Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tycker du om kycklingkött?, Gott, nyttigt och billigt
          Wilmer
          Inlägg 13-01-2012, 21:28
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Förut kunde jag köpa från Movitz kyckling direkt, de var (är) glada fåglar, men sedan lade han ner gårdsbutiken. Hur det är nu vet jag inte, men det är knappast värt att åka till Gbg för att köpa kyckling från sta'n (Trollhättan).

Movitz kyckling

Varför ska det vara så krångligt att hitta glada djur? Ska köpa ett glatt får och mumsa på, det ska bara gå hädan först.. Så glad att hitta glad mat!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Motti
          Inlägg 13-01-2012, 21:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Ja jag önskar också att man kunde köpa Gårdskyckling i närbutik som haft ett gott liv så länge det varade smile.gif

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 22:42
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Pratade just med min kompis som nämnde gårdskyckling som hennes pappa hade köpt, men det var inte från den gården utan skulle finnas överallt, ska försöka kolla upp.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          malcolm
          Inlägg 13-01-2012, 22:43
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Myosotis @ 13-01-2012, 19:00) *
          Jaha, och det gör att det är okej eller?!

Det sa jag inte men jag köper alltid kyckling från Kronfågel eftersom jag inbillar mig att de djuren inte föds upp lika vidrigt som på många andra ställen som jag sett film på. Har inga problem med att man äter hundar i Kina men ogillar hur djurhållningen många gånger går till där borta.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 22:48
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (RB9310 @ 13-01-2012, 19:11) *
          Måste säga att jag är lite skeptisk mot sånt framställs som ekoligiskt. Vart är bevisen på att just min ekologiska kyckling är hanterad på ett bra sätt. Önskar man kunde vara säker.

Det håller jag verkligen med om! Har tyvärr dålig koll, det borde väl finnas någon märkning som man kan lita på?

CITAT (malcolm @ 13-01-2012, 22:43) *
          ...jag inbillar mig att de djuren inte föds upp lika vidrigt som på många andra ställen som jag sett film på...

Många verkar ha sådan tilltro till Kronfågel och förresten svenska grisar också osv., men det har inte jag tyvärr. Men man kan ju hoppas.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 13-01-2012, 22:55
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Rihane @ 13-01-2012, 19:29) *
          ...Sedan borde jag minska ner på köttet för jag förbrukar ca dubbelt så mycket i matavtryck som svensk än jag borde. Dvs om jag skar ner på köttet skulle inte odlingsarealen för att föda upp djuren bli så stor...

Njaa det vet jag inte, jag tycker inte riktigt om det här med "borde" och så. Om man gillar kött ska man väl få äta kött och inte gå omkring med dåligt samvete. Har man för många getter i savannen blir öknen större och det är inte bra, men nu bor vi i Sverige där fin åkerjord bebyggs eller planteras med granskog. Det finns helt klart för lite betesdjur i Sverige, många beteshagar planteras med skog eller växer igen med sly, och fågelarterna som är knutna till odlingslandskapet är de som minskar mest. Så om man har möjlighet att äta närproducerade lyckliga kossor ska man göra det!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 14-01-2012, 00:12
          Länk hit: #27

Medlem

Jag tror vi äter det mesta hästköttet som går att äta här i Sverige föresten, värre i andra länder. På grund av nya direktiv så är det livslång karens på mediciner som de flesta hästar får någon gång i livet, vilket gör att de tas ur livsmedelskedjan (skrivs in i passet). Jag hade absolut inte haft något emot att min häst blev mat, men han har fått antiinflammatoriskt en gång och kommer aldrig bli mat. När jag var i Borlänge (det måste vara travhästmecca) hade de långa köttdiskar med häst i olika former. Jag äter gladeligen korv (är det ju mest) med pålle i. Inte för att jag tycker alla hästägare sköter sina djur som de borde, men liiite bättre än burhöns har de det allt!

Blev erbjuden en tupp häromdagen, men jag klarar tyvärr inte av slaktandet.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Motti
          Inlägg 14-01-2012, 00:28
          Länk hit: #28

Medlem

Som köttätare måste man ju ha tilltro till svensk köttproduktion ! Danmark har ju inga hämningar alls det är ju bara att spotta ut kött mer än vad vi i Sverige producerar på ett år det gör Danskarna på ett halv år..Vi köper bara Svenskt kött här !ta mig fan inte klokt att de säljer Oxfile från Uruguai eller Brazilien här i Sverige sen expotera vi vårt bästa kött till Ialien bla och köpper kött från sydamerika helt jäkla galet ju !ska vi inte äta det kött vi producera i Sverige ?

Citera
          omk
          Inlägg 14-01-2012, 01:04
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

I min familj äter vi ganska mycket kött.
          Jag köper ALLTID svenskt, men nästan aldrig ekologiskt.

De eko-djur som finns runt om i Sverige har det säkert jättebra på alla sätt, om de är friska och inte skadar sig !! För OM de blir sjuka, så får de INTE medicineras med t ex penicillin, då kan köttet inte säljas som "ekologiskt". Alltså får djuren antingen lida, eller slaktas sjuka.

Naturligtvis tycker jag att alla djur, och SPECIELLT de vi föder upp för att äta, ska behandlas med respekt, men om de blir skadade eller sjuka, så fråntar vi dem deras goda liv genom att INTE behandla sjukdomen/skadan, som gör att de kan förbli "glada grisar/lyckliga hönor" tills dess att de slaktas.

Redigerat av omk: 14-01-2012, 01:06

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 14-01-2012, 12:10
          Länk hit: #30

Gäster

Gillar kyckling vällagad när jag inte äter annat kött. Avskydde som liten slaktdagarna hemma, men dock är det bra att veta varifrån köttet kommer ifrån ........ tummenupp.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 14-01-2012, 12:23
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Om man nu vill äta kött så är det inte lätt: Kor belastar atmosfären, grisar och kycklingar behandlas illa. Lammkött har blivit orimligt dyrt och tillgången på vilt är begränsad...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-01-2012, 13:12
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 12:23) *
          Kor belastar atmosfären...

Har lite svårt att ta till mig det där. Kan det verkligen vara så farligt jämfört med alla andra utsläpp? Gäller det gnuer och bisonoxar också? Bör de decimeras för det?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 14-01-2012, 17:26
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (Myosotis @ 14-01-2012, 13:12) *
          Har lite svårt att ta till mig det där. Kan det verkligen vara så farligt jämfört med alla andra utsläpp? Gäller det gnuer och bisonoxar också? Bör de decimeras för det?

Exakt min åsikt! yes.gif

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-01-2012, 19:00
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Kycklingar har gott om plats i uppfödningen. Utrymmet är så stort att man måste minska det när kycklingarna är små för att de ska hitta mat och vatten. Det ser lite trångt ut sista veckan innan slakten. Vill man ha mer smak på kycklingen så köper man lite äldre djur. Nackdelen är då att enstaka kycklingar får benbsvär på grund av ökad vikt. Jag har under ett antal år tittat lite på uppfödningen av storkycklingar. För att de ska växa bra så är de avlade för att inte röra sig för mycket. Jag har under årens lopp sett få stora broilertuppar som varit halta eller betett sig underligt. Är man som jag van vid hobbyhöns tycker man att broilerkycklingar verkar lite dumma. Generellt kan man säga att tunga hönsraser är mycket lugna. Vi har en massa stor cochin hemma och det är en mycket stillsam ras som anser att 60cm är ett alltför högt staket.
          Som fjäderfäintresserad äter jag gärna kyckling, gås, anka, myskanka och pärlhöna. Kalkoner har jag aldrig fött upp själv men jag har studerat uppfödningen hos bekanta. Även hos kalkoner förekommer enstaka fall av benbesvär när de blir riktigt stora. Det finns ett annat smaskigt fjäderfä som en okunnig person kan stressa till döds och det är nandun.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-01-2012, 16:41
          Länk hit: #35

Medlem

Här är nu länken jag fick. Kravkyckling Jag kan inte garantera att allt går rätt till där, men jag hoppas det.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Motti
          Inlägg 16-01-2012, 20:03
          Länk hit: #36

Medlem

Vi har ju tillgång till vilt året runt i och med att min man jagar och viltet genomgår ju inte den proccesen som tamdjur gör med stress och mindre bra förhållanden .Tyvär har ju allt blivit industri och jag kan inte påstå att jag gillar den situationen men vi min man och jag försöker så gott vi kan att välja vad vi äter och att köpa svenskt kött .Personligen skulle jag vilja att alla tamdjur fick gå ute i det gröna som för och leva ett naturligt liv till fullo innan slakt . Tyvär är det ju så att en del har lättare att få tag i kycklingar som är uppvuxna småskaligt liksom gris och nöt ,vi har förmånen att kunna köpa både nör och gris som är uppföda småskaligt och som får gå ute året runt mer eller mindre .Det gör en ont att inte djuren vi äter få vara ute och ha ett bra liv under den tiden de lever .Kan inte låta bli att tänka på vår kära Astrid Lindgren som kämpade så för att våra djur skulle få vara ute i hagarna och leva som dom är tänkta att göra .

Citera
          abbbe
          Inlägg 16-01-2012, 20:42
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 851
          Medlem nr: 8 321

Ja vad ska man säga. Once you killed the cow, you got to make the burger...

--------------------
          jävla bladlöss!

Citera
          renate
          Inlägg 16-01-2012, 20:49
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Ja jag äter kyckling,köper bara svensk kött.
          Nej jag öppnade inte länken,vill inte titta på det.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Wilmer
          Inlägg 16-01-2012, 21:12
          Länk hit: #39

Medlem

Just Movitz kyckling vet jag hur de har det eftersom jag haft hästen där i många herrans år. Annars kan man ju aldrig veta till hundra procent. Det kom ju larm om hur illa fåren hade det för ett tag sedan också. SUCK!! Jag som trode att man inte KUNDE behandla får illa, de går ju ute och har det bra trodde jag naivt. Har mest sett dem fria och glada i Storbritannien inser jag nu, så här är de kanske instängda som allt annat.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Myosotis
          Inlägg 16-01-2012, 23:31
          Länk hit: #40

Medlem

Jag känner bara glada får, tror inte de är kravfår.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 06:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon