|
|
  |
Fästingarna igen |
|
|
|
13-01-2012, 21:43
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
13-01-2012, 22:34
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Ja, här är varken någon brist på rådjur eller fästingar. Jag har inget emot en minskning av båda sorter.
|
|
|
|
|
14-01-2012, 00:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 549
Medlem nr: 32 435

|
Läste nån artikel för några år sen, där nåt naturforskningsgäng hade räknat fästingarna på ett nyss skjutet (vuxet) rådjur. Jag tror de kom fram till drygt 2.500 st på ETT djur !!! (Jag undrar lite, hur påverkat rådjursköttet är av fästingens alla sjukdomar ...) Nu kommer jag nog att få på tafsen  , men eftersom trafiken och "jägarstammen" inte klarar att sköta rovdjurens "jobb", så kanske lodjur och räv skulle tillåtas bli fler, istället för att skjutas av ? (Även varg, men de har väl inte riktigt samma utbredningsområde som rådjur ... Fast det kanske kommer, om nu vargparet utanför Karlsborg, eller var det var, stannar i området och inte travar "hem" igen)
Redigerat av omk: 14-01-2012, 00:22
--------------------
Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein
|
|
|
|
|
14-01-2012, 00:26
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem nr: 2 558

|
Jaha , då vet jag varför jag i stort sett alltid får fästingar på mig när jag är ute i naturen , det är rådjurens fel .
Vi har många rådjur vid sommarstugan och där har både jag , min man och vår son fått påhälsning av fästingar som gett oss borelia.
Kan man ta fram geväret själv och fixa sig en rådjursstek ?
Skämt åsido , varje gång vi åker till stugan ser vi flera rådjur och ibland även någon sorts hjortar . Rådjuren kommer in på tomten och käkar tidiga mornar även fast vi är i stugan. De verkar inte det minsta rädda för oss heller.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Azur
|
14-01-2012, 04:31
|
Gäster

|
Det är huvudsakligen sork & möss som står för fästingarna. En gnagare kan visserligen inte ha lika många fästingar som ett rådjur, men ett par hundra kan de utan vidare ha, och det finns mycket fler sorkar & möss än det finns rådjur. Dessutom är det när fästingar biter möss som de kan smittas av borrelia.
Fast det är förstås enklare att minska rådjursstammen än gnagarstammen, och effekt får det nog. Plus att det minskar rådjursskador i trädgårdar och på grödor.
Fast bäst av allt vore nog att låta bli att skjuta lodjur, så skulle det hela balansera sig på nåt årtionde.
|
|
|
|
|
14-01-2012, 08:51
|
Medlem

|
Vi har lodjur i trakten vid stugan , ett t o m satt i trädgården hos en granne som är bofast. Mig veterligt så skjuts det inga lodjur därute men ändå så blir rådjuren fler och fler och mer och mer orädda.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
jaj-51
|
14-01-2012, 10:53
|
Gäster

|
otrevlig och äckliga. Drabbades själv av "bra" borelia för två årsen. Lite info om BoreliaÄn värre är TBE som också kan hänga med på köpet hemska TBE Kan vara dax att överväga en vaccination ?
|
|
|
|
|
14-01-2012, 11:06
|

Moderator

|
Andra gången jag fick borrelia orkade jag inte med krånglet med läkarbesök för att få köpa kåvepenin, så jag drog ut på det och till slut försvann det av sig själv. Åtminstone symptomen  Hoppas man utvecklat antikroppar mot sjukdomen, det verkar användbart nu för tiden när det finns så mycket fästingar
|
|
|
|
|
14-01-2012, 12:10
|

Moderator

|
CITAT (Myosotis @ 14-01-2012, 11:49)  Det där var jävligt korkat Huggorm. Du kommer att få konstiga symptom så småningom. Dom försvinner nog i mängden.
|
|
|
|
|
14-01-2012, 13:50
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2012, 08:51)  Vi har lodjur i trakten vid stugan , ett t o m satt i trädgården hos en granne som är bofast. Mig veterligt så skjuts det inga lodjur därute men ändå så blir rådjuren fler och fler och mer och mer orädda. Hur ofta har du sett lodjur du är säker på? Jag vill inte misstro dig, men bevisligen är minst 9 av 10 "vargobs" i själva verket "hundobs". Det är liknande med lodjur. Varg och lodjur håller rådjursstammen i balans på ett naturligt sätt. Tyvärr är det jaktmaffian som har för stor makt. Som bekant är dom varg- och lodjurshatare. Inte undra på att fästingplågan exploderar.
|
|
|
|
|
14-01-2012, 14:12
|

Moderator

|
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 13:50)  Hur ofta har du sett lodjur du är säker på? Jag vill inte misstro dig, men bevisligen är minst 9 av 10 "vargobs" i själva verket "hundobs". Det är liknande med lodjur.
Varg och lodjur håller rådjursstammen i balans på ett naturligt sätt. Tyvärr är det jaktmaffian som har för stor makt. Som bekant är dom varg- och lodjurshatare. Inte undra på att fästingplågan exploderar. Varghatare finns det gott om, men lodjuret är det få som bryr sig om. Åtminstone här där jag bor, och här finns den. Inte tillräckligt många för att hålla nere rådjursstammen dock.
|
|
|
|
|
14-01-2012, 15:08
|
Medlem

|
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 13:50)  Hur ofta har du sett lodjur du är säker på? Jag vill inte misstro dig, men bevisligen är minst 9 av 10 "vargobs" i själva verket "hundobs". Det är liknande med lodjur.
Varg och lodjur håller rådjursstammen i balans på ett naturligt sätt. Tyvärr är det jaktmaffian som har för stor makt. Som bekant är dom varg- och lodjurshatare. Inte undra på att fästingplågan exploderar. Vi HAR lodjur vid stugan , ingen tvekan . Det är ett område som undersöks av en forskningsstation och det litar iaf jag på. Litar också på grannen som hade ett lodjur sittandes i trädgården , vad skulle det annars ha varit ? En varg eller kanske en kråka ? Folk kan faktiskt se skillnad på lo och andra djur , så svårt är det inte.
Redigerat av mamamaggan: 14-01-2012, 15:09
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
|
|
|
|
Azur
|
14-01-2012, 16:55
|
Gäster

|
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2012, 08:51)  Vi har lodjur i trakten vid stugan , ett t o m satt i trädgården hos en granne som är bofast. Mig veterligt så skjuts det inga lodjur därute men ändå så blir rådjuren fler och fler och mer och mer orädda. Att ni har lodjur betyder inte att ni har tillräckligt med lodjur för att reglera rådjursstammen. Varje lodjur kan inte äta mer än max ett rådjur i veckan eller så, men de förökar sig snabbt när det finns gott om mat. På relativt kort tid får man en jämvikt där antalet lodjur bestäms av tillgång på föda, framförallt rådjur. Men så långt går det aldrig i Sverige. Eftersom lodjur är mycket bättre på att döda rådjur än de mänskliga jägarna är, börjar jägarna knorra över att "det inte finns några rådjur kvar" långt innan lodjuren balanserat rådjursstammen, och skjuter av lodjuren. Ni har säkert lodjur, lodjur är inte alls sällsynta eller hotade (de finns tillochmed i stockholms förorter), men omkring 5-10% av stammen skjuts årligen vilket ungefär motsvarar dess förökningstakt, dvs lodjursstammen tillåts inte öka.
Redigerat av Azur: 14-01-2012, 16:57
|
|
|
|
|
14-01-2012, 17:39
|
Medlem
Antal inlägg: 940
Medlem nr: 42 015

|
CITAT (Azur @ 14-01-2012, 05:31)  Det är huvudsakligen sork & möss som står för fästingarna. En gnagare kan visserligen inte ha lika många fästingar som ett rådjur, men ett par hundra kan de utan vidare ha, och det finns mycket fler sorkar & möss än det finns rådjur. Dessutom är det när fästingar biter möss som de kan smittas av borrelia.
Fast det är förstås enklare att minska rådjursstammen än gnagarstammen, och effekt får det nog. Plus att det minskar rådjursskador i trädgårdar och på grödor.
Fast bäst av allt vore nog att låta bli att skjuta lodjur, så skulle det hela balansera sig på nåt årtionde. Man måste skilja på vilket stadiet fästingarna parasiterar på olika djur. I fästingens två första stadier så angriper de gnagare och fåglar (och det är där de smittas med t ex Borrelia). Men i det sista stadiet, när honorna behöver mycket blod för att lägga ägg, så parasiterar de på större däggdjur, t ex rådjur och människor. Så rådjuren har en mycket viktig påverkan på antalet fästingar, en enda fästinghona kan ju lägga upp till 3000 ägg. Thomas Jaenson har arbetat med fästingar i 30 år!
|
|
|
|
|
14-01-2012, 18:07
|

Moderator

|
CITAT (kerstinbern @ 14-01-2012, 17:39)  Man måste skilja på vilket stadiet fästingarna parasiterar på olika djur. I fästingens två första stadier så angriper de gnagare och fåglar (och det är där de smittas med t ex Borrelia). Men i det sista stadiet, när honorna behöver mycket blod för att lägga ägg, så parasiterar de på större däggdjur, t ex rådjur och människor. Så rådjuren har en mycket viktig påverkan på antalet fästingar, en enda fästinghona kan ju lägga upp till 3000 ägg.
Thomas Jaenson har arbetat med fästingar i 30 år! Även groddjur kan ha väldigt mycket fästingar, troligtvis mest från de tidiga stadierna
|
|
|
|
|
14-01-2012, 19:12
|
Medlem
Antal inlägg: 1 402
Medlem nr: 23 407

|
CITAT (mamamaggan @ 14-01-2012, 15:08)  Folk kan faktiskt se skillnad på lo och andra djur , så svårt är det inte. Det är just den inställningen många har och då blir det fel minst 9 gånger av 10. Säker varg var en hund, jättevanligt! (som sagt inget personligt här) Om du vill kan jag länka ett bra ex. om en jägare som var helt säker på att han blev anfallen av en varg, gick till tidningarna media, och gapade och skrek. När experterna tittade på spåren, ja, det var hans jägarkompis hund som hade hoppat på honom. Alltså tog han fel i sin iver på närkontakt av tredje graden.......... Tala om att göra bort sig. Lite extra även fast det handlar om en jägare. Dom människor är få som sett livslevande varg eller lo i naturen!
Redigerat av sparvuggla: 14-01-2012, 19:18
|
|
|
|
|
14-01-2012, 19:22
|

Moderator

|
CITAT (sparvuggla @ 14-01-2012, 19:12)  Dom människor är få som sett livslevande varg eller lo i naturen! Det blir fler och fler som sett varg nu, det är inte ovanligt längre. Jag har själv gjort det två gånger. Den ena är garanterad eftersom den rev en massa får och senare sköts.
|
|
|
|
Azur
|
14-01-2012, 21:48
|
Gäster

|
CITAT (kerstinbern @ 14-01-2012, 17:39)  i det sista stadiet, när honorna behöver mycket blod för att lägga ägg, så parasiterar de på större däggdjur, t ex rådjur och människor. Så rådjuren har en mycket viktig påverkan på antalet fästingar, en enda fästinghona kan ju lägga upp till 3000 ägg. Det finns fästingar även där det inte finns rådjur, t.ex. karlsöarna är fullständigt knökfulla med fästingar pga kaniner och sork. Visst bidrar rådjuren, det säger jag absolut inte emot, och jag håller helt med om att stammen borde minskas, men även om alla rådjur försvann skulle det fortfarande finnas fästingar.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|