetsen in i först!
Förväntade mig att motorsågen kastar! Är detta ett varnande exempel på hur man inte skal göra i stället? Visst står det i vissa böcker att man inte skall kapa med skjutade kedja (det du kallar för "fel" sida) men det är inte 100% sant det är omöjligt (det kanske går men inte så det är lönsamt och ergonomiskt korrekt) att utföra ett jobb utan att jobba med skjutande kedja, där risken för kast är som störst är nosen på svärdets ovansida från ca 5 cm innan böjningen börjar och 2/3 delar runt, därefter blir det dragande kedja och risken för kast minskar igen, vad han gjorde här var att påbörja insticket med dragande kedja altså helt enligt boken. Att han borde informera om riskerna ja, dock är detta en del av ett utbildningsmaterial för skogsarbetare men självklart skulle riskerna vara poängterat innan det lades ut på ett almänt forum som Youtube är. Just tekniken han nyttjar med instick och att hålla kvar en "häl - tårtbit , säkert hörn mm" är en flitigt använd och anerkänd teknik för att ge möjlighet att göra sina snitt helt klart utan risk för att trädet går i förtid. Personligen är det inget jag vill rekomendera att använda om man inte är van vid motorsågsarbete och/eller har kyndig vägledning. Till så små träd som han fäller här skulle det inte heller vara mitt förstaval jag brukar då nyttja mig av ett "förskjutet fällsnitt" vilket är enklare och snabbare.
|
|
|
|
|
10-01-2012, 23:58
|
Medlem
Antal inlägg: 6
Medlem nr: 75 364

|
CITAT (Gossen Ruda @ 10-01-2012, 21:59)  Jag har råkat ut för spjälkning ett par gånger men bara på ganska klena lövträd som asp, sälg och någon björk. Nu är det sällan jag kapar ner stormfällda träd, det här lärkträdet var det första på många år. Däremot händer det då och då att träden fastnar i varandra vilket medför problem, dock inte olösbara. Beträffande påståendet att min lärk skulle vara skör så motsägs det av det enkla faktumet att det blev en rotvälta och inte ett knäckt träd som furan strax bakom. Den var visserligen i spänn men inte så kraftigt, rotvältan höll emot lite bara. #Huggorm; Lärken fanns här före den senaste istiden och en återplantering anser jag kalla fall vara en återintroduktion. Gossen Ruda jag var medlem på det här forumet när det var nytt men inte gjort några inlägg på länge därför registrerade jag mig igen. Jag har genom åren sett många hemmafixare "beräkna" vad som ska hända, jag har även sett följderna när det inte gått som man tänkt sig... Du verkar vara en stridbar man med lite tillövners för yrkesmän, en tråkig inställning. Jag menade inte att knäppa dig på näsan utan bara dela med mig av min kunskap. Jag tvivlar inte på att du sågat träd förr, om du säger det, men din skuddsutrustning, arbetsmetod, säkerhetstänkande och öppenhet för att ta till dig ny kunskap visar något annat. Att du genast går in och förkastar den kunskap jag har om vedens olika egenskaper vid olika temperaturer utan att istället säga "Tack för informationen men temperaturen var oförändrad från det att trädet föll så den faktorn har jag redan vägt in" Det är väl det Forum går ut på -att dela med sig av sin kunskap och få del av andras? Jag har använt motorsåg i mitt arbete i 21 år, hemmavid i 28 år... Trots detta så har jag tagit A,B och C nivå på säkerskog utbildning förra året för att uppdatera mig på tekniker och lära mig nya. Mitt gamla kort är fortfarande giltigt och genomfört i ett Engelskt system. Utbildning är bra! Någonting jag uppmanar och uppmuntrar dig och andra att gå om ni ska använda Motorsåg.
|
|
|
|
|
11-01-2012, 02:13
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Säker Skog har mängder av instruktions/utbildningsvideos on line, och det är inte meningen att varje enstaka film ska ta upp alla aspekter. Det är heller inte så att man får skogscertifikat för att man sett videorna. Jag skulle inte vilja se ett förspel à la nordamerikanska varningstexter innan jag får se det som videon ska handla om.
Tänk er att man hittat en film om spjälkning på nätet som är precis det man vill kika på, och så får man 15 minuter förvarning om hur man generellt ska jobba med motorsåg, att man ska ha skyddsutrustning och inte låta barn äta upp motorsågen - innan man får se själva spjälkningstemat....
Jag är glad att de generöst lagt ut allt detta material. Mycket lär man sig av och det är enkelt beskrivet utan att ge känsla av att det här kan man göra säkert efter femton minuters inläsning.
I övrigt håller jag med Xerxes. Man har alltid mycket att lära och forum som dessa bidrar till lärdomar.
--------------------
|
|
|
|
jaj-51
|
11-01-2012, 06:25
|
Gäster

|
Säker skog hm ....
En så dålig instruktionsvide som ligger ute till allmän beskådan sänker förtroendet långt er i avgrunden åtminstonde för mig.
En klar miss som omedelbart borde rättas till. Om "säker skog" har ambitioner att leva upp till namnet och ge en säker utbildning så är det en del att göra
Redigerat av jaj-51: 11-01-2012, 06:28
|
|
|
|
|
11-01-2012, 07:20
|

Medlem

|
Jag har hängt mig lite i den kritik/mistillit som riktas mot yrkesfolk, personligen är inte jag med på något forum för att framstå som bättre än någon annan eller vårda mitt ego på andra sätt!
Men faktum är att jag som flera av de kolleger som yttrat sig i denna tråd har funnit ett yrke som samtidigt är ett stort intresse och som vi därför brinner för att kontinuerligt utbilda oss inom och ser en ära i att sprida kunskap om.
Det är inte många yrken idag där man kan köpa sig lite verktyg för några tusenlapper och sedan titulera sig med en titel utan att kunder och almänhet reagerar negativt, men inom trädgård i almänhet och trädarbeten i synnerhet kan vem som helst ligga runt 10-20000 på en såg och lite runt om verktyg för att sedan kalla sig arborist/trädvårdare/trädfällare eller dylikt och folk lyssnar som att det var gudar. Härtill skall säjas att detta långt ifrån räcker till att betala den utrustning som jag och mina kolleger kommer till en arbetsplats med och absolut inte till att täcka kostnaderna för utbildningar som vi betalat själva.
Jag undrar hur många härinne som skulle lyssna lika blint på någon som förklarade hur de skulle dra elen i huset därför att personen i fråga har gjort det för och det gått bra (dvs inga hus har brunnit och ingen människa dött) även efter att utbildade och certifierade elektrikare hade påpekat fel vid det beskrivna arbetssätt???
Som vissa säjer sig ha sett arborister använda motorsåg med en hand javisst jag med jag har också gjort det själv men jag skulle aldrig säja att det var ok eller hänvisa andra till att kunne göra så.
Jag håller med om att vi alla är vuxna människor men i mitt tycke bär vi också som vuxna människor ett ansvar båda gentemot oss själva och vår familj att inte ta onödiga risker men också mot andra att inte utsätta dem för eller uppmana dem att göra likadant utan att påpeka riskfaktor och vad det kan innebära. Likamycket och i samma anda ser jag det som mitt ansvar mot mig själv att försöka dra lärdom av dem som har större kunskap än jag men det är mer en fråga om inställning än säkerhet.
|
|
|
|
|
11-01-2012, 07:45
|

Medlem

|
Min uppfattning om yrkesmän är att de säkert är duktiga men att det ibland också medför ett Bror Duktig-syndrom, man negligerar alla andra som inte har samma utbildning och anser det vara fritt fram att kritisera även småsaker. Ingen här vet vad jag vet men ändå kommer onyanserad kritik vilket givetvis betyder att jag reser ragg direkt, sen är hackandet igång från alla håll. Beträffande filmen om spjälkning så är en del av scenerna tydligt framprovocerade. Kanske nyttigt att visa krafterna men om man genomskådar knepen försvinner budskapet. Att plocka fram enstaka filmer på folk som klantar sig när det på varje sån film går hundratals som inte klantar sig känns inte rätt. Visst är det bra att peka på risker men därmed skall man inte klantförklara ALLA som inte är fullt utbildade. Fö känner jag till fall där utbildade elektriker klantat sig så utbildning hjälper inte.
Mycket redigerande här men det kommer upp saker hela tiden. Mike. Hur tror de det går med din trovärdighet om du klagar på att jag sågar med en hand när du själv gör det och dina kolleger likaså? "Gör som jag säger, inte som jag gör."
Redigerat av Gossen Ruda: 11-01-2012, 08:44
--------------------
|
|
|
|
jaj-51
|
11-01-2012, 09:05
|
Gäster

|
Som vanligt fins alltid en grupp yrkesmän som är översittare och klankar på andra. Oj vad trött man blir på dessa som gåt en kurs och tycker de vet bäst och kan bäst. De flesta kör bil men klarar de ett Teoriprov Dessutom tror många att de kan köra bilen till arbetet och i tjänsten! Något kanske borde läsa på lite mer
|
|
|
|
Azur
|
11-01-2012, 12:24
|
Gäster

|
Förmodligen en dum fråga, men om man är rädd för spjälkning, varför inte dra ett spännband runt trädet? Ett 5 cm brett spännband har en dragstyrka över 4 ton.
|
|
|
|
|
11-01-2012, 12:38
|

Medlem

|
CITAT (Azur @ 11-01-2012, 12:24)  Förmodligen en dum fråga, men om man är rädd för spjälkning, varför inte dra ett spännband runt trädet? Ett 5 cm brett spännband har en dragstyrka över 4 ton. Det finns situationer där det inte är tillräckligt, men idéen är absolut inte dum och det finns faktiskt i handeln specialframstillade spännanordningar i band eller kedja till just det ändamålet.
|
|
|
|
|
11-01-2012, 12:47
|

Medlem

|
CITAT (jaj-51 @ 11-01-2012, 09:05)  Som vanligt fins alltid en grupp yrkesmän som är översittare och klankar på andra. Oj vad trött man blir på dessa som gåt en kurs och tycker de vet bäst och kan bäst. De flesta kör bil men klarar de ett Teoriprov Dessutom tror många att de kan köra bilen till arbetet och i tjänsten! Något kanske borde läsa på lite mer Nu förstår jag inte ditt resonemang först idiotförklarar du mig genom att säja att jag gått en kurs och därför blir en översittare, sedan refererar du till något som kräver utbildning/skolning och prov för att säja att inte ens alla som gör det kan det och borde studera mera! Jag ser inte vart du vill komma, är folk med utbildning idioter eller bör alla lära sig mera så de klarar grundläggande teoriprov?? Och ja jag tolkar dina och andras utlåtande som att ni anser att utblidade är idioter som ens bemöder sig att gå en utbildning.
|
|
|
|
|
11-01-2012, 13:55
|

Medlem

|
Min uppfattning om yrkesmän är att de säkert är duktiga men att det ibland också medför ett Bror Duktig-syndrom, man negligerar alla andra som inte har samma utbildning och anser det vara fritt fram att kritisera även småsaker.
Brorduktigsyndromet är vida kännd i alla sociala lag båda bland hantverkare- statliga tjänstemän- proffesorer- forumstroll mfl. min gamla läromästare i dk förklarde det med att det var en del i den personliga utvecklingen såhär, när man börjar lära sig något nytt är man ganska ödmjuk och håller sina åsikter för sig själva, efter ett tag har man lärt sig så pass mycket att man kan utföra en del uppgifter och har ett bredt kunnande och gärna visar sig på styva linan, efter ännu ett tag börjar man få ett djup i sitt kunnande och därmed lite av nybörjarens ödmjukhet åter dock med skillnaden att nu är man ödmjuk inför sitt lärande och inte andra, denna process är nödvändig för att få grundläggande kunskapar som utvecklas till kunnande och sedermera fördjupning, hur lång tid vi är på varje nivå är individuell och tyvärr är det nog många som stannar på andra nivån och tror sig kunne alla sanningar
Ingen här vet vad jag vet men ändå kommer onyanserad kritik vilket givetvis betyder att jag reser ragg direkt, sen är hackandet igång från alla håll.
Nej jag vet inte så mycket om vad du kan annat än vad jag sett på din film och vad du anser är onyanserat kritik/småsaker ser jag kanske som varande viktiga frågor men jag kanske inte alltid får gett svaren just rätt innebörd på text så de uppfattas mer som klankande kritik än det de är menat som nämligen konstruktiv kritik, men jag diskuterar det gärna oavsett om det är här via pm eller över en kopp kaffe, för min del känns det bland som att kritiken från vissa är mera ett uttryck för ovilja mot att yrkesfolk tillåter sig att delge sitt kunnande än att man försökt läsa och förstå och då resar jag ragg direkt så jag förstår att du också gör det om du känner så.
Beträffande filmen om spjälkning så är en del av scenerna tydligt framprovocerade. Kanske nyttigt att visa krafterna men om man genomskådar knepen försvinner budskapet.
Nu har jag inte gått säker skogs utbildning men jag vet att liknande kritik kom i DK , jag hade dock ingen kritik då vi såg 3 filmar i denna längd och efter det hade 5-10 dagars praktiska övningar under ett kursförlopp, så tagit ur sin helhet kan jag hålla med dig men sett i sin sammanhang på en utbildning tror jag att den faktorn minskar
Att plocka fram enstaka filmer på folk som klantar sig när det på varje sån film går hundratals som inte klantar sig känns inte rätt. Visst är det bra att peka på risker men därmed skall man inte klantförklara ALLA som inte är fullt utbildade.
Visst det finns många filmer där det går bra men nu var det jo riskerna som cilla ville belysa.
Fö känner jag till fall där utbildade elektriker klantat sig så utbildning hjälper inte.
Jag opponerar mig mot ditt resonemang här då den mänskliga faktorn spiller inn och det bör inte vara en ursäkt för att inte vilja lära sig, som jag ser det finns det 4 sätt att göra fel på Medvetet men likgiltig Medvetet men bevisst om att det är fel och en strävan efter att undvika det Obevisst och likgiltig Obevisst men lärande sig av felet Utbildning ändrar inte på att olyckor händer och att folk klantar sig, men utbildning, kunnande och erfarenhet i kombination minskar riskerna avsevärt, varför skulle det annars vara krav på utbildning för att få utföra vissa arbetsuppgifter i hemmen om inte det var för att risken för fel minskade
Mycket redigerande här men det kommer upp saker hela tiden. Mike. Hur tror de det går med din trovärdighet om du klagar på att jag sågar med en hand när du själv gör det och dina kolleger likaså? "Gör som jag säger, inte som jag gör."
Just det "gör som jag säjer och inte som jag gör", för det första är de fallen där jag användt enhandsgrepp ovan mark vid klättring inte på marken, från stege eller skylift ändå är det fel och bör inte förekomma, för det andra var min poäng just det att det är fel och jag aldrig skulle visa upp på ett forum att jag gjort så eller säja till andra att det var ok! just för att det ökar risken för skada. Så jag tror att min trovärdighet skulle vara mindre om jag satt här och sade att jag aldrig gör fel för självklart gör jag det jag är bara människa.
Jag ber redan nu om ursäkt till dem som retar sig på de olika färgerna men jag fick beslutsångest.
|
|
|
|
|
11-01-2012, 18:48
|
Medlem
Antal inlägg: 54
Medlem nr: 75 362

|
Jaj-51 och andra som känner sig otrygga med att såga med skjutande kedja eller göra instick, Gå en utbildning, så skall ni få reda på hur det skall göras för att bli acceptabelt säkert, ganska enkelt, grundnivån (A) i motorsågskörkortet den medger inte ens trädfällning.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|