| |
|
  |
Malmö ! Sveriges New York ? |
|
|
|
|
14-01-2012, 17:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Tror inte att det är farligare att besöka Malmö än någon annan stad men utvecklingen är oroande. Att skjuta ner någon mitt bland allmänheten visar ju på totalt förakt för andra. Att stoppa det allt grövre våldet måste ju prioriteras innan det eskalerar än mer, och innan någon oskyldig drabbas. Får maffian etablera sig på allvar får vi ett jätteproblem framöver. Droger, vapen, sex o krogar är lönsamma objekt som gärna kriminella lägger vantarna på. Undrar hur många krögare som fått påhälsning av maffian och betalar snällt eftersom samhället inte kan erbjuda skydd.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 17:33
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Rebecca @ 14-01-2012, 15:37)  JAG bor i Malmö, och jag undrar hur många av er som faktiskt har en mer nyanserad bild av Malmö än vad som målas upp i media?! Det enda ni hört om är Rosengård och Seved. Varför? Jo, för det tas upp i media. Det är samma sak i andra städer, säkert har ni hört talas om Backa i Göteborg som svartmålats på samma sätt. Nu har jag stora erfarenheter även av Backa och kan berätta att det är en stadsdel med många fina kvaliteter.
Kan tala om för er att Malmö är en fantastisk stad. Till och med i ert katastrofala Rosengård finns det guldkorn!
Snälla ni, försök fatta att Malmö inte endast är det kriminella ni hör om på tv. Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då?
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 17:45
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:33)  Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då? Ja, det har hänt flera gånger. Men man bör nog vara hyfsat nykter och lämna sarkasmerna hemma.
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 17:55
|

Moderator

|
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2012, 17:45)  Ja, det har hänt flera gånger. Men man bör nog vara hyfsat nykter och lämna sarkasmerna hemma. Men jag skulle känna mig så naken utan sarkasmer
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 18:12
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:55)  Men jag skulle känna mig så naken utan sarkasmer  Samma här..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 18:23
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Oavsett stad så är det generellt sett så att det är de redan på förhand mest utsatta som drabbas mest av eventuell kriminalitet. Ett brott begånget i ett resursstarkt område har mycket högre sannolik att anmälas, och utredas. Småbrott som stöld, trakasserier, lättare misshandel och rån anmäls ofta inte om det anses vara en del av vardagen. Att polisen, som det tycks, lämnar vissa områden vind för våg - kanske pga resursbrist, är skandal. Under nyår var det ett barn som överfölls och förlorade ett ben när någon galning försökte skjuta ihjäl folk med fyrverkerier (det är iaf min tillspetsade tolkning. Vid en annan fyrverkerihändelse i Södertälje (som under en tid haft problem med raketattacker) greps en fähund, men fritogs av sina polare och grannar, då de tre poliserna var numerärt underlägsna. Jag tycker inte vi ska ha inrikesmilitär, men det måste finnas bättre beredskap för att snabbt stärka upp polismakten där det behövs. http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.1493021-...a-inte-upprepasAtt samhällsfunktioner som post, polis, kollektivtrafik, ambulanser och räddningstjänst hindras att verka i en del områden är extremt allvarligt och borde vara förstasidesrubriker på varenda tidning. Men, det drabbar såklart inte de områden där samhällets mer bemedlade hänger. Malmö, som jag aldrig besökt, tycks vara en kontrasternas stad. Å ena sidan en stor inflyttning, med starkt inflyttningstryck och brist på boende, å andra sidan en utflyttningsbygd de senaste 20 åren, utan tvekan en dynamisk stad.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 18:39
|

Medlem
Antal inlägg: 24 744
Medlem nr: 110

|
CITAT (Gunilla T @ 14-01-2012, 17:05)  Visst har vi ett problem ojaa...och sanningen är väl att ingen har någon enkel lösning på det hela men från min lilla horisont är det desto viktigare att bemöta fördomar och främlingsfientlighet och att vi inte låter sådana krafter bli oemotsagda i debatten för om det är något jag är tvärsäker på är att allt sådant skit ökar polariseringen och problemen. Kloka ord Gunilla!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 18:43
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
många, fram för allt äldre, malmöbor känner tyvärr inte igen sig i de olika stadsdelarna längre  det måste vara hemskt att känna sig så otrygg.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
14-01-2012, 18:45
|
Gäster

|
CITAT (Eva i Skåne @ 14-01-2012, 18:39)  Kloka ord Gunilla! Tack Eva! Vi får inte börja skämmas och tystna för att vi tror på humanism och solidaritet.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 18:48
|

Moderator

|
CITAT (herkules @ 14-01-2012, 18:43)  många, fram för allt äldre, malmöbor känner tyvärr inte igen sig i de olika stadsdelarna längre  det måste vara hemskt att känna sig så otrygg. Dom ingår nog i den stora utflyttningsvåg som Pirum nämnde ovan.
|
|
|
|
|
|
|
|
14-01-2012, 20:07
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 17:33)  Skulle du våga gå ensam genom Malmö nattetid då? Javisst skule jag våga det! Men jag är inte rädd i Stockholm, London. Paris, New York eller någon annanstans heller. Det som sker i Malmö uppfattar jag som uppgörelser inom kriminella gäng. Hemskt när det t.o.m. drabbar barn, men inget hot mot mig. Gita
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2012, 09:12
|

Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 14-01-2012, 18:48)  Dom ingår nog i den stora utflyttningsvåg som Pirum nämnde ovan. bara pga av den här tråden så var jag tvungen att ringa malmöitiska släktingar och vänner igår, för att höra hur det verkligen är, man får ju inte tycka saker i den här tråden om man inte VET. sen att alla som kallar sig humanister men inte bor i malmö VET, det är en annan femma, undrar vad jag är då som bara försöker se sanningen .. men iaf, jag ringde en polare, han är läkare på ett stort sjukhus, med vakter och låsta entreér, helt sjukt! de räddar liv och ska själva behöva vara rädda för idioter, katastrofalt! ringde en farbror, som visserligen bor på en lite bättre adress i de västra stadsdelarna av malmö, han sa att vissa delar av staden besöker man bara inte. idag fortsätter jag min lilla undersökning då några lite yngre kusiner till mig ska höra av sig. fick per mejl en tidningssida, den kanske är lögn, jag vet ju inte om karln som skrivit den bor i malmö
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2012, 09:23
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
Jag bor i Malmö...dessutom i ett av de utsatta områdena. Jag är aldrig rädd i Malmö. Själv känner jag mig och är helt trygg i området och hör och häpna nu men jag skulle inte vara rädd att gå i Rosengård sent på kvällen heller. Det är oroligt i Malmö och ni som uttalar er får vara försiktiga så ni inte spär på detta. Det är synd att Malmöbor känner att de inte vågar röra sig i alla delar av Malmö, för hade de gjort det så hade det kanske inte varit så oroligt, men folk gömmer sig bakom sina dörrar och snackar istället. Vad vi skall se istället är att problematiken handlar om ett utanförskap och uppgivenhet. Är jag uppgiven och vet att jag inte har en chans i samhället så spelar det ju ingen roll vad jag gör, eller hur? Som sagt var, jag både bor och arbetar på ett mycket utsatt område i Malmö och vet vad jag pratar om.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2012, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (4:an @ 15-01-2012, 09:23)  Jag bor i Malmö...dessutom i ett av de utsatta områdena. Jag är aldrig rädd i Malmö. Själv känner jag mig och är helt trygg i området och hör och häpna nu men jag skulle inte vara rädd att gå i Rosengård sent på kvällen heller. Det är oroligt i Malmö och ni som uttalar er får vara försiktiga så ni inte spär på detta. Det är synd att Malmöbor känner att de inte vågar röra sig i alla delar av Malmö, för hade de gjort det så hade det kanske inte varit så oroligt, men folk gömmer sig bakom sina dörrar och snackar istället. Vad vi skall se istället är att problematiken handlar om ett utanförskap och uppgivenhet. Är jag uppgiven och vet att jag inte har en chans i samhället så spelar det ju ingen roll vad jag gör, eller hur? Som sagt var, jag både bor och arbetar på ett mycket utsatt område i Malmö och vet vad jag pratar om. håller med, där man född, uppvuxen, bor så är man ju i princip inte otrygg, tyvärr gäller inte det äldre människor. tror inte dessa kriminella element att de har en chans? de vill ju ha pengar och makt och det får de ju genom gängbildning, handel med illegala vapen och narkotikaaffärer. sen att det kanske inte är ett svensk sätt att göra karriär, tja, det är som det är. även om det är trist så det värsta man kan göra, tror jag, är att försöka förklara bort verkligheten.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2012, 09:36
|

Medlem
Antal inlägg: 792
Medlem nr: 21 046

|
CITAT (herkules @ 15-01-2012, 09:32)  håller med, där man född, uppvuxen, bor så är man ju i princip inte otrygg, tyvärr gäller inte det äldre människor. tror inte dessa kriminella element att de har en chans? de vill ju ha pengar och makt och det får de ju genom gängbildning, handel med illegala vapen och narkotikaaffärer. sen att det kanske inte är ett svensk sätt att göra karriär, tja, det är som det är. även om det är trist så det värsta man kan göra, tror jag, är att försöka förklara bort verkligheten. Det är lätt att raljera när man inte vill utveckla sin syn eller sin kunskap....jag lämnar denna debatten eftersom den inte är fruktbar utan handlar mer om att cementera den allmänna synen på Malmö och invandringen.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2012, 16:07
|

Medlem

|
CITAT (4:an @ 15-01-2012, 09:36)  Det är lätt att raljera när man inte vill utveckla sin syn eller sin kunskap....jag lämnar denna debatten eftersom den inte är fruktbar utan handlar mer om att cementera den allmänna synen på Malmö och invandringen. det är väl det människor försöker göra - utveckla sin syn och sin kunskap? man försöker ta reda på så mycket som möjligt. hur det än är så är det helt förkastligt att förneka det som felas, 15-årig pojke skjuts ihjäl, småungar blir rånade mm, bodde jag i malmö skulle jag ta detta på största allvar! att förringa det som sker är inte rätt, framförallt inte med tanke på de människor som drabbas
det är inte heller rätt att skylla på allt annat som fel i samhället, det som sker nu ska också åtgärdas nu. nu bor jag inte i malmö men tar det som händer ändå på allvar och kräver nypor av stål av regeringen, de får väl väl sätta in kravallpolis för att visa var skåpet ska stå och vad svensk lag är. sen kan man diskutera sysselsättning, skolor, boende och allt annat men BROTTSLIGHETEN ska bort! det gäller fö hela landet men just nu är det malmö, i morgon södertälje eller varför inte örebro? alltså random stad/ort i sverige. *suck*
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Ugglemormor
|
15-01-2012, 16:23
|
Gäster

|
.....  , tyvärr är det sant som ovanstående medlem skrev om. Har varit mycket i Malmö och trakterna därtill och trivs bra med miljön. .......
|
|
|
|
|
|
|
Gunilla T
|
15-01-2012, 17:35
|
Gäster

|
Denhär lilla dikten läste jag för sisådär 30 år sedan - ibland - när min tilltro till mänskligheten sviktar så dyker den alltid upp igen..som en påminnelse...
Man vill bli älskad
Hjalmar Söderberg
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge människorna någon slags känsla, själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-01-2012, 18:05
|

Medlem

|
CITAT (Gunilla T @ 15-01-2012, 17:35)  Denhär lilla dikten läste jag för sisådär 30 år sedan - ibland - när min tilltro till mänskligheten sviktar så dyker den alltid upp igen..som en påminnelse...
Man vill bli älskad Hjalmar Söderberg Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill inge människorna någon slags känsla, själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst. fattar inte riktigt - alla vill ha en scen att stå på, visst men att för den skull begå grova våldsbrott? korkad dikt. vore det min unge som blev ihjälskjuten så skulle jag bli vansinnig på folk som försöker hitta massa jävla ursäkter för att det går idioter lösa ute på gatorna.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|