Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Malmö ! Sveriges New York ?
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2012, 13:48
          Länk hit: #61

Gäster

Märkligt att så många som tycker vi har för höga skatter och för stor offentlig sektor klagar på att polisen "inte gör något" - också en svepande formulering. Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar. Nu tror jag inte att en stor polisstyrka löser alla problem men nog kan man väl anta att det skulle underlätta.

När det gäller ungdomsbrottslighet är det rent vetenskapligt konstaterat vikten av att påföljden kommer så snabbt som möjligt i anslutning till brottet. Åklagarmyndigheten har också skalats på resurser och väntetiden är förödande för ungdomsbrottslingar om det går ett år emellan själva gärningen tills åtal väcks.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-01-2012, 14:05
          Länk hit: #62

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 13:48) *
          Märkligt att så många som tycker vi har för höga skatter och för stor offentlig sektor klagar på att polisen "inte gör något" - också en svepande formulering. Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar. Nu tror jag inte att en stor polisstyrka löser alla problem men nog kan man väl anta att det skulle underlätta.

Polisen skulle kunna omprioritera. Mindre resurser för att ta medelsvenssons som kört 120 på motorvägen, och mer resurser för att gripa mördare.

Citera
          Anma
          Inlägg 14-01-2012, 14:22
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 14:05) *
          Polisen skulle kunna omprioritera. Mindre resurser för att ta medelsvenssons som kört 120 på motorvägen, och mer resurser för att gripa mördare.

Jag tror inte att en trafikpolis kan göra en kriminalares jobb.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2012, 14:36
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (*Stintan* @ 14-01-2012, 12:15) *
          Verkar finnas många potentiella sverigedemokrater här på forumet coolgleam.gif

det finns nog både sossar och moderater som har korpgluggarna öppna utan att de för den skull byter parti smile.gif

CITAT (malarmaster @ 14-01-2012, 11:52) *
          För min del får gärna storsvenskarna återbörda skåneland till danmark,jag skulle med glädje bli dansk medborgare liksom mina förfäder har varit.Dessutom verkar danskarna kunna handskas med dessa problem betydligt bättre.
          Såg i nyheterna igår att brevbärarna i seved inte vill dela ut post utan nu skall man rekrytera några "infödingar" till brevbärare i området,posten må gärna rekrytera vem som nu vill bli brevbärare men detta är ju helt fel signaler.
          Man har gett upp,vissa områden skall lämnas åt sitt öde,polis,räddningstjänst och nu post har stora problem att göra sitt jobb.Allt på grund av en totalt misslyckad integreringspolitik som resulterat i ett enormt utanförskap för dessa invandrargrupper.
          Malmö,Södertälje,vissa Stockholmskommuner har i åratal påtalat problemen,inget görs.
          Krafttag måste tas,polisen måste ta sitt ansvar o i samarbete med regering o riksdag få utökade befogenheter i jakt på vapen m.m.
          Man behöver kanske utöka antalet poliser i malmöområdet kraftigt så att polisnärvaro finns i områdena hela tiden o på så sätt stävja gängen.
          Vet om att vissa åtgärder har vidtagits och som gett viss positiv respons men det varar inte,när polis efter ett tag tvingas minska sin närvaro återkommer problemen.
          Ulf

det här med postgången i seved är bara så jävla urdumt så det finns inte ord för det! bort med buset bara!

CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 12:19) *
          Ska det diskuteras får det gärna bygga på fakta och inte på hörsägen eller allmänt tyckande...

allmänt tyckande kan aldrig vara fel på ett forum.

CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 13:16) *
          Ett stort problem är ju att ungdomar som ägnar sig åt brott inte stoppas i tid, utan får fortsätta till de vuxit upp till fullfjädrade gangsters. En lösning kan vara att utdela en vuxens straff, men låta målsman ta det. Då kanske föräldrarna blir lite mer intresserade av att styra upp sina barn mot hederliga liv.

som med hundar då - gör min hund nåt skit så är det jag som får stå för det!
          tummenupp.gif

CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 13:14) *
          tummenupp.gif

Det är förfärligt att läsa vad som skrivits i tråden sedan jag somnade i natt. Snacka om att fördomarna blomstrar duh.gif
          Det märkliga är att de som har flest åsikter i debatten verkar vara de som varken bor i närheten av Malmö eller (kanske) har satt sin fot där./.../

du får börja med att lyssna på skånepåg då, han verkar ju bo mitt i smeten.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          skånepåg
          Inlägg 14-01-2012, 14:39
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2679297/...-ranade-av-gang 3st nerslagna av ett gäng på 10 ungdomar inatt, Malmö.
          Sen denna bloggen, de skriver ut mer än vad media gör, även namn och annat, så har nåt hänt på nyheterna så läcker de mer information http://petterssons.bloggsida.se/
          Inte bara med folk med utländsk härkomst de vill bara göra sin röst hörd, verkligheten idag är skrämmande =(

CITAT (herkules @ 14-01-2012, 14:36) *
          det finns nog både sossar och moderater som har korpgluggarna öppna utan att de för den skull byter parti smile.gif
          det här med postgången i seved är bara så jävla urdumt så det finns inte ord för det! bort med buset bara!
          allmänt tyckande kan aldrig vara fel på ett forum.
          som med hundar då - gör min hund nåt skit så är det jag som får stå för det!
          tummenupp.gif

Har malmö bara ett par mil härifrån, varit där ett par gånger men inte på senaste tiden, vissa områden är mer utsatta man kan ju spekulera i hur det blevit så?

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Anma
          Inlägg 14-01-2012, 14:45
          Länk hit: #66

Medlem

aqvakul bor också i Malmö.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2012, 14:51
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (Anma @ 14-01-2012, 14:45) *
          aqvakul bor också i Malmö.

lund trodde jag men ok.
          jag har halva min släkt i malmö, dock ej möllan, rosengård o liknande utan än så länge på lite "bättre" adresser.
          det är en tråkig utveckling av en mycket fin stad.

--------------------

Citera
          malarmaster
          Inlägg 14-01-2012, 14:56
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

När det gäller ungdomsbrottslighet är det rent vetenskapligt konstaterat vikten av att påföljden kommer så snabbt som möjligt i anslutning till brottet. Åklagarmyndigheten har också skalats på resurser och väntetiden är förödande för ungdomsbrottslingar om det går ett år emellan själva gärningen tills åtal väcks.

polisen har ju under alliansen förstärkts betydligt men tyvärr syns det inte ute på gatorna,alltför många jobbar bakom skrivbord med begågna brott istället för att förebygga dem.vanliga poliser på gatorna skulle definitivt dämpa den vanliga kriminaliteten,inbrott,bilstölder,snatterier,rån m.m.
          var tog närpolisreformen vägen?
          Håller helt med att domstolar som i t.ex USA där man redan dagen efter står inför skranket skulle dämpa vissa ungdommar för att uppföra sig olämpligt.
          men problemet är ju betydligt större.vi håller på att få eller har redan samma problem som många länder i europa har,stor invandring med dålig eller ingen integration föder dessa problem,det kopplat med en utom europeiskt kultur som krockar med vårt sätt att se på saker o ting.Gör man inget riskerar man att detta eskalerar till en okontrollerbar situation,se Rotterdam i holland,Marseille i frankrike och alla "ghetton" runt om i europas storstäder där situationen är ohållbar.det om något föder främlingshat och olika särpartier får grogrund.
          vårt svenska sd växer något varje gång det blir tidningsrubriker och fördomarna tycks bekräftas. Ulf

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 14-01-2012, 14:57
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Skånepåg bor inte i Malmö, inte jag heller, men jag har bott där i över 30år och är där flera gånger i veckan

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2012, 15:02
          Länk hit: #70

Medlem

CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 14:57) *
          Skånepåg bor inte i Malmö, inte jag heller, men jag har bott där i över 30år och är där flera gånger i veckan

överlag så är väl områdena runt omkring och i malmö väldigt utsatta vad det gäller kriminalitet. värst i landet?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 14-01-2012, 15:19
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (herkules @ 14-01-2012, 15:02) *
          överlag så är väl områdena runt omkring och i malmö väldigt utsatta vad det gäller kriminalitet. värst i landet?

Eva i Skåne skrev detta tidigare i tråden:
          CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 13:14) *
          Just nu får brott begångna i Malmö störst uppmärksamhet i media.
          Enligt BRÅ:s statistik leder Stockholm med 19,9% våldsbrott per 1000 invånare medan Malmö ligger på 16,9%.
          -fear-.gif

Min fetmarkering.
          Det är farligare att bo i Stockholm än i Malmö, rent statistiskt.

Citera
          herkules
          Inlägg 14-01-2012, 15:30
          Länk hit: #72

Medlem

CITAT (Anma @ 14-01-2012, 15:19) *
          Eva i Skåne skrev detta tidigare i tråden:
          Min fetmarkering.
          Det är farligare att bo i Stockholm än i Malmö, rent statistiskt.

stockholm är ju större än malmö så om siffrorna visade något annat så är vi illa ute!

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 14-01-2012, 15:31
          Länk hit: #73

Medlem

%

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-01-2012, 15:34
          Länk hit: #74

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Men alltså, 16,9% våldsbrott per tusen invånare, varför skriver man inte per hundra invånare eller bland staden befolkning över huvud taget? 16,9% av Malmös befolkning har alltså utsatts för ett våldsbrott, men under vilken tidsrymd, är det i hela sina liv eller under ett visst år?

Citera
          Rebecca
          Inlägg 14-01-2012, 15:37
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

JAG bor i Malmö, och jag undrar hur många av er som faktiskt har en mer nyanserad bild av Malmö än vad som målas upp i media?! Det enda ni hört om är Rosengård och Seved. Varför? Jo, för det tas upp i media. Det är samma sak i andra städer, säkert har ni hört talas om Backa i Göteborg som svartmålats på samma sätt. Nu har jag stora erfarenheter även av Backa och kan berätta att det är en stadsdel med många fina kvaliteter.

Kan tala om för er att Malmö är en fantastisk stad. Till och med i ert katastrofala Rosengård finns det guldkorn!

Snälla ni, försök fatta att Malmö inte endast är det kriminella ni hör om på tv.

--------------------

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 14-01-2012, 15:53
          Länk hit: #76

Medlem

Hurra för Rebecca!!! En Malmöbo har uttalat sig tummenupp.gif
          Det är alla som inte känner till stan som har framfört flest negativa åsikter.

Citera
          Gita
          Inlägg 14-01-2012, 15:54
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Polisen gör massor men det är också en organisation som fått ta åtskilliga nedskärningar.

Dt där är väl ändå inte riltigt sant!
          Gita

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2012, 16:27
          Länk hit: #78

Gäster

CITAT (Gita @ 14-01-2012, 15:54) *
          Dt där är väl ändå inte riltigt sant!
          Gita

Nehej ....hur är det då? Möjligen har regeringen de senaste åren tillfört vissa resurser, men nog har polisen, domstolarna och åklagarmyndigheten genomgått hårda besparingskrav under många år.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 14-01-2012, 17:05
          Länk hit: #79

Gäster

CITAT (malarmaster @ 14-01-2012, 14:56) *
          polisen har ju under alliansen förstärkts betydligt men tyvärr syns det inte ute på gatorna,alltför många jobbar bakom skrivbord med begågna brott istället för att förebygga dem.vanliga poliser på gatorna skulle definitivt dämpa den vanliga kriminaliteten,inbrott,bilstölder,snatterier,rån m.m.
          var tog närpolisreformen vägen?
          Håller helt med att domstolar som i t.ex USA där man redan dagen efter står inför skranket skulle dämpa vissa ungdommar för att uppföra sig olämpligt.
          men problemet är ju betydligt större.vi håller på att få eller har redan samma problem som många länder i europa har,stor invandring med dålig eller ingen integration föder dessa problem,det kopplat med en utom europeiskt kultur som krockar med vårt sätt att se på saker o ting.Gör man inget riskerar man att detta eskalerar till en okontrollerbar situation,se Rotterdam i holland,Marseille i frankrike och alla "ghetton" runt om i europas storstäder där situationen är ohållbar.det om något föder främlingshat och olika särpartier får grogrund.
          vårt svenska sd växer något varje gång det blir tidningsrubriker och fördomarna tycks bekräftas. Ulf

Ja, tror dig om du säger att polisen fått mera resurser men det har skalats under många år, det vet jag och man har väl knappast nått upp till tidigare nivå även om man fått tillskott.

Förebyggande arbete brukar vara det som ryker först av den enkla anledningen att det är så förtvivlat svårt att visa på att förebyggande arbete har effekt. Jag vill gärna tro det och många andra vill tro det men det räcker inte - det måste även visas i resultat och ekonomi.

Visst har vi ett problem ojaa...och sanningen är väl att ingen har någon enkel lösning på det hela men från min lilla horisont är det desto viktigare att bemöta fördomar och främlingsfientlighet och att vi inte låter sådana krafter bli oemotsagda i debatten för om det är något jag är tvärsäker på är att allt sådant skit ökar polariseringen och problemen.

Redigerat av Gunilla T: 14-01-2012, 17:06

Citera
          Piccante
          Inlägg 14-01-2012, 17:06
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Rebecca @ 14-01-2012, 15:37) *
          JAG bor i Malmö, och jag undrar hur många av er som faktiskt har en mer nyanserad bild av Malmö än vad som målas upp i media?! Det enda ni hört om är Rosengård och Seved. Varför? Jo, för det tas upp i media. Det är samma sak i andra städer, säkert har ni hört talas om Backa i Göteborg som svartmålats på samma sätt. Nu har jag stora erfarenheter även av Backa och kan berätta att det är en stadsdel med många fina kvaliteter.

Kan tala om för er att Malmö är en fantastisk stad. Till och med i ert katastrofala Rosengård finns det guldkorn!

Snälla ni, försök fatta att Malmö inte endast är det kriminella ni hör om på tv.

bravo.gif
          Jag bor inte i Malmö men känner många som gör. Malmö är den staden som flesta beskriver som mkt mysig o saknar när de flyttar i från. Precis som med Backa så säger många från Hisingen att det inte är värre där än på andra ställen än i Göteborg och ofta är de uppmärksammade "problemområdena" några kvarter eller gator som hamnat i medias fokus pga ovanligt många händelser på en kort tid.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 14:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon